شل و سفت کردن های بی بی برای انجام کودتای قضایی

۰۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۵۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
تعداد هفته های اعتراضی مداوم شهرک نشینان علیه کودتای قضایی نتانیاهو موسوم به شنبه های اعتراضی به عدد ۲۰ رسید. در این راستا و طبق اخبار واصله هزاران نفر از شهرک‌نشینان مجددا علیه کابینه نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی او دست به تظاهرات زدند.
شل و سفت کردن های بی بی برای انجام کودتای قضایی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلامسی ایرانی: تعداد هفته های اعتراضی مداوم شهرک نشینان علیه کودتای قضایی نتانیاهو موسوم به شنبه های اعتراضی به عدد 20 رسید. در این راستا و طبق اخبار واصله هزاران نفر از شهرک‌نشینان مجددا علیه کابینه نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی او دست به تظاهرات زدند.

این تظاهرات گسترده در مناطق مختلف اراضی اشغالی از جمله شهرک بئر السبع برگزاری شد. تظاهرات کنندگان بار دیگر مخالفت صریح خود را با طرح اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو اعلام کردند. خبرگزاری «سما» فلسطین هم به نقل از  منابع عبری زبان اعلام کرد که جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار شهرک نشین علیه دولت نتانیاهو و کودتای قضایی او در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند. تنها در شهر تل آویو حدود ۱۰۰ هزار نفر علیه دولت نتانیاهو در خیابان حضور یافتند و شعار سردادند.

تظاهرات علیه اصلاح نظام قضایی در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو در نتیجه فشار افکار عمومی و فشارهای آمریکا مجبور شد که این طرح را به صورت موقت تعلیق کند. در همین باره نتانیاهو هفتم فروردین ماه در یک نطق تلویزیونی گفته بود که «تصمیم گرفتم برای حصول یک توافق گسترده که از مسئولیت ملی سرچشمه می‌گیرد و جلوگیری از چند دستگی بین اسرائیلی‌ها، رای کنست درباره قانون تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورم.» وی در ادامه عنوان داشت که «رای تغییرات قضایی را به تعویق می‌اندازیم اما هرگز از آن دست نمی‌کشیم.»

در همین راستا اخیرا یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی تاکید کرد، در صورتی که مذاکرات با اپوزیسیون برای رسیدن به یک راه‌حل میانه شکست بخورد، کابینه بنیامین نتانیاهو احتمالا بخشی از طرح جنجالی خود برای اجرای اصلاحات در دستگاه قضایی را تا ماه اوت تصویب کند. به گزارش خبرگزاری رویترز عربی، سیمشا روتمن، نماینده تندروی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و نماینده برجسته‌ای از ائتلاف ملی مذهبی حاکم که ریاست کمیته اصلی بازنگری در کنست را بر عهده دارد، به شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که «اگر (اپوزیسیون) نخواهد به توافقی برسد، به نظرم ما مجبور خواهیم بود در مسیر اجرای برخی اصلاحات گام برداریم.» روتمن در ادامه اظهار کرد که «فکر می‌کنم زمان تصویب پیش‌نویس قانون ساماندهی ساختار انتخاب قضات فرا رسیده چرا که پیش از این شور اول این طرح در کنست که ائتلاف حاکم ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی را در اختیار دارد، انجام شد.» 

گفته های روتمن از آن جهت اهیت مضاعف دارد که این لایحه اصلاح ساختار قضایی رژیم صهیونیستی، پیشتر در جلسه کنست در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید. لذا باید این هشدار را جدی دانست. در این شل و سفت کردن های بی بی و یک به میخ و یکی به نعل زدن های کابینه افراطی او، شهرک نشنیان به قطعیت کامل درباره کنار گذاشتن کودتای قضایی نتانیاهو نرسیده اند، لذا هم چنان اعتراضات شنبه با قدرت ادامه دارد. چرا که معترضان تأکید می‌کنند، طرح اصلاح قضائی نتانیاهو، رژیم صهیونیستی را به یک نظام سیاسی دیکتاتوری نزدیک می‌کند.

- موج تازه دستگیری ها

به موازات تداوم شنبه های اعتراضی، کابینه افراطی نتانیاهو هم موج تازه ای از دستگیری ها را در دستور کار خود قرار داده است. پیرو این موضوع دیروز یکشنبه، نیروهای اشغالگر عملیات یورش و دستگیری را در کرانه باختری و بیت المقدس اشغالی آغاز کردند و تعدادی از شهروندان فلسطینی را هدف قرار دادند. به گزارش منابع عربی، پلیس رژیم صهیونیستی برای حفاظت از امنیت راهپیمایی شهرک نشینان به منازل ساکنان فلسطینی در شهرک قدیمی قدس یورش برد و جوانان فلسطینی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

نیروهای اشغالگر تعدادی فلسطینی را دستگیر و به بهانه شرکت در اقدامات مقاومت مردمی برای بازجویی به مراکز اشغالگر منتقل کردند. نیروهای اشغالگر سحرگاه دیروز یکشنبه همچنین پسری به نام منتصر حسن فؤاد ابوعیاش اهل شهر بیت عمر در الخلیل در جنوب کرانه باختری اشغالی را دستگیر کردند و همچنین ۶ فلسطینی اهل مسافر یاتا از جمله ۳ برادر را پس از تعقیب خودروی آنها دستگیر کردند. در حالی که آنها در حال گشت و گذار در منطقه بودند.

اخبار واصلیه همچنین حاکی از تشدید درگیرهای بین نیروهای صهیونیست با فلسطینیان است. شامگاه شنبه، کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی گزارش داد که در یک تیراندازی یک خودروی شهرک نشینان در نزدیکی تقاطع الیاس در نزدیکی شهرک کریات اربع در الخلیل هدف قرار گرفت. این در حالی است که شهرک نشینان اسرائیلی به فلسطینی‌ها در مرکز کرانه باختری و شهر قدس حمله کردند. این کانال عبری اعلام کرد که نیروهای اشغالگر به دلیل تیراندازی خروجی‌های شهرک کریات اربع در شرق الخلیل را بستند و در چهارراه بنی نعیم موانع ایجاد کردند.

ارتش اشغالگر پس از هدف قرار دادن خودروی شهرک نشینان و نیروهای امنیتی در مجاورت شهرک «کریات اربع» وضعیت آماده باش اعلام کرد. همچنین به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، شهرک نشینان صهیونیست با سنگ به شهروندان فلسطینی در نزدیکی شهرک ترمسعیا در شمال شرق رام الله حمله کردند. شهرک نشینان یهود همچنین فلسطینی‌ها را در شهرک قدیمی قدس مورد حمله قرار دادند. درگیری‌هایی میان دو طرف در نزدیکی باب العامود رخ داد. دو جوان فلسطینی با گلوله صوتی توسط پلیس رژیم صهیونیستی در این منطقه زخمی شدند. 

- تداوم تحریکات بن گویر

در شرایط کنونی وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز کماکان به دنبال تقابل با فلسطینیان است. در این راستا بن گویر صبح دیروز یکشنبه در اقدامی تحریک‌آمیز مجددا به صحن‌های مسجدالاقصی یورش برد تا به گفته خودش این پیام را به فلسطینی‌ها برساند که «صاحب خانه کیست!»

به گزارش سایت خبری عبری آی۲۴، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم در این بازدید در اظهاراتی نژادپرستانه گفت: «خوشحالم که به حرم قدسی، مهمترین مکان برای مردم اسرائیل وارد شدم، باید گفت که پلیس در اینجا کار بزرگی انجام می‌دهد و یک بار دیگر ثابت می‌کند که صاحبان خانه در اورشلیم چه کسانی هستند.»

این وزیر که به مواضع خود در سرکوب گروه‌های فلسطینی در نوار غزه به ویژه پس از حملات موشکی از این منطقه به اراضی اشغالی معروف است، ادعا کرد: «تهدیدهای حماس به ثمر نخواهد نشست. ما در اورشلیم (بیت المقدس) و در تمام سرزمین اسرائیل حاکم هستیم. ما باید برادرانمان را در نقب و الجلیل به خاطر بیاوریم. در بودجه بعدی باید در نقب و الجلیل سرمایه‌گذاری کنیم. همانطور که اورشلیم روح ماست، نقب و الجلیل نیز روح ما هستند. ما باید سرمایه گذاری کنیم، باید در آنجا کار کنیم، باید در نقب و الجلیل نیز حاکم باشیم و اساس آن بودجه است.»

اما یورش بن گویر به مسجدالاقصی و ادعاهای او با واکنش های جدی مواجه شد. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس، مصر و اردن یورش دیروز (یکشنبه) وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را تجاوز آشکار به این مسجد دانسته و محکوم کردند.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان گفت که «تلاش ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و دیگر تندروهای صهیونیستی برای تغییر وضعیت موجود مسجدالاقصی محکوم و مردود است و شکست خواهد خورد، مردم فلسطین در کمین این تلاش‌ها خواهند بود.» همچنین محمد حماده، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در قدس تاکید کرد: «ما هرگز مسجد الاقصی را تنها نمی‌گذاریم و مسؤولیت تمامی پیامدهای تعرض وحشیانه وزرای اسرائیلی و شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی متوجه دولت رژیم صهیونیستی است.»

وزارت خارجه اردن نیز یورش بن گویر به مسجدالاقصی تحت حفاظت نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. سنان المجالی، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد، یورش بن گویر به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن اقدامی تحریک آمیز و مردود و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قوانین وضعیت تاریخی و قانونی موجود در قدس و مقدسات آن است. از طرفی دیگر، وزارت خارجه مصر نیز یورش وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجد الاقصی به همراه سایر افراط گرایان را محکوم کرد و آن را اقدامی تنش زا دانست.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطینیان بن گویر بنیامین نتانیاهو


نظر شما :