با آزمایش موشک جدید ایران

اسرائیل پیام تهران را گرفت

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
در خود اسرائیل پیام تهران مورد توجه قرار گرفت. همانطور که روزنامه اسرائیلی تایمز اسرائیل اشاره کرد، ارائه این موشک چند روز پس از آن صورت گرفت که هرزی هالوی و دیگر مقامات عالی رتبه نظامی اسرائیل درباره احتمال وقوع جنگ با ایران هشدار دادند.
اسرائیل پیام تهران را گرفت

نویسنده: ماریانا بلنکایا

دیپلماسی ایرانی: ایران موشک جدیدی را نمایش داد و به صراحت اعلام کرد که می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. اسرائیلی ها نیز به نوبه خود، این واقعیت را کتمان نمی کنند که توسعه برنامه های نظامی ایران را از نزدیک زیر نظر دارند و بر اساس احتمال جنگ با ایران عمل می کنند. اسرائیل به ویژه، هشدار داد که در هر گونه از تاسیسات نظامی ایران ممکن است تسلیحات وجود داشته باشد.

وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه، جدیدترین موشک بالستیک راهبردی میان برد خانواده خرمشهر با نام خرمشهر-4 را معرفی کرد. نام این موشک را خیبر گذاشتند. به گفته سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، از ویژگی های این موشک می توان به مصونیت در برابر جنگ الکترونیک و سامانه های پدافند هوایی دشمن، قابلیت استفاده از انواع کلاهک، تحرک و زمان کوتاه مورد نیاز برای آماده سازی اشاره کرد. برد موشک 2 هزار کیلومتر و وزن کلاهک آن 1500 کیلوگرم است.

به گفته یوری لیامین، کارشناس نظامی، نسخه جدید موشک های خانواده خرمشهر امکان کنترل و تصحیح آن را برای پرواز در خلاء می دهد که رهگیری را پیچیده می کند. افزون بر آن، نسخه جدید این موشک از ذخیره آمپولی از اجزای پیشران مایع خود اشتعال استفاده می کند. به این معنا که موشک می تواند، سال ها سوخت گیری شود که زمان آماده سازی برای پرتاب آن را کاهش می دهد.

دوازدهمین شبکه تلویزیونی اسرائیل فهرستی از شروطی را منتشر کرد که گفته می شود، سعودی ها برای امریکا و اسرائیل مطرح کرده اند. رسانه های اسرائیلی خاطر نشان می کنند، در شرایطی که ایران به توسعه برنامه های موشکی و هسته ای خود ادامه می دهد، توافق با عربستان سعودی می تواند به عنصر مهمی برای اسرائیل در مهار تهران تبدیل شود. بنابراین، اشاره های ایران تصادفی نیست و نه تنها متوجه اسرائیل، بلکه کشورهای عربی است که اخیرا، با دولت یهود رابطه برقرار کرده اند یا در شرف برقراری ارتباط هستند.

به تازگی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دعوتی از امارات متحده عربی برای شرکت در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل که در نوامبر 2023 میلادی در دبی برگزار می شود، دریافت کرد. در خود اسرائیل پیام تهران مورد توجه قرار گرفت. همانطور که روزنامه اسرائیلی تایمز اسرائیل اشاره کرد، ارائه این موشک چند روز پس از آن صورت گرفت که هرزی هالوی و دیگر مقامات عالی رتبه نظامی اسرائیل درباره احتمال وقوع جنگ با ایران هشدار دادند.

پیش از این در تهران، طرح هایی برای ساخت جایگزینی برای کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ در نطنز، جایی که بارها خرابکاری در آن رخ داده است، مطرح شده بود. با این وجود، ایرانی ها گزارش آسوشیتدپرس را «جنگ روانی توسط دشمنانی دانستند که سال هاست، علیه ایران در حال انجام است». محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «فعالیت های ایران در چارچوب برنامه هسته ای مطابق با قوانین آژانس است.» با این وجود، کارشناسان به مطالعه تصاویر آزمایشگاه سیاره ادامه می دهند. و در اسرائیل اصلا از اخبار مربوط به تاسیسات زیرزمینی ابراز تعجب نکردند، زیرا این اولین در نوع خود در ایران نیست.

منبع: کامرسانت (روسیه)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: موشک خیبر ایران و اسرائیل آزمایش موشکی ایران جنگ با ایران حمله اسرائیل حمله اسرائیل به ایران بنیامین نتانیاهو برنامه هسته ای ایران


( ۲۰ )

نظر شما :