تبعات درخواست نتانیاهو برای سانسور در اسرائیل

به دیکتاتور بی بی سلام کنید

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
درخواست اخیر بنیامین نتاهو برای سکوت اعضای کابینه، نمایندگان کنست و نیز رسانه به موازات تلاش او برای کودتای قضایی، عملا چهره یک دیکتاتور تمام عیار را از او به نمایش گذاشته است. چرا که این گزاره وجود دارد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادامه این مسیر نهایتا به جایی خواهد رسید که به راحتی برای تمام نهادها تعیین تکلیف خواهد کرد.
به دیکتاتور بی بی سلام کنید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: درگیری مرزی اخیر میان یک نیروی پلیس مصری با نظامیان رژیم صهیونیستی که به هلاکت سه سرباز صهیونیست منجر شد انتقادهای شدید اسرائیلی‌ها از روابط با قاهره را به همراه داشته است. در میانه این اتتقادهای جدی ناظران تایکد دارند که شرایط امنیتی شکننده ای که با بازگشت بی بی به قدرت تشدید پیدا کرده، باعث شده است که تل آویو علاوه بر موضوعات امنیتی، نظامی و دفاعی ناشی از اتفاقی که در مرز مشترک فلسطین اشغالی و مصر روی داد به شدت نگران تبعات دیپلماتیک آن هم باشد. از این رو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از بحرانی شدن روابط با قاهره، خواستار سکوت مقامات دولتی و نمایندگان درباره این اتفاق شد.

آنگونه که روزنامه رأی الیوم گزارش داده است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از ایجاد هر گونه بحران دیپلماتیک در مناسبات تل آویو با قاهره عملا در تلاش است که نوعی از محدودیت سیاسی و رسانه ای را اعمال کند تا جایی که نتانیاهو، ضمن سکوت اعضای کابینه خود و نمایندگان کنست به دنبال سانسور در فضای رسانه ای نیز هست.

به همین دلیل رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کردند که این تصمیم نتانیاهو پس از آن اتخاذ شده است که شماری از نمایندگان کنست به شدت از مصر انتقاد کردند و نتانیاهو نگران آسیب وارد شدن به روابط تل‌آویو و قاهره است. علی‌رغم این تلاش نتانیاهو، اما محافل سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی عصبانیت و انتقاد شدید خود از مصر درپی این اتفاق را ابراز کرده‌اند.

این انتقادات به حدی است که برخی خواستار بازنگری در روابط اسرائیل با دولت مصر شده و قاهره را مسئول این درگیری اعلام کرده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی در این باره نوشته‌اند که ملت مصر علی‌رغم امضای توافق صلح میان دو طرف، اما همچنان نسبت به اسرائیلی‌ها نفرت دارند. برخی نیز موفقیت آمیز بودن توافقنامه عادی سازی روابط میان مصر و رژیم صهیونیستی را زیر سوال برده‌اند.

- کارشناسان چه می گویند؟

در کنار آنچه که به عنوان سانسورسیاسی و ورسانه ای از درخواست سکوت نتانیاهو در محافل سیاسی و رسانه ای رژیم صهیونیستی برداشت می شود، طیفی از تحلیلگران و کارشناسان هم به این نوع نگاه نخست وزیر انتقادات جدی دارند تا جایی که برای مثال حتی آریل کهانا، تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب حاکم «لیکود» در این باره گفته است که «روند صلح میان مصر و اسرائیل که بیش از چهار دهه در جریان است موفق به رسیدن به سطح مردم نشده است.» وی افزود که «با وجود گذشت ۴۵ سال از امضای توافقنامه صلح کمپ دیوید میان دولت‌های انور سادات و مناخیم بگین نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، اما این روابط و صلح میان دو طرف سرد است.»

همچنین عاموس یادلین، ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و کارشناس حوزه امنیتی هم انتقاد شدیدتری را علیه دولت مصر داشته است و در این باره تصریح داشت که «ما روابط صلح سردی با مصر داریم، به عقیده من که مصری‌ها با عقیده صلح با ما بزرگ نشده‌اند، بنابراین باید فرض کنیم که هرازگاهی شاهد چنین اقدامات مسلحانه‌ای خواهیم بود.» در همین راستا، شبکه خبری المیادین نیز به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «حقیقت غیرقابل انکار این است که توافقنامه صلح با مصر یک توافق خیالی است.»

- بی بی در مسیر دیکتاتوری تمام عیار

درخواست اخیر بنیامین نتاهو برای سکوت اعضای کابینه، نمایندگان کنست و نیز رسانه به موازات تلاش او برای کودتای قضایی، عملا چهره یک دیکتاتور تمام عیار را از او به نمایش گذاشته است. چرا که این گزاره وجود دارد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادامه این مسیر نهایتا به جایی خواهد رسید که به راحتی برای تمام نهادها تعیین تکلیف خواهد کرد.

اگرچه درخواست سکوت سیاسی و سانسور رسانه ای بی بی در خصوص حمله روز شنبه هفته جاری یک سرباز مصری به دلیل نگرانی نتانیاهو از عواقب و تاثیرات این اتفاق بر روابط رژیم صهیونیستی با مصر عنوان شده است و نخست وزیر بر اساس منافع کلان در صدد ایجاد سکوت است، اما به باور تحلیلگران اگر به نتانیاهو چنین اجازه ای داده شود تا بتواند سکوت مدنظرش را محقق کند، وی به راحتی می تواند با ایجاد شرایط اضطراری در هر برهه ای به نام منافع و امنیت، فضای سکوت و سانسور را بر سیاسیون و رسانه ها تحمیل کند. لذا درخواست سکوت نتانیاهو آغاز یک بدعت خطرناک خواهد بود که بابد در برابر آن ایستاد. چرا که نتانیاهو به پشتوانه نمایندگان موافقش در کنست و طرفدارانش در خیابان، قصد دارد رژیم صهیونیستی را وارد دوره ای از خودکامگی کند.

در همین باره قبل تر، «یوسی وارتر» تحلیلگر مسائل حزبی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان داشته بود که «حضور و  ورود چهرهای افراطی و نژادپرست که به دنبال جنگ و ایجاد اختلاف و درگیری هستند، مشکل اصلی کابینه جدید نیستند، بلکه خطر اصلی فقط در شخص، مواضع و عقاید فردی نتانیاهو نهفته است که به دبنال یک سیستم سیاسی، نظامی و امنیتی مدنظر خود است.» از این رو در همان روزهای اول تشکیل کابینه افراطی بی بی این موضوع مطرح بود که نتانیاهو در دوره جدید که به قدرت بازگشته است، تلاش دارد تا یک دیکتاتوری را در تل آویو به راه بیندازد. لذا صدای پای دیکتاتوری تمام‌عیار در تل آویو کم کم شنیده می شود که باید به آن سلام کرد. 

کشورهای غربی و آمریکا ادعا دارند که رژیم صهیونیستی الگوی برتر دموکراسی در منطقه است. غربی‌ها سال هاست با بستن چشم خود بر آپارتاید و تبعیض نژادی که در تل آویو جریان دارد، ادعای دموکراتیک بودن رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم تک قومیتی را دارند و اکنون به تدریج این رژیم تک قومیتی و آپارتایدی به تدریج در حال نمایان کردن چهره واقعی خود به عنوان یک رژیم سیاسی تمامیت خواه است. رژیم توتالیتری که در دوره نتانیاهو به شکل آشکاری و علنی دیگر حتی در داخل هم توان شنیدن انتقادات ندارد. 

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو اسرائیل مصر دیکتاتوری


( ۳ )

نظر شما :