اینجا سازمان ملل فلج شده است

جنگی مثل آتش سوزی

۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۰۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
بر اساس برآوردهای مقامات محلی، از آغاز جنگ فقط در الجنینه، مرکز استان دارفور غربی، بیش از ۱۳۰۰ نفر کشته شده اند. احمد گوجا، روزنامه نگار در تماس تلفنی درباره حملات روزانه توسط جنگجویان نقابدار گزارش می دهد که ظاهرا می خواهند همه اعضای اقلیت ماسالیت را از مرز به کشور همسایه چاد برانند. مانند جنگ دارفور در سال ۲۰۰۳، جنگجویان RSF ظاهراً می خواهند ترکیب قومی استان را تغییر دهند.
جنگی مثل آتش سوزی

نویسنده: میرکو کیلبرت

دیپلماسی ایرانی: از چهارشنبه گذشته، درست پس از پایان آخرین دقیقه آتش بس، درگیری ها در پایتخت سودان از سر گرفته شده است. از آنجایی که شبه نظامیان RSF کنترل بخش های زیادی از خارطوم را در دست دارند، ارتش رئیس جمهور عبدالفتاح برهان که در نبردهای خیابانی شکست خورده، مناطق مسکونی این شهر را بی رحمانه با توپخانه و هواپیماهای جنگی گلوله باران می کند.

در دارفور، اخراج عمدی غیرنظامیان اکنون هدف واقعی جنگ به نظر می رسد. بر اساس برآوردهای مقامات محلی، از آغاز جنگ فقط در الجنینه، مرکز استان دارفور غربی، بیش از 1300 نفر کشته شده اند. احمد گوجا، روزنامه نگار در تماس تلفنی درباره حملات روزانه توسط جنگجویان نقابدار گزارش می دهد که ظاهرا می خواهند همه اعضای اقلیت ماسالیت را از مرز به کشور همسایه چاد برانند. مانند جنگ دارفور در سال 2003، جنگجویان RSF ظاهراً می خواهند ترکیب قومی استان را تغییر دهند. شاهدان عینی می گویند که کماندوهای RSF از فهرست اسامی برای شکار مقامات ارشد رهبری ماسالیت استفاده می کنند.

بسیاری از کمپ های پناهندگان که 20 سال پیش ایجاد شده بودند و 86 مرکز پذیرش پناهندگان در دارفور غربی اکنون ویران شده اند. فعالان حقوق بشر از فولکر پرتس فرستاده ویژه آلمان در سازمان ملل به دلیل عدم سرزنش صریح RSF برای این جنایات انتقاد کردند.

رومن دکرت بیش از 25 سال است که وضعیت سودان را تجزیه و تحلیل کرده است و برای سازمان غیر دولتی MICT برلین کار می کند. او درباره تقلیل این درگیری به نتیجه تنش های قومی یا جنگ قدرت بین دو ژنرال هشدار می دهد. وی می گوید: «جنگ در دارفور اکنون یک مولفه قومی دارد. اما در پس آن کشمکش هایی بر سر توزیع مزارع مولد کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوایی باقی مانده است. این یکی از اولین جنگ ها بر سر آب است.»

سلطان ماسالیت اکنون خواستار آن است که قلمرو وی تحت حمایت بین المللی قرار گیرد. فعالان حقوق بشر در خارطوم در حال بحث در مورد این امر هستند که آیا سربازان فرانسوی مستقر در چاد می توانند توسط سازمان ملل متحد برای محافظت از مردم به دارفور اعزام شوند یا خیر. اما پس از اینکه فولکر پرتس از سوی عبدالفتاح برهان به دلیل اظهارات انتقادی به عنوان یک فرد نامطلوب اعلام شد، هیئت سازمان ملل متحد در سودان که آشکارا برای جنگ آماده نبود، فلج شده است.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: سودان جنگ داخلی سودان جنگ داخلی در سودان عبدالفتاح البرهان دارفور چاد بحران سودان


( ۵ )

نظر شما :