تلاش هایی که تاکنون ناکام مانده است

اسرائیل عامل بی ثباتی منطقه قفقاز جنوبی

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۴۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
محمدرضا اویسی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رژیم صهیونیستی دو هدف عمده در منطقه قفقاز جنوبی (آذربایجان و ارمنستان) دارد اولین هدف که مهمترین هدف اسرائیل است رصد و نظارت بر ایران است و دومین هدف این رژیم پاکسازی قومی در منطقه است. در این باره روزنامه ها آرتص عنوان کرد: "اسرائیل با تولید تسلیحات جنگی مختلف و صادر کردن آن به نقاط مختلف جهان درروند پاکسازی نژادی نقش آفرینی می‌کند."
اسرائیل عامل بی ثباتی منطقه قفقاز جنوبی

نویسنده: محمد رضا اویسی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: رژیم صهیونیستی عامل اصلی جنگ قره باغ است. سران این رژیم اذعان کردند که از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنند و مسئولین و سران جمهوری آذربایجان گفته بودند که از اسرائیل کمک می‌گیرند. 

رژیم صهیونیستی دو هدف عمده در منطقه قفقاز جنوبی (آذربایجان و ارمنستان) دارد اولین هدف که مهمترین هدف اسرائیل است رصد و نظارت بر ایران است و دومین هدف این رژیم پاکسازی قومی در منطقه است. در این باره روزنامه ها آرتص عنوان کرد: "اسرائیل با تولید تسلیحات جنگی مختلف و صادر کردن آن به نقاط مختلف جهان درروند پاکسازی نژادی نقش آفرینی می‌کند." این تسلیحات تولید شده از سوی رژیم صهیونیستی ابزاری شده است برای پاکسازی قومی در منطقه قره باغ. شواهد نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال های گذشته پهپادهای مجهز به موشک از اسرائیل تحویل گرفته و خط تولید پهپادهای انتحاری به کمک اسرائیل راه اندازی کرده است. 

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز اذعان کرده بود که در جنگ قره باغ به طور گسترده از پهپادهای اسرائیلی استفاده کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست. جمهوری آذربایجان از پهپادهای" مهاجم آسمان" و" هاروپ" در جنگ با ارمنستان استفاده کرده است. این پهپادها هم کاربرد شناسایی و هم نبرد دارند. 

پیشتر نویسنده عنوان کرده بود که مهمترین هدف رژیم صهیونیستی در منطقه جنوبی قفقاز و قره باغ، رصد و نظارت بر ایران است. در همین راستا آرکادی میلمان، سفیر سابق اسرائیل در جمهوری آذربایجان گفت: "در موضع ما در حمایت از تدابیر دفاعی آذربایجان شکی نیست ما یک شراکت استراتژیک برای مهار ایران داریم." یا تیگران بالایان، دیپلمات ارمنستانی، گفته بود: "برای ما واضح است که اسرائیل به حفظ حضور در جمهوری آذربایجان و استفاده از خاک آن برای نظارت بر ایران علاقه دارد." 

اسرائیل از گسترش اسلام سیاسی هراس دارد چون می‌دانند مردم جمهوری آذربایجان اکثراً شیعه هستند و قرابت فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دارند. این رژیم از نزدیکی و دوستی ملت ایران با مردم آذربایجان نگران است و این قضیه برای صهیونیست‌ها خوشایند نیست. به همین دلیل هم هست که رژیم صهیونیستی می‌خواهد پای ایران را به جنگ آذربایجان – ارمنستان باز کند. 

خوشبختانه ایران هوشیارانه و زیرکانه عمل کرده است. اتحاد ملت‌ها و جهان اسلام برای رژیم صهیونیستی خطری بزرگ است، به همین دلیل است که درصدد است بین ملت‌ها و جهان اسلام شکاف ایجاد کند.

کلید واژه ها: قفقاز آذربایجان جمهوری آذربایجان قره باغ ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و اسرائیل اسرائیل و آذربایجان ایران و اسرائیل و آذربایجان اسرائیل و ارمنستان ایران و اسرائیل و ارمنستان محمدرضا اویسی


( ۱۵ )

نظر شما :

Aysan Maral ۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۷
اخراج یک میلیون آذربایجانی از سرزمینشان که در 30 سال گذشته نتوانسته اند به سرزمین مادری خود برگردند پاکسازی قومی نبود اما آزادسازی سرزمین خود پاکسازی قومی بود؟؟!! ویدئوهای نسل کشی خوجالی به صورت آنلاین در دسترس است و افرادی که ضد ترک نیستند می توانند آنها را ببینند و قضاوت کنند که چه کسی این پاکسازی قومی را انجام داده است. آغاز قرن بیستم و عصر روزنامه و میرزا باشی نیست. این عصر اطلاعات است. ارمنی و حامیان آنها دیگر نمی توانند واقعیت ها را پنهان کنند. ارامنه و حامیان آنها کسانی هستند که در قرن 20 و 21 در دو طرف رود ارس نسل کشی کردند.
کوروش ۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۵
پانترکهای باکو نوکر اسرائیل هستند.
k ۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۴
قفقاز جنوبی را ول کن فکری به حال باند پانترکیست ها ی حکومتی بکنید که مثل موریانه دارند کشور و حکومت را از داخل نابود میکنند
علی ۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۵
نویسنده از کدوم پاک سازی قومی صحبت میکنه؟ مگر به غیر نظامین ارمنی اسیبی رسیده ؟ مگر خودشون به دلخواه از منطقه کوچ نکردن؟ مگر اذربایجان فقط از تسلیحات اسراییل استفاده میکنه ؟
م ۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۲۳:۲۵
نسل کشی وپاک سازی قومی راارمنستان جعلی انجام داده نه اذربایحان؟به این زودی فراموش کردید
ناشناس ۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۹
پاکسازی قومی در قره باغ مصداق ندارد. اولا ارمنی ها بعد از جنگ جهانی اول در قالب آوارگان جنگی وارد قره باغ شده اند . ساکنان اولیه قره باغ قبل از اسلام نه ارمنی بلکه آلبانیایی ها بودند بعد مسلمان ترک وارد آنجا شدند . در ضمن خیلی از ارامنه که اکنون قره باغ را ترک می کنند بعد از اشغال این منطقه توسط ارمنستان از داخل خاک ارمنستان به این منطقه آمده بودند. در اثر جنگ قره باغ حدود یک میلیون نفر آذرزی از خاک خود آواره شدند که 800 هزار آن مربوط به قره باغ و رایون های اطراف آن بودند و 299 هزار آذری هایی بودند که ساکن خاک جمهوری ارمنستان بودند و توسط دولت ارمنستان در دهه 1990 مجبور به ترک خانه خود شدند.
خسرو ۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۶
ادعای کهنه پاکسازی قومی در قره باغ با بازدید هیات سازمان ملل و تایید صدمه نرسیدن به شهرها و مردم عادی در جریان عملیات ضد تروریستی آذربایجان ، خنثی شد ولی حمایت اشتباه سیاست خارجی ایران از اشغالگری ارمنستان در سی سال گذشته ، موجب غلتیدن نکوهیده دولت آذربایجان بسمت اسرائیل شد
فرزاد ۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۸
نویسنده ی محترم بهتره به جای این تحلیل‌های ساده انگارانه و آدرس غلط دادن به مخاطبان خود ؛به دو سوال ساده پاسخ بدن.آیا رژیم اسراییل با زور و جبر در خاک جمهوری باکو جا خوش کرده و یا با درخواست و تمایل رژیم باکو بوده؟آیا این حضور مربوط به امروز و دیروز هست و یا این رابطه بر اساس یک هدف بلند مدت و راهبردی و استراتژیک بوده؟
آریوبرزن ۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۸
این پانترکها ۶ میلیون ارمنی را کشته اند ولی راجع به جا به جایی چندهزار نفر که از هر دو طرف جنگ هم بوده و اتفاقا در طرف ارمنی بیشتر اتفاق افتاده اند صحبت می‌کنند.
چمران ۲۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
آقای اویسی آنچه را که جمهوری آذربایجان نامیدی نام درستش همانا "حکومت سلطنتی قفقاز جنوب شرقی وابسته به صهیونیسم جهانی است" چگونه جمهوری است که از پدر به پسر و بعد از پسر به پسر پسر ارث می رسد. عقب ماندگی تار و پور وجود منحوس آن حکومت جعلی را فرا گرفته است و برای بقای خویش راهی جز بحران آفرینی و جنگ براه انداختن ندارد.