نخستین کاروان کمک‌های امدادی وارد غزه شد

قطره‌ای برای یک دریا

۳۰ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بالاخره روز گذشته پس از روزها کلنجار و مناقشه و کارشکنی صهیونیست‌ها، گذرگاه رفح برای انتقال کاروان‌هایی از کامیون‌های حامل دارو و تجهیزات پزشکی به غزه باز و بیست کامیون امدادی وارد این منطقه جنگی شد و کمک‌هایی را وارد غزه کرد که مانند قطره‌ای برای دریای نیازهای مردم رنجدیده آن است.
قطره‌ای برای یک دریا

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بالاخره روز گذشته پس از روزها کلنجار و مناقشه و کارشکنی صهیونیست‌ها، گذرگاه رفح برای انتقال کاروان‌هایی از کامیون‌های حامل دارو و تجهیزات پزشکی به غزه باز و بیست کامیون امدادی وارد این منطقه جنگی شد و کمک‌هایی را وارد غزه کرد که مانند قطره‌ای برای دریای نیازهای مردم رنجدیده آن است. به گزارش شبکه تلویزیونی القاهره الاخباریه، صبح دیروز شنبه ایست - بازرسی رفح در مرز مصر و غزه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان فلسطینی باز شد. پیش از این سفارت امریکا اعلام کرده بود این گذرگاه در ساعت ۱۰ به وقت محلی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه باز خواهد شد. البته با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در روز جمعه در مرز غزه و مصر و سخنرانی او در این گذرگاه، مقدمات انتقال کمک‌ها فراهم شد. آنتونیو گوترش، روز جمعه خواستار اقدام فوری برای کاهش محدودیت‌های ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شده بود. او رسیدن یا نرسیدن این کمک‌ها به غزه را به قدری مهم دانست که آن را فرق بین مرگ و زندگی ساکنان این باریکه توصیف کرد.

لذا با تلاش‌های صروت گرفته اولین محموله از کمک‌های مردمی از این گذرگاه به نوار غزه انتقال پیدا کرد. به گزارش الجزیره، کامیون‌های غزه همراه با خودروهای سازمان ملل و هلال احمر فلسطین و آنروا وارد محوطه گذرگاه رفح شد تا کمک‌های انسان دوستانه را از کامیون‌های مصری تحویل گرفته و وارد نوار غزه کنند. رسانه‌های دولتی در غزه گفتند کاروان‌هایی که قرار است وارد شود شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مقدار محدودی غذا خواهد بود. اولین کاروان امدادی شامل ۲۰ کامیون بود که صبح دیروز از گذرگاه رفح عبور کرد. دفتر رسانه‌ای غزه نیز اعلام کرد، انتظار دارد آنروا کمک‌های بشردوستانه را در مناطق مختلف نوار غزه توزیع کند.
 
رفح به تنهایی جوابگو نیست

با وجود اینکه الجزیره گزارش داده بود، گذرگاه رفح به مدت شش ساعت بازگشایی می‌شود، اما رسانه‌ها صبح دیروز خبر دادند این گذرگاه پس از عبور ۲۰ کامیون مصر باز هم بسته می‌شود. با این حال تا عصر دیروز خبری مبنی بر بسته شدن این گذرگاه منتشر نشد. نکته حائز اهمیت اینجاست که حتی در یک سناریوی خوشبینانه، اگر گذرگاه مرزی رفح باز بماند به نظر نمی‌رسد که بتواند پاسخگوی حجم عظیمی از احتیاجات دارویی و غذایی دو و نیم میلیون نفر از سکنه باریکه غزه باشد. حجم بی‌سابقه خرابی‌ها، کشتار، جراحات و آوارگی ناشی از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به قدری گسترده، عمیق و شدید است که به باور کنشگران حقوق بشری، گذرگاه رفح به تنهایی از پس رفع نیازهای نوار غزه برنخواهد آمد. مؤید این موضوع به موضعگیری مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا باز می‌گردد که تأکید داشت، ۲۰ کامیون برای رفع نیازهای نوار غزه کافی نیست. امیدواریم کمک‌های بیشتری به نوار غزه برسانیم.

از سوی دیگر جمعیت هلال احمر فلسطین هم اعلام کرد که هنوز توافقی برای خروج مجروحان از غزه از طریق ایست بازرسی رفح حاصل نشده است. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت هم خواستار حفاظت از پرسنل امدادی در غزه و ادامه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه شد. به گفته ایسنا، ارتش رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین در جریان عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شده و شکست خورده، برای جبران این شکست مفتضحانه درحال هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه است و با بستن منابع آب و برق روی آنها و بستن تمامی گذرگاه‌ها منجر به شکل‌گیری یک فاجعه در این باریکه شده است.

در حالی عملیات «طوفان الاقصی» وارد سومین هفته خود شده که اشغالگران بمباران تمام مناطق نوار غزه را تشدید کرده و پس از درخواست تخلیه مناطق در شمال نوار غزه، دستور تخلیه بیمارستان‌ها را داده‌اند؛ اقدامی که فاجعه انسانی و بهداشتی در غزه رقم می‌زند و بخش بهداشت فلسطین نمی‌تواند آن را تحمل کند. طبق آخرین آمار اعلام شده حملات رژیم صهیونیستی طی ۱۵ روز جنایت در غزه منجر به شهادت ۴۱۳۷ فلسطینی شده است.
 
فجایع بهداشتی
در همین باره کافی است به گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت غزه توجه کنیم که دیروز شنبه در سخنانی نسبت به وضعیت فاجعه‌بار بیمارستان‌های این باریکه در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی و محاصره آن هشدار داد. این هشدار به قدری جدی است که طبق برخی گزارش‌ها چندین بیمارستان دیگر قادر به خدمات‌رسانی نیستند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه در سخنانی تأکید کرد که بیمارستان‌های غزه بیش از هر زمانی نیاز مبرمی به دارو، تجهیزات پزشکی، سوخت و نیروی انسانی دارند. وزارت بهداشت غزه در همین راستا اعلام کرده است که پزشکان و کادر درمان جزئی از اهداف جنایات رژیم صهیونیستی هستند. این وزارتخانه اعلام کرده است که از آغاز حمله به غزه تا کنون ۴۶ نفر از کادر درمان به شهادت رسیده و ۸۵ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

اشرف القدره طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بیمارستان «الشفاء» در شهر غزه، عنوان داشت که رژیم اشغالگر از زمان آغاز تجاوزات خود به نوار غزه، ۵۲۱ خانواده را به طور کامل قتل عام کرده است. القدره همچنین گزارش داد: وزارت بهداشت ۱۴۰۰ گزارش مفقودی افراد زیر آوار دریافت کرده است که نام ۷۲۰ کودک در میان آنها دیده می‌شود. وی اعلام کرد که هفت بیمارستان و ۲۱ مرکز بهداشتی در نتیجه هدف قرار گرفتن توسط رژیم صهیونیستی و تمام شدن سوخت دیگر قادر به فعالیت و خدمات‌رسانی نیستند. القدره تأکید کرد که تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی و آواره شدن هزاران شهروند مانع دسترسی بیماران به بیمارستان‌ها می‌شود و این مسأله جان آنها را تهدید می‌کند.

وی از جامعه جهانی خواست جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرد و مانع تجاوزات مداوم علیه پرسنل بهداشتی و کادر درمان، مؤسسات و آمبولانس‌ها بشود. پیش از این نیز صلیب سرخ هشدار داده بود که بیمارستان‌های غزه به دلیل تمام شدن سوخت و دارو و کمبود تجهیزات دیگر قادر به مداوای مجروحان و بیماران نخواهند بود. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز هشدار داده است که ذخایر سوخت در تمامی بیمارستان‌های نوار غزه تمام خواهد شد. این دفتر همچنین اعلام کرد که توقف کار ژنراتورها جان هزاران بیمار را به خطر می‌اندازد.
 
وقتی اروپایی‌ها و امریکا هم به بحران انسانی در غزه اعتراف می‌کنند

بحران انسانی در باریکه غزه به قدری وضعیت فاجعه باری داردکه حتی حامیان پروپاقرص صهیونیست‌ها و شرکای کشتار مردم فلسطین هم به آن اذعان کرده‌اند. در این خصوص دیروز شنبه طی یک بیانیه امریکایی-اروپایی نسبت به وخامت بحران انسانی در نوار غزه هشدار داده شد. در این بیانیه امریکایی-اروپایی آمده است: «ما نسبت به وخامت بحران انسانی در غزه هشدار می‌دهیم؛ باید از تشدید تنش در سطح منطقه‌ای جلوگیری شود.» براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، در بیانیه مذکور قید شده است: «ما با شرکای خود در منطقه همکاری خواهیم کرد و بر اهمیت حمایت و حفاظت از غیرنظامیان و کمک‌رسانی تأکید می‌کنیم.»

با این حال آژانس‌های آکسفام (سازمان‌ بین‌المللی امدادرسانی) و سازمان ملل متحد نسبت به فروپاشی سیستم بهداشتی در غزه و خطر شیوع بیماری‌های عفونی به دلیل نبود امکانات بهداشتی و آب سالم هشدار دادند. به گزارش الجزیره، آکسفام هشدار داده‌ است که در صورت عدم ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری، فروپاشی سرویس‌های آب و فاضلاب باعث شیوع وبا و سایر بیماری‌های عفونی خطرناک در غزه خواهد شد.

رژیم صهیونیستی پس از اعلام محاصره کامل فلسطین، آب غزه را به همراه مواد سوختی و برق که نیروگاه‌های آب و فاضلاب را تأمین می‌کند، قطع کرده است. سازمان ملل می‌گوید: «در حال حاضر در غزه تنها سه لیتر آب در روز برای هر نفر برای تأمین تمام نیازهایشان از جمله نوشیدن، شستن، پخت و پز و... در دسترس است.» طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر آب در روز مقدار توصیه شده برای هر فرد برای برآوردن نیازهای اولیه بهداشتی است.

استفاده صهیونیست‌هااز سلاح‌های ممنوعه

علاوه بر تداوم کشتار مردم غزه در کنار محاصره کامل غذایی و دارویی و قطع آب، برق و سوخت و نیز خطر بروز بیماری‌های همه‌گیری چون وبا، موضوع جدی‌تری که بحران انسانی در غزه را تشدید می‌کند تداوم استفاده صهیونیست‌ها از سلاح‌های ممنوعه است که در قحطی دارو باعث شده روند درمانی مجروحان به بن‌بست برسد.

در این راستا یک پزشک فلسطینی از جراحات عجیب برخی مجروحان در غزه در نتیجه استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه برای اولین بار پرده برداشت. سایت شبکه روسیا الیوم به نقل از این پزشک فلسطینی اعلام کرد موارد غیرعادی در میان مجروحان در بیمارستان‌ها وجود دارد که جراحت همراه با سوختگی درجه چهار را تأیید می‌کند. این پزشک در ویدیویی می‌گوید: جراحت‌های از این قبیل قابل توجه است و شمار زیادی از مجروحان با چنین وضعیتی به بیمارستان منتقل می‌شوند.وی ادامه داد: همچنین شمار افرادی که در نتیجه استفاده از تسلیحات به شهادت می‌رسند بسیار زیاد است.

این پزشک اعلام کرد: «این نخستین باری است که شاهد استفاده رژیم اشغالگر از این سلاح در غزه هستیم. این جراحات غیرعادی است و برای اولین بار شاهد این سوختگی‌های درجه چهار هستیم و آسیب مستقیمی به تمام قسمت‌های بدن وارد شده است.» وی همچنین تأکید کرد: «این جنگ باید متوقف شود، اینها غیرنظامیانی هستند که در خانه‌های خود بوده‌اند و هیچ ارتباطی با اتفاقات سیاسی و نظامی کنونی ندارند.»
 
صهیونیست‌ها به دنبال تداوم محاصره غزه

در شرایطی که مردم غزه بی‌سابقه‌ترین نوع بحران انسانی را تجربه می‌کنند، کماکان صهیونیست‌ها سعی دارند که گذرگاه رفح بسته بماند. در این باره وزارت خارجه مصر جمعه اعلام کرد که اگر چه گذرگاه مرزی رفح با غزه باز است، اما اسرائیل با ورود کمک‌ها به نوار غزه مخالفت می‌کند.

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که هدف قرار گرفتن مصر از سوی رسانه‌های غربی از آغاز بحران کاملاً واضح بوده است. این رسانه‌ها سناریوی مهاجرت و مسئول دانستن مصر درباره بستن گذرگاه رفح را تبلیغ می‌کنند، این در حالی است که اسرائیل چهار بار این گذرگاه را هدف قرار داده است و با ورود کمک‌ها مخالفت می‌کند. مسئولیت کارشکنی در خروج اتباع خارجی بر عهده اسرائیل است. این گذرگاه باز است و مصر مسئول کارشکنی در خروج اتباع این کشورها نیست. صدها امریکایی در غزه منتظر بازگشایی گذرگاه رفح هستند تا بتوانند آنجا را ترک کنند. روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که تعداد آنها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر است. مصر از چند روز پیش اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در ورود کمک‌ها به غزه از طریق بمباران مناطق فلسطینی نزدیک به این گذرگاه کارشکنی می‌کند.

جالب اینجاست که خود صهیونیست‌ها هم به این موضوع اذعان دارند. همچنان که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه در مورد جنگنده و تسلیحات به امریکا وابسته است، تأکید کرد که این رژیم نمی‌تواند درخواست امریکا برای ارسال کمک‌ها به نوار غزه را رد کند. به گزارش سایت شبکه خبری المیادین، همزمان با درخواست روز جمعه کاخ سفید از کنگره امریکا برای اختصاص مبلغی نزدیک به ۱۰۶ میلیارد دلار جهت حمایت مالی از طرح‌های اوکراین و رژیم صهیونیستی، شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم اعلام کرد که یوآو گالانت، وزیر جنگ آن در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌تواند متعهد شود کمک‌های بشردوستانه هرگز به دست نیروهای حماس نخواهد افتاد، گفت: «با امریکا در زمینه نظارت همکاری داریم، امریکایی‌ها اصرار کردند، ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم درخواست امریکا را رد کنیم، ما از نظر جنگنده و اسلحه به آن وابسته هستیم، آیا به آن نه بگوییم؟!»

همین دست مواضع نشان می‌دهد که اگر دیروز شنبه گذرگاه رفح برای انتقال بخش کوچکی از نیازهای مبرم مردم غزه باز شده نه به دلیل خواست صهیونیست‌ها بلکه صرفاً به دلیل فشارهای دولت بایدن بوده که به نظر می‌رسد نوعی ژست حقوق بشری کاخ سفید باشد. از سوی دیگر با وجود آنکه دیروز شنبه شاهد انتقال اولین محموله کمک‌های مردمی به غزه بودیم، اما صهیونیست‌ها اجازه ورود سوخت به این باریکه را ندادند، تنها منبع تولید برق از طریق ژنراتور برای استفاده از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های غزه به دریافت سوخت وابسته است.

 

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس مصر آمریکا جو بایدن بنیامین نتانیاهو رفح نوار غزه بهداشت


( ۱ )

نظر شما :