هشداری جدی به تل آویو

تهاجم زمینی به غزه، هدیه ای است برای حماس و ایران

۰۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۶۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اینکه اسرائیل بخواهد حماس را با حمله زمینی سرنگون کند، احتمالا به تلفاتی بیشتر از هفتم اکتبر برای خود اسرائیل ختم خواهد شد. حماس ۱۶ سال وقت داشته تا برای این لحظه آماده شود و می توان با اطمینان گفت که حتی پس از کارزار هوایی اسرائیل، هنوز هم تله های انفجاری در اختیار دارد.
تهاجم زمینی به غزه، هدیه ای است برای حماس و ایران

نویسنده: دن پِری Dan Perry، مدیران شرکت ارتباطی تندر11 در نیویورک و دبیر پیشین آسوشیتدپرس

دیپلماسی ایرانی: اینکه اسرائیل بخواهد حماس را با حمله زمینی سرنگون کند، احتمالا به تلفاتی بیشتر از هفتم اکتبر برای خود اسرائیل ختم خواهد شد. حماس 16 سال وقت داشته تا برای این لحظه آماده شود و می توان با اطمینان گفت که حتی پس از کارزار هوایی اسرائیل، هنوز هم تله های انفجاری در اختیار دارد. اسرائیلی ها با مقاومت شدیدی از ناحیه متعصبین انتحاری و احتمالا نشئه روبه رو خواهند شد که از تونل ها بیرون می پرند یا از روی پشت بام ها به آنها شلیک می کنند. حتی اگر اسرائیلی ها موفق هم بشوند، که احتمالا خواهند شد، این شورش می تواند سال ها طول بکشد همانطور که آمریکایی ها این واقعیت را در عراق دریافتند.

سطح کشتار و ویرانی همراه این عملیات احتمال گسترش این منازعه را بیشتر می کند؛ حزب الله در لبنان یا یک انتفاضه دیگر در کرانه باختری و احمتالا شورش های مرگبار توسط عرب های افراطی اسرائیلی در داخل کشور. واکنش اسرائیل به همه این رویدادها به کانون روایت ها تبدیل می شود و با کمرنگ کردن دهشت کشته ها (هفتم اکتبر)، آن را به تدریج به فراموشی می برد.

یک پیمان صلح تازه با عربستان سعودی، که پیش از این اتفاق سیار مورد انتظار بود، از روی میز برداشته می شود. توافق های کنونی صلح با مصر، اردن، امارات و دیگران، شدیدا زیر فشار قرار گیرند و چه بسا که عملا ساقط شوند. اقتصاد اسرائیل، که پیش از کارزار امسال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای مجازات کشور، رشک منطقه بود، شدیدا آسیب خواهد دید.

اینها همه، مجازاتی برای حماس و حامیانش در تهران نیست، آنانی که تقریبا مسلم است که به حمله حماس چراغ سبز نشان دادند، قاعدتا انتظار واکنش و حمله زمینی اسرائیل را داشته اند. آنها مشتاق آشفتگی و آشوب ناشی از حمله زمینی اسرائیل هستند. آنها می خواهند بار دشوارِ یک اشغال ویرانگر دیگر را بر اسرائیل تحمیل کنند تا به خاطر تلفات غیرنظامیان، در اطراف جهان مورد انتقاد قرار گیرد. آنها می خواهند که اسرائیل، کرانه باختری و غزه یک هویت واحد بشوند که نیمی از جمعیت آنها عرب خواهند بود. این هدیه ای است برای حماس و ایران و یک پایان خوش برای آنها. 

اسرائیل می تواند برای گفت وگو درباره گروگان ها تلاش کند. دیگر کشورها هم می توانند همین کار را بکنند و اگر این کار به نتیجه نرسید، غزه برای حمله زمینی، سرجایش هست. تانک های اسرائیلی زمان دیگری به حرکت در خواهند آمد، چه بسا با عنصر غافلگیری. در آن زمان، حماس ضعیف تر و پراکنده تر است و حتی کمتر مردمی.

عجله کار شیطان است. افراد حماس به عنوان متعصبین مذهبی، این ضرب المثل را خوب می دانند، اسرائیل هم باید آن را بداند.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل حماس فلسطین اسرائیل و فلسطین اسرائیل و حماس غزه ایران و حماس ایران و اسرائیل حمله حماس به اسرائیل حمله اسرائیل به غزه


( ۲۰ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۰۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۱
ضربه مهلک و غیر قابل جبران حماس بر اسرائیل ، او را دیوانه کرده و ناتانیاهو که سقوط او حتمی است را بدون گزینه نموده است در هر دوحالت ورود یا عدم ورود به غزه او مرده است. فردای اتش بس ، اسرائیل توازنی تلخ را تجربه میکند و باید با حماس پیروز سر کند.