این صحنه‌ها را هیچ کسی باور نمی‌کند

مقاومت در برابر تحقیر

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۵۰۶۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: ملت فلسطین در مقابل انسانیت‌زدایی و تحقیر، همچون گذشته مقاومت می‌کند. اسرائیل دهه‌ها جان و مال فلسطینیان را گرفت و آنها را انکار و تحقیر کرد. نتیجه دهه‌ها اشغال و تحقیر، طوفان الاقصی و فریاد برای آزادی فلسطین در سراسر جهان بود.
مقاومت در برابر تحقیر

نویسنده: جمیله کدیور، نماینده پیشین مجلس

دیپلماسی ایرانی: گذشته از ۷۶سال تحقیر سیستماتیک فلسطینیان از بدو تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و رفتارهای توهین‌آمیز و غیرانسانی اشغالگران در مقابل ساکنان بومی فلسطین، در ماه‌های بعد از طوفان‌الاقصی در ۷اکتبر، جنبه‌های مختلف انسانیت‌زدایی و تحقیر غیرنظامیان فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی بیش‌از‌پیش  برابر انظار جهانیان قرار گرفت؛ صحنه‌هایی که در دوران معاصر، کمتر در باور کسی می‌گنجید.

نخست؛ کشتار، تخریب و آوارگی: از نفس اشغال و استعمارگری صهیونیست‌ها که بگذریم، نسل‌کشی و کشتار غیر نظامیان در این حجم گسترده، تخریب فراگیر زیرساخت‌های حیاتی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی و تخریب و با خاک یکسان‌کردن منازل و اماکن، آواره و بی‌خانمان‌کردن یک میلیون و نهصد هزار نفر از اهالی غیر نظامی غزه و اجبار آنها به کوچ از شهر و دیار خود و آواره‌کردن چندین و چند باره آنها از یک مکان به مکان دیگر و ممانعت از استقرار در یک مکان و بهره‌گیری از یک زندگی نرمال و عادی، نشان کامل تحقیر و توهین و انسانیت‌زدایی از یک ملت است.

ارتش اسرائیل از همان روزهای نخست با پخش اعلامیه به فلسطینیان دستور داد برای امنیت خود در برابر حملات، شمال غزه را به سمت جنوب ترک کنند. در این مدت مردم خسته، تشنه و گرسنه با پای پیاده به جنوب در خان‌یونس و دیگر نقاط و بعد به جنوبی‌ترین نقطه غزه به رفح سرازیر شدند. بسیاری در حین تخلیه و ترک مناطق خود و در اماکن به اصطلاح امن هدف قرار گرفته و کشته شدند. حال اسرائیل در آستانه تهاجم نظامی خود به رفح به فلسطینیان آواره که به این منطقه پناه آورده‌اند گفته که به مرکز غزه بروند؛ و این دور باطل زورگویی همچنان ادامه دارد...

دوم؛ قطع ورود تمامی نیازهای اساسی مردم غزه: اسرائیل حتی قبل از عملیات ۷اکتبر هم از سلاح تحقیر، اعمال محدودیت بر برق و آب و سوخت غزه، کنترل گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه و محاصره هوایی و زمینی و دریایی، گرسنه نگاه‌داشتن، فقیرساختن و ارعاب علیه فلسطینیان استفاده کرده‌است.

منتها بعد از عملیات طوفان‌الاقصی قساوت خود را به حد اعلی رساند و شفاف و علنی اعلام رسمی کرد. یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل رسما گفت: «دستور دادم تا محاصره کامل علیه نوار غزه اعمال شود. دیگر نه خبری از برق هست و نه از غذا و گاز. همه مرزها بسته می‌شوند. جنگ ما امروز با حیواناتی انسان‌نماست.» یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که دستور قطع آب نوار غزه را صادر کرده‌است.

مردخای کیدار، افسر سابق موساد هم ادعا کرد که مقایسه‌ فلسطینی‌ها با حیوان «تحقیر حیوانات» است! دهه‌هاست که این نگاه تحقیرآمیز اسرائیل نسبت به فلسطینیان نگاه غالب است، که اگر نبود، شاهد استمرار اشغال و محدودیت‌ها در اراضی اشغالی نبودیم.

سوم؛ محدودیت کمک‌های بشردوستانه: در حالی‌که ارتزاق و ادامه حیات مردم غزه بسته به ورود و توزیع کمک‌های بشردوستانه است و این اوج تحقیر و توهین به یک ملت است که برای ادامه حیات خود چشمشان به کمک‌های ارسالی از خارج باشد، میزان کمک‌ها بسیار کم و نحوه رساندن همین اندک کمک‌های بشردوستانه به دست شهروندان فلسطینی بغایت توهین‌آمیز و تحقیرکننده بوده‌است. گویی تعمدی در تحقیر مردم جنگ‌زده غزه از این طریق است.

ضمن اینکه صفوف انتظار فلسطینی‌ها برای دریافت کمک‌ها هم به کرات مورد حمله اسرائیل قرار گرفته و بسیاری کشته شده‌اند. به گفته سخنگوی نهاد دفاع شهری نوار غزه «جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌های منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه هر بار با ورود این کامیون‌ها به نوار غزه تکرار می‌شود و این حمله‌های اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینی‌های مظلوم، تعمدی و با هدف ایجاد جو متشنج صورت می‌گیرد.» تصاویر گونی‌های پاره‌شده و جمع‌آوری آرد مخلوط‌شده با خاک از روی زمین توسط دستان کوچک کودکان تأثربرانگیز است.

چهارم؛ بازداشت‌های تحقیرآمیز: از زمان آغاز جنگ غزه، سربازان اسرائیلی هزاران نفر را از منازل، اردوگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌های سازمان ملل به‌طور همزمان به شیوه‌هایی توهین‌آمیز بازداشت کرده‌اند. گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که اسرائیل در حال «ناپدیدکردن» فلسطینی‌های غزه است، طوریکه شماری از آنها را بدون اتهام یا محاکمه بازداشت می‌کند و به خانواده یا وکلای آنها محل نگهداری‌شان را فاش نمی‌کند.

تصاویر و ویدئوهای تحقیرآمیز زیادی توسط ارتش اسرائیل به اشتراک گذاشته شده که صدها مرد فلسطینی زانو زده، با سرهای خمیده و دست‌ و پاهای بسته، برهنه، با چشم‌بند و لباس‌زیر را نشان می‌دهند که یا در هوای سرد در فضای باز یا در کامیون‌های رو باز نشسته‌اند و به بازداشتگاه‌های بدون سقف منتقل می‌شوند. گفته شده آنها که نمی‌خواستند دستورات تحقیرآمیز ارتش را برای درآوردن لباس‌های خود اجرا کنند، به قتل رسیده‌اند. 

نمونه‌هایی مشابه از رفتارهای اهانت‌آمیز و دستور به درآوردن لباس زنان در برابر جمع هم موجود است. 

در ویدیوی تحقیرآمیز دیگری شاهدیم که در یک بازداشت دسته‌جمعی ابتدا دست افراد را بسته، سپس همه را با یک طناب به همدیگر می‌بندند و یک نظامی، در حرکتی توهین‌آمیز، همه را دنبال خود می‌کشاند. اظهاراتی هم از مقام‌های حقوق بشری سازمان ملل نقل شده که در آن زندانیان فلسطینی درحالی آزاد شده‌اند که فقط پوشک داشته و بدون لباس مناسب در هوای سرد بوده‌اند... اقداماتی که در بطن خود هدفی جز قدرت‌نمایی ارتش اسرائیل و تحقیر فلسطینیان اسیر در بر ندارد.

پنجم؛ شکنجه زندانیان: گزارش‌های مختلف حاکیست که زندانیان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها برای اعتراف‌گیری متحمل اشکال مختلف بدرفتاری، انواع آزار فیزیکی و شکنجه، ضرب و شتم شدید و لگد و کتک به شکم و بدن و صورت در هنگام خواب و بیداری، تحقیر، قرارگرفتن در گودال و ریختن شن روی آنها و زنده‌به‌گور کردن نمایشی، غرق‌کردن در آب سرد و گذران روزها بدون آشامیدن آب و خوردن غذا شده‌اند.

به گفته یک زن زندانی، یک‌بار نگهبانان غذای زندانیان را روی زمین پخش کردند و به آن‌ها گفتند از روی زمین غذا بخورند. یک گزارش داخلی سازمان ملل که مبتنی بر مصاحبه با بیش از ۱۰۰ زندانی فلسطینی است که بخشی آنان گروهی متشکل از ۱۰۰۰ زندانی مرد و زن - بین ۶ تا ۸۲ سال، از جمله ۲۹کودک بودند، به بدرفتاری گسترده با فلسطینی‌هایی که در بازداشتگاه‌های موقت اسرائیل در جریان جنگ جاری در غزه دستگیر و بازجویی شده‌اند، اشاره کرده‌است.

پیش‌نویس سند تهیه‌شده توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل متح (Unrwa)، شامل شهادت‌های مفصلی از زندانیان است که طیف گسترده‌ای از بدرفتاری‌ها را از برهنه‌کردن و ضرب و شتم آنها، حبس در قفس و قرارگرفتن در معرض حمله سگ‌ها، تهدید به آسیب‌رساندن به زندانیان و خانواده‌هایشان، توهین و تحقیر حیثیت افراد، محرومیت از آب، غذا، وسایل خواب و سرویس بهداشتی، قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا برای مدت طولانی و قرارگرفتن در معرض ترومای غیر نافذ یا ترومای بلانت (Blunt trauma) از جمله ضربه با قنداق اسلحه و پوتین، که در برخی موارد منجر به شکستگی دنده‌ها، جداشدن شانه‌ها از هم و جراحات دائمی شده، قید کرده‌است. در این سند آمده که هم مردان و هم زنان «تهدیدها و خشونت و آزار جنسی» از جمله تجاوز جنسی و لمس نامناسب زنان و ضرب و شتم اندام تناسلی مردان را گزارش کرده‌اند.

کارکنان کادر درمانی فلسطینی در غزه نیز از این تحقیرها مستثنی نبوده‌اند. آنها به بی‌بی‌سی جهانی گفته‌اند که پس از حمله نیروهای اسرائیلی به بیمارستانشان، به آنها چشم‌بند زدند، بازداشتشان کردند و مجبور شدند برهنه شوند و بارها در طول مسیر مورد فحش و توهین و ضرب و شتم با چوب، شلنگ، قنداق تفنگ و مشت قرار گرفتند، روی آنها آب سرد پاشیدند، مجبورشان کردند ساعت‌ها در حالتی ناخوشایند روی زانوی خود بنشینند یا ساعت‌ها بدون وقفه بایستند یا روی شکم به مدتی طولانی دراز بکشند و با تأخیر در دادن وعده‌های غذایی یا صحنه‌هایی از اعدام ساختگی مواجه شوند.

به گفته یکی از این پزشکان، در این مدت، با سگ‌هایی که به آنها پوزه‌بند زده‌بودند او را ارعاب ‌کردند و یک سرباز اسرائیلی دستش را شکست ... بر اساس این گزارش، بسیاری از بیماران این بیمارستان‌ها نیز مورد تحقیر قرار گرفتند. دست بیماران را بستند و بیماران به دلیل شرایط موجود در بیمارستان، از جمله کمبود برق، آب، و سایر وسایل ضروری مورد نیاز برای ادامه کار بیمارستان، جان خود را از دست دادند.

طبق گزارش یک سازمان مدافع حقوق زندانیان فلسطینی، یازده‌نفر از هفت اکتبر تاکنون در بازداشتگاه‌های اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند. در گزارش این سازمان به شلوغی بیش از حد زندان‌ها اشاره و گفته شده‌است که از زمان آغاز جنگ، امتیازات مربوط به تلفن‌کردن به‌طور کامل به حالت تعلیق درآمده‌است. در برخی از زندان‌ها نیز آب و برقی وجود ندارد و زندانیان در تاریکی، دوران زندان را می‌گذرانند.

ششم؛ تحقیر و توهین به اجساد: اسرائیل حتی به جنازه‌ها هم رحم نمی‌کند. گورهای دسته‌جمعی مملو از جنازه‌های بی نام و نشان، اجساد در حال تجزیه اسرای فلسطینی با چشمان بسته و دستبند، جنازه‌های دفن‌نشده و متعفن در خیابان‌ها یا بیمارستانها، نبش قبور و تعدی به آنها و ربودن و سرقت جنازه‌ها، مثله‌کردن اجساد و ربودن اعضای بدن جنازه‌ها و تجارت با اعضای ربوده‌شده، عدم تحویل پیکر بعضی شهدا به خانواده‌ها، عدم اجازه دفن یا حتی جابجایی اجساد بیمارانی که پس از عملیات اسرائیل جان باختند و تجزیه‌شدن اجساد، از جمله شیوه‌های توهین و تحقیر جنازه‌های فلسطینی است.

همه این اتفاقات تحقیرکننده و توهین‌آمیز در بستر ۷۶ساله اشغال و استعمارگری اسرائیل و ممانعت از تشکیل دولت فلسطینی و سکوت و بی‌عملی جهانی، انفعال کشورهای عربی و جهان اسلام رخ داده و می‌دهد. ملت فلسطین نیز در مقابل انسانیت‌زدایی و تحقیر، همچون گذشته مقاومت می‌کند. اسرائیل دهه‌ها جان و مال فلسطینیان را گرفت و آنها را انکار و تحقیر کرد. نتیجه دهه‌ها اشغال و تحقیر، طوفان الاقصی و فریاد برای آزادی فلسطین در سراسر جهان بود. دور نباشد که قدرت‌نمایی اخیر اسرائیل هم از جایی که حتی تصورش نمی‌کند، به چالش کشیده شود./اطلاعات

کلید واژه ها: غزه فلسطینیان فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه جمیله کدیور حمله حماس به اسرائیل اسرائیل و حماس اسرائیل و غزه


( ۲ )

نظر شما :