سلسله نشست های بین الملی بی حاصل

تسری جنگ به کل خاورمیانه در پی حمایت های بی دریغ غرب

۱۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۹۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از یک ماه گذشت و شمار شهدای فلسطین در این باره که از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت و علی رغم اعتراضات، انتقادات و تظاهرات هر روزه مردم در اقصی نقاط دنیا، ایالات متحده آمریکا برخلاف تمام شعارهای حقوق بشری و مواضع در خصوص آتش بس، اقدام به ارسال تجهیزات جدید کشتار برای رژیم صهیونیستی کرده است. در این باره، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت آمریکا در نظر دارد که بمب‌های هوشمند به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.
تسری جنگ به کل خاورمیانه در پی حمایت های بی دریغ غرب

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از یک ماه گذشت و شمار شهدای فلسطین در این باره که از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت و علی رغم اعتراضات، انتقادات و تظاهرات هر روزه مردم در اقصی نقاط دنیا، ایالات متحده آمریکا برخلاف تمام شعارهای حقوق بشری و مواضع در خصوص آتش بس، اقدام به ارسال تجهیزات جدید کشتار برای رژیم صهیونیستی کرده است. در این باره، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت آمریکا در نظر دارد که بمب‌های هوشمند به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد. این روزنامه آمریکایی به نقل از منبع مطلع خبر داد، دولت جو بایدن در تاریخ ۳۱ اکتبر (نهم آبان) به صورت کتبی و رسمی به رهبران کنگره آمریکا این موضوع را اطلاع داد. طبق اعلام دولت بایدن به کنگره، دولت می‌خواهد محموله موشک هوشمند از «خانواده اسپایس» به ارزش 320 میلیون دلار در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال با استناد به مکاتباتی که مشاهده کرد، خبر داد که شرکت «رافائل یو اس ای» سازنده بمب‌های هوشمند، این تسلیحات را برای استفاده توسط وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به شرکت مربوطه اسرائیلی منتقل خواهد کرد. البته روز دوشنبه صدها تن از حامیان فلسطین، بندر "تاکوما" ایالت واشنگتن را در اعتراض به اینکه یک کشتی نظامی به مقصد اراضی اشغالی قصد عزیمت دارد، محاصره کردند. به نوشته روزنامه سیاتل تایمز، ۳۰۰ نفر در مقابل ورودی این بندر تجمع کردند تا مانع فعالیت خدمه عرشه و بارگیری این کشتی شوند. این کشتی ۶۳۵ فوتی بحشی از یگان منابع دفاع ملی آمریکاست و برای کمک به جنگ‌های عراق و افغانستان به کار برده شده است.

در این اعتراض ۱۲ ساعته، برخی از شرکت کنندگان به صورت دایره‌ای ایستاده و پرچم فلسطین و بنرهایی به دست داشتند که رویشان "به اسرائیل کمکی نکنید"، "همین الان آتش بس" و "مقاومت تا بازگشت" نوشته شده بود. معترضان همچنین از خودروهای خود برای ایجاد مانع و بستن راه‌ها و ورودی‌ها استفاده کرده و کارگران کشتی را مجبور کردند برگردند. پلیس نیز پشت حصارها متوقف شده بود. تدارک جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دولت این کشور برای تقویت کمک‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی در شرایطی انجام می‌شود که واشنگتن از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، در حال کمک به این رژیم است. آمریکا و دیگر کشورهای غربی بدون توجه به تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی شامل کودکان و زنان بی پناه، در حال حمایت از رژیم صهیوینستی هستند و حتی خواستار آتش بس هم نمی‌شوند.

 اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه خبر داد که شمار شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه، به ۱۰ هزار و ۲۲ نفر رسیده است. القدره با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تنها تیمارستان غزه را هدف قرار داده است، گفت: اسرائیل در ساعات اخیر، ۲۴ کشتار انجام داده است که شمار قربانیان آن به ۲۹۲ شهید رسیده است. وی با اشاره به اینکه تل‌آویو در خصوص وجود گذرگاههای امن برای آوارگان و کادر درمان دروغ می‌گوید، خاطر نشان کرد: گذرگاههای امنی که اسرائیل درباره آن سخن می‌گوید، فقط گذرگاه مرگ به شمار می‌رود.

-    سنگ تمام آلمان برای حمایت از جنایت

به موازات انتشار اخبار در خصوص ارسال بمب‌های هوشمند آمریکایی برای رژیم صهیونیستی، برخی اخبار حکایت از اقدام مشابه آلمان برای ارسال تجهیزات و جنگ‌افزارها به این رژیم (صهیونیستی) دارد. در کنار آن روز دوشنبه، فرمانده نیروی هوایی آلمان وارد اراضی اشغالی فلسطین شد و با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت و گو کرد. ایرنا به نقل از رسانه های صهیونیستی گزارش داد که اینگو گرهارتس، فرمانده نیروی هوایی آلمان پس از ورود به اسرائیل با یواو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و فرمانده نیروی هوایی این رژیم دیدار کرد. پیش از این اولاف شولتز، صدراعظم آلمان ۲۵ مهرماه به تل‌آویو رفت.

سفر فرمانده نیروی هوایی آلمان به تل‌آویو پس از حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی در جنگ با حماس رخ می‌دهد. رابرت هابک، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز روز شنبه هفته جاری در یک پیام ویدئویی ضمن محکوم کردن آنچه وی رفتارهای‌ یهودی ستیزانه در ابن کشور دانست، مدعی شد که رفتارهای برخی از کشورهای اسلامی «دوگانه» است. وی همچون دیگر مقام‌های دولت فدرال آلمان بر امنیت اسرائیل تأیید کرد و گفت که این تنها یک جمله یا فرمول نسبی نیست و امنیت این کشور برای ما ضروری است.

مقام های آلمان در روزهای اخیر در نوبت‌های مختلف ضمن اعلام حمایت از کشتار مردم بی‌دفاع مظلوم فلسطین در جنگ با رژیم صهیونیستی خواهان اخراج طرفداران حماس از آلمان شدند. با افزایش حمایت آلمان از رژیم صهیونیستی، مقام‌های برلین درصدد اجرای قوانین سخت گیرانه علیه فلسطینی‌هایی هستند که از آنها به حامیان حماس تعبیر می‌شود.

-    نگرانی‌در خصوص دسترسی شهرک‌نشینان صهیونیست به سلاح‌های آمریکایی

علاوه بر تجهیز صهیونیست ها به سلاح های سنگین و نیمه سنگین پیشرفته برای جایت در غزه، دولت بایدن انتقال ۲۴ هزار سلاح سبک و انفرادی به پلیس ملی رژیم صهیونیستی را تصویب کرده که این مساله نگرانی را در میان برخی از مقام‌های آمریکایی افزایش داده مبنی بر اینکه این تسلیحات سبک به دست شهرک نشینان اسرائیلی بیفتد و به صورت بی رویه علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده شود. ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال گزارشی اداکه تصمیم دولت واشنگتن در روزهای اخیر شامل انتقال ۳۰ میلیون دلار سلاح نیمه خودکار و خودکار از طریق مجوزهای مورد تایید وزارت خارجه آمریکا گرفته شده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که جامعه جهانی در پی کشته شدن هزاران غیرنظامی بیگناه در حملات اخیر در غزه به شدت نگران است. فروش تسلیحات سبک بر آنچه که برای بسیاری از جمله اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشر حمایت آمریکا از استفاده از هدف قرار دادن بی‌رویه غیرنظامیان در داخل غزه است، تاکید دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی کشته شدند که بیش از دو سوم آنها را زنان، کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند. قانونگذارانی چون سناتور "کریس ون هولن" نگران هستند که این تسلیحات سبک به دست افراد ناباب بیفتد. او به دنبال دستیابی به این تضمین از سوی دولت واشنگتن است که این تسلیحات برای تحریک خشونت و افراط‌گرایی علیه فلسطینی‌های بیگناه استفاده نشود. بن گویر نمادی از ملی‌گرایان افراطی در دولت صهیونیستی است که تا سال ۲۰۲۰ تصویری از"باروخ گلدشتاین"، افراط ‌گرای اسرائیلی-آمریکایی را در اتاق نشیمن منزلش آویزان می‌کرد؛ گلدشتاین در سال ۱۹۹۴، ۲۹ فلسطینی را در مسجدی در کرانه باختری به شهادت رساند.

این مقام رژیم صهیونیستی کسی است که در اکتبر سال جاری میلادی وقتی بر سر زبان‌ها افتاد که یکسری تصاویر را در رسانه‌های اجتماعی از خودش منتشر کرد درحالیکه به گروه‌های مدنی در سراسر اراضی اشغالی سلاح توزیع می‌کرد. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات سبک از کارخانه "کلت" و سایر کارخانجات تسلیحات سازی را تایید کرده و گفتند، نگرانی‌ها از سوی اعضای کنگره، گروه‌های حقوق بشری و سایرین افزایش یافته و آنها از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از رژیم صهیونیستی تضمین‌هایی درباره عدم سوءاستفاده از این تسلیحات دریافت کند.

جسیکا لویس، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی- نظامی در بیانیه‌ای بی سابقه با تایید فروش تسلیحات و مذاکرات دیپلماتیک پیرامون آن با رژیم صهیونیستی گفت: ما تضمین‌هایی از سوی مقام‌های اسرائیلی دریافت کرده‌ایم که این تسلیحات فقط توسط واحدهای تحت کنترل پلیس ملی اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقام‌های دولت بایدن نیز گفته‌اند که نگرانی مبنی بر توزیع یا استفاده نادرست از این تسلیحات توسط گروه‌های مدنی در کرانه باختری از آنجا که این پلیس در کرانه باختری فعالیتی ندارد و این تسلیحات نباید در آنجا مورد استفاده قرار گیرد، به صورت موثری مورد بحث نیست. نیویورک تایمز نیز اخیرا گزارش کرد که وزارت خارجه آمریکا اطلاع رسانی غیررسمی فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به کمیته‌های کنگره ارائه کرده است.

-    تسری جنایت به کل خاورمیانه در پی حمایت های بی دریغ غرب

وقتی که موتور کشتار رژیم صهیونیستی طی یک ماه گذشته با سوخت اروپایی و آمریکایی مدام در حال جنایت است بی‌شک نوعی ولع و طمع برای این رژیم شکل می‌گیرد که به دنبال تسری جنایت‌های خود به کل منطقه خاورمیانه باشند و در این راستا با حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، لجستیک غرب، رژیم صهیونیستی خود را محق برای انجام هرگونه جنایتی در هر نقطه از غرب آسیا بداند، کما اینکه هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، در جریان بازدید از اسکادران جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ «آدیر» مدعی اهداف جنگی منطقه‌ای برای اشغالگران پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در ۷ اکتبر شد.

طبق گزارش شبکه صهیونیستی «آی۲۴» که فارس منتشر کرده، هالوی اذعان کرد: «ما یک ماه جنگ را به پایان رساندیم و آسیب های زیادی به حماس، رهبران آن و خرابکاران وارد کرده‌ایم. زیرساخت‌های حماس را در غزه ویران کردیم و همیشه آماده مقابله با دیگران در سایر مناطق هستیم.»رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیست‌ها در پیامی به کشورهای منطقه و تهدیدات در خصوص گشوده شدن چند جبهه علیه اشغالگران پاسخ داده و مدعی شد: «به شما می‌گویم که این پایگاه نظامی می‌تواند همه جای خاورمیانه را هدف قرار دهد.»هالوی در ادامه و ضمن تکرار ادعاهای نظامی تل‌آویو علی‌رغم تلفات ارتش، گفت: من این فرصت را داشتم که در اسکادران ۱۴۰ یک جنگنده آدیر را ببینم که می‌تواند در فاصله ۲۰۰ متری از نیرو به سربازان ما کمک کند؛ ما هنوز چنین کاری را با سلاح‌های بسیار سنگین انجام ندادیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه هفته گذشته هم در سخنانی مدعی شده بود که تل‌آویو از هر فرصتی برای بازگرداندن ربوده شدگان استفاده خواهد کرد. او در ادامه و ضمن اشاره به سختی شرایط جنگی اذعان کرده بود: «جنگ بهای سنگین و دردناکی دارد اما ضروری است.» یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر هم شنبه (۴ نوامبر) مدعی شده بود که تل‌آویو «یحیی السنوار»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه را ترور خواهد کرد. او با تحریک فلسطینی‌ها به دشمنی با رهبران حماس اذعان کرد: «اگر ساکنان غزه در این امر از ما سبقت بگیرند، زمان جنگ کوتاه‌تر خواهد شد.»

-    سلسله نشست های بین الملی بی حاصل

در حالی که ایالات متحده آمریکا در کنار حمایت تما قد نظامی و تسلحاتی، یک تنه تمام نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه و وادار کردن رژیم صهیونیستی به برقراری آتش بس را ناکام گذاشته است، دیگر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هم سلسله نشست‌هایی بی‌حاصل را برگزار کردند که تاکنون هیچ خروجی عملی برای توقف کشتار در نوار غزه به دنبال نداشته است. در تازه ترین مورد طبق گزارش منابعی اختصاصی، دیروز سه شنبه یک نشست بین‌المللی محرمانه در ژنو جهت گفت‌وگو و رایزنی پیرامون «آینده غزه» برگزار شده است. آن طور که ایسنا گفته، این نشست شامل نماینده‌هایی از آمریکا، کشورهای اروپایی و یک هیئت سیاسی سطح بالا از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود.

رسانه خبری بی‌ان‌ان گزارش داد، این نشست بر سناریوی مربوط به نحوه حکومت‌داری در غزه بعد از جنگ متمرکز است و آماده کمک‌رسانی در مدیریت این منطقه می‌شود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در شهر رام‌الله آمادگی خود را برای کمک‌رسانی به اداره این منطقه اعلام کرد. این نشستی که هم‌ اکنون به طور محرمانه در حال برگزاری است، «آینده غزه» نام دارد و علاوه بر کشورهای مذکور، برخی کشورهای عربی نیز در آن حضور دارند. از طرف دیگر نماینده دائم امارات در سازمان ملل اعلام کرد، نشست آتی شورای امنیت درخصوص اوضاع نوار غزه روز پنجشنبه (هجدهم آبان ماه) برگزار می‌شود. لانا زکی، نماینده دائم امارات در سازمان ملل خاطرنشان کرد: «همانطور که من متوجه شدم، شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. ما همچنین قصد داریم درخواستی مبنی بر برگزاری نشست‌های منظم، رسمی و غیررسمی را مطرح کنیم تا بیشتر بر این فاجعه انسانی در نوار غزه، متمرکز شویم.»

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده بود که پکن طی دوره ریاست دوره‌ای خود در شورای امنیت از هیچ تلاشی برای برقراری صلح در اراضی فلسطینی دریغ نخواهد کرد. اخیراً ژانگ جون، نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری برای اهداف بشردوستانه تاکید کرد و همچنین خواستار تسهیل در ارسال بدون مانع کمک‌ها به غیرنظامیان در نوار غزه از جمله غذا، آب، دارو و سوخت در سطح کافی شد.ژانگ جون از شورای امنیت خواست تا قطعنامه قاطعانه‌ای را تصویب کند که به وضعیت انسانی در نوار غزه می‌پردازد و آن را ضروری دانست.

در سی و دومین روز از جنگ غزه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها می‌گویند در حال بحث بر سر امکان دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه یا توقف تاکتیکی در جنگ جاری در غزه هستند، در عین حال جنگ را طولانی می‌دانند. مقاومت فلسطین نیز به هدف قرار دادن عمق اراضی اشغالی با حملات موشکی و مقابله با تهاجمات نیروی زمینی اشغالگران ادامه داده و مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود. 

-    تجهیزات پیشترفته تر محور مقاومت برای توازن قوا

 با وجود آنکه حمایت همه جانبه آمریکایی‌ها، چه در قالب سیاسی و دیپلماتیک و ناکام گذاشتن شورای امنیت و دیگر نهادهای بین‌المللی برای فشار به رژیم صهیونیستی در اجرای آتش بس و چه در قالب ارسال تجهیزات و تسلیحات پیشرفته عملا منجر به تداوم و تشدید جنایان در غزه شده است،در مقابل محور مقاومت منطقه نیز با دستیابی به جنگ آفزارهای مدرن‌تر توانسته اند به نوعی از توازن قوا و توازن تهدید دست پیدا کنند. در این خصوص گروه های مقاومت اسلامی عراق به موشک های میان برد از نوع «اقصی ۱» مجهز شدند. به گزارش دیروز سه شنبه ایرنا، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در چارچوب پاسخگویی به جنایات ارتش رژیم اسرائیل در حملات به غزه تحت هدایت و مدیریت آمریکا، گروه‌های مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار موشک میان برد از نوع «اقصی ۱» را وارد مدار خدمت کردند.

مقاومت اسلامی عراق همچنین در بیانیه خود اشاره کرده که در برخی از عملیات‌های خود علیه پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه از این نوع موشک استفاده کرده است. در متن کامل بیانیه گروه مقاومت اسلامی عراق که با آیه ۳۹ سوره حج ‌﴿أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ﴾ آغاز شده، آمده است: در پاسخ به جنایات رژیم اسرائیل در انجام حملات به غزه تحت هدایت و مدیریت آمریکا، گروه های مقاومت عراق اعلام می کند که موشک میان برد مدل «اقصی ۱» را وارد مدار خدمت کرده است. در ادامه این بیانیه با اشاره به آیه ۲۱ سوره یوسف ( والله غالب علی أمره) آمده است که از این موشک برای هدف قرار دادن پایگاه های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه در برخی از عملیات های این گروه مورد استفاده قرار گرفت.

مقاومت اسلامی عراق بیانیه خود را با آیه ۲۶ سوره آل عمران که می فرماید «وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» یعنی فتح و پیروزی نصیب کسی نشود مگر از جانب خدای توانای دانا، به پایان برده است. در روزهای گذشته پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه در چندین نوبت هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت. مقاومت اسلامی عراق به دنبال حمایت همه جانبه واشنگتن از رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و پس از بمباران بیمارستان المعمدانی غزه توسط رژیم صهیونیستی، به آمریکا هشدار داده بود که از این پس حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق آغاز می‌شود.

-    رژیم صهیونیستی برای «مدت نامعلومی» غزه را اداره خواهد کرد

در مینه این اخبار، نشریه اسرائیلی یدیعوت احارونت اطلاع داد که نتانیاهو به ABC آمریکا گفته اسرائیل برای مدت نامعلومی غزه را اداره خواهد کرد.  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با این شبکه آمریکای وقتی از او پرسیده شد پس از پایان جنگ چه کسی باید غزه را اداره کند؟ با اشاره به حمله بزرگ مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی در هفت اکتبر گفت: من معتقدم که اسرائیل مسؤولیت امنیتی همه جانبه این باریکه را برای مدت نامعلومی بر عهده خواهد داشت، زیرا ما دیدیم که وقتی این مسؤولیت امنیتی را برعهده نگیریم چه اتفاقی می‌افتد.

نتانیاهو گفت، تل‌آویو آنچه را او «مکث‌های تاکتیکی کوچک» در جنگ غزه برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه یا اجازه خروج اسیران تحت بازداشت جنبش مقاومت اسلامی (حماس) خواند، در نظر خواهد گرفت. وی افزود: با توجه به مکث‌های کوچک تاکتیکی، که یک ساعت آنجا قبلاً اتفاق افتاده‌ است، فکر می‌کنم شرایط را بررسی کنیم تا امکان ورود کالاهای بشردوستانه یا خروج اسرا فراهم شود. رژیم صهیونیستی افزایش فشار بین‌المللی برای آتش‌بس را رد کرده و بر دستیابی به آنچه به عنوان اهداف جنگ خود علیه غزه از طریق پایان دادن به توانایی‌های جنبش حماس و آزادی اسرای صهیونیست می‌خواند، پافشاری می‌کند.

این اظهارات نتانیاهو در حالی است که در سی و دومین روز از جنگ غزه، اشغالگران حملات خود را به نوار غزه تشدید کرده و محله‌های مسکونی، تاسیسات حیاتی و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند، به طوریکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها زن و کودک هستند.

کلید واژه ها: فلسطین نوار غزه حماس آلمان بنیامین نتانیاهو جو بایدن


( ۵ )

نظر شما :