۱۰۰ حمله به پایگاه‌های آمریکا!

بایدن تا کجا مدارا خواهد کرد؟

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۶۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که از ۱۷ اکتبر گذشته، نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق در معرض ۱۰۰ حمله به پایگاه‌هایشان قرار گرفتند. به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه فاکس نیوز آمریکا گزارش داد، تعداد حملاتی که به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق از ۱۷ اکتبر گذشته صورت گرفته است، به ۱۰۰ حمله می‌رسد. این گزارش پس از حملات اخیر به دو میدان العمر و کونیکو در شمال شرق سوریه در ظهر روز شنبه منتشر شده است.
بایدن تا کجا مدارا خواهد کرد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که از ۱۷ اکتبر گذشته، نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق در معرض ۱۰۰ حمله به پایگاه‌هایشان قرار گرفتند. به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه فاکس نیوز آمریکا گزارش داد، تعداد حملاتی که به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق از ۱۷ اکتبر گذشته صورت گرفته است، به ۱۰۰ حمله می‌رسد. این گزارش پس از حملات اخیر به دو میدان العمر و کونیکو در شمال شرق سوریه در ظهر روز شنبه منتشر شده است.

یک مقام نظامی آمریکایی هم روز پنجشنبه به العربیه گفته بود که، سربازان آمریکایی در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر تاکنون دست‌کم ۹۷ بار هدف حمله قرار گرفته‌اند که پنج مورد آن‌ها در یک هفته گذشته رخ داده‌اند. این مقام اظهار کرد، از ۱۷ اکتبر تا ۱۳ دسامبر ۴۵ مورد حمله به سربازان آمریکایی در عراق و ۵۲ مورد حمله نیز به سربازان آمریکایی در سوریه انجام شده و برای آنها از ترکیبی از تسلیحات شامل پهپادهای تهاجمی یک طرفه، راکت‌ها و موشک‌های بالستیک برد نزدیک استفاده شده است. یک مقام نظامی آمریکایی پیشتر گفت، یک پهپاد و چند راکت روز دوشنبه دو پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه را هدف گرفتند. هم اکنون حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارند.

به دنبال واکنش گروه های مقاومت در منطقه و حملات مداوم آنها به مواضع و اهداف ایالات متحده در عراق و سوریه وبا توجه به همین آمارهای یاد شده یک مقام سابق پنتاگون حضور نظامی ارتش آمریکا در عراق را یک «فاجعه استراتژیک» خواند و ارتش کشورش را به ترک عراق فراخواند. «داگلاس مک‌گریگور»، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت، «بیش از پنج هزار سرباز آمریکایی در حال حاضر در ۱۲ یا ۱۳ پایگاه عراق حضور دارند و آنها در آنجا نقش «اهداف ثابت» را ایفا می‌کنند.» وی گفت که، «آمریکا باید از عراق خارج شود. دلیل حضور ما در آنجا چیست؟برای پنهان کردن این حقیقت که ما در عراق شکست خوردیم؟» مشاور سابق پنتاگون، حضور ارتش آمریکا در عراق را فاجعه راهبردی خواند و اذعان کرد که کشورش در آنجا ناآرامی ایجاد کرده است.

-    حمله پهپادی به عین‌الاسد در حضور فرمانده سنتکام

پیرو آنچه گفته شد، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز جمعه خبر داد فرمانده آن «این هفته» به بازدید از سربازان آمریکایی در چند پایگاه در عراق و سوریه از جمله پایگاه‌هایی که از ۱۷ اکتبر تا کنون ده‌ها بار هدف حملات نیروهای مقاومت قرار گرفتند، رفته است. به گزارش ایسنا، ژنرال «اریک کوریلا»، فرمانده واحد فرماندهی مرکزی در ارتش آمریکا (سازمان تروریستی سنتکام) که سربازان آمریکایی در غرب آسیا در حیطه مسئولیت این فرماندهی هستند، در سفر به شهر بغداد با نخست‌وزیر این کشور و مقام‌های ارشد نظامی عراق دیدار و با آن‌ها بر سر مسائل امنیتی داخلی و منطقه‌ای فعلی بحث کرده است.

به نوشته پایگاه «العربیه»، فرماندهی سنتکام روز جمعه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «مذاکرات کوریلا تاکیدی ویژه بر حملات علیه نیروهای آمریکایی داشته‌اند.» او همچنین به بازدید از سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی عین‌الاسد و پایگاه هوایی اربیل رفت و با «سران ائتلاف بین‌المللی و سربازان آمریکایی ملاقات کرده تا گزارش‌های به روزرسانی عملیاتی و ارزیابی وضعیت امنیتی کنونی را دریافت کند.» با این حال، شبکه سی.ان.ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، در جریان بازدید فرمانده سنتکام از عین‌الاسد در غرب عراق، این پایگاه هدف حمله چند پهپاد قرار گرفت.

کوریلا همچنین در سفر به سوریه، به چند پایگاه رفته تا با متحدان آمریکا در به اصطلاح «ماموریت مقابله با داعش» دیدار و گفت‌وگو کرده و «گزارشی در ارزیابی پیشرفت ماموریت شکست داعش و مواضع نیروهای آمریکایی» دریافت کند. رئیس سنتکام گفت: «این سفرها باعث درک‌های ارزشمندی شد که بدون سفر به منطقه و مشاهدات دست اول به دست نمی‌آیند.» کوریلا همچنین «این هفته» به مصر و اردن نیز سفر کرد؛ سفرهایی که به ادعای او باعث «ارائه یک درک عمیق‌تر نسبت به نگرانی‌های امنیتی این دو شریک مهم شده و به من اجازه درک منطقه از چشمان شرکایمان را دادند.» طبق این گزارش او همچنین به عرشه ناو جنگی «یو.اس.اس کارنی» نیز رفت.

یک روز پس از آن، منابع خبری مجددا از حمله نیروهای مقاومت به نظامیان آمریکایی به پایگاه های غیرقانونی آنها در سوریه خبر دادند. به گزارش صابرین نیوز، پایگاه اشغالی «المالیکه» واقع در شمال شرق حسکه سوریه روز شنبه هدف حمله نیروهای مقاومت قرار گرفت. صابرین نیوز گزارش داد که این حمله توسط پهپادهای مقاومت صورت گرفته است. شبکه خبری المیادین نیز در خبری فوری از حمله نیروهای مقاومت به پایگاه آمریکا در سوریه خبر داد.  خبرنگار المیادین همچنین از حمله به نیروهای آمریکایی در پایگاه میدان «کونیکو» در شمال شرقی سوریه و پایگاه نفتی «العمر» در حومه دیر الزور خبر داد.

کلید واژه ها: آمریکا عراق سوریه اسرائیل سنتکام پنتاگون فلسطین


( ۳ )

نظر شما :

محمداکرام اندیشمند ۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۶
سوال این است که این صد حمله چرا یک نظامی امریکایی را نکُشت؟