چرایی عقب نشینی تیپ گولانی در غزه

افق مبهم آتش بس و تلاش های مجدد

۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۷۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
علیرغم مانورهای سیاسی و رسانه های درباره پیشروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نواز غزه، واقعیت های میدانی خلاف آن را نشان می دهند. در همین باره منابع صهیونیستی اذعان کردند که در پی تلفات تیپ گولانی که برجسته‌ترین نظامیان اسرائیلی در آن حضور دارند، این تیپ از غزه عقب‌نشینی می‌کند.
افق مبهم آتش بس و تلاش های مجدد

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: علیرغم مانورهای سیاسی و رسانه های درباره پیشروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نواز غزه، واقعیت های میدانی خلاف آن را نشان می دهند. در همین باره منابع صهیونیستی اذعان کردند که در پی تلفات تیپ گولانی که برجسته‌ترین نظامیان اسرائیلی در آن حضور دارند، این تیپ از غزه عقب‌نشینی می‌کند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داد که ارتش این رژیم، تیپ گولانی را از غزه، عقب می‌کشد؛ زیرا تلفات زیادی را در جریان درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین متحمل شده است. «تیپ گولانی» یا «تیپ شماره یک ارتش اسرائیل» شامل نظامیانی است که صهیونیستها می‌گویند بیشترین و سخت‌ ترین آموزش‌ها را می‌بینند و در نبرد زمینی غزه هم حساب ویژه‌ای بر روی آنان باز شده بود. این تیپ اما در برابر نیروهای مقاومت فلسطین راه به جایی نبرده است؛ هر چند که مسئولان صهیونیست آمار دقیقی از تلفات ارتش خود به ویژه تیپ گولانی ارائه نمی‌دهند، ولی تلفات زیادی به ویژه در محله الشجاعیه متحمل شده بودند. 

شبکه عبری «کان» چهارشنبه گذشته، از شکستی بزرگ برای ارتش اسرائیل با ده‌ها کشته و زخمی در الشجاعیه خبر داد و گفت که در درگیری‌های این منطقه و طبق اخرین آمار، ۱۰ نظامی ارتش از تیپ گولانی کشته شده‌ بودند. آمار دقیقی اما از تعداد افراد زخمی منتشر نشد. گروهی از سربازان گردان ۵۳ تیپ گولانی وارد ساختمان‌هایی در این محله شدند که ناگهان در یکی از کمین‌های گردان‌های القسام گرفتار شدند. مقابل درب یکی از ساختمان‌ها بمبی منفجر شد که بر اثر آن ۴ نظامی زخمی شدند و ارتباط با آن‌ها قطع شد؛ گمان می‌رفت که این نیروها به اسارت درآمده‌اند. سربازان دیگری از یگان نجات ۶۶۹ به سمت این ساختمان حرکت کردند که پس از رسیدن به آنجا هدف تیراندازی مبارزان القسام قرار گرفتند که بلافاصله دو نفر از این نیروها کشته شدند.

تامر گرینبرگ، فرمانده گردان ۱۳ تیپ گولانی که تا هفته قبل این حادثه رجز می‌خواند و خطاب به مبارزان مقاومت گفته بود که «بیایید ببینیم چه کسی برای جنگ بهتر آماده شده است، ما تمایل بسیار زیادی برای حمله و قتل تعداد بیشتری از شما داریم...» هم کشته شده و این برای اسرائیلی‌ها شوک‌آور بود. در شرایطی که رسانه‌های اسرائیلی طی هفته‌های جاری بارها در آمار اعلامی ارتش درباره تلفات این رژیم در جنگ غزه تشکیک وارد کرده‌اند، تل‌آویو دیروز آمار جدیدی درباره تلفات خود ارائه داد. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل شمار تلفات این رژیم از ابتدای جنگ علیه غزه به ۴۶۹ نظامی افزایش یافته است. به گفته ارتش، همچنین هشت نظامی اسرائیلی به شدت زخمی شدند.

-    افق مبهم آتش بس و تلاش های مجدد صهیونیست ها

اگر چه از اواسط هفته گذاشته تحرکاتی برای برقراری آتش بس مجدد در غزه شکل گرفته بود، اما سمت و سوی تحولات افق مبهمی را برای تحقق آتش بس رقم زده است. با اینحال سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که این رژیم ارائه پیشنهادی به حماس برای برقراری آتش‌بس نسبتا طولانی و نه یک هفته‌ای را در دست بررسی دارد. این سازمان در شامگاه پنج‌شنبه گزارش داد که پیشنهاد برقراری آتش‌بس نسبتا طولانی از سوی صهیونیست ها برای متقاعد کردن حماس جهت اتمام توافق تبادل اسرا ارائه خواهد شد. موضوع ارائه این پیشنهاد از سوی دولت نتانیاهو پس از آن از سوی سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل مطرح می‌شود که گروه‌های فلسطینی پنج‌شنبه اعلام کردند که تنها پس از پایان جنگ حاضر به مذاکره درباره تبادل اسرای اسرائیلی خواهند بود.

 این نهاد رسانه‌ای  رژیم صهیونیستی به نقل مسئولانی که نام آنها را فاش نکرده، گزارش کرد که این رژیم هم‌اکنون در حال بررسی پیشنهادهایی اضافی به‌منظور متقاعد کردن حماس است تا این جنبش از درخواست‌های خود عقب‌نشینی کرده و فرصت لازم برای احراز پیشرفت منجر به توافق مهم آزادی و تبادل اسرا، فراهم کند. به گفته این سازمان رژیم صهیونیستی، کشور قطر در حال انجام مذاکرات بی‌وقفه‌ای شامل اعمال فشار بر حماس است تا آن را به پذیرفتن توافق تبادل اسرا که به میزان زیادی فرصت دست‌یابی به توافق را فراهم می‌کندو متقاعد سازد.

 این موضوع پس از آن از سوی رسانه‌های اسرائیلی مطرح می‌شود که گروه‌های فلسطینی طی بیانیه‌ای تاکید کردند تا زمانی که جنگ به‌طور همه‌جانبه متوقف نشده هیچ‌گونه توافقی برای تبادل اسرا را نخواهند پذیرفت. پیش‌تر منابع «العربیه» فاش کردند که حماس با نپذیرفتن آتش‌بس‌های کوتاه مدت، آتش‌بسی دست‌کم 14 روزه را درخواست کرده است. رژیم صهیونیستی در مقابل بر آتش‌بس 5 روزه‌ای که پس از پایان مدت اصلی آن به‌طور روزانه و یکروزه تمدید می‌شود، اصرار ورزیده است. حماس در واکنش به تشدید حملات اسرائیل در نوار غزه تاکید کرده که مذاکرات در سایه ادامه جنگ را نمی‌پذیرد و برای انجام هر گونه مذاکراتی در مرحله اول جنگ در غزه باید متوقف شود. حماس همچنین درخواست کرده که مکان‌هایی امن برای آوارگان در‌ نظر گرفته شود و حملات اسرائیل در آن متوقف شود و امکان کمک‌رسانی بشردوستانه و رساندن کمک‌های غذایی و دارویی کافی در آن مناطق امن در نوار غزه، فراهم شود.

در همین حال شبکه «سی‌اِن‌اِن» هم بامداد دیروز (جمعه) همسو با ادعای سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از پیشنهاد این رژیم برای توافق جدید آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با حماس خبر داد. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داد که تل‌آویو توافق جدیدی را به حماس پیشنهاد داده که ذیل آن یک هفته توقف درگیری‌ها برای آزادی ۳۵ اسیر صهیونیست ذکر شده است. در این گزارش آمده است: «آخرین پیشنهاد اسرائیل به جنبش حماس، یک توقف هفت روزه در جنگ به‌ازای آزادی ۳۵ گروگان شامل مابقی زنان، سالخوردگان و مردان ناتوان بود». این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سوال سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه به این پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی پاسخ داده یا خیر. 

-    رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه آتش بس در غزه باز هم به تعویق افتاد

در حالی که افق چندان روشنی برای آتش بس وجود ندارد، رایزنی های فشرده در سازمان ملل بر سر قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه با آمریکا برای عدم وتو (عدم مخالفت) ادامه دارد و بار دیگر رای گیری در این باره به تعویق افتاد و به دیروز جمعه به وقت محلی موکول شد که البته تا لحظه تنظیم این گزارش خبری در خصوص برگزاری این نشست و وتو یا عدم وتوی آمریکا و دیگر اعضا در شورای امنیت مخابره نشد. با این وجود و به گزارش سازمان ملل، خبرنگاران از صبح روز پنجشنبه به وقت محلی منتظر برگزاری نشست علنی شورای امنیت برای رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی امارات به منظور آتش بس فوری در غزه بودند اما بارها برگزاری آن به تعویق افتاد و برغم آنکه سازمان ملل اعلام کرد این جلسه در ساعت ۶ و نیم شامگاه پنجشنبه برگزار می شود، باز هم برگزار نشد.

پیش از زمان اعلام شده، دیپلمات های کشورهای مختلف عضو شورای امنیت با یکدیگر نشستی پشت درهای بسته از ساعت ۶ شامگاه پنجشنبه داشتند که این نشست بیش از یک ساعت و نیم طول کشید و سرانجام اعلام شد که رای گیری به روز جمعه موکول شده است. این چهارمین روزی است که رای گیری درباره این قطعنامه به تعویق می افتد. پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید همزمان با رایزنی ها در خصوص پیش نویس قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه اعلام کرد که کشورش در حال همکاری با سازمان ملل در خصوص این قطعنامه است.

-    افزایش شمار شهدای غزه به بیش از ۲۰ هزار

در شرایطی که کارشکنی صهیونیست ها عملا آتش بس را دور از دسترس کرده و همزمان مانع تراشی آمریکایی ها هم شورای امنیت را به بن بست واقعی کشانده، در اثر تداوم و تشدید حملات اشغالگران از بعدازظهر چهارشنبه گذشته شمار شهدای غزه به بیش از ۲۰ هزار رسیده است و هر لحظه هم بر این تعداد افزوده می شود. در همین باره وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای نوار غزه از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی تاکنون به ۲۰ هزار و ۵۷ شهید رسید. به گزارش خبرگزاری «شهاب» وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه خود آورد: از ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) تاکنون ۵۳ هزار و ۳۲۰ نفر نیز بر اثر تجاوز رژیم صهیونیستی، در نوار غزه زخمی شده اند. براساس این بیانیه در ۴۸ ساعت گذشته و همزمان با قطع ارتباطات و اینترنت در نوار غزه ۳۹۰ فلسطینی شهید و ۷۳۴ نفر دیگر مجروح شدند. جنگنده های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز نیز مناطق مختلف نوار غزه از جمله اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را بمباران کردند که بر اساس اعلام رسانه های فلسطینی، تلاش ها برای بیرون کشیدن اجساد شهدا و زخمی ها از زیر آوارها ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین، پیشتر در گزارشی شمار شهدا را ۱۹ هزار و ۹۰۲ شهید و تعداد زخمی‌ها را ۵۵ هزار نفر اعلام کرده بود. وزارت بهداشت فلسطین تأکید کرد که ۷۰ درصد شهدا را زنان و کودکان تشکیل می دهند و هزاران نفر نیز همچنان مفقود الاثر هستند.

براساس این گزارش، تاکنون ۳۱۰ تن از کادر درمان، ۳۵ نیروی دفاع مدنی، ۹۷ روزنامه نگار و ۱۳۶ نیروی آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل (آنروا) به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۹۰ درصد از اهالی غزه در داخل این منطقه آواره شده اند و اسامی یک میلیون و ۲۰۰ تن از آنها در ۱۵۴ مرکز تابع آنروا در سراسر نوار غزه ثبت شده که ثبت نام حدود یک میلیون تن از آنها در ۹۴ دفتر در جنوب نوار غزه انجام گرفته است. براساس این گزارش حدود ۲۸۰ واحد مسکونی یعنی بیش از ۶۰ درصد از بخش مسکن نوار غزه به طور کامل یا جزئی منهدم شده است و به دلیل ادامه بمباران و حملات رژیم صهیونیستی آمار نهایی ساختمان های منهدم شده در دسترس نیست. گزارش وزارت بهداشت فلسطین حاکی از آن است که حدود ۴۴ درصد خانوارهای فلسطینی در غزه از گرسنگی شدید رنج می برند. همچنین نوزادان به شیر خشک دسترسی ندارند و این امر منجر به تشدید بحران در بهداشت عمومی منجر شده است. این گزارش تأکید کرد که عدم دسترسی به کمک ها و کادر پزشکی در بیمارستان کمال عدوان و بمباران مراکز درمانی توسط رژیم صهیونیستی، به منزله تهدیدی برای افراد نیازمند به درمان و کمک های پزشکی است و بسته شدن بیمارستان و کمبود امکانات پزشکی و درمانی به بروز بحران شدید در زمینه بهداشت عمومی منجر شده است و این امر اقشار ضعیفتر را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه


( ۲ )

نظر شما :