آیا مذاکرات آتش بس به شکست رسیده است؟

نگاهی به تبعات ترور جانشین حماس

۱۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
گروه‌های فلسطینی در واکنش به ترور صالح العاروری در بیروت از کشورهای عربی و ملت‌های آن‌ها خواستند تا «موضعی قاطع و فوری» اتخاذ کنند. به گزارش ایسنا، این مطلب در بیانیه‌ صادره از سوی کمیته پیگیری نیروهای ملی و اسلامی که شامل جناح‌های مقاومت می‌شود، پس از اعلام حماس مبنی بر ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش و دو فرمانده گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس یعنی سمیر افندی و عزام الاقرع و چهار کادر این جنبش منتشر شد. براساس گزارش الجزیره، گروه‌های فلسطینی در بیانیه خود با تأکید بر ادامه «مقاومت»، «عزای عمومی ملی، اعتصاب همه جانبه و اقدام انقلابی در همه عرصه‌ها و جبهه‌ها» را اعلام کردند.
نگاهی به تبعات ترور جانشین حماس

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: گروه‌های فلسطینی در واکنش به ترور صالح العاروری در بیروت از کشورهای عربی و ملت‌های آن‌ها خواستند تا «موضعی قاطع و فوری» اتخاذ کنند. به گزارش ایسنا، این مطلب در بیانیه‌ صادره از سوی کمیته پیگیری نیروهای ملی و اسلامی که شامل جناح‌های مقاومت می‌شود، پس از اعلام حماس مبنی بر ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی این جنبش و دو فرمانده گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس یعنی سمیر افندی و عزام الاقرع و چهار کادر این جنبش منتشر شد. براساس گزارش الجزیره، گروه‌های فلسطینی در بیانیه خود با تأکید بر ادامه «مقاومت»، «عزای عمومی ملی، اعتصاب همه جانبه و اقدام انقلابی در همه عرصه‌ها و جبهه‌ها» را اعلام کردند. این گروه‌ها تاکید کردند که «این هدف قرار دادن بزدلانه و خائنانه در سرزمین و پایتخت عربی، تجاوزی به کل ملت عربی و اسلامی، نه فقط لبنان و فلسطین است». این ترور مستلزم موضع قاطع و فوری کشورهای عربی و مردم آزاده آنها در پاسخ به این تروریسم صهیونیستی است. این گروه‌ها ادامه دادند: ما همچنین از توده‌های ملت عربی و اسلامی خود و مردم فلسطین در همه جا به ویژه در کرانه باختری، بیت‌المقدس و داخل سرزمین اشغالی می‌خواهیم که زیر پای اشغالگران را آتش بزنند.

در ادامه واکنش ها مادر صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هم تصریح کرد: «فرزندم همیشه آرزوی شهادت داشت و به آن رسید.» براساس گزارش الجزیره، مادر العاروری تاکید کرد، ۲۰ سال بود که پسرش را ندیده بود، او ۱۵ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرد و پس از آزادی‌اش از زندان، اشغالگران او را به خارج از اراضی اشغالی فلسطین تبعید کردند. دختر معاون دفتر سیاسی جنبش حماس هم با انتشار تصویری از پدرش در لباس احرام به شهادت وی واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «هدیل صالح العاروری»، دختر صالح العاروری، معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این عکس پدر شهیدم طی مراسم حج در سال گذشته میلادی است. وی نوشت: یکی از همراهان پدرم از او درخواست کرد که اجازه دهد عکس یادگاری از او بگیرد و پدرم در پاسخ به او گفت "لطفا دو عکس از من بگیر؛ چراکه بعید می‌دانم امسال (۲۰۲۳) را به پایان ببرم و این، تنها کاری است که آرزو داشتم در پایان زندگی‌ام انجام دهم."

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با تسلیت شهادت «صالح العاروری» از مقامات ارشد حماس به همراه «سمیر فندی» و «عزام الاقرع« از رهبران گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس، بر ادامه‌دادن راه شهدا تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که عملیات ترور العاروری خون خوار بودن رژیم اشغالگر صهیونیستی را ثابت می‌کند. هنیه افزود که این جنایت اقدامی کاملا تروریستی بوده و نقض حاکمیت لبنان است. رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که رژیم صهیونیستی در شکستن اراده و مقاومت ملت ما موفق نخواهد شد. وی تاکید کرد: خون صالح العاروری و برادرانش با خون ملت ما در نبرد القدس و الاقصی آمیخته  شد. اسامه حمدان، از رهبران حماس نیز دیروز چهارشنبه در واکنش به شهادت صالح العاروری اظهار کرد: جنایت ترور شیخ صالح العاروری با پاسخ مناسب مردم فلسطین و مقاومت روبه‌رو خواهد شد و پس از این ترور هر احتمالی وجود دارد. حمدان در ادامه تاکید کرد: برخی واکنش‌های بین‌المللی به این ترور ریاکارانه است. این رهبر حماس افزود: واشنگتن پوششی برای حملات متجاوزانه اسرائیل به نوار غزه فراهم کرد و ترور العاروری بخشی از آن است.

در همین حال، جنبش فتح در بیانیه‌ای از اعتصاب سراسری در رام الله و البیره در واکنش به ترور صالح العاروری در ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد.منیر الجاغوب، سخنگوی رسانه‌ای جنبش فتح عنوان داشت: جنبش فتح فردا را روز اعتصاب سراسری و فراگیر در استان رام الله و البیره در واکنش به ترور صالح العاروری در بیروت اعلام میکند. در همین حال، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین عنوان داشت: العاروری یکی از رهبران برجسته و مخلص مردم فلسطین بود. او رهبری بود که حس اعتماد و اطمینان را در هرکس که اطرافش بود و با او تعامل داشت، ایجاد میکرد. 

محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با محکوم کردن این ترور خاطرنشان کرد: این جنایت هویت عاملان آن را به یدک میکشد. وی با هشدار نسبت به خطرات و پیامدهای این جنایت، به مردم فلسطین، جنبش حماس، به خانواده شهید صمیمانه تسلیت گفت. عزت الرشق، از رهبران حماس تصریح کرد: عملیات ترور که توسط اشغالگر صهیونیستی علیه رهبران و چهره های مردم فلسطین در داخل فلسطین و خارج آن صورت میگیرد، باعث نخواهد شد که اراده و پایداری مردم ما در هم شکسته شود یا به ادامه مقاومت آنها خدشه ای وارد شود.عزت الرشق عنوان داشت: این ترورها مجدداً شکست این دشمن در تحقق هر یک از اهداف خصمانه خود در نوار غزه را ثابت میکند.

در ادامه واکنش ها جنبش النجباء عراق نیز عنوان داشت: ما بر ایستادگی کامل خود در کنار تمامی آرمانهای مردم فلسطین که به خاطر استقلال و آزادی و بیرون راندن اشغالگر میجنگد، تاکید میکنیم. جنبش ابتکارعمل ملی فلسطین نیز تصریح کرد: ترور فرمانده صالح العاروری یک جنایت بزدلانه است و اراده مردم فلسطین را در هم نخواهد شکست و مقاومت آنها را تضعیف نخواهد کرد. احسان العطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز عنوان داشت: اشغالگر بهای جنایت‌هایش از جمله ترور صالح العاروری را خواهد پرداخت. در همین راستا، ماهر الطاهر، از رهبران جبهه مردمی آزادسازی فلسطین اعلام کرد: ما فرمانده بزرگ، صالح العاروری را تقدیم کردیم و انتقام او را خواهیم گرفت. ماهر الطاهر عنوان داشت: به شهادت رسیدن صالح العاروری جنایتی است که بدون مجازات نخواهد ماند. مقاومت قهرمان فلسطین به این جنایت قویاً پاسخ خواهد داد. رهبران این مردم بزرگ جان خود را به خاطر فلسطین تقدیم میکنند.

 مصر در واکنش‌ به ترور صالح العاروری، نایب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت میانجی‌گری خود را به حالت تعلیق درآورد.  خبرنگار العربی الجدید اعلام کرد مصر در واکنش به ترور صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیروت، میانجی‌گری خود (در زمینه آتش‌بس و مبادله اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی) را به حالت تعلیق درآورده و هیات امنیتی اسراییلی نیز قاهره را ترک کرده است. ساعاتی پس شهادت صالح العاروری حماس اعلام کرد که هیات های مذاکره کننده خود در قطر را هم فراخوانده است.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه صالح العاروری


( ۵ )

نظر شما :