ازسرگیری مذاکرات حماس و اسرائیل همزمان با حضور بلینکن در منطقه؟!

۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۰۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع مصری اعلام کردند قاهره رسما میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و حماس برای معامله تبادل اسیران را ازسرگرفت. به گزارش ایسنا، قطر نیز ورود هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به قاهره برای ازسرگیری مذاکرات معامله تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تایید کرد. رادیو تلویزیون اسرائیل هم صبح روز دوشنبه از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و جنبش حماس در مورد توافق احتمالی مبادله اسیران پس از توقف چند روزه در پی ترور صالح العاروری را تایید کرد.
ازسرگیری مذاکرات حماس و اسرائیل همزمان با حضور بلینکن در منطقه؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رئیس دفتر سیاسی حماس در آستانه 100 روزه شدن جنگ غزه، در سخنانی به تشریح علل اجرای عملیات «طوفان‌الاقصی»، دستاوردهای آن و رویکرد رژیم صهیونیستی در این جنگ پرداخت. او در این سخنان تأکید کرد: «تلاش دشمن برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین در سطح جهان، نقشه‌های اشغالگران علیه فلسطین و مسجدالاقصی و روند عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، از برجسته‌ترین علل عملیات طوفان الاقصی بود.»

به گزارش ایرنا و به نقل از الجزیره، اسماعیل هنیه که در کنفرانس اتحاد جهانی علمای مسلمان در دوحه سخن می‌گفت، درباره کابینه کنونی رژیم صهیونیستی و نقشه‌هایش علیه ملت فلسطین تأکید کرد: «کابینه تندرو و افراطی این رژیم، انعکاس واقعیت افراط‌گرایی دینی و قومی توده صهیونیست‌هاست.» وی ادامه داد: «این کابینه نقشه‌های خود را آغاز کرد و دیدیم که در مسجدالاقصی و کرانه باختری چه کار کرد، آنها شهرک‌سازی را گسترش داده و هزاران فلسطینی را بازداشت کردند. برای ما واضح بود که این کابینه با ریشه‌های خود در داخل توده صهیونیست‌ها اقدام به تخریب مسجدالاقصی یا دست‌کم سیطره بر آن خواهد کرد. دیگر برنامه کابینه رژیم صهیونیستی نیز عادی‌سازی روابط برای ادغام اسرائیل در منطقه به زیان مسأله فلسطین و حقوق و اصول ثابت امت اسلامی بود.»

وی گفت: «این نظریه اسرائیل است که یک صلح منطقه‌ای به زیان مسأله فلسطین را بنا کند و از این رو، قطار عادی‌سازی به شمار زیادی از پایتخت‌ها رسید.» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: «ما با این تحولات روبه‌رو بودیم که معنای آن از بین بردن مسأله فلسطین در سایه این کابینه صهیونیستی و سپس ایجاد ائتلاف‌های امنیتی و سیاسی در منطقه بود که رژیم در قلب آنها باشد.» هنیه درباره اهداف رژیم اسرائیل برای تجاوزگری علیه نوار غزه نیز گفت: «هدف اول از بین بردن مقاومت و جنبش حماس و پایان دادن به مقاومت در غزه، هدف دوم بازگرداندن اسیران صهیونیست و سومین هدف، کوچاندن مردم نوار غزه به سمت اراضی مصر است. اسرائیل این سه هدف را رسماً اعلام کرد که ائتلاف امریکایی و غربی نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است.»

وی به چهار مرحله رژیم صهیونیستی در تجاوزگری علیه نوار غزه اشاره و اضافه کرد: «مرحله اول حمله هوایی فراگیر، مرحله دوم ورود زمینی به نوار غزه، مرحله سوم عملیات جراحی متمرکز علیه مقاومت و مرحله چهارم، مرحله سیاسی و وجود یک غزه بدون حماس و مقاومت است، اما می‌گویم که با وجود هزینه گزاف و کشتارها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی، دشمن در تحقق هیچ‌یک از اهداف خود بعد از ۱۰۰ روز از جنگ موفق نشد. از بین بردن حماس، توهم و سراب است؛ حماس یعنی خود مردم.»

 وی همچنین به شکست اشغالگران در بازگرداندن اسیران صهیونیست در نوار غزه بعد از ۱۰۰ روز جنگ اشاره کرد و گفت: «اسرائیل تنها در صورت آزادی همه اسیران ما در زندان‌ها، خواهد توانست اسیران خود را بازگرداند. اسرائیل در هیچ‌یک از اهداف خود به نتیجه نرسید و شکست مفتضحانه خورد و فقط چهره کریه آن برای جهان بیشتر برملا شد.» هنیه تأکید کرد: «طرح آوارگی شکست خورد و با وجود همه کشتارها در غزه، فاجعه ۱۹۴۸ را تکرار نخواهیم کرد. آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد، خطرناک است. رژیم اشغالگر تجاوزاتی را علیه ساکنان کرانه باختری انجام داده‌ است و از زمان طوفان الاقصی حدود ۳۵۰ نفر در کرانه باختری شهید شده‌اند.» اسماعیل هنیه در ادامه سخنانش گفت: « نبرد غزه تنها نبرد فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است. امت اسلام و علمای آن در حمایت از مقاومت نقش بسیار بزرگی دارند، می‌بینیم که کشورهای جهان با هواپیما و ناو برای رژیم اشغالگر سلاح می‌فرستند؛ اکنون وقت حمایت مسلحانه از مقاومت است چرا که این نبرد مخصوص فلسطینی‌ها نیست، بلکه نبرد مسجدالاقصی است.»

هرتزوگ و بلینکن همزمان با تظاهرات در تل‌آویو دیدار کردند

منابع رسانه‌ای از دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه امریکا با رئیس رژیم صهیونیستی همزمان با تظاهرات در مقابل مقر دیدارشان در تل‌آویو خبر دادند. ایسنا به نقل از شبکه الجزیره گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در تل‌آویو دیدار کرد. بنا بر این گزارش، هرتزوگ در جریان این دیدار بشدت از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: «هیچ چیز سخیف‌تر از شکایت آفریقای جنوبی نیست که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در جنگ با نوار غزه متهم کرده و خواستار توقف فوری عملیات نظامی ما شده‌است.»

هرتزوگ با توجه به فشارهای واشنگتن برای کاهش آسیب به غیرنظامیان در نوار غزه و با توجه به شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه ادعا کرد: «ما علی‌رغم شرایط پیچیده موجود تمام تلاش خود را برای کاهش آسیب به غیر نظامیان به کار می‌گیریم.» وی در تلاش برای توجیه کشتار زنان و کودکان در غزه مدعی شد: «اسرائیل قبل از هدف قرار دادن منازل غیرنظامیان در نوار غزه به آنها هشدار می‌دهد، ما با آنها تماس می‌گیریم، اطلاعیه‌های هشدار دهنده را توزیع می‌کنیم و از تمام ابزارهای مجاز در قوانین بین‌المللی برای انتقال ساکنان استفاده می‌کنیم.»

هرتزوگ همچنین در تقلا برای توجیه بمباران مناطق مسکونی و مساجد و بیمارستان‌ها در غزه به بهانه حضور رزمندگان فلسطینی در آنها گفت: «ما هر کاری از دستمان بر می‌آید، انجام می‌دهیم تا بتوانیم تهدید زیرزمینی عظیمی را که در خانه‌ها، اتاق خواب‌ها و مساجد آنها وجود دارد، از بین ببریم.»

بلینکن طرح امریکا برای آینده غزه را تحویل نتانیاهو داد

وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی، در دیدار با نخست وزیر این رژیم بر اهمیت اجتناب از آسیب رساندن به غیرنظامیان در غزه تاکید کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن در نشستش با نتانیاهو و شورای جنگ بر اجتناب از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به غیرنظامیان در غزه تأکید و درخصوص تلاش‌های جاری برای تضمین آزادی همه اسیران و اهمیت افزایش سطح کمک‌های انسانی ارسالی برای غیر نظامیان در غزه گفت و گو کرد. بنا بر این گزارش، بلینکن خواهان تضمین صلح دائمی در راستای تشکیل یک کشور فلسطینی شد و مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی را به اجتناب از جنگ فراگیر با حزب الله ترغیب کرد. وی همچنین از آنها خواست در خصوص برنامه‌ریزی برای بعد از پایان درگیری‌ها در غزه به طور جدی فکر کنند. وزیر خارجه امریکا، طرحی را برای آینده غزه براساس نشست‌های خود با رهبران عربستان، امارات، قطر، اردن و ترکیه نیز ارائه داد.
 
تحلیل مایکل هرش از طرح جدید بایدن در خاورمیانه

تارنمای فارن پالیسی در تحلیلی به قلم مایکل هرش، ستون نویس برجسته خود، درباره رویکرد دولت امریکا در قبال خاورمیانه، نوشت: «سفر بلینکن به خاورمیانه تلاشی برای ترمیم وجهه داخلی دولت بایدن در میان رأی‌دهندگان امریکایی و جلوگیری از درگیری بیشتر این کشور در آتش جنگ این منطقه است.» به گزارش ایرنا، مایکل هرش با توجه به سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به خاورمیانه، در مقاله‌ای به بررسی رویکرد دولت بایدن در خاورمیانه و جنگ در غزه پرداخته و نوشت: «دولت بایدن امیدوار است طرحی را برای حل‌وفصل پایدارتر مناقشه در خاورمیانه آغاز کند و انتظار می‌رود عربستان سعودی، ‌نقش مهمی در این طرح ایفا کند. جو بایدن، به‌طور ویژه از ریاض می‌خواهد که در ازای خویشتنداری رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری، گفت‌و‌گوها بر سر به‌رسمیت شناختن این رژیم را از سر بگیرد و متعهد شود که منافع فلسطین، از جمله تشکیل کشور فلسطین یا حداقل درجاتی از حاکمیت آن را محقق کند.»

این گزارش افزود: «مقامات امریکایی معتقدند ریاض اکثر موارد را قبول می‌کند. بویژه که یک مقام ارشد دولت بایدن در اواخر دسامبر از تمایل سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد. بلینکن نیز در سخنانی مدعی شد، امریکا در غلبه بر مقاومت اولیه اعراب در مورد سناریوهای «روز بعد» از پایان جنگ در غزه موفقیت‌هایی کسب کرده است.»

هرش معتقد است: «همه اینها در مرحله ابتدایی بوده و بیشتر کشورهای عربی به این زودی‌ها در مقابل سرسختی دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو، در برابر هر چیزی که شبیه به یک کشور فلسطینی باشد، کوتاه نخواهند آمد. در واقع، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو از نظر سیاسی درگیر بوده و مخالفت با برنامه‌های بایدن را کلید حفظ خود در مقام نخست‌وزیری و احتمالاً در امان ماندن از مجازات قضایی (به اتهام فساد) می‌داند.»

نویسنده مقاله در پاسخ به این سؤال که آیا تیم بایدن می‌تواند تلاش خود در مورد رهبری آینده فلسطینی‌ها را مدیریت کند، نوشت: «ایالات متحده همچنان اصرار دارد که حکومت غزه و کرانه باختری به یک تشکیلات خودگردان فلسطینی بازسازی شده و احیا شده سپرده شود، ‌اما دولت نتانیاهو حاضر به بررسی این موضوع نیست. با این حال در صوت برکناری و حذف او ممکن است جانشینی مانند بنی گانتس که ریاست حزب میانه‌روتر وحدت ملی را برعهده دارد و یکی از اعضای میانه‌روتر کابینه جنگ نتانیاهو است، این پیشنهاد را بپذیرد.

ورود هیئت صهیونیستی به قاهره برای ازسرگیری مذاکرات تبادل اسرا با حماس

منابع مصری اعلام کردند قاهره رسما میانجیگری میان رژیم صهیونیستی و حماس برای معامله تبادل اسیران را ازسرگرفت. به گزارش ایسنا، قطر نیز ورود هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به قاهره برای ازسرگیری مذاکرات معامله تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تایید کرد. رادیو تلویزیون اسرائیل هم صبح روز دوشنبه از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و جنبش حماس در مورد توافق احتمالی مبادله اسیران پس از توقف چند روزه در پی ترور صالح العاروری را تایید کرد.

یک منبع مصری اعلام کرد هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی نیز شامگاه دوشنبه با هدف ازسرگیری مذاکرات برای معامله تبادل اسیران با گروه‌های مقاومت در غزه وارد قاهره شد. وبگاه العربی الجدید گزارش داد قاهره پیشتر به تل‌آویو تعلیق مشارکت خود را در میانجیگری برای معامله تبادل اسرا به دنبال ترور صالح العاروری، معاون رئیس جنبش حماس اعلام کرد. به دنبال تصمیم مصر هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی در آن زمان به سفر خود به قاهره پایان داد. ازسرگیری مذاکرات برای تبادل اسرا در سایه فشارهای داخلی و خارجی بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ و آزادی اسرا است.

ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت صالح العاروری را به همراه دو تن از فرماندهان گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس ترور کرد. العاروری یکی از فرماندهان سیاسی و نظامی فلسطینی بود که در تأسیس گردان‌های عزالدین القسام در کرانه باختری نقش جدی داشت. وی حدود ۱۵ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود و بعدا از خاک فلسطین به لبنان تبعید شد. کمی بعد از ترور العاروری قاهره به مسؤولان رژیم صهیونیستی خشم و ناخرسندی خود را از ترور وی ابلاغ کرد. به ویژه اینکه قاهره مشارکت خود را در میانجیگری برای رسیدن به توافق تبادل اسرا با گروه‌های مقاومت افزایش داده بود.

یک منبع مصری در آن زمان اعلام کرد: میانجیگران و طرف‌های مرتبط با پرونده فلسطین معتقدند که اجرای عملیات ترور العاروری در این زمان به بازی گرفتن میانجیگران است. پیش از ترور العاروری رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند: رونن بار، رئیس دستگاه موساد پیام مثبتی را از قطر درباره پاسخ جنبش حماس به مذاکرات معامله تبادل اسرا و توقف درگیری به مدت یک ماه در نوار غزه دریافت کرده است. این رسانه‌ها در آن زمان نوشتند: جنبش حماس برای اولین بار با معامله تبادل اسرا بدون توقف فراگیر جنگ به عنوان شرطی برای آزادی اسرا موافقت کرده است. کابینه جنگ نیز پیشنهاد قطر برای معامله تبادل اسرا در ازای آتش بس یک ماهه را بررسی کرد.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا بنیامین نتانیاهو اسحاق هرتزوگ آنتونی بلینکن حماس نوار غزه اسماعیل هنیه


( ۲ )

نظر شما :