با حملات امریکا به عراق و سوریه

منطقه در آستانه یک جنگ فراگیر است

۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۸۰ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: محمد على مهتدى
محمدعلی مهتدی در یادداشتی می نویسد: آمریکائی ها مرتبا اشاره می کنند که قصد رویاروئی با جمهوری اسلامی را ندارند و مایل به ورود در یک جنگ نیستند اما در عین حال تاکید می کنند که عملیات انتقامی آنها در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت. این یعنی اگر مقاومت به عملیات خود ادامه دهد، پاسخگوئی آمریکا نیز ادامه خواهد داشت. 
منطقه در آستانه یک جنگ فراگیر است

دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از یک هفته از حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه نیروهای آمریکائی در تنف و اردوگاه الرُکبان که به گفته منابع آمریکائی به کشته شدن  3 نظامی و زخمی شدن 25 نفر دیگر انجامید، دولت جو بایدن تهدید های خود را عملی کرد و مراکز و مواضعی را در داخل عراق و در شهرهای دیر الزور در سوریه و بوکمال ، میادین و قائم  در شمال مرز مشترک عراق و سوریه  با بمباران های سنگین مورد هدف قرار داد. 

از تلفات ناشی از این بمباران ها گزارش دقیقی وجود ندارد چرا که مقاومت بسیاری از مراکز و پایگاه های خود را قبلا تخلیه کرده بود؛  ولی گفته می شود که 16 نفر در عراق و 10 نفر در سوریه به شهادت رسیده اند و شمار نامشخصی نیز زخمی شده اند.واقع امر این است که دولت آمریکا برای اتخاذ چنین تصمیمی در شرایط بسیار دشواری به سر می برد.

از یک سو، به عنوان یک ابر قدرت که مورد تحقیر قرار گرفته ، برای حفظ هیبت و موقعیت خود،  بناچار باید پاسخ می داد ؛  و از سوی دیگر، با توجه به عواقب این پاسخ در شرایط حساس منطقه ای و واکنش های احتمالی باید بسیار حساب شده عمل می کرد.

مهمتر از همه ، با توجه به آغاز سال مبارزات انتخاباتی ، دولت بایدن زیر فشار محافل جمهوریخواه و طرفداران دونالد ترامپ قرار داشت که وی را متهم به بی عملی در برابر تهدیدها می کردند و ظاهرا همین عامل نقش اساسی را در تصمیمگیری ایفا کرد و باعث شد که همزمان با ورود اجساد کشته های نظامی به واشینگتن، جو بایدن شخصا انجام عملیات انتقامی با استفاده از پیشرفته ترین هواپیماها را اعلام کند.

یک نکته مهم در در این مورد این است که آمریکائی ها مرتبا اشاره می کنند که قصد رویاروئی با جمهوری اسلامی را ندارند و مایل به ورود در یک جنگ نیستند اما در عین حال تاکید می کنند که عملیات انتقامی آنها در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت. این یعنی اگر مقاومت به عملیات خود ادامه دهد، پاسخگوئی آمریکا نیز ادامه خواهد داشت. 

در چنین شرایطی، مقاومت اسلامی در عراق، هماهنگ با دیگر صحنه ها در لبنان، فلسطین و یمن، حملات  مرگبار خود را متوجه 
پایگاه های عین الاسد مقاومت ، تنف و الرکبان کرده است.هرچند هدف اصلی  مقاومت اسلامی عراق ، فشار بر آمریکا برای متوقف کردن نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه است، اما از آنجا که پارلمان عراق در ژانویه 2020 ( دی ماه 1398)، در پی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، با اکثریت آراء خروج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرده ، مقاومت علاوه بر توقف جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار اجرای این تصمیم پارلمان و خروج نظامی آمریکا از عراق نیز هست.

این یعنی مقابله با استراتژی امنیتی آمریکا در غرب اسیا که هدف اصلی آن در نهایت حفظ امنیت رژیم صهیونیستی  در محور شمال است.متاسفانه در مورد خروج نیروهای آمریکایی وحدت نظری در عراق وجود ندارد. مسئولان اقلیم کردستان در شمال و برخی از شخصیت های سنی، به دلیل منافع خود موافق خروج آمریکائی ها نیستند. 

دولت آقای شیاع السودانی و بعضی از جریان های شیعی نیز معتقدند که می توانند از طریق مذاکره آمریکائی را وادار به خروج از عراق کنند و در این مورد حتی با آمریکا به توافق رسیده اند که طی یک جدول زمانی نیروهای خود را از عراق خارج کند. به همین دلیل، نیروهای مقاومت طی تفاهمی با دولت آقای السودانی اعلام کردند که عملیات خود علیه پایگاه های آمریکائی در عراق را به حال تعلیق در آورده اند.

اما عملیات اخیر آمریکا شرایط کاملا جدیدی را پدید آورده و توافقات قبلی را تحت الشعاع قرار داده است.از این گذشته، اهمیت پایگاه های عین الاسد و تنف و اردوگاه الرکبان به عنوان یک منظومه در استراتژی امنیتی آمریکا در منطقه بسیار بالاست و تصور نمی شود آمریکا حتی با خارج کردن بخشی از نیروهایش در عراق، این پایگاه ها را تخلیه کند.

 در سال 2014، که آمریکا پایگاه تنف را در نقطه مشترک مرز اردن، سوریه  ایجاد کرد مدعی شد که هدف از ایجاد این پایگاه " مبارزه با داعش" است ولی بعدا مشخص شد که این صرفا یک ادعای دروغین است و هدف واقعی آنها کنترل مرز عراق و سوریه و قطع ارتباط جغرافیائی ایران به لبنان و فلسطین است.

همچنین آمریکا پس از شکست داعش در شهر الرقه سوریه، اردوگاه الرکبان را روی مرز اردن به بهانه پناه دادن به آوارگان مخالف دولت سوریه ایجاد کرد و در این مورد تبلیغات وسیعی نیز انجام گرفت ولی بعدا مشخص شد که آنها بخشی از داعشی ها و افراد خانواده آنها را در این اردوگاه جای داده اند و سرانجام، اردوگاه الرکبان را به  مهمترین مرکز کمک های لجستیک به دیگر پایگاه های نظامی تبدیل کرده اند. 

بر این اساس ناظران امور بعید می دانند که آمریکا به راحتی این پایگاه ها را رها کند و منظومه استراتژی امنیتی خود در شمال فلسطین اشغالی را تغییر دهد.

تحولات نشان می دهد که فشار روی آمریکا و متحدانش درجبهه های عراق، سوریه، لبنان و یمن هنوز به هدف اصلی نرسیده و باعث قطع نسل کشی ارتش صهیونیستی در نوار غزه نشده لذا به احتمال قوی، مقاومت در همه جا دامنه عملیات خود را گسترش خواهد داد و منطقه بیش از هر زمان دیگر به یک جنگ فراگیر نزدیک می شود.

محمد على مهتدى

نویسنده خبر

کلید واژه ها: جنگ حمله امریکا به عراق حمله امریکا به سوریه حمله امریکا به الحشد الشعبی حمله امریکا به یمن ایران و امریکا جنگ با ایران محمد علی مهتدی


( ۵ )

نظر شما :