سلاخی حیثیت زنان تاجیک

زن ستیزی طالبان برای چیست؟!

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۴۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: عبدالناصر نورزاد
عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در اکثر موارد، با دستگیری زنان تاجیک، طالبان آنها را در مظان ارتباط با جبهات مقاومت ضد طالبانی، قرار می دهند. با این کار، این گروه درصدد تشدید فشار بر زنان برای جلوگیری از اتحاد آنها با دسته جات مقاومت است. این کار باعث می شود تا در آینده از درک زنان تاجیک، خطری محسوس نباشد.
زن ستیزی طالبان برای چیست؟!

دیپلماسی ایرانی: چرا زنان تاجیک در حاکمیت طالبان، سلاخی حیثیتی می شوند؟ چه اهدافی در پس این عملکرد طالبانی، وجود دارد؟ کدام عوامل از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، قومی و یا استخباراتی، می توانند در تشدید این بحران نقش بیشتر داشته باشند؟

تحلیل های نگارنده از بررسی وضعیت زنان به شکل زیر است که در بر گیرنده عوامل و انگیزه های احتمالی در پس این سیاست جدید طالبان باشد:

- دستگیری زنان و دختران عمدتا تاجیک، زیرنام تطبیق شریعت و دین برای انتقام گیری تاریخی از این قوم.

- استفاده از نام عقیده و دیانت برای بدنام سازی شریعت و دین که به خورد مخاطبان بی خبر داده می شوند.

- تلاش برای بیرون ساختن مفرزه های خوابیده مقاومتگران، چریک ها و دسته جاتی که می توانند برای آینده رژیم طالبان، خطرناک تلقی شوند. زیرا طالبان از این خاموشی قبل از طوفان، هراس و نگرانی جدی دارند و این روش با استفاده از شورندان رگ غیرت تاجیکی، برای اینکه در میدان ظاهر شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

- از اینکه در دو سال گذشته، بدنه اصلی قیام ها، شورش های جاده ای، اعتراض ها و مقاومت شدید از جانب زنان تاجیک بوده است، بنابراین برای سرکوب روحیه و ایجاد فضای ترس، زنان این قوم، هدف چنین رویکرد امنیتی طالبان، قرار گرفته اند.

- برای رژیم فاسد طالبان، بحث اخاذی اخلاقی، مالی و سیاسی – اجتماعی در کنار سرکوب فرهنگ فارسی و تاجیک باوری، مطرح است. این رژیم که با مردم و اجتماع، فرسنگ ها فاصله داشته، حالا در تلاش است تا با استفاده از روش های غیر انسانی و اخلاقی، به سرکوب و به حاشیه راندن زنان تاجیک، بپردازد. تصور بر این است که در پی این عملکرد امنیتی طالبان مبنی بر بازداشت و سرکوب زنان تاجیک، پنجابی ها با عقده های تاریخی و در مشورت با امریکا و انگلیس، قرار داشته باشند.

- در اکثر موارد، با دستگیری زنان تاجیک، طالبان آنها را در مظان ارتباط با جبهات مقاومت ضد طالبانی، قرار می دهند. با این کار، این گروه درصدد تشدید فشار بر زنان برای جلوگیری از اتحاد آنها با دسته جات مقاومت است. این کار باعث می شود تا در آینده از درک زنان تاجیک، خطری محسوس نباشد.

- عمده ترین موضوع مرتبط با تشدید فشارها بر زنان تاجیک و موجی از دستگیری های بزرگ زنان و دختران تاجیک در شهر کابل و دیگر نقاط کشور، این است که طالبان اجندای امنیتی خود مبنی بر تحمیل رژیم امنیتی خودساخته را اجرایی سازد و راهی را برای باج گیری از جامعه جهانی، مبنی بر امتیازگیری و به رسمیت شناخته شدن، باز می کنند.

آنچه در روز های اخیر اتفاق افتاده، چکیده ای از تحولات تلخ و ننگینی است که طالبان در کارنامه دارند. موجی از دستگیری، شکنجه، تجاوز جنسی، هتک حرمت، تشهیر و باج گیری از زنانی است که ممکن است در آینده بخشی بزرگی از روند مقاومت و براندازی طالبان را در افغانستان، شکل دهند. این کار به طالبان اجازه می دهد تا حاکمیت جبارانه ی خود برای تحکیم پایه های یک نظام بی هویت و زن ستیز را حاکم سازند و راه ها را برای مساعد شدن آن، فراهم کنند.

عبدالناصر نورزاد

نویسنده خبر

استاد پیشین دانشگاه کابل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: افغانستان طالبان زنان تاجیک زنان تاجیک طالبان افغانستان عبدالناصر نورزاد


( ۱ )

نظر شما :

محمد خلف توسیکی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۵
جناب نوزاد ! زنان تاجیک( تات+جیک) چطور به این پیشرفت وترقی و آزاد منشی دست یافته اند ؟ چرا زنان بقیه اقوام خواستهای مشابهی ندارند؟ در افغانستان طبق آمارهای متعدد( گذشته و حال) تاجیکان( تات جیکان) تنها ۱۵ درصد مردم افغان را تشکیل میدهند، یعنی با حساب ومعیار شما ۸۵ درصد زنان افغان عقب مانده هستند ؟ ویا ضد دین اسلامند؟ یا زنان تاتجیک از نوع مسلمانان خاصی هستند واندیشه و نوآوری تازه ای بر اسلام ایجاد کرده اند ،که بقیه زنان افغان محروم از این اکسیر تاتجیکی هستند؟ اتفاقا در ایران هم زنان تاتجیک زبان به مرحله کشف حجاب که شاید از تاثیر اکسیر تاتجیکی زنان افغان ناشی شده مشرف شده اند!
ناشناس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
محمد خلف توسیکی یا علی پانترکه یا هر کس دیگه ... دقت کردی داری فارسی می نویسی ؟ دقت کردی در افغانستان تمام افراد تحصیل کرده فارسی بلد هستند ؟ دقت کردی عموم مردم افغانستان فارسی بلد هستند ؟ دقت کردی پیوسته سوتی می دی ؟ دقت کردی گستره ی زبان فارسی در جهان اسلام اونقدر زیاده که حتی برای ضربه زدن به فارسی ، مجبوری فارسی بنویسی ؟ دقت کردی فارسی رو هم بدون تپق می نویسی ؟ از این غصه بمیر که برای دیده شدن مجبوری از نربام مرتفع فارسی ، بالا بروی . هر وقت مردی خبرمون که یه بوق برات بزنیم .
ابراهیم قدیمی ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۶
در غرب به نوع دیگر زنان تحت استثمار اندشما جفری اپسین و ان کار گردان معروف با چند چمدان اسکار را شنیده اید۔ یک تصور میتواند این باشد جلوگیری از استثمار جنسی ونمایشی زنان که در غرب بسیار متداول است۔ان بی بند وباری ها بنام ازادی این شدت عمل ها را ممکن است با توجه به عقاید طلب کند۔هر دو صورت در جامعه ستلم ان غیر ضزوری وباطل است۔ترس از غربی شدن بانوان۔
اسماعیل ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۹
عمر طالبان کوتاه است