بیانیه بایدن به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

آغاز ماه رمضان و تدام بحران در فلسطین

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی ماه مبارک رمضان از دیروز دوشنبه در فلسطین آغاز شده که، نه تنها افق روشنی برای پایان تجاوزات صهیونیست ها وجود ندارد که اشغالگران تهدید به حمله رمینی به رفح هم کرده اند. در عین حال وضعیت دیگر فلسطینیان کرانه باختری و سرزمین های شغالی هم تحت تاثیر آغاز ماه رضا قرار گرفته است.
آغاز ماه رمضان و تدام بحران در فلسطین

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی ماه مبارک رمضان از دیروز دوشنبه در فلسطین آغاز شده که، نه تنها افق روشنی برای پایان تجاوزات صهیونیست ها وجود ندارد که اشغالگران تهدید به حمله رمینی به رفح هم کرده اند. در عین حال وضعیت دیگر فلسطینیان کرانه باختری و سرزمین های شغالی هم تحت تاثیر آغاز ماه رضا قرار گرفته است. از این رو جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اعلام کرد که مقاومت به حملات خود در تمام میادین و جبهه‌ها به ویژه غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داد. ما به امت اسلامی و آزادگان جهان اطمینان می‌دهیم که مقاومت فلسطین در وضعیت بسیار خوبی است و به دشمن اجازه اجرای طرح‌هایش را نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است: هتک حرمت مسجد الاقصی توسط رژیم اشغالگر و شهرک نشینان و محدود کردن ورود نمازگزاران به آن بازی کردن با آتش است. ما در قبال این تجاوزات دست بسته نمی‌مانیم. در این بیانیه تأکید شده است: مسؤولیتی که بر دوش ملت‌های عبری و اسلامی است در این ماه مبارک سنگین‌تر خواهد بود. پیروزی ملت فلسطین واجبی است که بالاتر از آن چیزی وجود ندارد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک ماه رمضان به امت اسلامی تأکید کرد: ماه رمضان امسال درحالی آمده است که ملت فلسطین زیباترین تصاویر پایداری و ثبات در برابر تروریسم صهیونیستی را رقم زدند. صهیونیست‌ها کشتار قرن را در غزه در سایه سکوت و غفلت عربی و اسلامی به راه انداخته‌اند. نیروهای رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه محدودیت‌هایی را برای ورود جوانان به مسجد الاقصی برای ادای نماز عشاء ایجاد کرده و تنها به زنان و افراد بالای ۴۰ سال اجازه ورود دادند. با این حال ده‌ها فلسطینی توانستند از موانعی که ارتش این رژیم ایجاد کرده بود، بگذرند و وارد مسجد الاقصی شوند.

-    حمله به کرانه باختری در اولین روز ماه رمضان

همزمان با افزایش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از تشدید تنش در جبهه کرانه باختری در ماه رمضان، اشغالگران در اولین روز از این ماه به چندین شهر در کرانه باختری یورش بردند، در مقابل نیروهای مقاومت با این یورش‌ها مقابله کردند. به گزارش رسانه های فلسطینی، ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با حملات مستمرش به نوار غزه، حملات خود به کرانه باختری را افزایش داده و دیروز دوشنبه به شهر طولکرم و دیگر نقاط کرانه باختری یورش برد. برخی منابع محلی گزارش دادند که اشغالگران در بامداد اولین روز از ماه رمضان با بیش از ۲۵ دستگاه خودروی زرهی و چهار دستگاه بلدوزر از محورهای غربی و جنوبی به شهر طولکرم یورش برده و در تمامی خیابان‌های منتهی به اطراف اردوگاه طولکرم مستقر شدند.

برخی منابع خبری به شبکه خبری المیادین گفتند، بلدوزرهای رژیم اشغالگر به محض آغاز عملیات یورش، زیرساخت‌ها و خیابان‌ها را با بلدوزر تخریب کردند. نیروهای مقاومت در پاسخ به این حملات به سمت اشغالگران در مسیر مواصلاتی اردوگاه‌های طولکرم و نور شمس تیراندازی کرده و یک بمب انفجاری را در کنار یکی از بلدوزرهای ارتش رژیم اشغالگر در داخل اردوگاه نور شمس منفجر کردند، ارتش رژیم صهیونیستی نیز به این مساله اذعان کرد. کانال‌های خبری فلسطینی تصاویری از شنیده شدن صدای درگیری‌های شدید بامداد دیروز نیروهای اشغالگر صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین در اردوگاه نور شمس در طولکرم و هدف قرار گرفتن خودروهای نظامی و یک بلدوزر این ارتش با بمبی انفجاری هنگام یورش به اردوگاه را منتشر کردند. همچنین اشغالگران به شرق شهر نابلس، اردوگاه بلاطه در شرق آن و اردوگاه العروب در شمال الخلیل یورش بردند. نیروهای مقاومت در اردوگاه بلاطه در شرق نابلس نیز به سمت اشغالگران تیراندازی کرده و با بمب‌های دست‌ساز آنها را هدف قرار دادند.

-    ادعای صهیونیست ها و انکار واشنگتن

به موازات آغاز ماه مبارک رمضان، نخست‌وزیر رژیم مدعی حمله به رفح شد. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه طی مصاحبه با مجله پولیتیکو با اشاره به حمله زمینی احتمالی ارتش این رژیم به شهر رفح واقع در جنوب غزه گفت: ما وارد رفح خواهیم شد و خط قرمز ما تکرار نشدن حمله ۷ اکتبر است‌. وی مدعی شد: جنگی که شروع کردیم رو به پایان هست تنها کمتر از دو ماه دیگر با پیروزی فاصله داریم این جنگ را بین ۴ الی ۶ هفته به سرانجام می‌رسانیم. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این مصاحبه افزود هیچ پیشرفتی در مذاکرات آتش‌بس نمی‌بیند و بدون آزادی اسرا آتش‌بسی وجود نخواهد داشت. نتانیاهو مدعی شد اکثریت قاطع صهیونیست‌ها پس از ۷ اکتبر نمی‌خواهند کشور فلسطین تشکیل شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین شیوع گسترده گرسنگی در نوار غزه را نادیده گرفت که بر اثر آن تاکنون ۲۵ فلسطینی شهید شده‌اند و مدعی شد: قحطی در غزه وجود ندارد. وی با اشاره به ایجاد کریدور دریایی توش اتحادیه اروپا و آمریکا جهت انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه گفت ارسال کمک از طریق دریا به غزه ایده او بوده است. در همین زمینه روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مقام ارشد نوشت نتانیاهو ۲۲ اکتبر ایده انتقال کمک‌ها از دریا را به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده بود. این روزنامه در ادامه نوشت نتانیاهو ۳۱ اکتبر گذشته همین ایده را نزد رئیس جمهور قبرس مطرح کرده بود.

 بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم که هفته گذشته به واشنگتن سفر کرده بود، اخیرا در راستای تهدیدهای نتانیاهو، هشدار داد، «اگر توافق آتش‌بس موقت و آزادی اسرا با فرا رسیدن ماه رمضان محقق نشود، ارتش این رژیم مرحله دوم جنگ علیه حماس را از طریق حمله زمینی به شهر رفح در جنوب غزه آغاز خواهد کرد.» در مقابل ادعای بی بی و گانتس، مسئولان آمریکایی در گفت وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کردند دولت جو بایدن پیش‌بینی نمی‌کند که ارتش رژیم صهیونیستی با آغاز ماه رمضان به شهر رفح در جنوب غزه حمله کند. 

-    بیانیه بایدن به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان

در وضعیت اسفبار فلسطینی ها، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در پیامی که به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان منتشرکرد، اذعان کرد که مقطع زمانی کنونی «دردی عظیم» برای بسیاری از مسلمانان آمریکا به وجود آورده و متعهد به رهبری کردن تلاش‌های بین‌المللی در راستای تحویل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. به نوشته پایگاه هیل جو بایدن در بیانیه خود نوشت: «امشب همچنان که با پدیدار شدن هلال ماه جدید شروع ماه مقدس اسلامی رمضان رقم می‌خورد، من و جیل (بانوی اول آمریکا) بهترین آروزها و دعاها را برای مسلمانان سراسر کشورمان و سراسر جهان داریم.» در ادامه این بیانیه نوشته شده است: «این ماه مقدس زمانی برای تفکر و نوسازی است. این ماه امسال در ضمن دوره‌ای آکنده از رنجی عظیم فرا رسیده است. جنگ در نوار غزه درد و رنجی وحشتناک را به مردم فلسطین تحمیل کرده است.»

بایدن همچنین تصدیق کرد بیش از ۳۰۰۰۰ فلسطینی در ضمن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در پی عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی از سوی رزمندگان مقاومت فلسطین به راه افتاد، جان خود را از دست داده‌اند. او در ادامه بیانیه خود بیان کرد برخی از فلسطینی‌های کشته شده در غزه «اعضای خانواده مسلمانان آمریکایی هستند که عمیقا امروز عزادار عزیزان از دست رفته خود هستند.» بایدن در ادامه این بیانیه همچنین تصدیق کرد حدود دو میلیون فلسطینی بر اساس برآوردها آواره شده و نیازمند غذا، آب، دارو وسرپناه هستند. رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد: «همچنان که مسلمانان سراسر جهان در روزها و هفته‌های آینده گرد هم می‌آیند تا روزه خود را افطار کنند درد و رنج مردم در یاد من و یاد خیلی‌های دیگر خواهد بود.»

رئیس جمهور آمریکا که در سال انتخابات به سر برده و درگیر مبارزات انتخاباتی است، با انتقادهای شدیدی از سوی مردم کشورش به ویژه مسلمانان آمریکا به خاطر پاسخش به جنگ در غزه و تداوم حمایتش از جنایات رژیم صهیونیستی مواجه شده و کارزارهایی از سوی معترضان برای رای ندادن به او به راه افتاده است. بایدن با این وجود تلاش کرد با تاکید بر برنامه‌هایی که اخیرا برای تحویل کمک به غزه از جمله با تاسیس یک بندرگاه موقت در سواحل این باریکه و ارسال کمک با چتر از هوا اعلام کرده خودش را خیرخواه مردم این باریکه جنگزده نشان داده و تلاش‌های دولتش برای کمک به آنها را برجسته کند. رئیس جمهور آمریکا همچنین وعده داد برای افزایش کمک‌رسانی به غزه از راه زمینی با همکارری با اسرائیل تلاش کرده و تاکید کرد «این کمک‌رسانی را از طریق مسیرهای بیشتر و گشایش گذرگاه‌های بیشتر برای دادن کمک‌های بیشتری به تعداد بیشتری از مردم» تسهیل کند. بایدن همچنین بر تعهدش به تقویت تلاش‌ها در راستای راه‌حل دو دولتی تاکید کرده و تایید می‌کند که مسلمانان در خاک این کشور با «ظهور مجدد نفرت و خشونت» علیه جوامع خود مواجه شده‌اند.

کلید واژه ها: اسرائیل نتانیاهو جو بایدن حماس نوار غزه فلسطین


( ۱ )

نظر شما :