نگرانی آمریکا از فرسایشی شدن جنگ غزه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای توسط نتانیاهو

بی بی، عامل شکاف تل آویو و واشنگتن!

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۶۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال وضعیت سیاسی دوپاره و چند پاره کابینه نتانیاهو بعد از هفتم اکتبر اکنون گسل ها به شکل جدی تری از گذشته خود را نشان داده است. از گسل نخست وزیر گرفته با چهره های امنیتی و نظامی تا شکاف نگاه واشنگتن و تل آویو بر سر ادامه جنگ در غزه. در همین راستا کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی از وجود اختلاف‌هایی در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر توافقی جدید برای تبادل اسرا با حماس خبر داد. بر اساس این گزارش، بنی گانتس عضو کابینه جنگ معتقد است که (رژیم) اسرائیل باید فرصتی برای پیشبرد دوباره روند مذاکرات پیدا کند.
بی بی، عامل شکاف تل آویو و واشنگتن!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال وضعیت سیاسی دوپاره و چند پاره کابینه نتانیاهو بعد از هفتم اکتبر اکنون گسل ها به شکل جدی تری از گذشته خود را نشان داده است. از گسل نخست وزیر گرفته با چهره های امنیتی و نظامی تا شکاف نگاه واشنگتن و تل آویو بر سر ادامه جنگ در غزه. در همین راستا کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی از وجود اختلاف‌هایی در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر توافقی جدید برای تبادل اسرا با حماس خبر داد. بر اساس این گزارش، بنی گانتس عضو کابینه جنگ معتقد است که (رژیم) اسرائیل باید فرصتی برای پیشبرد دوباره روند مذاکرات پیدا کند.

از سوی دیگر یو آو گالانت، وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر این باورند که باید منتظر نشانه‌ای از سوی حماس مبنی بر علاقه مندی این گروه برای توافق مبادله اسرا بود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. در ادامه این اختلافات، منابع رسانه‌ای روز پنج‌شنبه از مخالفت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پیشنهاد رئیس سازمان اطلاعات خارجی این رژیم (موساد) برای آغاز دور جدید مذاکرات غیر مستقیم با مقاومت فلسطین در دوحه پرده برداشتند. 

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد، دیوید بارنیا، رئیس موساد پیشنهاد داد برای مذاکره در چارچوب دستیابی به یک توافق جدید با فلسطینی‌ها به قطر برود، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد وی را نپذیرفت. طبق گزارش این رسانه عبری، رئیس موساد در جلسه‌ای که در روزهای اخیر برگزار شد، پیشنهاد کرد به منظور دستیابی به توافق جدید برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی به همراه نیتزان آلون، مسئول پرونده اسرای صهیونیست به قطر سفر کند، اما کابینه جنگ به رهبری نتانیاهو، تصمیم گرفتند اجازه چنین سفری را ندهند و نگذارند مقامات ارشد رژیم اشغالگر برای پیشبرد این روند به دوحه بروند. در همین راستا، یک منبع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سفر برنامه‌ریزی‌شده رئیس موساد به قطر برای از سرگیری مذاکرات را لغو کرده است.

-     گفت وگوی بارینا و سالیوان به رغم مخالفت بی بی 

اگر چه مخالفت های بی بی با بخش امنیتی سفر رئیس موساد به قطر برای مذاکره را لغو کرد، اما بارنیا (رئیس موساد) با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره آغاز مذاکرات برای تبادل اسرا با جنبش حماس در نوار غزه گفت‌وگو کردند. به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دیوید بارنیا، رئیس موساد با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره آغاز مذاکرات برای تبادل اسرا با جنبش حماس در نوار غزه گفت‌وگو کردند.

یک منبع سیاسی اسرائیلی پیشتر اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس موساد درباره پرونده آزادی اسرای صهیونیستی در غزه آزادی کامل داده‌است. پیشتر آوی دیختر، وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: به نفع اسرائیل است که مصر نقش رهبری را در تلاش‌ها برای میانجی‌گری درباره معامله تبادل اسرا با حماس داشته باشد. اسرائیل مایل است مصر نقش بزرگتر را در موضوع میانجی‌گری داشته باشد. ما می‌دانیم که بدون مصر امکان رسیدن به توافق درباره معامله تبادل اسرا وجود ندارد.

مختار الغباشی، معاون رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک عرب گفت: اگر اسرائیل خسارت‌های بزرگ‌تری را در جنگ متحمل شود و جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای بر آن فشار بیاورند و درک کند که بازنده است و نمی‌تواند مقاومت فلسطین را از بین ببرد و پایداری نوار غزه افسانه‌ای است، مجبور می‌شود تا به دنبال آتش‌بس جدید و معامله جدید تبادل اسرا باشد. وی گفت: در نهایت ما درباره دولتی صحبت می‌کنیم که نمی‌تواند نزاعی طولانی و تلفات بزرگ را تحمل کند چرا که فشارها از داخل بر آن بسیار شدید خواهد شد.

-    تنش گانتس با نتایاهو

در میانه اختلافات بی بی با رئیس موساد، بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین و عضو کابینه جنگ کنونی رژیم صهیونیستی هم بنیامین نتانیاهو را تهدید کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری "سما" فلسطین، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت: گانتس در کنفرانس مطبوعاتی گفت که کسانی هستند که آتش به اختلافات خیالی می‌اندازند تا به روابط ما و آمریکا ضربه بزنند.

گانتس گفت: مأموریت ما آن است که رزمندگان اسرائیل مأموریت خود را پایان داده و گروگان‌ها برگردند. وی افزود: با متحدان آمریکایی توافق کردیم که امنیت در جنوب نوار غزه را تأمین و تهدید حماس برچیده شود. گانتس افزود: اسرائیل صرف نظر از مدت زمان حضور در غزه، شرایط امنیتی در این باریکه را حفظ خواهد کرد. وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی گفت: بازسازی غزه با همکاری کشورهای عربی که آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده، انجام خواهد شد. وی گفت: اسرائیل قدردان حمایت بی انتهای آمریکا است.

از سوی دیگر گانتس گفت: نقش فرماندهی این است که مردم را در جریان تحولات و تحقق اهداف با روشی واقع بینانه و بدون ایجاد اختلافات توهمی بگذارد. اشاره وی به تبلیغات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که می‌خواهد این مساله را تبلیغ کند که وی تنها رهبر اسرائیلی است که قادر است مانع بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه شود.

-    نتایاهو، عامل شکاف تل آویو و واشنگتن

با توجه به تهدید گانتس علیه نخست وزیر اسرائیل بسیاری از محافل سیاسی رژیم صهیونیستی نتانیاهو را عامل کم رنگ شدن ائتلاف اسرائیل و ایالات متحده می دانند به طوری که این گمانه زنی پس از سخنان انتقاد آمیز جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا علیه بی بی شدت یافته است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب اذعان کرد که رژیم اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه و گسترده به نوار غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است.
رئیس جمهوری ۸۱ ساله آمریکا که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور کاندیدا شده است، در یک رویداد جمع آوری کمک های مالی در واشنگتن گفت: «آنها در حال از دست دادن این حمایت هستند.» او افزود: نتانیاهو باید کابینه خود را تقویت و تغییر دهد تا راه حلی بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند. بایدن اظهار کرد: کابینه کنونی، افراطی ترین کابینه است و راه حل دو کشوری را نمی خواهد. نتانیاهو نمی تواند در آینده به تشکیل دولت فلسطین نه بگوید. نتانیاهو باید تصمیم سختی بگیرد.

رئیس جمهوری آمریکا در طول چندین دهه فعالیت سیاسی خود بارها این ادعا را بیان کرده است، اما این بار، اظهارات وی انتقادات تند از جمله برخی از گروه های یهودی آمریکایی را برانگیخت. منتقدان خاطرنشان کردند که آمریکا خانه میلیون ها یهودی است که امنیت آنها باید بر عهده دولت آمریکا باشد نه کشور دیگر.

-    نگرانی آمریکا از فرسایشی شدن جنگ غزه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای توسط نتانیاهو

در میناه وضعیت شکننده بی بی و اوج گیری اختلافات او با دیگر اعضای کابینه و نیز تشدید شکاف بین واشنگتن و تل آویو، رسانه های آمریکایی همزمان با سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  از فرسایشی کردن جنگ میان رژیم اسرائیل و فلسطین از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای بقای خود ابراز نگرانی و اعلام کردند تنش های بی سابقه میان واشنگتن-تل آویو در حال افزایش بوده و رهبری جهانی آمریکا به دلیل حمایت از این رژیم در معرض تهدید است. به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در تحلیلی نوشت: بایدن رابطه بسیار نزدیکی با نتانیاهو داشته است اما در دو ماه گذشته و پس از حملات اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شد، تنش‌های بی‌سابقه ای میان کاخ سفید و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ایجاد شد.

برای مثال، بایدن اسرائیل را متهم کرد که بمباران «بی‌رویه» در غزه انجام داده است. او از زبان بسیار صریح استفاده کرد، که معمولاً خشم مقامات اسرائیل را به دنبال دارد. مقامات اسرائیلی ادعا می کنند که از غیرنظامیان محافظت می کنند اما حماس از مردم غیرنظامی به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند. شکاف‌های دیپلماتیک میان آمریکا و اسرائیل در حال عمیق‌تر شدن هستند. ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا، که توسط سی ان ان منتشر شده نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از مهمات هوا به زمین مورد استفاده اسرائیل در غزه، بمب های هدایت‌نشده بوده‌اند.

سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به اسرائیل اعتقاد واشنگتن را نشان می دهد مبنی بر اینکه اسرائیل به اندازه کافی هشدارهای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جهت کاهش تلفات غیرنظامیان را جدی نگرفته است. سفر سالیوان همچنین با سفر بایدن به اسرائیل در ماه اکتبر، زمانی که رییس جمهور آمریکا به اسرائیلی ها گفت که درد، شوک و "خشم همه جانبه" آنها را درک می کند، در تضاد است. اما او همچنین به اسرائیل هشدار داد که اشتباهات مشابهی را که آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ مرتکب شد، تکرار نکند و به خبرنگاران در راه بازگشت به واشنگتن گفت که اگر اسرائیل برای تسکین درد و رنج فلسطینیان در غزه اقداماتی انجام ندهد، از سوی جامعه بین المللی به شدت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

اکنون اختلافات آشکاری میان آمریکا و اسرائیل در مورد وضعیت غزه پس از جنگ و رویای دوردست تشکیل کشور فلسطینی در حال ظهور است.جنگ تلفات انسانی وحشتناکی داشته است اما بازتاب‌های سیاسی پیش‌بینی‌ نشده‌ای را نیز در آمریکا برانگیخته است. موج تازه ای از یهودستیزی در آمریکا به راه افتاده و ابهاماتی را درباره تبعیض علیه یهودیان، از جمله در میان برخی از ترقی خواهان و دانشگاه های لیبرال آیوی لیگ آمریکا، آشکار کرده است. نسبت به کشتار غزه در میان شهروندان عرب تبار ساکن آمریکا خشم وجود دارد و این گروه در ایالت هایی چون میشیگان که در انتخابات برای دموکرات‌ها مهم هستند، نقش مهمی می توانند ایفا کنند. رهبری جهانی واشنگتن اکنون تهدید می شود و دلیل آنهم حمایت واشنگتن از اسرائیل است.

شبکه خبری ان بی سی آمریکا نیز در گزارشی از نگرانی محافل آمریکایی از اقدام نتانیاهو در فرسایشی کردن جنگ غزه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای برای حفاظت از بقای سیاسی و فرار از مشکلات شخصی‌ اش خبر دادند. ان بی سی به نقل از مقامات و دیپلمات‌های آمریکایی نوشت: تنش بی‌سابقه بین کاخ سفید و کابینه نتانیاهو با توجه به حمایت بایدن از جنایات اسرائیل در غزه وجود دارد. رهبری جهانی ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل در معرض خطر ضربه بزرگ قرار دارد. این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو مشکلات شخصی خود را به یک کابوس منطقه‌ای تبدیل کند. به گفته یک منبع مرتبط با سازمان های اطلاعاتی آمریکا، نتانیاهو انگیزه‌ای برای طولانی کردن جنگ در تلاش برای محافظت از بقای سیاسی خود دارد.

به گفته مقامات آمریکایی و غربی، اسرائیل پس از پایان کارزار نظامی، موضع یا برنامه سیاسی منسجمی ندارد. جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که ایران به دنبال جنگ مستقیم با واشنگتن نیست و سفر جیک سالیوان به فلسطنی اشغالی نشان می دهد که تل آویو هشدارهای بلینکن در مورد حفاظت از غیرنظامیان را در نظر نگرفته است. همزمان یکی از مقامات پنتاگون به شبکه الجزیره قطر گفت: نیروهای ما در سوریه و عراق بین ۱۷ اکتبر تا ۱۳ دسامبر، ۹۷ مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفتند. این مقام پنتاگون که نامش فاش نشده است، افزود: روز گذشته پایگاه های ما در التنف، الشدادی و الفرات سوریه مورد ۳ حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا نتانیاهو جو بایدن حماس نوار غزه فلسطین بنی گانتس بارنیا یوآو گالانت


( ۱ )

نظر شما :