عراق براى هميشه عارى از مواد هسته‌اى شد

۱۷ تیر ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۸ کد : ۲۲۴۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دولت عراق، بازمانده نیروگاه هسته­ای این کشور در دهوک را که در سال 1981توسط اسراییل بمباران شده بود به صورت پنهانی و طی یک عملیات طولانی به یک شرکت کانادایی فروخت.
عراق براى هميشه عارى از مواد هسته‌اى شد

دولت عراق، بازمانده نیروگاه هسته­ای این کشور در دهوک را که در سال 1981 توسط اسراییل بمباران شده بود به صورت پنهانی و طی یک عملیات طولانی به یک شرکت کانادایی فروخت. این عملیات پیچیده که دو هفته به طول انجامیده است با نظارت ایالات متحده امریکا به مدت دو هفته و به گفته آمریکایی­ها در شرایطی سخت انجام شده است.

 

مقدار این مواد هسته ای که کیک زرد خوانده می­شود و دارای تشعشات اتمی است، بالغ بر 550 تن متریک است. از این مواد برای تولید ماده هگزافلورید اورانیوم استفاده می شود ومی توان آن را بصورت گاز، مایع یا جامد در درون بشکه های معمولی نگهداری کرد. تا کنون دولت عراق و شرکت کانادایی مبلغ این معامله بزرگ را اعلام نکردند اما برخی منابع خبری اعلام کردند، عراق برای فروش این مواد ده­ها میلیون دلار دریافت کرده است.

 

دولت عراق اعلام کرده، این پول را برای تامین امنیت کشور، اشتغال­زایی و حل معضلات اجتماعی – اقتصادی کشور اختصاص صرف خواهد کرد.

 

به منظور انتقال چنین محموله بزرگی از اورانیوم طبیعی غنی شده، در مرحله نخست ایالات متحده امریکا با انجام 37 پرواز بوسیله هواپیماهای نظامی3500 بشکه محتوی کیک زرد را از فرودگاه بغداد به پایگاه امریکایی دیگو گارسیا واقع در اقیانوس هند حمل کرد و سپس این محموله را از آنجا با کشتی به کاندا انتقال داد. در ابتدا مقرر بود این محموله با کامیون به جنوب منتقل شده و از آنجا به کویت رود. اما ناآرامی­های موجود در جنوب کشور بر سر جریان مبارزه دولت با گروه­های خارج از قانون و احتمال ربوده شدن آن توسط افراد وابسته به کشورهای خارجی، آمریکایی­ها را از این کار منصرف کرد و آنها ترجیح دادند این محموله با هواپیما به دیگو گارسیا منتقل شده و از آنجا به کانادا رود.

 

بنا به گزارش­ منابع خبری، قراراست شرکت کانادایی «کامیکو کورپوریشن» که این مواد اتمی را خریداری کرده از آن برای تولید نیروی هسته­ایش در مونتریال در ایالت کبک استفاده کند.

 

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با ارسال گزارش ویژه ای درباره عملیات حمل ونقل این مواد هسته­ای گفته است که دانشمندان عراقی آموزش دیده در نیروگاه هسته ای چرنوبیل اوکرایین کار نظارت بر حفظ و نگهداری کیک زرد را در مکان اصلی نیروگاه التویثه درغرب پایتخت عراق بر عهده داشتند .

 

در همین رابطه ایستگاه رادیویی «660 نیوز» در کلیگاری کانادا نیز اعلام کرد، شرکت کانادایی طرف قرارداد عراق موفق شده است این مواد را 50 درصد پایین تر از قیمت اصلی آن خریداری کند .

 

نیروگاه هسته ای تموز که مهترین بخش تاسیسات هسته ای التویثه در منطقه دهوک محسوب می­شود، در سال 1981 توسط جنگنده­های اف 16 اسرائیل به طور کامل بمباران شد. اسراییل مدعی بود، رژیم بعث عراق در این مکان در حال ساخت بمب هسته ای است.

 

این اقدام اسرائیل واکنش شدید صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق را به دنبال داشت که در پی آن معاون خود که مسئولیت نظارت بر این پرونده را داشت، مورد مؤاخذه قرار داد و وی را تا سطح تدریس در آموزشگاه­های آآآآموزش عالی تنزل داد.

 

صدام پس از آن یکی از افسران وفادار به خود را سرپرست تاسیسات اتمی عراق کرد. وی پس از انتصاب به این سمت دیوار خاکی به ارتفاع 35 متر اطراف نیروگاه تموز کشید و با فرستادن بالونهایی به هوا در فضای اطراف نیروگاه تلاش می­کرد، با گشت زنی در آن منطقه حفاظت از آن را بالا برد. اما در نهایت تمام این تدابیر فایده­ای نداشت و پس از مدتی نیروهای امریکایی وبریتانیایی تاسیسات التویثه را بمباران کرده و آن  را کاملا با خاک یکسان کردند.

 

پس از این اتفاق صدام حسین در سال 1991 طرح هسته ای واحد این کشور را به دهها طرح کوچکترتقسیم کرد تا بتواند فعالیتهای هسته ای کشورش را پنهان کند و به ادامه فعالیت­های هسته­ایش بپردازد. کاری که در نهایت به لشکرکشی آمریکا به عراق انجامید و پایان دادن حکومت صدام را رقم زد. نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در سال 2003 هنگامی که به عراق حمله کردند به بازرسی از این محل نیز پرداختن و توانستند مقادیر متنابهی از این مواد را کشف کنند.

 

اهداف احتمالی این محموله هسته­ای

 

 

پس از چهار سال که مجامع جهانی و بین المللی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را توبیخ می­کردند که بدون هیچ دلیلی به عراق حمله کرده­اند، واقعه اخیر می­تواند کمک شایانی برای دفاع از حیثیت آنان کند. تونی بلر و جورج بوش بارها از سوی مطبوعات و نمایندگان مجالس عوام، اعیان، کنگره و سنا مورد توبیخ قرار می­گرفتند که شما بدون هیچ دلیلی به عراق حمله کردید. آنها دائما یادآوری می­کردند، محموله­های هسته­ای مشکوکی که آمریکا برای آن به عراق لشکرکشی کرده، وجود نداشته و آمریکا بدون هیچ بهانه­ای به عراق حمله کرده است.

 

اکنون آمریکا و بریتانیا می­توانند بگویند که مواد هسته­ای که عراق از آنها برای استفاده از سلاح هسته­ای بهره می­برده را کشف کرده­اند و خود آن را به کانادا فرستاندند. 37 پرواز برای جا به جایی این محموله­ها و سفر چند باره کشتی­های آمریکایی به کانادا دلیلی بر این ادعا است. کیک زرد همان اورانیوم غنی شده­ای است که می­تواند در ساخت بمب هسته­ای استفاده شود. حجم آنها به اندازه­ای است که می­تواند ذهن جهانیان را برای توجیه حرکت آمریکا و بریتانیا علیه رژیم بعث توجیه کند. 550 تن محموله کمی نیست.

 

شاید پرسیده شود، چرا این محموله به کانادا رفته و آمریکایی­ها و بریتانیایی­ها خود آن را نخریده­اند. پاسخ پرسش بسیار ساده است. آمریکایی­ها آن را با خود نبردند زیرا دیگر مورد مواخذه و انتقاد قرار نمی­گیرند که هدف آمریکا دستیابی به فعالیت­های هسته­ای عراق بود. شاید بارها به برخی از دوستان خود برخورده باشید یا در برخی مقاله­ها خوانده باشید که آمریکایی­ها و بریتانیایی­ها با این هدف به عراق حمله کردند که سلاح و مواد هسته­ای این کشور را به کشورشان ببرند تا خود از آن استفاده کنند. اکنون با ذکر نام شرکت خریداری شده که یک شرکت کانادایی است این شبهه نیز بر طرف می­شود و آنها می­توانند ادعا کنند، به هیچ وجه قصد استفاده شخصی از فعالیت­های هسته­ای عراق را نداشته­اند.

 

نکته دیگر این که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داریم و این در حالی است که تمام کشورهای هم­پیمان آمریکا در حمله به عراق اعم از بریتانیا و ژاپن کمترین مقبولیت را در اذهان عمومی داخلی خود پیدا کرده­اند. بنا بر این، این موضوع می­تواند به افزایش مقبولیت اجتماعیشان کمک کند. حزب جمهوریخواه آمریکا که از طرفداران پر و پا قرص حمله آمریکا به عراق بود اکنون وسیله مناسبی برای افزایش مقبولیت داخلی و کاهش انتقادها در برابر خود آن هم هم­زمان با رقابت­های انتخاباتی آمریکا دارد.

 

حزب کارگر اکنون می­تواند به راحتی بگوید، آن محموله هسته­ای که مطبوعات و نمایندگان بابت یافت نشدن آن ما را مورد سرزنش و توبیخ قرار دادند، اکنون یافت شده و یک شرکت کانادایی برای استفاده صحیح و تولید انرژی آن را خریده است.

 

نکته­ای دیگر که مهمترین موضوع در این باره محسوب می­شود، این است که از هم اکنون عراق دیگر کاملا از وجود هر گونه محموله مشکوک هسته­ای پاک شده است. تمام محموله­های هسته­ای عراق از این کشور خارج شد تا غرب دیگر از عراق هسته­ای نگرانی نداشته باشد، اسرائیل فراموش کند که یک دشمن عرب هسته­ای متعصب در نزدیکیش منتظر فرصت برای گرفتن انتقام اعراب است و خلاصه این که عراق دیگر بی­خطر بی­خطر باشد. اکنون عراق یک کشور کاملا بی­خطر برای غرب محسوب می­شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :