ثروتمندان کشورهاى اسلامى در استانبول گرد هم مى آيند

۰۱ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۸ کد : ۳۰۰۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دوازدهمین نشست بازرگانان بزرگ کشورهای اسلامی از 22 تا 26 اکتبر یعنی از امروز در استانبول در ترکیه بر گزار می­شود. نشستی که در آن 480 شرکت از کشورهای مختلف اسلامی شرکت دارند.
ثروتمندان کشورهاى اسلامى در استانبول گرد هم مى آيند

در حالی که بحران اقتصادی تمام کشورهای اروپایی و امریکا را در نوردیده و بنا به اقتضای اقتصاد باز جهانی دامنه آن تا آسیای شرقی و جنوب شرقی نیز کشیده شده و اقتصادهای بزرگ آن منطقه همانند ژاپن را به زانو در آورده در غرب آسیا و هم­جوار با اروپا یکی از بزرگترین نشست­های اقتصادی دنیای اسلام برگزار می­شود.

 

دوازدهمین نشست بازرگانان بزرگ کشورهای اسلامی از 22 تا 26 اکتبر یعنی از امروز در استانبول در ترکیه بر گزار می­شود. نشستی که در آن 480 شرکت از کشورهای مختلف اسلامی شرکت دارند.

 

این نشست با مدیریت رجب طیب اردوغان، نخست­وزیر ترکیه و با نظارت جمعیت «موصیاد برای بازرگانان مستقل» (Musiad) که مقر آن در استانبول است اداره می­شود. همچنین هم­زمان با برگزاری این نشست بزرگ اقتصادی، دوازدهمین نمایشگاه بین­المللی که همه ساله با استقبال و حمایت بازرگانان و تجار بزرگ ترکی و جهانی مواجه است، نیز در مرکز نمایشگاه­های استانبول در مجاورت فرودگاه بین­المللی این شهر از 23 تا 26 اکتبر برگزار خواهد ­شد.

 

این نمایشگاه که یکی از بزرگترین و مهمترین نمایشگاه­های بازرگانی کشورهای آسیایی و اسلامی محسوب می­شود که توسط قورشاد توزمن، وزیر بازرگانی ترکیه افتتاح خواهد شد و پیش­بینی می­شود در طول چهار روز زمان برگزاری آن بیش از چهار میلیارد دلار قرار دادهای تجاری منعقد شود.

 

همچنین قرار است در آن 24 وزیر از 18 کشور اسلامی به اضافه مجموعه بزرگی از روسای اتاق­های بازرگانی و صنعتی کشورهای اسلامی، 2200 بازرگان بزرگ و مشهور از 62 کشور جهان، پنج هزار بزرگان بزرگ ترکیه، 408 شرکت ترکی و 74 شرکت از کشورهای اسلامی به همراه 25 سازمان فعال اجاتماعی از کشورهای مختلف جهان شرکت داشته باشند.

 

به گزارش جمعیت موصیاد ارزش و حجم ثروت شرکت­ها و بازرگانان حاضر در این نشست و نمایشگاه بالغ بر یک­صد میلیارد دلار امریکا است.

 

دکتر عمر جهاد فردان، رئیس جمعیت موصیاد در این باره گفت: «این فرصت بزرگی برای ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی است که بتوانند با شرکت در این نشست و آشنایی با یکدیگر از فرصت استفاده کرده و به پیشرفت اقتصادی شرکت­ها و کشورهایشان کمک کنند. این نشست از این جهت اهمیت دارد که با بحران اقتصادی جهانی در کشورهای اروپایی و امریکایی هم­زمان شده و این می­تواند فرصت تازه­ای برای کشورهای اسلامی برای جهش به سمت توسعه اقتصادی و بازرگانی محسوب شود.»

 

وی در ادامه افزود: «توجه صادرات ترکیه به دو قاره آسیا و آفریقا خوشبختانه باعث شده که تحت تاثیر بحران مالی جهانی قرار نگیرد و ضمن کشف بازارهای تازه حرکتی جدید رو به جلویی به نفع توسعه اقتصادی کشور به وجود آید.»

 

جهاد فردان همچنین گفت: «کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به سال­های گذشته به رغم بحران مالی جهانی حضور پررنگ­تری در این نشست دارند و این می­تواند باعث گسترش همکاری­های ترکیه با کشورهای آن ناحیه که ذخیره مالی بالغ بر دو تریلیون دلار برخودارند، شود.»   

پیش بینی می­شود در این نشست تجربه و خبره بریتانیا در پیشرفت اقتصاد اسلامی و دلایل بحران مالی محور گفت و گوهای شرکت­کنندگان باشد. همچنین ترکیه و چگونگی تطبیق نظام­های مشترک، ترکیه در راه­های مختلف، ایدئولوژی­های اقتصادی در کشورهای اسلامی و تاثیر سیاست­های اقتصادی بر رشد اقتصاد اسلامی ترکیه از دیگر موضوعاتی است که در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

  

دکتر عبدالله الشامی بازرگان اماراتی درباره این نشست گفت: «اهمیت نقش علمای متشرع و فقهی در اقتصاد اسلامی، نظریات و اجتهادهای آنان در مساله چک­های اسلامی و همچنین چگونگی جلوگیری از سرایت بحران مالی جهانی به بحرانی مالی کشورهای اسلامی از مهمترین موضوعاتی است که در این نشست بر روی آن بحث خواهیم کرد.»

  

علی شیر علی یومانف، یکی از اعضای گروه قزاقستانی در این نشست نیز در این باره گفت: «میانگین رشد بالای اقتصادی در آسیای میانه و قفقاز، امکانات جغرافیایی و ثروت­های طبیعی آنها، نیروی انسانی، میراث و تمدن گرا­ن­بهای این منطقه و نزدیکی آنها با بازار روسیه و چین نشان دهنده ظرفیت­های بالای اقتصادی این منطقه است که تلاش داریم در این نشست برای گسترش و رشد آن تلاش کنیم.»    

  

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :