ديپلماسى و سیاست‌ خارجی در کلام مسئولين

۱۰ آبان ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۰ کد : ۳۰۶۸ آمریکا
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌ خارجی در کلام مسئولين
مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، سخنگو و وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه، جانشين فرمانده نيروى مقاومت بسيج، فرمانده نیروی زمینی سپاه، وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
امروز دولت امريکا وجهه ای حتى در ميان ملت هاى غربى ندارد
 
رهبر معظم انقلاب در جمع دانش آموزان و دانشجویان با پیش کشیدن این سوال که سرانجام رويارويى ايران و امريکا چه خواهد شد، خاطرنشان کردند: دستگاه هاى تبليغاتى غرب به ويژه امريکا اين گونه وانمود مى کنند که پايان اين رويارويى، بن بست براى ملت ايران و موفقيت براى امريکا خواهد بود اما اين دروغ محض است زيرا پايان اين راه، بن بست براى رژيم استکبارى امريکاست.
 
رهبر انقلاب اسلامى در بيان دلايل اين امر افزودند: اگر قرار بود امريکا، ملت ايران را شکست دهد، آن زمانى اين کار را انجام مى داد که اين ملت از لحاظ تجربه، علم، توانايى هاى نظامى، نيروى جوان و نفوذ در ميان ملت ها در موقعيتى به مراتب پايين تر از موقعيت کنونى بود، ولى در آن زمان نتوانست و اکنون نيز که ملت ايران بسيار مقتدرتر و تواناتر از گذشته است، قطعاً نخواهد توانست.
 
آيت الله خامنه اى با اشاره به شرايط و موقعيت ضعيف کنونى امريکا تأکيد کردند: امروز دولت امريکا وجهه و آبرويى حتى در ميان ملت هاى غربى و در داخل امريکا ندارد و امروز همه شعارهاى اساسى امريکا از قبيل حقوق بشر و دموکراسى در دنيا مفتضح شده است.
 
ايشان افزودند: حقوق بشر امريکا در ابوغريب، گوانتانامو و زندان هاى ديگر و همچنين کشتار مردم افغانستان و پاکستان به نمايش درآمده و دموکراسى امريکا نيز در مقابله با دولت مردمى حماس در فلسطين، تحت فشار گذاشتن دولت مردمى عراق براى امضاى توافقنامه امنيتى و طرح اتهام هاى بى اساس برضد جمهورى اسلامى ايران که همه مسئولان آن با رأى مردم انتخاب مى شوند، آشکار شده است.
 
یکی از عوامل بحران اقتصادی زيرپا گذاشتن احکام الهى از سوى حاکمان بود
 
رئیس جمهور در سفر خود به لرستان با اشاره به دريافت آخرين گزارش از بدهکارى دولت فدرال آمريکا خاطرنشان کرد: دولت فدرال آمريکا در يک قلم ده هزار و 570 ميليارد دلار بدهکار است. معناى اين حرف چيست؟ معناى آن اين است که در ازاى اين بدهکارى دولت آمريکا دلار قلابى و بدون پشتوانه چاپ و در دنيا منتشر کرده است. در واقع با اين کار مشکلات اقتصادى داخل خود را به دوش ساير ملت‌ها انداخته است و در ازاى آن ثروت و منابع ديگر ملت‌ها را به داخل خاک آمريکا برده؛ يعنى اين‌که به ازاى هر نفرى در روى کره زمين 1500 دلار غارت کرده است. البته در يک قلم و به ازاى آن هر آمريکايى 33 هزار دلار از جيب ساير ملت‌ها کسر کرده است و اى کاش دولت آمريکا اين غارتگرى را در بين محرومان آمريکا تقسيم مى‌کرد. طبق آمار رسمى در آمريکا بيش از 80 ميليون انسان زير خط فقر زندگى مى‌کنند و اين غارت‌ها در جيب چند هزار صهيونيست، سرمايه‌دار فاسد و جنايتکار رفته است. البته آمار دقيق بدهکارى آمريکا بيش از 59 هزار ميليون دلار است.
 
وى گفت: در واقع آن‌ها مشکلات داخلى خود را به ديگر کشورها منتقل کرده‌اند و حاصل آن را به جيب خود زده‌اند و امروز ديگر ظرفيت اقتصادى دنيا جاذبه دلارهاى تقلبى را ندارد.
 
رييس‌جمهور علت دومى که باعث شده اين بحران به وجود آيد را زيرپا گذاشتن احکام الهى از سوى حاکمان اين کشورها عنوان کرد و گفت: آن‌ها دروغ، غش در معامله و کلاهبردارى را رنگ و بوى علمى دادند و براى آن فرمول علمى درست کردند، کتاب درست کردند و در واقع در قالب علم اقتصاد آن رامطرح کردند. آن‌ها رباکارى در کار را و ربا در ربا را توجيه کردند و اين دو عامل باعث ايجاد بحران اقتصادى شده است، ولى با اين بحث آن‌ها مى‌خواهند دزدى‌ها و خيانت‌کارى‌هاى خود و مشکلات‌شان را دوباره از جيب ساير ملت‌ها برطرف و اين مشکلات را به وسيله جيب ساير ملت‌ها حل کنند و در همين راستا آمده‌اند و مى‌گويند بحران به وجود آمده جهانى است. خير، اين بحران حاصل کار شماست. پول‌هاى ملت‌ها را برداشته‌ايد به جيب زده‌ايد و اکنون نيز که بدهکار هستيد مى‌خواهيد از جيب ساير کشورها پول برداريد و مشکلات را جبران کنيد. صندوق بين‌ا‌لمللى پول که از پول ملت‌هايى مانند ايران، عربستان، ترکيه، چين، کشورهاى آفريقايى و آسيايى درست شده است، وقتى مى‌خواهد به کشورهايى مثل ما 200 ميليون دلار وام بدهد، هزار بار مى‌آورد، مى‌برد، تعهد مى‌گيرد و در واقع سياست‌هاى استکبارى خود را تحميل مى‌کند. اما امروز کشورهاى غربى به خاطر جنايات خود دچار بحران شده‌اند و اکنون بدون حساب و کتاب دو ميليارد، پنج ميليارد، 16 ميليارد به آن‌ها وام ارزان قيمت مى‌دهد و در واقع مى‌خواهند از جيب ملت‌هاى محروم به جيب سرمايه داران سيرى ناپذير منابع را تزريق و جيب آن‌ها را پر کنند.
 
روابط تهران و اسلام آباد بالاتر از روابط برادرانه است
 
رئیس جمهور روابط تهران و اسلام آباد را ویژه و مستحکم دانست و گفت: روابط دو کشور بالاتر از مناسبات دوستانه و برادرانه است؛ چرا که این روابط در فرهنگ، اعتقادات و سرنوشت دو ملت پیوند خورده است.
 
محمود احمدی نژاد به هنگام دریافت استوارنامه محمد بخشی عباسی، سفیر جدید پاکستان در تهران با بیان اینکه ملت های ایران و پاکستان در غم و شادی هم شریک هستند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است در موضوعات مختلف همکاری های خود را با اسلام آباد توسعه دهد.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت و یکپارچگی پاکستان به نفع همه است، افزود: امروز ایران بیش از گذشته احساس مسئولیت می کند که در کنار برادران خود در پاکستان باشد.
 
اینکه ما با نظام مسلط بر دنيا چالش داريم یک واقعيت است
 
رهبر معظم انقلاب ‏در ديدار با نمايندگان مجلس هشتم فرمودند: چالش ما با نظام مسلط بر دنيا به اين معنى نيست که حالا تفنگ دست گرفته و با نظام‌هاى دنيا بجنگد.
 
ایشان تصریح کردند: اينکه گاهى از بعضى زبان‌ها شنيده مى‌شود - که درست است - که ما با نظام مسلط بر دنيا چالش داريم و مساله داريم، يک واقعيت است. طبيعت اسلام اين است؛ "فمن يکفر بالطّاغوت و يؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقى". اين معناى اسلام است. يعنى ايمان بالله به تنهايى کافى نيست؛ کفر به طاغوت، مقدمه‏ صحت و صداقت و قبولى ايمان بالله است. کفر به طاغوت يعنى چه؟ يعنى همين نظام‌هاى سلطه‏ موجود در دنيا.
 
مقام معظم رهبری افزودند: اين معنايش اين نيست که جمهورى اسلامى ايران حالا تفنگ دست گرفته است که راه بيفتد اين طرف و آن طرف، با نظام‌هاى دنيا بجنگد؛ نه، اينکه خيلى ساده‏لوحانه است. بحث بر سر مطرح شدن يک فکر نو، يک راه نو در مقابل بشر است؛ مثل دعوت انبياء. دعوت انبياء همين‏جور است؛ "الّذين يبلّغون رسالات اللَّه". اصل قضيه در دعوت انبياء، تبليغ است؛ برسانند. اين "رساندن" راه‏هاى مختلفى دارد، يکى از بهترين راه‏هايش اينست که يک مجموعه‏ مبتنى بر اين تفکر به وجود بيايد و بتواند نشانه‏هاى بارز اين تفکر را در خودش جمع کند و آن را در مقابل جهانيان بر سر دست بلند کند؛ اين کارى که جمهورى اسلامى در صدد است بکند، اين است.
 
 هدف آمریکا از توافقنامه امنیتی تثبیت دولت درجه دو در عراق است
 
علی لاریجانی در پایان سفر سه روزه خود به بحرین در نشستی درباره توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا گفت: قبل از آنکه در این رابطه به میل خود توجه کنیم باید به مصلحت عراق توجه داشته باشیم و اینکه در این توافقنامه قید شده اگر سربازان آمریکایی در عراق مرتکب هر جنایتی شوند محاکم عراق نمی توانند آنان را محاکمه کنند و نیز برخی بندهای دیگر این توافقنامه نشان می دهد که آمریکایی ها می خواهند عراق را به سمتی ببرند که از سیادت دولت این کشور کاهش یابد و دولت عراق در معذوری قرار بگیرد و مجبور شود با برخی از کشورهایی که از نظر دولتهای اسلامی مردود هستند رابطه برقرار کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدف آمریکایی ها این است که دولت عراق درجه دو باشد نه درجه یک و به همین دلیل هیچ کدام از شخصیت های ملی عراق از این توافقنامه دفاع نمی کنند و همه در سخنان خود ملاحظاتی را مطرح می کنند.
 
وی با تاکید براینکه رهبران عراق فراست و تیزهوشی وعرق ملی دارند ونگرانی آنان در رابطه با این توافقنامه غیرطبیعی نیست گفت: می خواهند در عراق چیزی شبیه کاپیتولاسیون برقرار کنند و این ظلم مضاعفی به ملت عراق است.
 
بحران اقتصادی آمریکا به زودى قابل علاج نیست
 
رئيس مجلس شوراى اسلامى روز یکشنبه در آغاز جلسه علنی مجلس با اشاره به بحران مالى در آمريکا، اين بحران را براى دولتمردان اين کشور عبرت‌آموز دانست و گفت: در سال 2001 که رياست جمهورى بوش در آمريکا آغاز شد بودجه آمريکا 200 ميليارد دلار مازاد داشت ولى با سياست‌هاى اشتباه اين دولت در زمينه‌هاى مختلف مانند کاهش ماليات‌ها، پائين‌ آوردن نرخ بهره مخصوصا در مورد مسکن به انفجار بازار مسکن منجر و موجب شد که شکافى عميقى بين دو بخش اقتصاد بورس و بانک و اقتصاد واقعى در آمريکا ايجاد شده و از سويى ديگر دو جنگ پرهزينه افغانستان و عراق موجب شد که ايالات متحده در حال حاضر که بوش دولت آمريکا را ترک مى‌کند، با کسرى بودجه 450 ميليارد دلارى مواجه شود.

لاريجانى افزود: دولت آمريکا در حال حاضر بالغ بر هزار ميليارد دلار بدهى دارد در حالى که آمريکا در سال 2001 جزو کشورهاى طلبکار بود.

وی با تاکيد بر اينکه به نظر نمى‌رسد که اين بحران به زودى قابل علاج باشد، گفت: تزريق 700 ميليارد دلارى پول در آمريکا و بيش از 1000 ميليارد يورويى در اروپا نتوانسته است اين بحران را حل کند.

لاريجانى در ادامه تاکيد کرد: سرريز نمودن اين بحران در کشورهاى ديگر و بخصوص کشورهاى صاحب انرژى و ايجاد هراس تصنعى در اين کشورها براى چاپيدن اموال آنها از روش‌هايى است که امروزه از سوى آمريکا و اروپا دنبال مى‌شود اما اروپایى‌ها به جاى اين کار مى‌توانند با تعامل سازنده از ظرفيت‌هاى توسعه نيافته منطقه استفاده کنند که به نفع دو طرف است.
 
حذف طالبان از فهرست تروريست‌ها براى آمريکا و دنياى غرب منافع دارد
 
محمود احمدى بى‌غش با اشاره به تحولات منطقه و به‌ويژه موضوع افغانستان و بحث مذاکره‌ آمريکايى‌ها با گروه تروريستى طالبان افزود: پس از تغيير و تحولات سياسى که در پاکستان با جابه‌جا شدن قدرت به وجود آمد، شگردها و راهکارهاى آمريکا نيز تغيير کرده است و آنها در جهت منافع خود به دنبال ابزار کهنه و به تعبيرى جديد به اسم طالبان هستند.
 
نماينده‌ مردم شازند در مجلس خاطرنشان کرد: اين‌که آمريکايى‌ها قصد دارند ملا عمر رهبر دوم طالبان را از فهرست تروريست‌ها خارج کنند، در راستاى همان حرکتى است که آنها در قبال منافقين انجام مى‌دهند.
 
وى با اشاره به اين‌که امروز آمريکايى‌ها و غربى‌ها تلاش مى‌کنند تا منافقين را از فهرست تروريست‌ها خارج کنند، افزود: براى آنها مهم نيست که چه اتفاقى در دنيا مى‌افتد، بلکه آنها به دنبال منافع خود هستند. بنابراين امروز حذف کردن طالبان از فهرست تروريست‌ها و چهره‌ موجه دادن به آن، براى آمريکا و دنياى غرب منافع دارد.
 
سياست چماق و هويج در قبال ايران اثرى ندارد
 
"تروند باکه" اسقف کليساهاى شمال غرب نروژ با علاء الدين بروجردى رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى ديدار و گفتگو کرد.
 
در اين ديدار بروجردى با اشاره به روابط برادرانه اقليت‌هاى دينى با مسلمانان در کشورمان، تبليغات منفى غرب در خصوص نقض حقوق اقليت‌ها در ايران را مغاير با واقعيت‌هاى جامعه ايران دانست و گفت: انتقال مقر آشوريان جهان به تهران نشانگر غير واقعى بودن تبليغات غرب در زمينه وضعيت اقليت‌هاى دينى در ايران است.
 
وى در ادامه سياست امريکا در قبال ايران را غير منطقى دانست و افزود: سياست چماق و هويج در قبال ايران اثرى ندارد و ملت ايران را از حرکت به سوى آرمان هايش باز نمى‌دارد.
 
آمريکا پيکر حجيم خود را روى مين‌هاى مجاهدان شهادت‌طلب نيندازد
 
رييس مجلس شوراى اسلامى اقدام بالگردهاى آمريکايى در تجاوز به خاک سوريه را يک ماجراجويى جديد در منطقه خواند که عواقب آن در هدايت آمريکا نخواهد بود. وی افزود: آمريکا بايد مراقب باشد که پيکر حجيم خود را روى مين‌هاى مجاهدان شهادت‌طلب نيندازد.
 
علی لاریجانی ادامه داد:‌ طى دو ماه اخير آمريکا چندين بار به کشوراسلامى پاکستان به بهانه مبارزه با تروريزم حمله و ده‌ها تن از مردم اين کشور را به خاک و خون کشيد و اينک اين حرکت را در مورد کشور اسلامى سوريه تکرار کرد. اين اقدامات يک ماجراجويى جديد در منطقه است که عواقب آن در هدايت آمريکا نخواهد بود، ضمنا علاج آن نيز در تذکرات سياسى و شکايات ديپلماتيک نيست.
 
وی متذکر شد: سبک و سياق رفتارى آمريکا در اين گونه تجاوزات صرفا با پاسخ محکم و غيرقابل تصور به آنان قابل جلوگيرى است، همان شيوه‌اى که شهيد فهميده بنيان نهاد و همان سيرى که حزب‌الله در مقاومت 33 روزه سيلى محکمى به صهيونيست‌ها زد.
 
تکذیب خبر مذاکره نمايندگان مجلس ايران و اعضاى کنگره آمريکا
 
غلامرضا مصباحى‌مقدم، رييس کميسيون اقتصادى مجلس در جلسه غير علنى مجلس با ارايه گزارشى از حضور تعدادى از نمايندگان در اجلاس سالانه‌ صندوق بين‌المللى پول و بانک جهانى، اعلام کرد که اخبار منتشره درخصوص مذاکرات نمايندگان مجلس ايران و اعضاى کنگره آمريکا صحت ندارد.
 
عباس رجايى درباره‌ اين جلسه‌ غيرعلنى گفت: آقاى غلامرضا مصباحى‌مقدم پيش از جلسه‌ علنى امروز (چهارشنبه) گزارشى از حضور نمايندگان ايران در اجلاس سالانه‌ صندوق بين‌المللى پول و بانک جهانى ارايه کرد.
 
رجايى گفت: رييس کميسيون اقتصادى مجلس با اشاره به انتشار خبر مذاکره‌ نمايندگان با اعضاى کنگره‌ آمريکا، اين خبر را به شدت تکذيب کرد.
 
 نگرانى ما حقوق ملت عراق است
 
وزیر کشور در نشستی که درباره دستاوردهای سفرش به اجلاس وزاری کشور همسایگان عراق برگزار شد، در پاسخ به اين پرسش که چه رايزنى‌هايى درباره تفاهم‌نامه امنيتى عراق و آمريکا صورت گرفت؟ گفت: در بحث کارشناسى اجلاس اشاره سبکى به آن شد؛ چرا که مباحث در اجلاس از قبل تنظيم شده است اما در ملاقاتى که با وزير کشور عراق داشتم به طور تفصيلى در اين زمينه صحبت کرديم.
 
خبرنگارى پرسيد چرا در بيانيه‌اى که در اين اجلاس صادر شد اشاره‌اى به اشغالگرى آمريکا نشد؟ کردان گفت: در آن‌جا تصميمات با راى کشورهاى عضو بود و اگر قرار باشد چيزى تصويب شود، بايد همه راى دهند. جمهورى اسلامى نظرش را به طور صريح و قاطع اعلام کرد. در متن سخنرانى من ـ که به عنوان سند رسمى منتشر و ثبت شد ـ اين موضوع به صراحت آمده است، اما بر حسب ظاهر اين موضوع در مباحث کارشناسى راى کافى را نداشت.
 
وزير کشور در مورد تفاهمنامه امنيتى آمريکا و عراق و مواردى که در نشست مطرح شد، گفت: عراق به دنبال حقوق حقه‌ مردمش است. به هر حال نظرش اين بود که پارلمان عراق حتما بايد در اين مورد به نتيجه قطعى برسد. رهبران مذهبى عراق بايد به اين نتيجه برسند که اين به نفع ملت عراق است. دولت آقاى مالکى دنبال ايجاد فرصت‌هايى است که از آن به نفع ملت عراق استفاده کند. از مجموعه مذاکراتى که با هم داشتيم استنباط من اين است که وزارت کشور عراق به دنبال استفاده از کوچک‌ترين روزنه‌ها و فرصت‌هاست تا چيزى را بپذيرند که مردم عراق از بابت آن آسيب نبينند.
 
وى در پاسخ به اين پرسش که آيا در مورد عدم اجازه به کشورهاى فرامنطقه‌اى براى استفاده از خاک کشور عراق جهت تجاوز به ديگر کشورها بحثى شد؟ گفت: در داخل کنفرانس در اين مورد مطلقا بحثى نشد. اصلا نگرانى جمهورى اسلامى ايران اين نيست که از عراق استفاده فرامنطقه‌اى شود. نگرانى ما حقوق ملت عراق است. تفاهم‌نامه امنيتى که بر مردم عراق تحميل مى‌شود، حقوق مردم عراق را ساقط مى‌کند. جمهورى اسلامى ايران به لطف خدا به قدرى قدرتمند است که از خود در هر شرايطى مى‌تواند صيانت کند، اما آن‌چه که مهم است اصالت ملت بزرگ عراق است.
 
شورای امنیت تنها مرجع حفظ صلح نیست
 
اسحاق آل حبیب معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در کمیته حقوقی (ششم) مجمع عمومی این سازمان که پیرامون بررسی گزارش کمیته منشور ملل متحد در خصوص منشور و ارتقای نقش آن تشکیل جلسه داده بود، گفت که شورای امنیت نمی تواند نسبت به تصمیمات و اقداماتش از پاسخگوئی معاف باشد
 
آل حبیب، اظهار داشت: با وجود آنکه شورای امنیت صلاحیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارد لیکن از صلاحیت انحصاری در این زمینه برخوردار نیست.
 
وی افزود: شورای امنیت که از طرف دولتهای عضو به انجام این وظیفه می پردازد باید طبق اصول و اهداف ملل متحد اقدام نماید و از اختیارات و صلاحیت نامحدود برای توسل به اقدامات قهری مانند تحریمهای اقتصادی به شیوه خودسرانه و در مغایرت با اصولی که سازمان ملل متحد بر آن بنا شده است، برخوردار نیست.
 
مطالعات ادعایی چیزی جز اسناد ساختگی نیست
 
محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه در نتیجه همکاری کامل و شفافیت ایران در اجرای «طرح کاری» مورد توافق بین ایران و آژانس، و حل تمام موضوعات باقیمانده، باید اجرای پادمانها در ایران عادی گردد، افزود: اقدام دبیرخانه آژانس در رعایت و اجرای تفاهمات دوجانبه، چنانکه در «برنامه کاری» مورد توافق قرار گرفته است، حائز اهمیت اساسی می باشد.
 
خزاعی در ادامه با رد آنچه که به عنوان مطالعات ادعایی مطرح شده است، گفت: آنچه تحت این عنوان مطرح شده است چیزی جز اسناد ساختگی نیست که توسط یک کشور خاص در اختیار آژانس قرار گرفته است و هیچ ربطی به موضوعات راستی آزمایی ناشی از اجرای پادمان های ناظر بر فعالیت های هسته ای ندارد.
 
وی اضافه کرد: علی رغم این موضوع و در حالی که اصل و یا حتی تصویر مدارک مربوط به این ادعاها به ایران ارائه نشده است، ایران برای نشان دادن حسن نیت خود، ارزیابی اش را درباره این مطالعات ادعایی در اختیار آژانس قرار داده‌ است.
 
خزاعی خاطر نشان کرد: سیاست برخی قدرتها در اصرار بر تعلیق به عنوان پیش شرطی برای مذاکره هیچ ربطی به واقعیت‌های جاری ندارد و یک سیاست غیر منطقی و شکست خورده است.
 
کاخ سفيد مى‌خواهد آخرين برگه‌هاى کارنامه‌ را در منطقه با تجاوز تثبيت کند
 
منوچهر متکى با محکوم کردن اقدام اخير آمريکا در حمله به مراکز مسکونى و کشتار خانواده‌هاى سورى، تصريح کرد: به نظر مى‌رسد که کاخ سفيد در آخرين روزهاى حاکميت دولت فعلى بنا دارد آخرين برگه‌هاى کارنامه‌ عملکرد خود را در منطقه کماکان آغشته به خون و با تجاوز تثبيت کند.
 
وزير امور خارجه‌ کشورمان در يک کنفرانس مطبوعاتى مشترک با اميل لحود، رييس جمهور سابق لبنان در محل دفتر مطالعات سياسى و بين‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالى در مورد اقدام اخير آمريکا در حمله به خاک سوريه، گفت: اقدام اخير هلى‌کوپترهاى آمريکايى در بمباران و حمله به مراکز مسکونى و کشتار خانواده‌هاى سوريه‌اى را ايران قويا محکوم مى‌کند.
 
وزير امور خارجه‌ اضافه کرد: کشتار مردم مسلمان پاکستان توسط هواپيماهاى آمريکايى و همين طور تجاوز اخير و کشتن افراد زيادى از خانواده‌ها و مردم بيگناه عزيز سوريه را به شدت محکوم مى‌کنيم و فکر مى‌کنيم گريزى و فرارى براى دولت کنونى آمريکا براى يک قضاوت کاملا منطقى نسبت به عملکرد آمريکا در افکار عمومى جهان و منطقه نيست.
 
نفوذ جريانات فرامنطقه اى، مسايل قفقاز را پيچيده تر مى کند 
 
وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران گفت: حضور و نفوذ فزاينده جريانات فرامنطقه‌اى، نه تنها به حل و فصل مسايل و مشکلات در منطقه قفقاز کمک نکرده، بلکه بر پيچيدگى اوضاع در منطقه مى‌افزايد.   
 
منوچهر متکى صبح سه شنبه در آغاز شانزدهمين همايش بين المللى آسياى مرکزى و قفقاز افزود: جمهورى اسلامى ايران اعتقاد دارد تلاش مشترک کشورهاى منطقه براى کاهش زمينه‌ها، ابعاد و پيامدهاى رقابت و تقابل در اين منطقه حساس، ضرورتى اجتناب‌ناپذير است.
 
متکى در ادامه با اشاره به ديدارهاى اخير خود با مقامات و وزيران خارجه روسيه ، جمهورى آذربايجان، گرجستان، ارمنستان و آلمان گفت: به اعتقاد ما، استمرار اين رايزنى‌ها، مى‌تواند به يافتن چارچوبى جهت گفتگو و مشورت‌هاى مستمر پيرامون تحولات منطقه‌اى و ترتيبات امنيتى در قفقاز کمک نموده و رويکردهاى همکارى و همزيستى مسالمت‌آميز در منطقه را تقويت نمايد.
 
توصیه متکی به نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا
 
منوچهر متکی در حاشیه شانزدهمین همایش بین المللی آسیای مرکزی و قفقاز به تعدادی از سئوالات حاضران و خبرنگاران پاسخ گفت و در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: امروز هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از تغییر سخن می گویند اما به اعتقاد ما این تغییرات شهامت ویژه ای می خواهد.
 
وی تاکید کرد: رئیس جمهور آتی آمریکا آخرین شانس و فرصتی است که آمریکایی ها برای آسیب شناسی جدی نسبت به عملکرد خود دارند.
 
متکی ادامه داد: بی توجهی به اداره ملت ها ابتدایی ترین ارزیابی است که ملل جهان نسبت به عملکرد آمریکا در مناسبات خارجی دارند.
 
درباره مواضع نامزدهای آمریکایی‌ها موضعی نداریم
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود نسبت به مواضع اخیر باراک اوباما که ایران را مهم ترین چالش سیاست خارجی ایالات متحده خوانده بود واکنش نشان نداد و گفت: به هر حال این روزها روزهای تشدید تبلیغات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و ما نیز هیچ موضع خاصی درباره کاندیداهای حاضر در میدان رقابتهای این انتخابات و مواضع آنها نداریم.
 
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: به نظر ما انتخاب رئیس جمهور آمریکا بر عهده مردم آن کشور است اما آنچه به ما مربوط می شود اینکه باید در انتظار اتخاذ مواضع عملی از سوی رئیس جمهور آتی آمریکا باشیم و ببنیم آیا حقیقتا منافع ملت ایران از سوی او به رسمیت شناخته می شود یا خیر؟
 
قشقاوی اعلام کرد که رئیس جمهور آینده آمریکا باید تکلیف کشورش با حقوق ملت ایران و منافع آنها را روشن کند چرا که برغم تبلیغات گسترده مردم ایران در عمل با اقدامات خصمانه واشنگتن مواجه شده اند.
 
تکذیب دریافت نامه محرمانه از واشنگتن
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال نامه محرمانه از سوی آمریکا برای کشورمان را تکذیب کرد و گفت: هیچ نامه محرمانه ای به دست ما نرسیده است.
 
وی با انتقاد از سیاست های دوگانه ایالات متحده در قبال ملت ایران تحریم یک شرکت روسی را نمایانگر بی پایه بودن مخالفت ها با فعالیت های هسته ای کشورمان دانست و افزود: در حالی که پس از صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت نمایش مانور وحدت از سوی 1+5 در دستور کار قرار گرفت اما تحریم شرکت های عضو گروه همین کشورها در عمل بی پایه بودن شعاع اتفاق نظر علیه ایران را به جهانیان نشان داد.
 
سفر مشایی به آمریکا با هماهنگی وزارت خارجه
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر اخیر اسفندیار رحیم مشایی به آمریکا نیز گفت: آمریکا پانزدهمین کشوری است که اجلاس ایرانیان خارج از کشور در آن برگزار می شود و برنامه اجلاس از ماه ها قبل تنظیم شده و وزارت خارجه نیز پیگیر آن بوده است.
 
وی افزود: با توجه به مسئولیت رحیم مشایی در امور ایرانیان خارج از کشور وی برای حضور در این نشست به آمریکا سفر کرده است و بدون شک این سفر را باید با روند گسترده بازگشت مغزها به کشورها مرتبط بدانیم.
 
ارتش‌هاى منطقه بخشى از تسليحات خود را به وسيله ما تامين مى‌کنند
 
جانشين فرمانده نيروى مقاومت بسيج گفت: بسيجيان ما متراکم از انرژى هسته‌اى هستند که اگر منفجر شود مقاومت جانانه‌اى را در مقابل متجاوزان به منصه ظهور مى‌رسانند.
 
حسين همدانى با اشاره به توانمندى‌هاى بسيجيان غيور ايران افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، ارتش‌هاى دنيا ديدند که جوانان ايرانى از هيچ سلاحى نمى‌ترسند و در راه گسترش آرمان‌هاى امام راحل و انقلاب خود با تمام جان فداکارى مى‌کنند.
 
وى تاکيد کرد: ما متکى بر عمق دفاعى مردمى هستيم که حتى نسبت به دوران جنگ، کيفيت بيشترى پيدا کرده است. امروز نه تنها نيروهاى مسلح ما خودکفا شده‌اند بلکه ارتش‌هاى منطقه نيز بخشى از تسليحات خود را به وسيله ما تامين مى‌کنند. 
 
دنيا به زودى آب شدن غول برفى آمريکا را شاهد خواهد بود
 
فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى گفت: آمريکا غول برفى است و به زودى دنيا شاهد آب شدن آن خواهد شد.
 
سردار محمد اسدى در آيين معارفه جانشين فرمانده سپاه عاشورا و فرمانده تيپ دوم آقا امام زمان(عج) و فرمانده 60 توپخانه سپاه عاشورا با بيان اين‌که "در آستانه پيروزى بر استکبار جهانى قرار گرفته‌ايم" افزود: اين پيروزى ثمره استقامت، پايدارى و مقاومت ملت بزرگ ايران در 30 سال گذشته است.
 
وى با اشاره به اهداف آمريکا از حضور در منطقه خاورميانه ادامه داد: هدف نهايى آمريکا از لشگرکشى به منطقه خاورميانه به بهانه مبارزه با ترويسم صرفاً براى تصاحب مخازن نفتى موجود و انرژى منطقه نيست، بلکه فراتر از آن ممانعت از صدور انقلاب اسلامى به سراسر جهان بوده؛ چراکه انقلاب اسلامى آتش بيدارى را در جهان شعله‌ور ساخته است.
 
ايران منافع مشترک بسيارى با اعضاى شانگهاى دارد
 
پرويز داوودى معاون اول رييس‌جمهور صبح چهارشنبه پيش از ترک تهران براى شرکت در اجلاس نخست‌وزيران سازمان همکارى‌هاى شانگهاى با اشاره به حضور ايران به عنوان عضو ناظر در سازمان همکارى‌هاى شانگهاى گفت: ايران منافع مشترک بسيارى با اعضاى اين سازمان در بحث گسترش بازارهاى صادراتى و استفاده از موقعيتش در ترانزيت انرژى و حمل و نقل ريلى و جاده‌اى دار است.
 
وى افزود: ايران به لحاظ مسايل امنيتى نظير مواد مخدر، ترانزيت آن و مبارزه با افراط‌گرايى در منطقه منافع مشترک بالايى با کشورهاى عضو سازمان همکارى‌هاى شانگهاى دارد.
 
همکارى‌ بخش خصوصى ميان ایران و کامرون توسعه يابد
 
معاون حقوقى و بين‌المللى وزير امور خارجه که در راس هياتى در آفريقا به سر مى‌برد، روز دوشنبه در يائونده پايتخت کامرون با سام آدم کروگوم، وزير امور خارجه اين کشور ديدار کرد.
 
در اين ديدار سيدمحمدعلى حسينى با اشاره به اهميت توسعه روابط با آفريقا براى جمهورى اسلامى ايران، سطح مناسبات فى‌مابين دو کشور را ناکافى دانست و بر استفاده از فرصت‌هاى متنوع براى همکارى‌هاى دوجانبه در ابعاد مختلف تاکيد کرد.
 
حسينى اظهار اميدوارى کرد که سفر آتى رييس‌جمهور و وزير امور خارجه کامرون به ايران به انجام توافقاتى در زمينه استفاده بهتر از ظرفيت‌هاى موجود در روابط فى‌مابين منجر شود.
 
وى گفت: با توجه به حضور شرکت‌هاى ايرانى در کامرون لازم است همکارى‌هاى بخش خصوصى ميان دو کشور نيز توسعه يابد.
 
نظام سلطه جهانى مخالف عضويت ايران در سازمان ملل بود
 
مصطفى کواکبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراى اسلامى با اشاره به سخنان رئيس جمهور در خصوص حمايت برخى کشورها از جمهورى اسلامى ايران گفت: پرسش اين است که افراد زنبيل به دست براى حمايت ايران امروز کجا هستند که براى عضويت غيردائم شوراى امنيت سازمان ملل ايران 32 راى در برابر 158 راى ژاپن کسب مى‌کند، آيا اين ماجرا مايه آبرويزى ايران نيست؟ چرا که اگر کشورهاى اسلامى هم به ايران راى مى‌دادند و از ما حمايت مى‌کردند وضعيت ما بهتر از اين ‌بود.
 
وى افزود: نظام سلطه جهانى هرگز موافق عضويت ايران در سازمان ملل نيست و با اساس نظام جمهورى اسلامى، مردم و انقلاب اسلامى مخالف است اما بحث اساسى اين است که روش‌ها، استراتژى‌ها و برنامه‌هاى سياست خارجى چگونه طراحى و اجرا مى‌شود که بايد تصويب قطعنامه‌هاى پى‌درپى در شوراى امنيت بر عليه ايران را شاهد باشيم که هر بر ملت ايران فشارهاى زيادى را وارد مى‌کند.
 
آمادگی مجلس برای حمایت از توسعه روابط با مکزیک
 
خوزه مانوئل دل ریو بیرخن نماینده و عضو هیئت رئیسه کنگره نمایندگان مکزیک با دکتر لاریجانی دیدار و گفتگو کرد.
 
بیرخن در این دیدار پیام رئیس گروه نمایندگان مکزیک مبنی بر دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به مکزیک را بیان کرد.لاریجانی نیز ابراز امیدواری کرد این سفر در فرصت مناسب انجام گیرد.
 
لاریجانی با بیان اینکه ایران و مکزیک از امکانات و توانمندی های گسترده ای برای تقویت همکاری های اقتصادی- صنعتی برخوردارند، گفت: مجلس شورای اسلامی از توسعه و تحکیم مناسبات دو جانبه به ویژه روابط پارلمانی فی ما بین حمایت می کند.

نظر شما :