شبکه الجزيره ميزبان گردهمايى نقش رسانه در تقويت حقوق بشر

۱۲ آبان ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۱ کد : ۳۰۸۱ آمریکا
گردهمایی بین المللی "نقش رسانه در تقویت و حمایت از حقوق بشر و آزادی­ها" به همت شبکه خبری الجزیره صبح امروز اول نوامبر در هتل شرایتون دوحه آغاز به کار کرد.
شبکه الجزيره ميزبان گردهمايى نقش رسانه در تقويت حقوق بشر

گردهمایی بین المللی "نقش رسانه در تقویت و حمایت از حقوق بشر و آزادی­ها" به همت شبکه خبری الجزیره صبح امروز اول نوامبر در هتل شرایتون دوحه آغاز به کار کرد.

 

در روز نخست این گردهمایی محسن عوض، دبیر کل سازمان حقوق بشر عربی، کلایف استانفورد اسمیت، مدیر موسسه ریبریف و وکیل زندانیان گوانتانامو در بریتانیا، جیتانجالی گویتیریز نماینده مرکز حقوق قانون اساسی ایالات متحده امریکا، روبیر مینار، مدیر مرکز آزادی رسانه­ها در قطر و علاء سیف حقوقدان مشهوری مصری حضور دارند.

 

این گردهمایی با سخنرانی وضاخ خنفر، مدیر عامل شبکه الجزیره آغاز به کار کرد. پس از آن سامی الحاج، خبرنگار شبکه الجزیره که شش سال از زندگی خود را به عنوان زندانی در زندان گوانتانامو گذراند به سخنرانی پرداخت و خاطرات خود را از آنچه در زندان گذشت، بیان کرد. وی از این که بدون هیچ تفهیم اتهامی و محاکمه­ای شش سال از عمرش را در زندان گوانتانامو گذراند به شدت گلایه کرد و با بیان این که شکایتش از دستگاه قضایی امریکا در این رابطه همانند بسیاری از افراد بی­گناه تا کنون راه به جایی نبرده، گفت: «این رفتار دقیقا رفتار دستگاه­های قضایی امریکا و سازمان­های حقوق بشر را زیر سئوال برد و نشان داد که منظور ایالات متحد از گسترش دموکراسی و آزادی بیان در جهان چیست. رفتاری که تنها شامل حال من نبود و صدها عرب، افغانی، آسیایی و آفریقایی را شامل می­شد.»     

 

سامی الحاج در سال 2001 و پس از حمله امریکا به افغانستان به جرم همکاری با القاعده از سوی امریکایی­ها دستگیر و روانه زندان گوانتانامو شد. وی که تبعه سودان است، در آن زمان خبرنگار شبکه الجزیره در افغانستان بود. الحاج قرار است به زودی مدیریت بخش آزادی­های عمومی و حقوق بشر در شبکه الجزیره که ظرف روزهای آینده در این شبکه افتتاح خواهد شد را بر عهده بگیرد.

 

در روز نخست این گردهمایی موضوعاتی چون حقوق بشر از متن­های نوشته شده تا عمل، محدودیت­های مشترک میان رسانه و حقوق بشر در سایه جنگ با تروریسم، حقوق در آزادی رسانه­ای و حقوق­های ضایع شده در کشورهای عربی، تشخیص واقعیت رابطه میان رسانه و حقوق بشر و روشنفکران عرب و روابط میان رسانه و حقوق بشر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

در جلسه دوم این گردهمایی که با عنوان "آینده بهتر برای اطمینان از روابط رسانه و حقوق بشر" فردا دوم نوامبر برگزار خواهد شد، بر آزادی­های عمومی و حقوق بشر، ضرورت واقعیت و آینده بدیهی­ها، ابزارهای بین­المللی برای حمایت از حقوق بشر و نقش آنها در پشتیبانی از آزادی رسانه­ها، نقش موسسه­های ملی در آینده حقوق بشر، روزنامه­نگاران و مشکلاتشان در درگیری­های حقوق بشری و سازمان­های حقوقی و نقش آنها در حمایت از روزنامه­نگاران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

قرار است در روز دوم نشست علاوه بر افراد ذکر شده، احمد الشیخ، رئیس شبکه الجزیره، دیبورا مانینگ کارشناس قانونی در حقوق بشر و سازمان­های بین­المللی در سوئیس، علی بن صمیخ المری، دبیر کل گروه ملی قطر در حقوق بشر، لطفی حجی، کارشناس آزادی­های عام و فعال حقوق بشر و هیثم مناع، سخنگوی گروه حقوق بشر عربی در فرانسه حضور به هم رسانند.

 

شبکه الجزیره هدف از برگزاری این نشست را تقویت حقوق بشر و آزادی بیان و رسانه در سطح جهان و به ویژه کشورهای عربی به نگاه به رسالت خبررسانی و منطبق با میثاق میهنی اعلام کرده است.


نظر شما :