اينديپندنت: اوباما، عصر دگرگونى فرا رسيده

۱۴ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۲۷ کد : ۳۱۰۱ آمریکا
آیا دوران جورج بوش به گونه­ای تمام می­شود که یک مرد سیاه پوست لیبرالی که پدری مسلمان دارد و اصالتش کنیایی است و مادرش ملحدی از ایالت کانزاس است، جانشین وی می شود؟
اينديپندنت: اوباما، عصر دگرگونى فرا رسيده

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا که کمتر از 24 ساعت به زمان برگزاری آن زمان باقی مانده اختصاص داده و با عنوان  "اوباما، عصر دگرگونى فرا رسيده" آورده است، آیا می­تواند اتفاق بیفتد؟ آیا دوران جورج بوش به گونه­ای تمام می­شود که یک مرد سیاه پوست لیبرالی که پدری مسلمان دارد و اصالتش کنیایی است و مادرش ملحدی از ایالت کانزاس است، جانشین وی می شود؟ 48 ساعت آینده می­تواند گواه این موضوع باشد؟ نجوایی می­گوید: بله ما می­توانیم. در نیمه­های شب فردا حتی کمترین شک­ها نیز باطل خواهند شد و صاحبان اندیشه­های اشتباه به خطای خود پی خواهند برد و دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز خواهد شد.

 

در ادامه این یادداشت، آمده است، آیا باید تصور کرد در تاریخی مثلا 2040 سفیدپوستان اقلیتی در امریکا هستند و سیاه پوستان اکثریت جمعیت را تشکیل داده­اند؟ لابد در آن موقع سفید پوستان باید به انتظار تغییر بنشینند و نظاره­گر پیروزی نماینده­شان برای رسیدن به کاخ سفید باشند. شاید در آن موقع خواهیم گفت، رهبر اقلیت در امریکا به قدرت رسیده است. لابد در آن دوران سفید پوست­ها منتظر پیروزی اوبامایشان در انتخابات هستند. نه؟

 

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی و ارتباط آن با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان بیشتر از این راه های اشتباه اقتصادی را انتخاب نکنید، نوشته است، اقتصاددانان و سیاستمداران تلاش دارند که به ما بفهمانند که در چه موقعیتی قرار داریم. چگونه به ایجا رسیده­ایم و چگونه باید ریاضت بکشیم تا بیش از این بحران­های اقتصادی را متحمل نباشیم. تلاش آنها همچنان بر این است که بگویند بهترین نظام همین نظام لیبرال دموکراسی و اقتصاد باز است و چاره­ای جز انتخاب این نظام وجود ندارد و باید تمام تلاش خود را به کار برد تا از بحران پیش آمده به سلامت و با کمترین هزینه خارج شد. اما نکته اساسی این است که بحران کنونی به دلیل اتخاذ یک سری تدابیر و تصمیم­های اشتباه اقتصادی به وجود آمده است. اشتباهاتی که می­خواستند یک چشم اقتصاد را مداوا کنند، چشم دیگر آن را نیز کور کردند. رئیس جمهوری آینده امریکا وظیفه دارد با اتخاذ تدابیر صحیح از تکرار این اشتباهات جلوگیری کند.

 

روزنامه دیلی تلگراف نیز سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد اختصاص داده و با عنوان ماشین­ شمارش آرای الکترال باراک اوباما روغن کاری شده است، نوشته است، روز به روز این نکته که باراک اوباما رئیس جمهوری آینده امریکا خواهد بود، بیشتر مسجل می­شود. رفته رفته به این سمت پیش می­رویم که دیگر شک نکنیم باراک اوباما رئیس جمهوری آینده امریکا است. در این جا باید گفت، از دست اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری امریکا می­خواهیم مدرن­ترین و پیشرفته­ترین ماشین انتخابات الکترال را به خدمت بگیرند تا اشتباهی همانند اشتباه دور پیش ریاست جمهوری امریکا پیش نیاید که با خراب شدن دستگاه الکترال دموکرات­ها جورج بوش رئیس جمهوری امریکا شد. اگر هم مشکلی پیش آمد لطفا به آرای رای دهندگان مراجعه شود. راستی آیا ماشین­های شمارش آرای الکترال روغن کاری شده است؟

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصادی جهانی و ارتباط آن با انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان یافتن راهی برای خروج از بحران کنونی، نوشته است، در 15 نوامبر یعنی 10 روز پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا رهبران اقتصادی جهان در واشنگتن گرد هم می­آیند تا درباره بحران اقتصادی جهان با یکدیگر به گفت و گو بنشینند. همچنین رهبران گروه­های عضو 20 گردهم می­آیند تا به نکات مهم این جلسه توجه کنند. در این نشست همچنین درباره این که کدام کشورها می­توانند بیشترین تاثیر را برای برون رفت از بحران کنونی اقتصاد جهانی ایفا کنند نیز معین می­شوند. تمام اینها برای این است که هنوز دنیا راهی برای برون رفت از وضعیت کنونی نیافته و ایالات متحد نیز گرفتار تغییر قدرت است. تکلیف آینده دنیا هنوز نامشخص است و بحران اقتصادی همچنان ادامه دارد.


نظر شما :