ميليبند: سال ۲۰۰۹ سالى مهم براى گسترش صلح در خاورميانه است

۰۳ آذر ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۳ کد : ۳۲۳۵ سرخط اخبار
دیدار رسمی دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس با بشار اسد
ميليبند: سال ۲۰۰۹ سالى مهم براى گسترش صلح در خاورميانه است

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا برای انجام یک دیدار رسمی به سوریه آمده و با مقام­های ارشد سوری از جمله ولید معلم، وزیر امور خارجه و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرده است. وی در دیدار با وزير امور خارجه سوریه سال 2009 را سالى مهم برای گسترش ديدگاه صلح فراگير در خاورميانه دانست.

 

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه انگليس، در کنفرانس مطبوعاتى مشترک با وليد معلم همتاى سورى‌اش، گفت: «سال 2009 سالى بسيار مهم برای گسترش ديدگاه صلح فراگير در خاورميانه خواهد بود و من اين موضوع را با بشار اسد رييس جمهوری سوريه مورد بررسى قرار دادم و درباره ديدگاه‌هاى سوريه با بریتانیا در قبال روند صلح بحث و تبادل نظر کرديم. سوريه يکى از کشورهاى مهم منطقه است که مسئوليت‌هاى اساسى و کليدى در منطقه بر عهده دارد.»

 

ميليبند نزديکى روابط بين لندن و دمشق را در چند ماه گذشته مبتنى بر اصل احترام و اعتماد متقابل و مذاکرات سودمندى دانست که در دوره‌هاى آتى نيز ادامه خواهد داد.

 

وى همچنين از گام‌هاى مثبتى که در روابط سوريه با لبنان و عراق ايجاد شده استقبال کرد و افزود: «سوريه گام‌هاى سازنده و مهمى را در بسيارى از زمينه‌ها اتخاذ کرد و به نظر من اين موضوع که تمام تاثيرگزاران در خاورميانه به مسئوليت‌هايشان به طور کامل عمل کنند بسيار ضرورى و حائز اهميت است.»

 

ميليبند تصريح کرد، به نظر من سوريه و بریتانیا مى‌توانند به ديدگاهى مشترک در خصوص تحولات خاورميانه برسند و بايد براى حمايت از تحقق صلح در منطقه‌اى که مردم آن خواهان زندگى آرام، امن و سرشار از صلح هستند، تلاش کنند.

 

وى در پاسخ به سوالى مبنى بر موضع‌گيرى بریتانیا در قبال اشغالگرى‌هاى اسرائیل در بلندى‌هاى جولان و نقض قطعنامه‌هاى سازمان ملل متحد گفت: «ما از قطعنامه‌هاى سازمان ملل حمايت مى‌کنيم و از تمام طرف‌هاى ذيربط مى‌خواهيم به تعهداتشان در اجراى اين قطعنامه‌ها پايبند باشند.»

 

وزير امور خارجه بریتانیا از برگزارى چهار دوره مذاکرات غير مستقيم بين سوريه و اسرائیل که با ميانجيگرى ترکيه انجام شد استقبال کرده و ابراز اميدوارى کرد که اين مذاکرات ادامه و پيشرفت يابد.

 

وى هم چنين تاکيد کرد، روى کار آمدن دولت جديد آمريکا فرصت مناسبى براى ايفاى نقش جديد اين کشور در منطقه است.

 

ميليبند گفت: «اين که رئيس جمهوری منتخب آمريکا از روزهاى اول شروع فعاليتش وارد روند صلح شود امرى بسيار مهم است و مسلما بریتانیا نيز با دولت جديد آمريکا برای تحقق صلح فراگير همکارى خواهد کرد. تمام قطعنامه‌هاى نهايى صلح بايد اجرا شود، اما جامعه بين‌المللى نيز بايد در حمايت از تحقق صلح عادلانه مسئولانه‌تر عمل کند.»

 

وزير امور خارجه انگليس خاطر نشان کرد، کشورش از احداث شهرک‌هاى يهودى نشين جديد در سرزمين‌هاى تحت اشغال حمايت نمى‌کند و پايبندى اسرائيل به تعهداتش امرى مهم و ضرورى است.

 

وى ضمن ابراز نگرانى از اوضاع حاکم بر نوار غزه گفت: «کمک‌هاى پزشکى، دارويى و همچنين مواد غذايى بايد هر چه سريعتر به مردم غزه برسد.»

 

میلیبند همچنين درباره مسئله هسته­ای سوریه گفت: «ما با جديت هرچه تمام‌تر منتظر گزارش آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درباره‌ اورانيوم کشف شده در سوريه هستيم. ما از سوریه می­خواهیم به پيمان ان.پي.تى احترام بگذارد.»

 

ميليبند هم چنين پس از نشست با بشار اسد در يک کنفرانس خبرى گفت: «سوريه مى‌تواند در حل بحران تاريخى بين اسراييل و فلسطين کمک کند. خاورميانه شاهد بحرانى بزرگ است که اين بحران تاريخ گسترده‌اى نيز دارد، از این رو کسانى که نقشى تاثيرگذار در منطقه ايفا مى‌کنند بايد هر چه بيشتر در قبال اين بحران و حل و فصل آن احساس مسئوليت کنند.»

 

ميليبند از حمايت سوريه از جنبش حماس به دليل عدم به رسميت شناختن حق موجوديت اسرائیل توسط اين جنبش و مخالفتش با مذاکرات بين تشکيلات خودگردان فلسطين و اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «اين موضوع سوريه را که ايمان به تحقق صلح عادلانه و فراگير دارد متضرر مى‌سازد.»

 

بشار اسد نيز در اين ديدار تاکيد کرد، تحول صلح در منطقه نيازمند جديت اسرائيل و ايفاى نقش فعال کشورهاى اروپايى است. جامعه بين‌المللى نيز بايد تلاش‌هايش را دراين خصوص افزايش دهد.

 

اسد گفت: «دستيابى به صلح عادلانه و فراگير براساس قطعنامه‌هاى بين‌المللى تنها راه برای تحقق امنيت و ثبات در منطقه است و اين امر بر کل جهان تاثير مثبت خواهد گذاشت.»

 

از سوى ديگر، وليد معلم نيز مذاکرات ميليبند با رييس جمهوری سوريه را خوب و مثبت ارزيابى کرده و تاکيد کرد: «اين مذاکرات بر محور آخرين تحولات منطقه و راه‌هاى تحکيم گسترش روابط دو جانبه استوار بود.»

 

وى درباره تداوم مذاکرات بين سوريه و انگليس با توجه به حفظ روابط سوريه با حزب الله و حماس گفت: «حماس جزء مهمى از مردم فلسطين است که اکثريت کرسى‌هاى شوراى قانونگذارى فلسطين را پس از برگزارى انتخابات پارلمانى در اراضى فلسطينى به خود اختصاص داده است. روابط ما با جنبش حماس همان روابطى است که با جنبش فتح و ديگر گروه‌هاى فلسطينى داريم و اميدواريم که هر چه زودتر توافق ملى در فلسطين محقق شود، زيرا اين امر بيشترين و بهترين کمک را به مساله فلسطين خواهد کرد.»

 

وى در ادامه افزود: «حزب‌الله لبنان يک حزب سياسى و مقاوم است و نمايندگانى در پارلمان لبنان دارد که اين حزب نيز جزوى از ارکان ملت لبنان محسوب مى‌شود. رابطه ما با حزب‌الله نيز همچون رابطه ما با جنبش امل و ديگر احزاب ملى لبنان است.»

 

وى درباره امکان گسترش روابط سوريه با غرب با توجه به روابط گسترده اين کشور با ايران گفت: «با توجه به موقعيت جغرافيايى ايران، ما معتقديم روابط خوب ما با ايران به امنيت و ثبات منطقه کمک مى‌کند؛ همان‌طور که غرب با اسرائيل روابط خوبى دارد. ما مى‌خواهيم از اين روابط برای تحقق صلح فراگير در منطقه کمک کنيم. ما خوشحاليم از اينکه غرب قطع روابط با ايران را مطرح نکرده است، بلکه خواهان کمک سوريه به از بين بردن بى‌اعتمادى موجود بين ايران و غرب شده است.»

 

وى بار ديگر در خصوص گزارش محمد البرادعى مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درباره پايگاه نظامى سوريه گفت: «ما از درخواست البرادعى از اسرائيل برای همکارى‌هاى گسترده آن با آژانس برای کشف حقايق مربوط به اين پرونده استقبال مى‌کنيم. سوريه يکى از کشورهايى است که پيمان منع توليد و گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى را امضا کرده از این رو منتظر گزارش البرادعى به شوراى حکام در اين باره هستیم.»

 

معلم بار ديگر تاکيد کرد، آثار اورانيوم باقى مانده در اين مرکز ناشى از سلاح‌هايى است که اسرائيل به هنگام بمباران اين پايگاه از آن استفاده کرده است.

 

وزير امور خارجه سوريه بار ديگر خاطر نشان کرد که پايگاه مذکور يک پايگاه نظامى در حال احداث بوده و هرگز با اهداف هستهاى ايجاد نشده است.

 

وى با اشاره به اوضاع غزه با توجه به تداوم تحريم اسرائیل در اين منطقه گفت: «ما خواهان لغو فورى تحريم عليه غزه هستيم تا از وقوع فاجعه انسانى در اين منطقه جلوگيرى شود. لغو تحريم و آتش بس مى‌تواند در سال آينده ميلادى فضاى مناسبى را ايجاد کند که به تحقق صلح عادلانه و فراگير منجر شود.»


نظر شما :