اهميت دوباره امريکاى لاتين براى روسيه

۰۹ آذر ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۱ کد : ۳۳۱۱ اخبار اصلی
دمیتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه به سفر خود به منطقه امریکای لاتین با دیدار از فدیل کاسترو، رهبر سابق کوبا و مذاکره با رائول کاسترو رهبر فعلی این کشور پایان داد.
اهميت دوباره امريکاى لاتين براى روسيه

دمیتری مدودوف، رئیس جمهوری روسیه به سفر خود به منطقه امریکای لاتین با دیدار از فدیل کاسترو، رهبر سابق کوبا و مذاکره با رائول کاسترو رهبر فعلی این کشور پایان داد.

 

ناتالیا تیماکووا، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار یک ساعته مدودوف با فیدل کاسترو در جمع خبرنگاران گفت: «آنها ]مدودف و فیدل کاسترو[ درباره جنبه های مختلف توسعه همکاری روسیه و کوبا و مسائل سیاست بین الملل مذاکره گفت و گو کردند.»

 

هیچ تصویری از دیدار روز گذشته آنها منتشر نشده است، اما کاسترو در مقاله ای که بعدا منتشر شد، گفت: «برای من این یک دیدار بسیار تشویق کننده بود. هیچ موضوعی نیست که رئیس جمهوری روسیه از آن دوری کند، هیچ پرسشی نیست که بدون پاسخ بماند. وی دانش زیادی درباره موضوعات دارد و می داند که چگونه شنوندگان و حتی کسانی را که با وی اختلاف نظر دارند، متقاعد کند.»

 

کاسترو همچنین به این مسئله اشاره کرد که دو طرف درباره روابط با آمریکا هم صحبت کردند، اما وی از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

 

سفر مدودوف به امریکای جنوبی بازتاب گسترده ای در مطبوعات آن منطقه داشته است. روزنامه های آرژانتینی سفر مدودف را با سفر اخير هو جين تائو، رئيس جمهوری چين از کوبا مرتبط دانستند و تحلیل کردند که ديدار ديميترى ميدوديف از اين کشور نيز به معناى حمايت سياسى و اقتصادى از دولت کاسترو است.

 

خبرگزاری تلام آرژانتین در این باره نوشت، اگر چه پس از فروپاشى نظام اتحاد جماهير شوروى روابط مسکو با هاوانا تنزل يافته بود اما از سال گذشته دو طرف به سمت ارتقا سطح مناسبات حرکت کردند و حجم مبادلات تجارى را به 360 ميليون دلار رساندند و پيش بينى مى شود اين رقم در سال جارى به 400 ميليون دلار افزايش يابد.

 

ميدودف قبل از سفر به کوبا از ونزوئلا جايى که کشتى هاى جنگى روسى در آن پهلو گرفته اند نیز ديدن کرده بود. سران دو کشور در پاسخ به نگرانى هاى آمريکا به خاطر مانور مشترک در آبهاى کارائيب اعلام کردند، اين اقدام عليه ديگران نيست.

 

رئيس جمهوری روسيه به علاوه توافق­نامه­هاى مختلفى از جمله در زمينه انتقال فناورى هسته اى به ونزوئلا با هوگو چاوز رئیس جمهوری این کشور امضا کرد.

 

ميدودف پيش از ونزوئلا از برزيل و پرو نيز ديدن و قراردادهاى همکارى در زمينه هاى گوناگون با سران آنها امضا کرده بود.

 

رئيس جمهوری روسيه در جريان اين ديدارها به صراحت از قصد کرملين براى گسترش مناسبات و تحکيم پيوندها با آمريکاى لاتين سخن گفت. سران منطقه نيز تمايل متقابل خود براى ارتقا سطح روابط با مسکو را ابراز داشته و در همين راستا کريستينا فرناندز، رئيس جمهوری آرژانتين نيز در هفته اول دسامبر به روسيه سفر خواهد کرد.

 

اعزام گروهى از ناو‌هاى روسى تحت رهبرى يک رزم­ناو هسته­اى که روز چهارشنبه در ساحل لنگر انداخت، از سوى رسانه‌هاى روسى به عنوان واکنش به استقرار‌هاى آمريکا در درياى سياه در حمايت از گرجستان تفسیر شده است.

 

مقام­های روسی گفته­اند، حدود 1600 سرباز روسى با چهار ناو در حال پيوستن به 700 سرباز ونزوئلايى براى گشت زنى و انجام رزمايش نجات در درياى کارائيب هستند که قرار است اول دسامبر آغاز شود.

 

مقامات روسيه هر گونه هدف‌گيرى اين رزمايش عليه کشورهاى ثالث را رد کرده­اند. رئيس جمهوری ونزوئلا نیز روز دوشنبه تحريک آميز بودن اين مانور را تکذيب کرد و آن را يک مبادله بين دو کشور مستقل و آزاد که در حال نزديک شدن به هم هستند، ‌توصيف کرد.

 

اما رئيس جمهوری ونزوئلا همانند مدودف و ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه، قدرت طلبى جهانى آمريکا و طرح‌هاى دولت جورج بوش براى استقرار سپر دفاع موشکى در شرق اروپا را محکوم کرده است.

 

پيش از اين ونزوئلا سيستم‌هاى رادار، جت جنگنده، هلى کوپتر‌ و ده‌ها هزار کلاشنيکف از روسيه خريدارى کرده است.

 

در همین رابطه واشنگتن‌پست در شماره روز چهارشنبه 26 نوامبر خود به نقل از تحليلگران سياسى نوشت، ورود ديميترى ميدويديف، رئيس جمهوری روسيه و ناوگان دريايى اين کشور به ونزوئلا در هفته اخير، پيام روشنى به باراک اوباما است که چالش آزار دهنده براى واشنگتن در آمريکاى لاتين، دولت پوپوليستى هوگو چاوز و نهضت وى در برابر نفوذ آمريکاست.


رئيس جمهوری ونزوئلا که زمانى جورج بوش، رئيس جمهورى آمريکا را شيطان خوانده و سفير واشنگتن در کاراکاس را در ماه سپتامبر اخراج کرده بود، تمايل خود را براى تعامل مجدد با واشنگتن و دولت اوباما اعلام کرده و گفته است مانور دريايى مشترک با روسيه براى تحريک آمريکا نيست.

در اين گزارش آمده است، ونزوئلا هيچ خطر راهبردى ندارد. چاوز، در دهه اخير تلاش شديدى براى پر کردن خلاء ايجاد شده از کاهش نفوذ آمريکا در آمريکاى لاتين داشته است. اين کاهش نفوذ حاصل سياست‌هاى دولت بوش است که در آمريکاى لاتين منفور است. در اين روند چاوز به صريح‌ترين رهبر ضدآمريکايى منطقه تبدیل شده و با شخصيت‌هاى غيردوست آمريکا در کشورهايى مانند نيکاراگوئه و بلاروس،‌ هم­پيمان شده است.


پيتر دى‌شازو يکى از ديپلمات‌هاى پيشين آمريکا که بر برنامه آمريکاى لاتين در مرکز مطالعاتى مطالعات راهبردى و بين‌الملل نظارت دارد، گفت: «اوباما با کشورى مراوده دارد که در هشت الى 9 سال گذشته موضع شديد ضدآمريکايى اتخاذ کرده و به آمريکا نقش منفى داده است. انقلاب چاوز بر اساس ريشه‌کن کردن نفوذ آمريکا در منطقه بنا شده است.»

 
به نوشته اين روزنامه، اين نقل در ونزوئلا بر سر زبان‌ها است که آمريکا قصد ترور چاوز، ربودن ذخاير عظيم نفتى کشور و تضمين اين امر را دارد که ونزوئلا تابع امپراطورى آمريکا باشد. چاوز مانند فيدل کاسترو، رهبر کوبا خواهان تشکيل اتحادى از کشورهاى همفکر است تا نظام تک‌ قطبى تحت سلطه آمريکا را ناکام بگذارد.»


نظر شما :