ديدار رئيس الازهر با رئيس جمهورى اسرائيل

۱۱ آذر ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۱ کد : ۳۳۲۹ اخبار اصلی
شيخ محمد طنطاوى با رئيس جمهورى اسرائيل در نيويورک مصافحه کرد که جنجال تازه اى را در رسانه ها موجب شده است
ديدار رئيس الازهر با رئيس جمهورى اسرائيل

دیدار شیخ محمد طنطاوی، شیخ الازهر با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل جنجال گسترده­ای در رسانه­های عربی و اسلامی به وجود آورده است. این جنجال تا بدانجا رسیده که برخی از رسانه­ها و شخصیت­های عربی خواستار برکناری شیخ محمد طنطاوی از ریاست الازهر شده­اند.

 

طنطاوی در واکنش به انتقادها علت مصافحه با رئیس جمهوری اسرائیل در نیویورک را تصادفی و در گفت و گو با روزنامه کویتی الجریده، گفت: «پیش از این با شیمون پرز آشنایی نداشته و مصافحه وی کاملا اتفاقی رخ داد.»

 

وی در ادامه افزود: «در خلال دیدار با هیئت ها و گروه های شرکت کننده در یکی از نشست های کنفرانس گفت و گوی ادیان در نیویورک این مصافحه صورت گرفت و مسئله مورد توجه این است که در این نشست با بیش از 20 شخص در آن واحد با حسن نیت کامل دست دادم که از جمله آنها شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل نیز بود.»

 

شیخ الازهر خاطر نشان کرد، دست دادن وی با پرز امری کاملا تصادفی بوده و از پیش برنامه ریزی نشده و با قصد قبلی صورت نگرفته است. من با پرز توافق­نامه عقب نشینی از فلسطین را امضا نکردم که این چنین سرو صدا به پا کرده است.

 

وی همچنین کسانی را که عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می­کنند افرادی ترسو و جاهل دانست. بسیاری بر این باورند که بی پروایی وی در ایراد این سخنان به این دلیل است که وی از سوی دولت حسنی مبارک حمایت می­شود و روابط بسیار گرمی با رئیس جمهوری مصر دارد. طنطاوی تاکید کرد، هر کس نتواند با دشمن خود رو به رو شود، ترسو است.   

 

این درحالی است که در چند روز اخیر فراکسیون اخوان المسلمین در پارلمان مصر خواستار عذرخواهی شیخ الازهر به علت دست دادن با شیمون پرز شده است.

 

اخوان المسلیمن در ادامه انتقادات خود تصریح کرد، طنطاوی درحالی به شیمون پرز دست داد که مردم غزه در محاصره به سر می برند و بدتر از آن اینکه این مصافحه همراه با لبخندی انجام شده که این مسئله ناراحتی و آزردگی شمار زیادی را به دنبال داشته است.

 

از سوی دیگر نمایندگان و فعالان سیاسی مصری به دلیل روبوسی وی با رئیس جمهوری اسرائیل خواستار عزل شیخ محمد طنطاوی از ریاست الازهر شده­اند. پیش از این انتخاب رئیس الازهر توسط هیات علمای مسلمین و با انجام یک انتخاباتی درونی میان اعضا انتخاب می­شد اما مدتی است که این انتخاب توسط دولت مصر و بدون دخالت هیات علمای مسلمین صورت می­گیرد.

 

شیخ سید عسکر، دبیر کل سابق مجمع پژوهش نیز در این باره گفت: «موضع طنطاوی تازگی ندارد زیرا وی استناد می­کند به این که دولت مصر با اسرائیل در صلح به سر می برد و او خود را کارمند دولتی می­داند که مشکلی در مصافحه با یهود و استقبال از آنها نمی­بیند.»

 

عسکر تاکید کرد، علمای الازهر و اعضای مجمع پژوهش­ها در تمام کشورهای اسلامی با گفته ها و کارهای طنطاوی مخالف هستند و این رفتارهای او را به هیچ وجه نمی پسندند.

 

نظر شما :