امتیازهاى منفی در گلدان سیاست‌خارجی ایران

۲۶ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۳۳ کد : ۳۴۳۷ اخبار اصلی
گفتاری از ماشاءالله شمس‌الواعظین برای دیپلماسی ایرانی
امتیازهاى منفی در گلدان سیاست‌خارجی ایران
 در هفته گذشته تظاهرات هایی در اعتراض به سیاست های عربستان و مصر در مقابل سفارت خانه و دفتر حافظ منافع دو کشور در تهران برگزار شد، بدنبال این اقدامات مصر صراحتا ایران را تهدید به تعطیلی دفتر حفاظت از منافعش در قاهره کرد.
گفتاری از ماشاءالله شمس‌الواعظین برای دیپلماسی ایرانی:
 
تنها مصر نیست که اخیرا در قبال ایران تغییر لحن داده است، عربستان سعودی نیز در کنار مصر است. طی چند روز اخیر شاهد تظاهرات های هدایت شده و حمله به سفارت‌خانه عربستان و دفتر حافظ منافع مصر در تهران از سوی گروه های هدایت شده، به‌دلیل آنچه که مواضع این کشورها در قبال اوضاع غزه خوانده شده، بودیم.
 
حملاتی که با کوکتل مولوتف به دفتر حافظ منافع مصر در تهران صورت گرفت به واقع آسیب های جدی به سیاست خارجی و وجهه بین المللی ایران می رساند. معتقدم که اقدامات این گروه های هدایت شده حداقل از دید دولت های عربستان و مصر- مطابق اظهار نظرهای مقامات دو کشور در قاهره و ریاض - به حساب دولت ایران گذاشته می شود و هیچ حکومت و دولتی حاضر نیست در ایران باور کند که تظاهرات خودجوشی توسط مردم در ارتباط با سیاست های مصر و عربستان سعودی در برابر اوضاع غزه بر پا شده باشد.
 
بنابراین به سیاست خارجی ایران توصیه می کنم که به جای تنش زدایی، اقدام به افزایش تنش ها نکند، وضعیت جهان و خاورمیانه، وضعیتی میلیتاریستی و خطرناک است و ما در یک دشت سرسبز و امن حرکت نمی کنیم بلکه بر روی لبه مخاطره آمیز در حال حرکت هستیم. از سوی دیگر وضعیت ایران در خانواده بین المللی، ضعیف است. وضعیت نه بهبود یافته است و نه آن‌چنان قدرتمند است که بتوانیم به مانورهایی از این قبيل دست زنيم. به‌ویژه اینکه بخواهیم کشورهای منطقه را نیز در این اوضاع از خود دور کنیم؛ امری خطرناک است.
 
ایران هم در اروپا و هم بخش زیادی از آسیا و قاره امریکا وضعیت مساعدی ندارد، حال اگر خاورمیانه که تنها آغوش تمدنی و قلمرو استراتژیک ایران است را نیز به این مجموعه اضافه کنیم و وضعیتی را به‌واسطه این‌گونه تنش ها ایجاد کنیم که مناسبات تهران با قاهره و ریاض آسیب ببیند، وضعیت نگران‌کننده خواهد شد.
 
بر این اساس من در این چهارچوب، تظاهرات های اخیر در مقابل سفارت خانه عربستان و دفتر حافظ منافع مصر در تهران را تظاهرات هایی کاملا مبهم و اندکی مسئله‌دار می دانم. این باور را نه با تئوری توطئه بلکه با دید واقع گرایانه اعلام می کنم. این نوع تظاهرات های هدایت شده می تواند بیشتر امتیازات منفی در گلدان سیاست خارجی و دیپلماسی ایران بریزد و باید بلافاصله عقلای سیاست خارجی ایران با همفکری مانع از این امر شوند.
 
ما با اقدامات اخیردر حال رویارویی با دو کشور بزرگ منطقه ای هستیم، به‌ویژه شعارهایی که در تظاهرات های اخیر به کار رفت ( در قاهره و ریاض، المرت و جرج بوش حکومت می کند) و یا دشنام‌ها و تندی‌هایی که انجام گرفت، در شان تاریخی و فرهنگی مردم ایران نیست.
 
من با تاسف و به نام روزنامه نگاران و روشنفکران ایران از کشورهایی که دستخوش چنین وضعیتى شده اند؛ جداً پوزش می خواهم. در واقع به عنوان یک شخص که در ارتباط با اوضاع خاورمیانه، تحولات را دنبال می کنم، نگران برخورد و تشدید بحران های منطقه ای میان ایران و خاورمیانه هستم.
 
 در حالیکه ما از همه کشورهای عربی منطقه به‌ویژه محور ریاض و قاهره می خواهیم که مناسبات دوستانه ای را با محور تهران برقرار کنند، رویدادهایی از قبیل آنچه که چند روز اخیر در تهران شاهد بودیم، مانع از به ثمر رسیدن تلاش های دیپلماتیک مورد نظر می شود.

نظر شما :