بحران اقتصادی، بزرگان آسیایی را متحد کرد

۰۲ دی ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۸ کد : ۳۴۹۹ اخبار اصلی
رهبران ژاپن، کره جنوبی و چین برای چاره اندیشی در خصوص بحران اقتصادی جهان و تاثیر آن بر روی منطقه گرد هم آمدند. این منطقه از آسیا 75 درصد از اقتصاد منطقه را در اختیار دارد و 3/2 تجارت منطقه در این سه کشور معامله می‌شود.
بحران اقتصادی، بزرگان آسیایی را متحد کرد
رهبران ژاپن، کره جنوبی و چین برای چاره اندیشی در خصوص بحران اقتصادی جهان و تاثیر آن بر روی منطقه گرد هم آمدند.
 
این سه کشور در این نشست تاکید کردند که طی 12 ماه آینده موانع جدیدی برای مسائل تجاری در نظر نگیرند و به بانک توسعه آسیایی پول تزریق کنند.
 
رهبران کشورهای آسیای شمالی که در شهر فوکوکای ژاپن گرد هم آمده بودند در خصوص افزایش همکاری ها در این جلسه به توافق رسیدند. این منطقه از آسیا 75 درصد از اقتصاد منطقه را در اختیار دارد و 3/2 تجارت منطقه در این سه کشور معامله می شود.
 
تارو آسو، نخست وزیر ژاپن، ون جیابائو، نخست وزیر چین و لی میونگ باک، رییس جمهور کره جنوبی، در بعد از جلسه اعلام کردند که آسیا انتظار داریم که آسیا به عنوان مرکز رشد اقتصادی نقش بازی کند تا خود را در معرض طوفان بحران اقتصاد جهانی قرار دهد.
 
این سه کشور همراه با 10 کشور از سازمان همکاری های کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا در ماه اکتبر توافق کردند که صندوقی به ارزش 80 میلیارد دلار تاسیس کنند تا با نابسامانی مالی منطقه مبارزه کنند. این صندوق قرار است تا ماه جوون سال آینده فعالیت خود را آغاز کند.
 
هرچند که بسیاری از مفاهیم این دیدار جنبه سمبولیک به خود داشت چراکه چین و کره جنوبی تا سال 2006 از برقراری ارتباطات دیپلماتیک در سطح بالا به دلیل مشکلات به جا مانده از جنگ جهانی دوم خودداری می کردند.
آقای ون پیش از دیدار با آقای لی اعلام کرد که همکاری میان سه کشور برای غلبه بر مشکلات می تواند نشانه ای واقعی باشد چراکه بحران اقتصادی تاثیرات غیر قابل انکاری بر روی اقتصاد در سراسر جهان داشته است.
 
چین، ژاپن و کره جنوبی توافق کردند تا هر سال جلسات مشابهی را برگزار کنند.
سوبرامانیام پیلای، استاد دانشگاه و متخصص در حوزه اقتصاد بین المللی که در حال حاضر در دانشگاه ناتینگهام در مالزی مشغول به فعالیت است اعلام کرد که این جلسه، جلسه ای تاریخی است. وی گفت که به غیر از این جلسه، مقامات عالی رتبه این سه کشور همواره در حاشیه اجلاس های دیگر با یکدیگر ملاقات می کردند و هرگز به صورت سه جانبه گفت و گو نکرده بودند. این حرکت بسیار مثبتی است چراکه این کشورها موتور رشد سایر کشورهای آسیایی به شمار می آیند.
 
همکاری های اقتصادی
در میان این سه کشور آسیای جنوبی، کره جنوبی بیشترین صدمه را از بحران اقتصادی بین المللی متحمل شده است. بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که کره جنوبی کمترین رشد اقتصادی را طی دهه اخیر داشته است.
سئول توافق کرده است تا 130 میلیارد دلار برای احیای سیستم بانکی خود هزینه کند و این درحالی است که 25 میلیارد دلار آن در بخش کاهش مالیات ها برای جلوگیری از تورم تزریق خواهد شد.
 
ژاپن روز جمعه هفته گذشته اعلام کرد که برنامه های تشویقی خود را افزایش خواهد داد و میزان کمک به بانک ها را به رقم 131 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
 
اما جان فردریک، یک اقتصاد دان معتقد است که  این بسته پیشنهادی ممکن است که به اندازه کافی برای نجات اقتصاد ژاپن موثر نباشد. وی می گوید: من فکر می کنم که مشوق هایی که ژاپن اعلام کرده است به اندازه کافی محکم و قوی نیستند. بدهی های عمومی مردم ژاپن بسیار بالا است و بنابراین به نظر نمی رسد که ژاپن بتواند با تورمی که در آینده به سراغش خواهد آمد مقابله کند.
 
توکیو هنوز اعلام نکرده است که آیا ین را شناور نگه خواهد داشت یا خیر چون این حرکت می تواند این کشور را هر چه بیشتر در دام تورم بی اندازد.
 
چین نیز اعلام کرده است که مالیات ها را کاهش خواهد داد.
پکن با وجود آنکه 586 میلیارد دلار برای برنامه های شوک آور هزینه کرده است اما احتمال اینکه تورم روبه رو شود وجود دارد.
 
این سه کشور همچنین در خصوص مسائل اقلیمی با یکدیگر گفت و گو کردند.
آقای آسو به نخست وزیر چین اعلام کرد که ژاپن از حضور قایق های چینی در حریم آبی این کشور نگران است. آقای ون اعلام کرد که این منطقه جزو قلمرو چین به حساب می آید اما گفت و گو و مذاکره مسئله را حل خواهد کرد.

نظر شما :