جهان در هفته‌اى که گذشت...

۰۶ دی ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۳ کد : ۳۵۲۵ اخبار اصلی
مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت...
 
فرانسه و راه اندازی پایگاه نظامی دائمی در امارات
 
"آلن ازوائو" سفیر فرانسه در امارات عربی متحده در گفتگو با روزنامه The National این کشور در پایتخت ابوظبی گفت که پایگاه نظامی فرانسه در چند ماه آینده در ابوظبی افتتاح می شود که در آن 500 نظامی فرانسوی از جمله از نیروهای هوایی، دریایی و زمینی حضور خواهند داشت.
 
فرانسه و امارات متحده عربی توافقنامه همکاری نظامی و ایجاد پایگاه نظامی را در ژانویه 2008 در سفر "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه به دوبی امضا کرده بودند.
 
بغداد تلاش برای کودتا علیه دولت را رد کرد
 
وزارت کشور عراق اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش شماری از نیروهای امنیتی عراق برای کودتا علیه دولت منتخب نوری المالکی را تکذیب کرد.
 
سرلشکر "عبدالکریم خلف" سخنگوی وزارت کشور عراق ضمن به سخره گرفتن پیشگویی ها درباره تلاش برای کودتا علیه دولت مالکی اظهار داشت: هزاران نیروی عراقی وجود دارد که در گشتی هایشان در بغداد هرگونه کودتا را از بین خواهند برد.
 
وی خاطرنشان کرد: این افراد به اتهام وابستگی به حزب بازگشت ( العوده) که برای احیای حزب بعث تلاش می کردند، بازداشت شدند. این حزب پیش از جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 قدرت را در دست داشت.
 
تا 30 هزار نيروى جديد به افغانستان اعزام مى‌شوند
 
رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفت: آمريکا قصد دارد تا حدود 20 الى 30 هزار سرباز ديگر را تا آغاز تابستان آينده به افغانستان اعزام کند.
 
واشنگتن در حال حاضر قصد دارد در ماه ژانويه 3000 سرباز و تا فصل بهار 2800 سرباز جديد را به افغانستان اعزام کند، ولى مقامات آمريکايى قبلا گفته‌اند که اين تعداد طى 12 الى 18 ماه آينده و هر زمان که از سوى دولت آمريکا تاييد شود، به 20 هزار تن خواهد رسيد.
 
به گزارش خبرگزارى رويترز، آدميرال مايکل مولن رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در جمع خبرنگاران در کابل گفت: حدود 20 الى 30 در مجموع به تعداد سربازان در افغانستان اضافه خواهد شد. من تعداد دقيق اين سربازان را نمى‌دانم.
 
طالبان طرح صلح افغانستان را به عربستان ارائه کرد
 
"ملا عمر" رهبر طالبان در طرح صلح خود به عربستان، خواستار خروج نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان و جايگزينى نيروهايى از کشورهاى اسلامى در اين کشور شده است.
 
"ملا محمد عمر" که از سال 2001 تاکنون تحت تقيب قرار دارد، در اين طرح صلح، خواستار"خروج زمان بندى شده" نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان و جايگزينى نيروهايى از کشورهاى اسلامى در اين کشور شده است.
 
روزنامه "ديلى اوت لوک" با انتشار اين خبر، شروط "ملا محمد عمر" را در اين طرح صلح، سهيم شدن طالبان در دولت، عفو افراد مسلح طالبان و اجازه پيوستن آنان به ارتش ملى افغانستان عنوان کرده است.
 
لبنان نخستين سفيرش را در سوريه تعيين کرد
 
 
 
طارق مترى وزير اطلاع رسانى لبنان، بعد از جلسه شش ساعته کابينه وزرا اعلام کرد: کابينه نخستين سفير لبنان را در سوريه تعيين کرد، اما نام اين سفير را تا زمان موافقت سوريه اعلام نخواهد کرد.
 
اين در حالى است که گفته مى‌شود ميشل الخورى سفير لبنان در قبرس نامزد اين پست است.
 
اگر نخست‌وزير اسراييل شوم، حماس را نابود مى‌کنم
 
وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى بعد از نشست‌هاى سياسى‌اش اعلام کرد که قصد دارد عليه حملات راکتى از نوار غزه به شهرک‌هاى اسراييلى به شوراى امنيت اقامه دعوى کند.
 
تزيپى ليونى، وزير امورخارجه رژيم صهيونيستى و بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود بعد از نشست کابينه اين رژيم متعهد به پايان تسلط حماس در نوار غزه شدند.
 
سايت اينترنتى شبکه الجزيره به نقل از تزيپى ليونى گزارش داد در صورتى که به عنوان نخست وزير در دهم فوريه انتخاب شوم، اهداف استراتژيک دولت من نابودى حماس از طريق استفاده از راهکارهاى نظامى، اقتصادى و ديپلماتيک است.
 
قطعنامه خروج نيروها از عراق در سازمان ملل تصويب شد
 
شوراى امنيت سازمان ملل متحد، در قطعنامه‌اى به خروج نيروهاى خارجى در سى و يکم دسامبر سال 2008 ميلادى از عراق و نيز تمديد يک‌ساله مصونيت درآمدهاى حاصله از فروش نفت اين کشور راى داد.
 
بر اساس اين قطعنامه که از اول سال آينده به اجرا در خواهد آمد، حضور نيروهاى آمريکايى بر اساس توافقنامه امنيتى موقت تعيين مى‌شود و اين نيروها در اواخر سال 2011 ميلادى از عراق خارج خواهند شد.
 
جهاد و حماس آتش‌بس24 ساعته با رژيم صهيونيستى را رد کردند
 
جنبش‌هاى جهاد و حماس فلسطين اخبار منتشر شده مبنى بر اعلام آتش بس 24 ساعته را رد کردند.
 
اسماعيل رضوان، سخنگوى جنبش حماس در نوار غزه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنى بر اعلام آتش بس 24 ساعته از سوى جنبش حماس اظهار داشت: اين آتش بس به طور کاملا طبيعى به پايان رسيده است و هيچ گونه صحبتى از تمديد آن و يا توافق در خصوص آتش بس جديد به عمل نيامده است، زيرا دشمن صهيونيستى مسئول شکست و پايان اين آتش بس است.
 
پاکستان براى رفع اتهام از خود در حادثه بمبئى تلاش مى‌کند
 
هند، پاکستان را متهم به تلاش براى رفع اتهام از خود درخصوص حادثه تروريستى بمبئى کرد و از اين کشور خواست تا براى متلاشى کرد شبکه‌هاى تروريستى در پاکستان اهتمام بيشترى داشته باشد.
 
هند و آمريکا گروه شبه نظامى لشکر طيبه را که در پاکستان مستقر است، مسئول حمله تروريستى بمبئى مى‌دانند. اين حادثه ماه گذشته در بمبئى 176 کشته بر جاى گذاشت.
 
جنگنده‌هاى پاکستانى به نشانه آماده‌ باش به پرواز در آمدند
 
جت‌هاى جنگنده‌ پاکستان طى اقدامى که نشان دهنده‌ تنش منطقه‌اى روز افزون از زمان حملات بمبئى در ماه گذشته است، بر فراز چند شهر بزرگ پاکستان به پرواز در آمدند و وزير امور خارجه هند در جمع ديپلمات‌هاى هندى در دهلى نو گفت که اين کشور از تمام گزينه‌ها براى محاکمه‌ عاملان حملات بمبئى استفاده خواهد کرد.
 
پراناب موکرجى وزير امور خارجه هند، گفت: ما تاکنون با بيشترين خويشتن‌دارى عمل کرده‌ايم. ما هر گونه اقدام لازم را که مناسب اوضاع کنونى بدانيم انجام خواهيم داد.
 
پاکستان نيروى هوايى خود را به حالت آماده باش کامل درآورده و چند جنگنده‌ پاکستانى مانور‌هايى را بر فراز اسلام آباد، راولپندى، لاهور و کشمير تحت کنترل پاکستان انجام دادند.
 
رئيس مجلس عراق از سمت خود کنار رفت
 
اعتراض نمايندگان مجلس عراق به اقدامات محمود المشهدانى، رئيس اين مجلس، او را مجبور به استعفا از سمت خود کرد.
 
المشهدانى در جلسه روز دوشنبه پارلمان به‌ شدت با نمايندگان عراقى درگيرى لفظى پيدا کرد و آنها را مورد اهانت قرار داد. پس از اين اتفاق بود که فراکسيون‌هاى اصلى پارلمان درصدد برکنارى وى برآمدند که البته در نتيجه تلاش‌هاى آنها او استعفا کرد.
 
پیام ناخوشایند مرکل برای سال 2009
 
صدراعظم آلمان به شهروندان این کشور گفت سال 2009 سال سختی خواهد بود.
 
خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد،‌ آنگلا مرکل در پیام ویدیویی هفتگی خود در همین حال خواستار تلاش مشترک برای رفع بحران اقتصادی در این کشور شد.
 
وی گفت دولت آلمان هر اقدامی بتواند انجام می‌دهد تا وضع این کشور را خوب نگه دارد.
 
توافق بلاروس و روسیه درباره بهای گاز
 
ناتالیا تیماکوف سخنگوی کرملین روز دوشنبه خبر داد: الکساندر لوکاشنکو درباره بهای گاز صادراتی به این کشور در سال 2009 میلادی با دیمیتری مدودف همتای روس خود به توافق رسید.
 
براساس این توافق، بلاروس هر هزار متر مکعب گاز را به قیمت 128 دلار خریداری می کند. این درحالی است که بهای شرکت گازپروم در ابتدا 240 دلار بود که به علت وضعیت خاص بلاروس که جزو جمهوری های سابق شوروی به شمار می رود، از تخفیف ویژه برخوردار شد.
 
کشورهاى آفريقايى شهامت سرنگون کردن مرا ندارند
 
رييس‌جمهور زيمبابوه آمريکا را به درخواست از کشورهاى آفريقايى براى سرنگونى خود متهم کرد و خاطرنشان ساخت که هيچ کدام از اين کشور‌ها از جرات و شهامت کافى براى سرنگونى وى و دولتش برخوردار نيستند.
 
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا اخيرا از رابرت موگابه، رييس جمهور زيمبابوه درخواست کرده بود که از قدرت کنار‌ه‌گيرى کند و از رهبران کشورهاى آفريقايى خواسته بود که به موگابه فشار بياورند تا بن‌بست سياسى در زيمبابوه را حل و فصل کنند.
 
لاوروف از نشست رييسان‌جمهور آمريکا و روسيه خبر داد
 
خبرگزارى اينترفاکس روسيه به نقل از سرگئى لاوروف، وزير امور خارجه اين کشور اعلام کرد: ديميترى مدودف، رييس جمهور روسيه با باراک اوباما، رييس جمهور منتخب آمريکا توافق کرده است به محض روى کار آمدن وى، نشستى برگزار کنند.
 
لاوروف با تاکيد بر آمادگى کشورش براى حل اختلافات بين مسکو و واشنگتن اظهار داشت که کشورش انتظار دارد دولت جديد آمريکا آماده پذيرش هرگونه تلاش براى راه‌حل‌هاى قابل قبول دو کشور باشد.
 
رئیس‌جمهوری گینه درگذشت
 
ژنرال "لانسانا کنته" رئیس جمهوری بیمار و 74 ساله گینه که از سال 1984 به عنوان دومین رئیس جمهوری این کشور انتخاب شده بود جان خود را از دست داد.
 
وی از سال‌های قبل به دیابت دچار شده بود و روزی ده‌ها نخ سیگار می‌کشید.
 
توطئه ترور مورالس خنثى شد
 
يکى از مقامات ارشد دولت بوليوى اعلام کرد که سرويس‌هاى امنيتى اين کشور توطئه ترور اوو مورالس را خنثى کرده‌اند.
 
الفردو رادا وزير دولت در گفتگو با خبرنگاران در لا پاس گفت: چند هفته قبل سازمان‌هاى امنيتى دولتى گزارش‌هايى را درباره اقدام به يک ترور که طرح‌ آن توسط مخالفان راست گراى افراطى ريخته شده است دريافت کردند.
 
رادا توضيح داد: برمبناى اين طرح يک شخص سرخ پوست بايد اوو مورالس رئيس جمهورى بوليوى را به نگام حضور در ميان جمعيت، ترور کند.
 
حماس: از مذاکرات مستقيم سوريه - اسراييل نگرانى نداريم
 
مشير المصرى، يکى از رهبران جنبش حماس در نوار غزه در واکنش به اظهارات بشار اسد، رييس جمهور سوريه مبنى بر امکان انجام مذاکرات مستقيم بين اين کشور و رژيم صهيونيستى تاکيد کرد: جنبش حماس هيچ گونه نگرانى از اين مساله ندارد، زيرا ما در جهان عرب و اسلام ريشه‌اى استراتژيک داريم و چنانچه سوريه تصميم به چنين اقدامى بگيرد به معناى آن نيست که از مواضع قبلى خود رويگردان شود.
 
وى در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: روابط ما با سوريه و کشورهاى عربى قوى‌تر از آن است که با چنين اقداماتى خدشه‌دار شود.

نظر شما :