ترافيک ديپلماتيک در قاهره براى آتش بس در غزه

۱۷ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۲ کد : ۳۶۲۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
«نیکولا سارکوزی» رئیس جمهوری فرانسه به همراه یک هیات دیپلماتیک وارد قاهره شد تا شاید بتواند راه حلی برای پایان دادن به حملات اسرائیل به نوار غزه که امروز یازدهمین روز خود را سپری می­کند، بیابد.
ترافيک ديپلماتيک در قاهره براى آتش بس در غزه
دولت فرانسه تلاش تازه­ای را برای حل بحران غزه آغاز کرده است. «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهوری این کشور با وجود این که مدعی شده بود، حماس مسئول حمله اسرائیل به غزه است، به همراه یک هیات دیپلماتیک وارد قاهره پایتخت مصر شد تا شاید بتواند راه حلی برای پایان دادن به حملات اسرائیل به نوار غزه که امروز یازدهمین روز خود را سپری می­کند، بیابد.
قرار است سارکوزی با «حسنی مبارک» رئیس جمهوری مصر در شرم الشیخ دیدار کرده و درباره همین موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازد. وی پس از آن بلافاصله وارد رام الله می­شود.
سارکوزی قبل از عزیمت به قاهره همچنین گفته بود، این حمله را محکوم می­کند و بر این باور است این جنگ دو طرف را از فضای صلح دور خواهد کرد و علاوه بر آن کمک رسانی به فلسطینیان را با مشکل مواجه می­کند.  
هم­زمان با ورود سارکوزی به غزه، هیاتی به نمایندگی از اتحادیه اروپا به ریاست «کارل شوارزینبرگ» وزیر امور خارجه چک وارد قاهره می­شود. این هیات را «برنار کوشنر» وزیر امور خارجه فرانسه و «کارل بیلدت» وزیر امور خارجه سوئد شامل می­شود.
در همین حال گروهی از جنبش حماس نیز وارد قاهره شده تا درباره حمله اسرائیل به غزه مذاکراتی را با گروه مصری انجام دهد.  
«ایمن طاها» یکی از رهبران حماس در این باره گفت: «طرف مصری از ما دعوت کرده تا درباره یک سری پیشنهادها با یکدیگر مذاکره کنیم.»
پیش از این «حسام زکی» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر گفته بود: «قاهره بر سر پیشنهادهایی برای آتش بس در غزه در حال رایزنی با رهبران فلسطینی حماس است.»    
«اسامه حمدان» نماینده حماس در لبنان نیز در این باره گفت: «سفر گروه حماس به قاهره برای بررسی افکار مطرح شده در زمینه آتش بس است و هیچ تدارکی برای انجام مذاکره و رسیدن به توافقی از پیش تعیین شده وجود ندارد.»
در همین حال و در طرف اروپایی، «احمد ابوالغیط» وزیر امور خارجه مصر گفت: «با ترویکا اروپایی مذاکرات مداوم داشته و توانسته از آنها درباره اوضاع غزه مشورت بگیرد. اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.»  
این در حالی است که «بنیتا فررو» مذاکره کننده روابط خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم بازگشایی تمام گذرگاه­های غزه برای انتقال کمک­های انسانی به این منطقه تاکید کرد.
«خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «باید در صورت تحقق آتش بس برای تداوم آن تلاش کرد و بسیار مهم است که کشورهای عربی نیز بر سر توافق میان فلسطین و اسرائیل مداخله کرده و برای برقراری آتش بس و حفظ آن تلاش کنند.»  
از سوی دیگر «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل تاسف شدید خود را از شکست شورای امنیت در توقف حملات اسرائیل به غزه ابراز داشت و گفت: «به زودی هیاتی را به نمایندگی از سازمان ملل به خاورمیانه خواهد فرستاد تا گزارشی از وضعیت غزه تهیه کند. من نسبت به وضعیت انسانی در غزه بسیار نگرانم و لزوم ارسال این هیات را در سریعترین زمان ممکن لازم می­دانم.»
تهدید اردن علیه اسرائیل  
در همین حال «نادر الذهبی» نخست وزیر اردن خبر از اتخاذ تصمیم­های دیپلماتیک تازه علیه اسرائیل داد و در دیداری با نمایندگان پارلمان اردن گفت: «بر اساس آنچه اکنون در منطقه می­گذرد و برای حفظ مصالح عالی کشور حق خود می­دانیم که در روابط خود با برخی کشورها و دولت­های منطقه از جمله اسرائیل تجدید نظر کنیم.»
وی تاکید کرد، اردن به هیچ وجه حاضر نیست در برابر چنین وضعیتی سکوت اختیار کرده و واکنشی از خود نشان ندهد.  
طی روزهای گذشته افکار عمومی اردن به شدت به دولت این کشور فشار وارد می­کردند تا روابط خود با اسرائیل را قطع کرده و سفیر اسرائیل را از اردن اخراج کند.
در پارلمان اردن نیز در یک اتفاق بی­سابقه نمایندگان مجلس این کشور در سالن اصلی پارلمان اقدام به آتش زدن پرچم اسرائیل کردند و برخی از آنها نیز با امضای نامه­ و ارسال آن به دولت خواستار اخراج سفیر اسرائیل از اردن و قطع روابط با این رژیم شدند.  
برخی از کارشناسان پیش­بینی می­کنند پس از حمله اسرائیل به غزه روابط اردن و اسرائیل دست خوش تحول شود و از موضع سابق خود که باعث شده بود امریکا و اسرائیل در جریان جنگ اسرائیل با لبنان در سال 2006 آن را جزء کشورهای معتدل بنامند، دور شود.
 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :