تجربه‌ای که دیگر تکرار نمی‌شود

۲۳ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۹ کد : ۳۶۵۸ اخبار اصلی
اعلام آمادگی حزب الله برای سرکوب هرگونه حمله احتمالی اسرائیل از یک سو و تاکید بر ممانعت از وقوع جنگی دیگر در منطقه از سوی دیگر نشان‌دهنده دو مسئله است...
تجربه‌ای که دیگر تکرار نمی‌شود
محمد رعد رييس فراکسيون مقاومت حزب‌الله لبنان ضمن تاکید بر توان و آمادگی حزب الله لبنان برای مقابله با حملات اسرائیل و آنچه از دیدگاه این گروه فراملی حماقت های رژیم صهیونیستی نامیده می شود؛ صراحتا اعلام داشت که "ما به اندازه کافى قدرت و درايت داريم که در برابر اسراييل عمل کنيم. ما هرگز کارى نخواهيم کرد که اسراييل به دنبال آن باشد. ما هرگز اجازه نمى‌دهيم که به هيچ وجه و تحت هيچ بهانه‌اى يا حتى تحت بهانه‌هاى حملات موشکى ناشناس، جنگى رخ دهد."

حزب الله لبنان در سال 2006 نبردی سی و سه روزه را با نیروهای اسرائیلی پشت سر گذاشت که در نهایت به پیروزی نظامی حزب الله، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان و در عیم حال اسقرار نیروهای چند ملیتی در مرزهای جنوبی این کشور انجامید.

اما اکنون و در شرایطی که درگیری ها در غزه میان نیروهای حماس و نظامیان اسرائیلی به اوج خود رسیده و فاجعه ای انسانی را در این منطقه گوشزد می کند؛ اعلام آمادگی حزب الله برای سرکوب هرگونه حمله احتمالی اسرائیل از یک سو و تاکید بر ممانعت از وقوع جنگی دیگر در منطقه از سوی دیگر نشاندهنده دو مسئله است؛ اول آنکه حزب الله تاکید مشخص و بارزی بر توان نظامی خود در برابر اسرائیل دارد تا در سایه آن هرگونه وسوسه حمله اسرائیل پس از خاتمه درگیری ها در غزه را در نطفه خفه سازد و دوم آنکه تصور و ایده استفاده از مرزهای لبنان برای حمله به نیروهای اسرائیلی را به هر شکل و ترتیبی از میان بردارد چراکه این امر در واقع پیش دستی حزب الله برای درگیری تازه در منطقه تلقی خواهد شد و این گروه خواستار آن نیست.

در همین چهارچوب است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، حزب‌الله لبنان عدم استفاده از حمله راکتى از جنوب اين کشور به شمال سرزمين‌هاى اشغالى را به عنوان بهانه درگيرى‌ با اين حزب‌، خواستار شده است. محمد رعد در این ارتباط تاکید می کند که "ما هرگز اجازه نمى‌دهيم که به هيچ وجه و تحت هيچ بهانه‌اى يا حتى تحت بهانه‌هايی چون حملات موشکى ناشناس، جنگى رخ دهد." 

 غزه؛ سرگردان میان مناسبت سیاسی

در سوی دیگر، در غزه هفته سوم درگیری ها میان حماس و اسرائیل سپری می شود و این در شرایطی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین به عنوان مذاکره اصلی فلسطینیان با غرب برای گفت و گوهایی نتیجه بخش در خصوص غزه در قاهره است و از هیاتی از حماس نیز برای دیدار و گفت و گو با سران مصر در پایتخت این کشور حضور دارند.
 محمود عباس طی این سفر در تلاش است زمینه های پذیرش طرح جدید مصر را از سوی حماس فراهم آورد، این طرح به دنبال پایان حملات اسرائیل به غزه است و بر اساس گزارش تایمز طرح مصر، طرح صلحی برای پایان دادن به بحران جاری غزه است که هم اکنون در مصر در حال تنظیم است و به حکومت خودگردان فلسطینی امکان می‌دهد، نیروهای وفادار به آقای محمود عباس را دوباره در غزه مستقر کند. بر اساس این طرح گذرگاه‌های " الرفح"و "کرم شالوم" نیز در کنترل نیروهای دیدبانی ترکیه و فرانسه قرارمی‌گیرد‌. 
هنوز خبری رسمی در خصوص پذیرش طرح مصر از سوی حماس منتشر نشده است اما خالد مشعل رهبر تبعیدی حماس جنگی را که میان این گروه و اسرائیل در حال ادامه است را نابود کننده بخت صلح میان طرفین دانسته و در یک سخنرانی تلویزیونی در دمشق پیشنهاد استقرار نیروهای بین المللی حافظ صلح در غزه را که توسط محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و جنبش فتح مطرح شده بود، رد کرد.  مشعل با بیان این مطلب که حماس در صورت عملی شدن چنین پیشنهادی نیروهای خارجی را به عنوان اشغالگر تلقی خواهد کرد، گفت "آتش بس تنها در صورتی محقق خواهد شد که اسرائیل فورا بمباران غزه را متوقف کند، به حصر غزه پایان دهد و نیروهای خود را از این ناحیه خارج نماید."  در حالی که حماس به بیان خالد مشعل نیروهای حافظ صلح در صورت استقرار در غزه، اشغالگر می داند، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل نیز در یک سخنرانی تلویزیونی روز جمعه بیستم دی ماه در خصوص این نیروها به اظهار نظر پرداخت. وی گفت که " ما مخالفتى با استقرار نیورهای حافظ صلح در غزه نداریم اما نحوه عملکرد اين نيروها در منطقه‌اى مثل نوار غزه علامت سوال‌هاى زيادى دارد، زيرا شرايط غزه کاملا با شرايط لبنان که نيروهاى بين‌المللى يونيفل در آن حضور دارند، تفاوت دارد."

با این وجود بخش دیگری در سخنرانی پرز قابل تامل بود، وی در بخشی از سخنان خود در خصوص حمله به غزه و درگیری با حماس چنین مدعی شد که "تعدادى از رهبران عرب در ديدارهاى ويژه از ما خواسته ‌اند تا جنبش حماس را نابود کرده و به فعاليت اين جنبش پايان دهيم و الا اسرائيل هدف مشخصى جز حمايت از شهروندانش در جنوب ندارد که اين امر از طريق از بين بردن توان سياسى و نظامى جنبش حماس و مقاومت فلسطين امکان پذير است."

اما ورای این اظهارات و مناسبات سیاسی که چندان نتیجه بخش نبوده است؛ غزه شرایط سختی را سپری می کند و گزارش ها حاکی از آن است که صبح یکشنبه، بیست و دوم دی ماه درگيری بين ارتش اسرائيل و حماس در شمال و شرق شهر غزه آغاز شده است.

اما آنچه اهمیت دارد این است به موازات عدم پذیرش آتش بس از سوی حماس و اسرائیل، بسیاری از تلاش های دیپلماتیک در منطقه نیز نتوانسته است تعدیلی در دیدگاه های مخالفین آتش بس گذارد، با این حال کلیه کشورهای منطقه و بویژه همسایگان فلسطین در تلاشند دامان خود را از آتش برپاشده در غزه دور کنند.

نظر شما :