برگزارى نشست اعراب به رغم مخالفت عربستان، مصر و تونس

۲۶ دی ۱۳۸۷ | ۰۳:۰۰ کد : ۳۶۹۷ اخبار اصلی
سرانجام پس از کش­مکش­های فراوان و با گذشت 19 روز از آغاز حمله اسرائیل به غزه اعضای اتحادیه عرب موافقت کردند، به تقاضای دوحه مبنی بر برگزاری اجلاس فوق­العاده برای بررسی ابعاد بحران غزه پاسخ مثبت دهند.
برگزارى نشست اعراب به رغم مخالفت عربستان، مصر و تونس
سرانجام پس از کش­مکش­های فراوان و با گذشت 19 روز از آغاز حمله اسرائیل به غزه اعضای اتحادیه عرب موافقت کردند، به تقاضای دوحه مبنی بر برگزاری اجلاس فوق­العاده برای بررسی ابعاد بحران غزه پاسخ مثبت دهند و به رغم مخالفت مصر و عربستان دو کشور کلیدی و مهم اتحادیه نشستی فوق­العاده­ای را در دوحه برگزار کنند. 

  تا کنون 16 کشورهای عربی برای برگزاری این نشست اعلام آمادگی کردند در حالی که کشورهای مصر، عربستان و تونس از شرکت در این اجلال عذر خواسته و اعلام کرده­اند، ترجیح می­دهند بررسی این موضوع را در کنفرانس اقتصادی اتحادیه عرب در کویت مورد بررسی قرار دهند.  

در همین رابطه پادشاه عربستان و رئيس‌جمهوری مصر در ديدارى در رياض بر حضور دو کشور مصر و عربستان در نشست سران اقتصادى کشورهاى عربى که در کويت برگزار مى‌شود، تاکيد کردند.   این دو مقام ارشد عرب در پایتخت عربستان همچنین به بررسی پيامدهاى حمله اسرائیل در نوار غزه و توقف حملات این رژیم پرداختند.  

احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «مصر و عربستان بر شرکت در نشست سران کشورهاى عربى که در کويت برگزار مى‌شود، توافق کردند.»  

وى نیز تاکید کرد، بعید است دو کشور مصر و عربستان در نشست فوق‌العاده جمعه آينده که بنا به درخواست قطر در دوحه برگزار مى‌شود، حضور یابند.   مذاکرات مقام­های ارشد مصر و عربستان با محور بررسى طرح مصر که در زمينه‌ توقف فورى حملات است، برگزار شده و دو طرف بر لزوم اجراى اين طرح، وحدت فلسطينى‌ها و دستيابى به راه حلى که به گشودن تمام گذرگاه‌ها منجر شود، توافق کردند.  

پادشاه عربستان و رئیس جمهوری مصر همچنین بر لزوم تامين حمايت‌هاى انسانى، پزشکى و کمک‌هاى بشردوستانه به ساکنان نوار غزه تاکيد کردند. 

  همچنین در بيانيه‌ مشترک مسئولان عربستان و مصر بر لزوم دستيابى به آتش‌بس فورى، اجراى فورى و کامل طرح صلح مصر، شرکت عربستان و مصر در کنفرانس سران عرب در کويت، تحقق صلح عربى، حل و فصل مساله فلسطين با هدف توقف حملات و تحقق صلح فلسطينى‌ها تاکيد شد. 

  در همین حال سخنگوى رسمى وزارت امور خارجه‌ مصر اعلام کرد، قاهره به اتحاديه‌ عرب اطلاع داده است که در نشست سران کشورهاى عربى در دوحه که روز جمعه برگزار مى‌شود، شرکت نمى‌کند.  

سخنگوى وزارت خارجه‌ مصر در این باره گفت: «مصر معتقد است که حضور سران عرب در کويت در هجدهم ماه جارى در آستانه‌ مشارکتشان در اجلاس اقتصادى سران عرب در صبح روز دوشنبه نوزدهم ماه جارى فرصت مناسبى براى رايزنى در خصوص اوضاع نوار غزه است. در نشست پادشاه عربستان و مبارک نیز دو طرف اعلام کردند که هر دو پذيرفتند که اجلاس اقتصادى سران عرب که قرار است روز دوشنبه در کويت برگزار شود در برگيرنده‌ رايزنى‌هاى نوار غزه نيز باشد. هر دو مسوول متمايل به حضور در نشست دوحه نيستند.»   

  عمرو موسى، دبير کل اتحاديه‌ عرب نيز در این باره گفت: «اتحاديه عرب همچنان منتظر پاسخ نهايى ديگر کشورهاى عربى براى حضور در اين نشست است.» 

  احمد القطان، نماينده‌ عربستان در اتحاديه‌ عرب نیز اعلام کرد، عربستان رسما به اتحاديه‌ عرب ابلاغ کرده است که موافق برگزارى اجلاس سران در دوحه نيست. 

  قطان در گفت‌وگو با شبکه العربيه گفت: «عربستان برگزارى نشست سران عرب را در دوحه مناسب نمى‌داند و پيشنهاد مى‌کند که نشست سران کشورهاى عرب در زمان حضورشان در کويت به منظور شرکت در اجلاس اقتصادى سران عرب برگزار شود.»  

روزنامه‌ مصرى الاهرام نيز نوشته است، حسنى مبارک و گوردون براون، نخست وزير بریتانیا در تماس تلفنى بر برقرارى آتش‌بس فورى، تسهيل ورود کمک‌هاى بشردوستانه به نوار غزه تاکيد کردند.  

حسنى مبارک در اين تماس تلفنى تاکيد کرد، اوضاع کنونى مستلزم تلاش فورى جامعه‌ جهانى است و من به نقش فعال اتحاديه‌ اروپا و کميته‌ کارى چهار جانبه در حمايت از تلاش‌هاى مصر براى توقف اوضاع نابسامان نوار غزه اميدوارم.   

نظر شما :