جسارت امید

۰۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۶ کد : ۴۷۰۹ کتابخانه
"جسارت امید" نوشته باراک اوباما که در سال 2006 منتشر شد و در زمان خود پرفروش‌ترین کتاب ایالات متحده بود، در ایران منتشر شده است.
جسارت امید

جسارت امید

باراک اوباما

ترجمه ابوالحسن تهامی

انتشارات نگاه

479 صفحه

اوباما این کتاب را بعد از "خاطرات پدرم" نوشت که در آستانه رقابت های او برای کسب جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این کتاب را به نوعی مانیفست انتخاباتی اوباما می دانند که در آن ضمن نگاهی انتقادی به وضعیت موجود – دوران جورج دبلیو بوش – سیاست ها و سمت و سوی برنامه های اقتصادی و اجتماعی خود را روشن کرده است.

اوباما عبارت "جسارت امید" را در سخنرانی خود در کنوانسیون ملى حزب دموکرات (27 ژوئيه 2004، بوستون، ماساچوست) نیز به کار گرفت و گفت: «آيا ما در سياست هاى بدبينانه مشارکت داريم يا در سياست هاى مبتنى بر اميد؟ ... منظورم خوشبينى کورکورانه نيست. يعنى خود را عمداً به نادانى زدن و اين پندار که بيکارى با صحبت نکردن درباره آن برطرف مى شود، يا اگر بحران بهداشت و درمان را نديده بگيريم، خود به خود حل مى شود. نه، موضوع صحبت من مسائل اصولى تر هستند. اميد بردگان هنگامى که دور آتش نشسته اند و از آزادى مى خوانند؛ اميدى که مهاجران را به سوى سواحل دوردست مى کشاند... آرزوى يک بچه لاغراندام با يک اسم مضحک که معتقد است امريکا جايى هم براى او دارد. جسارت اميد...»

ابوالحسن تهامی - مترجم - درباره "جسارت امید" گفته است: "اين کتاب دربرگيرنده سرگذشت و تجربيات و نيز آرا و ديدگاه هاى گوناگون اوباما در مورد مسائل تاريخى و مبتلابه جامعه امروز امريکاست. او از پدرى سياهپوست و مادرى سفيدپوست به دنيا آمده و در ايالت اهايو بزرگ شده است. پدر و مادرش بعد از دو سال از يکديگر جدا شدند و سپس مادرش با يک دانشجوى اندونزيايى ازدواج کرد. باراک هم در آن زمان به يک مدرسه مسلمان ها در اندونزى مى رفت تا اينکه بعد از چهار سال باز هم مادر او از همسرش جدا شد و با دخترى که از اين مرد به دنيا آورده بود، به هاوايى رفت. باراک حسين اوباما در اينجا در کنار مادر و پدربزرگش زندگى کرد..."

تمام ايرادها و نقايص دولت جورج بوش و نظام سياسى وقت امریکا در نوشته های اوباما آمده است. او در اين کتاب از بوش انتقاد مى کند که چرا به جاى رسيدگى به مردم پايين دست جامعه، ميزان ماليات ثروتمندان و کسانى را که سالانه ميلياردها دلار درآمد دارند، کم کرده و ماليات طبقه محروم را افزايش داده است.

در «جسارت اميد» راجع به سياهان، جامعه امريکا، سياست امريکا در داخل و خارج و مهم تر از همه، مسئله آموزش و پرورش صحبت شده است. فصل های 9 گانه این کتاب عبارت اند از: جمهوری خواهان و دموکرات ها، ارزش ها، قانون اساسی ما، سیاست، فرصت، ایمان، نژاد، دنیای بیرون از مرزهای ما و خانواده. پیش گفتار و پس گفتاری از اوباما نیز در این کتاب آمده است. 


( ۵ )

نظر شما :