خبرهاى پشت پرده موجود در ائتلاف ملى عراق

۱۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۲:۴۵ کد : ۵۶۳۷ اخبار اصلی
ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق عراق، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق و احمد چلبی رئیس جریان کنفرانس ملی عراق کسانی هستند که از هم‌اکنون خود را برای رسیدن به پست نخست وزیری آماده کرده‌اند.
خبرهاى پشت پرده موجود در ائتلاف ملى عراق

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که دوشنبه 7 سپتامبر روزنامه الشرق الاوسط به نقل از رضا جواد تقی یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق خبر از انجام رایزنی‌ها در سطح عالی میان عمار حکیم رئیس مجلس اعلا با ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه داد، امروز نزدیکان به ایاد علاوی این مذاکرات را تایید کردند و خاطر نشان ساختند که مذاکرات همچنان ادامه دارد.

خانم میسون الدملوجی یکی از نمایندگان مجلس عراق از ائتلاف العراقیه در این باره به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «فراکسیون العراقیه مذاکرات مستمر خود را با احزاب و جریان‌های سیاسی برقرار کرده و تلاش دارد به ایجاد یک پیمان ائتلافی بزرگ ملی که شامل تمام طایفه‌ها و جریان‌های سیاسی باشد، برسد.»

وی اظهارات جواد تقی را تایید کرد و گفت: «این مذاکرات همچنان ادامه دارد و هدف از ما رسیدن به یک ائتلاف فراگیر و ملی فارغ از جهت‌گیری‌های طائفه‌ای است. تنها خط قرمز ما عدم مذاکره با جریان‌هایی است که دستشان به خون ملت عراق آلوده است. اکنون بر روی پیشنهادهای رهبران فراکسیون ائتلاف ملی در حال مشورت و رایزنی هستیم و در تلاشیم که به یک نتیجه مثبت برسیم. آقای ایاد علاوی مصر هستند که این ائتلاف فراگیر و ملی باشد. شاید به دعوت مجلس اعلا در صورتی که موافق نظریات ما باشد پاسخ مثبت بدهیم و به ائتلاف ملی بپیوندیم.»

در همین حال الدملوجی خبر از یک ائتلاف بزرگ با سنیان و کردها داد و گفت: «احتمالا به زودی یک ائتلاف بزرگ ملی که شامل فهرست ما با کردها، سنی‌ها و جریان‌های ملی دیگر شود، شکل خواهد گرفت و آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.»

وی نسبت به سلامت انتخابات هشدار داد و گفت: «سلامت انتخابات برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و این موضوع می‌تواند بسیاری از مسائل در عراق را تغییر دهد.»

این در حالی است که یک منبع نزدیک به ائتلاف ملی عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت که مشکلات بسیاری بر سر انضمام فهرست العراقیه به ائتلاف ملی وجود دارد چرا که برنامه‌های ما با آنها در تعارض است و از لحاظ فکری و برنامه‌ای با هم هم‌خوانی نداریم. فهرست العراقیه یک فهرست سکولار است در حالی که فهرست ما در اولویت نخستش یک ائتلاف اسلامی شیعی است.

به گفته این منبع علاوی شرط گذاشته که برنامه‌های ائتلاف ملی تغییر کنند و پس از تفکیک درونی ائتلاف مجددا تشکیل شود و از جریان‌های ملی دیگر نیز برای حضور در این ائتلاف دعوت شود.

این منبع همچنین گفت: «کسانی در دورن ائتلاف ملی هستند که از حضور علاوی در میان خود خشنود نیستند. به اعتقاد آنها حضور علاوی در ائتلاف ملی ماهیت و هویت آن را تغییر می‌دهد و این خلاف تمام توافقاتی است که اعضاء از قبل داشته‌اند.»

این فرد همچنین گفت: «در درون ائتلاف سه نفر هستند که خود را برای نخست وزیری آینده در صورتی پیروزی ائتلاف نامزد کرده‌اند. این افراد مایل نیستند علاوی به جمع ائتلاف افزوده شود تا دایره رقابتشان گسترش یابد.»

به گفته این منبع، ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق عراق، عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق و احمد چلبی رئیس جریان کنفرانس ملی عراق کسانی هستند که از هم‌اکنون خود را برای رسیدن به پست نخست وزیری آماده کرده‌اند. در میان این افراد شانس عبدالمهدی از همه بیشتر است چرا که علاوه بر برخورداری از حمایت مجلس اعلای اسلامی عراق از حمایت دیگر جریان‌های سیاسی در درون ائتلاف ملی نیز برخوردار است. چندان تمایلی برای بازگشت ابراهیم جعفری به نخست وزیری عراق نیست و احمد چلبی نیز در میان جریان‌های سیاسی موجود در ائتلاف برای رسیدن به این پست چندان طرفدار ندارد.


نظر شما :