سانتریفیوژهای نسل جدید و صرفه‌جویی در اورانیوم

۱۷ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۲ کد : ۵۷۸۳ گفتگو
گفت و گو با دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته‌ای و قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران
سانتریفیوژهای نسل جدید و صرفه‌جویی در اورانیوم

دیپلماسی ایرانی: دستگاه‌هایی که سازمان انرژی اتمی ایران در حال تولید آنهاست معادل 5 است.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته‌ای و قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

امکانات نسل جدید سانترفیوژها در مقایسه با نوع قبلی آنها چیست و ارتقای قدرت جداکنندگی در سانترفیوژهای نسل جدید از چه نظر قابل اهمیت است؟
قدرت جداکنندگی بسته به نوع سانترفیوژ می‌تواند بالا یا پایین باشد. اگر سانترفیوژ بتواند اورانیوم غنی شده را به مقدار بیشتری از باقی مانده‌اش جدا کند مشخص می‌شود که راندمان این سانترفیوژ بالاست. بنا به گفته آقای صالحی راندمان سانترفیوژهای ایران پیشتر 2/1 بوده و تلاش دارند این میزان را با نسل جدید سانترفیوژها به 5 برسانند و به عنوان یک هدف در آینده قرار است این میزان به 10 نیز ارتقا یابد.

این ضریب‌ها به این معنی است که با افزایش ضریب راندمان، سانترفیوژ می‌تواند اورانیوم 235 بیشتری را از مقدار معینی از اورانیوم طبیعی جدا کند، به این ترتیب در پس مانده‌ای که باقی می‌ماند اورانیوم کمتری وجود خواهد داشت.

اگر ما بتوانیم قدرت جداسازی بهتری داشته باشیم می‌توانیم از میزان محدود یا معینی اورانیوم طبیعی، میزان بیشتری اورانیوم غنی شده جداسازی کنیم و در این فرایند به سوخت کمتری از اورانیوم طبیعی نیاز خواهد بود اما اگر راندمان سانترفیوژها پایین باشد لازم است مقادیر بیشتری اورانیوم مصرف شود تا به اندازه معینی از اورانیوم غنی شده دست یابیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است که بعد از ورود به عرصه حساس هسته‌ای، ایران نیاز دارد تا یک نظام ایمنی مستقل در اختیار داشته باشد، منظور از نظام ایمنی در مسیر هسته‌ای کشور چیست؟
نظام ایمنی سازمانی است که بر کل فعالیت‌های هسته‌ای کشور به لحاظ ایمنی نظارت می‌کند و این سازمان باید مرجعی بالاتر از سازمان انرژی اتمی ایران باشد، این یکی از مشکلاتی است که در ایران و برخی کشورهای دیگر وجود دارد چراکه رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس جمهور است و حال ضرورت دارد که مرجعی بالاتر از این سازمان مسئولیت نظارت بر ایمنی فعالیت‌های هسته‌ای کشور را باید در اختیار گیرد که عملا با قوانین و تقسیمات اداری فعلی امکان پذیر نیست.

نیروگاه بوشهر به بیان رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقال برق به مخزن اصلی این نیروگاه راه اندازی می‌شود، آیا زمان این کار نزدیک است؟
رئیس جمهور هم از زمان دقیق راه اندازی این نیروگاه خبر ندارد چراکه باید از سوی روس‌ها برای بهره برداری این نیروگاه اقدام شود، نمی‌توان به طور قطعی زمانی برای راه اندازی این نیروگاه اعلام کرد چراکه آغاز بکار آن بستگی به هماهنگی‌ها سطح بالای دو کشور ایران و روسیه دارد.

آیا راکتور تحقیقاتی تهران که به اورانیوم با غلظت بیست درصد برای ادامه کار نیاز دارد در زمره نیروگاه‌هایی است که در آینده نزدیک بنا بر قانون باید در کشور ساخته شود؟
قرار است نیروگاه‌های دیگری در کشور در سطح تحقیقاتی ساخته شود که برای فعالیت به اورانیوم با غلظت بیست درصد نیاز دارند، اکنون راکتور امیرآباد که راکتوری تحقیقاتی است با اورانیوم غلظت بیست درصد ادامه فعالیت می‌دهد.


نظر شما :