کابوس افغانستان برای امریکا و اتهام به ایران

۱۸ مهر ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۹ کد : ۵۹۶۲ آسیا و آفریقا
اوباما در حال بررسى درخواست ژنرال استنلى مک کريستال، فرمانده نيروهاى امريکايى و ناتو در افغانستان براى افزايش حدود 40 هزار سرباز کمکى به جنگ افغانستان است.
کابوس افغانستان برای امریکا و اتهام به ایران

دیپلماسی ایرانی: این روزها بحران افغانستان روز به روز گسترده‌تر می‌شود. هشدارهای مقام‌های امریکایی و ناتو مبنی بر ناکامی در افغانستان و تقویت طالبان در صورت عدم تغییر سیاست‌های مبارزه با این جنبش و متحدانش چون القاعده، همگی حکایت از آن دارد که افغانستان به رغم بهبود اوضاع در بسیاری از زمینه‌ها از جمله اقتصاد و فرهنگ به کابوسی برای نیروهای ایساف در افغانستان تبدیل شده است.

در همین رابطه دیوید آسکلراد، مشاور ارشد کاخ سفيد گفت: «گفت‌وگوهاى باراک اوباما با مشاوران ارشد امنيت ملى درباره افغانستان بسيار عميق‌تر از بحث درباره اعزام سربازان بيشتر به افغانستان بود.»

وی با ایراد سخنانى در دانشگاه نبراسکا - لينکلن گفت: «فاکتورهاى مختلف بسيارى از جمله اتهامات تقلب در انتخابات رياست جمهورى اخير افغانستان و رابطه‌ تيره امريکا با پاکستان در اين مذاکرات داخلى مورد بررسى قرار گرفتند. اساسا آنچه که ما بايد درباره‌ آن فکر کنيم بهترين راه دستيابى به اهدافمان است که شامل برچيدن القاعده به نحوى است که آنها نتوانند عليه امريکا و متحدانش اقدام کنند.»

اوباما در حال بررسى درخواست ژنرال استنلى مک کريستال، فرمانده نيروهاى امريکايى و ناتو در افغانستان براى افزايش حدود 40 هزار سرباز کمکى به جنگ افغانستان نیز هست.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس آکسلراد همچنين گفت: «نمى توانم بگويم تصميم بر سر اعزام يا عدم اعزام سربازان کمکى به منطقه جنگى چه زمانى اتخاذ مى‌شود. اين يک مساله پيچيده است. به عنوان يک امريکايى خوشحالم که رئيس ‌جمهور در حال تلاش تا جاى ممکن و جمع آورى اطلاعات براى اتخاذ تصميم صحيح است.»

در همین رابطه گزارشی که یکی از مراکز تحقیقاتی پنتاگون تهیه کرده، مدعی است که سربازان امریکایی گفته‌اند که خمپاره‌ها و موشک‌هایی که به طرفشان شلیک می‌شود ساخت ایران است.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، این گزارش می‌افزاید، یکی از سربازان امریکایی ادعا کرده که بسیاری از خمپاره‌ها و راکت‌هایی که به آنها اصابت کرده کپی راکت‌هایی است که خود امریکایی‌ها در جنگ با طالبان استفاده کرده‌اند. اما تفاوتشان تنها در این است که شماره‌هایی بر رویشان حک شده که در هیچ جای امریکا سراغی از آنها گرفت. حتی نوشته‌های انگلیسی که بر روی آنها حک شده با نوشته‌های حک شده بر روی خمپاره‌های امریکایی مشابه است.

این گزارش به نقل از فرماندهان امریکایی مستقر در افغانستان نتیجه گرفته است که تا زمانی که ایران به طالبان سلاح می‌فرستد، این جنبش می‌تواند هر گونه ضربه‌ای را به امریکا وارد کند.

این گزارش همچنین می نویسد که شمار نیروهای طالبان از سال 2006 تا کنون چند برابر شده به گونه ای که این جنبش در حال حاضر 25 هزار نفر نیرو در اختیار دارد. طالبان روز گذشته توانسته بود یکی از مناطق شرقی افغانستان را به کنترل خود در آورد.


نظر شما :