آيا تحريم سوختى ايران جواب مى‌دهد؟

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۴ کد : ۷۰۴۴ اخبار اصلی
آيا تحريم سوختى ايران فکر بدى‌ست؟ به نظر مى‌رسد که اين پرسش ذهن باراک ...
آيا تحريم سوختى ايران جواب مى‌دهد؟

آيا تحريم سوختى ايران فکر بدى‌ست؟ به نظر مى‌رسد که اين پرسش ذهن باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده را به شدت به خود مشغول کرده است. اوباما در جريان رقابت‌هاى انتخاباتى خود دو بار بر اين راهکار براى برون‌رفت از بحران پرونده هسته‌اى ايران تاکيد کرد. در شرايطى که دولت اوباما به دنبال تشديد تحريم‌هاى ايران به منظور توقف برنامه هسته‌اى اين کشور است اما کاخ سفيد چندان موافق تحريم سوختى ايران نيست. جمهورى اسلامى رقمى قريب به 40 درصد از سوخت مورد نياز خود را وارد مى‌کند. بدون سوخت ايرانى‌ها خيلى زود خسته مى‌شوند و البته دولت هم نگران اين اعتراض‌ها خواهد بود.

اين جملات را روزنامه وال استريت ژورنال براى مقدمه بحثى مفصل در خصوص چرايى تحريم سوختى ايران انتخاب کرده است. اين روزنامه در ادامه مى‌نويسد: تحريم‌هايى که ايران را در حوزه سوخت و انرژى به زمين بزند مى‌تواند از منظر ايرانى‌ها به جنگى از بيرون تعبير شود. در چنين شرايطى ايران مى‌تواند در افغانستان و عراق از خجالت آمريکايى‌ها و البته متحدان غربى آنها درآيد! واشنگتن تنها در شرايطى مى‌تواند تحريم ‍‌هاى نفتى ايران را به سرانجام برساند که متحدان غربى او هم در اين مسير همراهى‌اش کنند. در کشورهاى اروپايى کمپانى‌هاى کوچک و بزرگ بسيارى هستند که در زمينه انرژى با ايران همکارى دارند و قانع کردن آنها به اين همکارى کار چندان ساده‌اى نيست.

براى دولت باراک اوباما تحريم سپاه پاسداران که همچنان در ليست نهادهاى تروريستى آمريکا است بسيار ساده‌تر از تحريم سوختى ايران است براى به پاى ميز مذاکره کشاندن اين کشور. اما بهتر است که با تمامى اين اوصاف اندکى صادق باشيم: تحريم سوخت و ديگر تحريم‌هاى هدفمند تنها چيزى است که ما در حال حاضر براى رويارويى با ايران در چنته داريم. نخبگان سپاه پاسدران در ايران بسيار محکم‌تر از آن هستند که با تحريم‌هاى مالى و صنعتى از راه به در شوند. تحريم‌هاى هدفمند در حقيقت هزينه تجارت ايرانيان را افزايش مى‌دهد اما حقيقت اين است که ما مدرکى دال بر اين‌که اين تحريم‌ها در نهايت به تغيير رفتار ايران مى‌انجامد در اختيار نداريم.

روزنامه وال استريت ژورنال در ادامه مى‍‌‌نويسد: تحريم‌هاى هدفمند ايران در حقيقت از تحليل اشتباه ما در تمام اين سال‌ها ريشه مى‌گيرد: در ايران چهره‌هاى رده‌بالاى دولتى و حکومتى براى اين تحريم‌هاى اقتصادى چندان اهميتى قائل نيستند. رهبرى ايران منتظر اشاره جورج بوش براى دوستى با آمريکا نبود. مردانى که از نابودى دشمنان خدا سخن مى‌گويند حاضر نيستند اورانيوم غنى سازى شده خود را در برابر تهديدهاى مالى از دست بدهند. تنها تحريم‌هايى در برابر ايران جواب مى‌دهد که به معناى تمام کلمه مخرب باشد. در حال حاضر بايد تحريم‌هايى را مدنظر قرار داد که مى‌تواند جنبش سبز را مقابل رژيم قوى‌تر کند.

اين روزنامه در ادامه ادعاهاى خود مى‌نويسد: دولت محمود احمدى‌نژاد درست در روزهايى موافقت خود را با انتقال روند غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور اعلام کرد که موجى از ناآرامى‌ها داخل را در برگرفته بود و در نهايت هم پس از گذار ايران از روزهاى تنش داخلى، دولت اين پيشنهاد را باز به فراموشى سپرد. در حال حاضر هم از حجم سرمايه‌گذارى‌هاى داخلى در ايران به شدت کاسته شده است. در حالى که هنوز از تحريم‌هاى سوختى در ايران خبرى نيست بسيارى از سرمايه‌گذاران خارجى ترجيح داده‌اند از حجم تجارت خود در تهران بکاهند. بسيارى از شرکت‌هاى انگليسى وعده داده‌اند که در صورت آغاز تحريم‌هاى ايران آنها نيز به صف تحريم‌کنندگان بپيوندند. 

وال استريت در ادامه اين گزارش ادعا مى‌کند که دولت محمود احمدى‌نژاد در مديريت اقتصاد ناکارآمد عمل کرده و ايرانى‌ها نيز چندان از حرکت‌هاى اقتصادى دولت راضى نيستند. اعمال تحريم‌ها مى‌تواند تير خلاصى به اقتصاد در حال لرزش ايران باشد! دولت ايران از زمان انقلاب اسلامى تا‌کنون براى تمامى شکست‌هاى خود ايالات متحده را مقصر خوانده است و اين حرکت به خودى خود آمريکايى‌ها را در ايران محبوب کرده است. بسيارى از افرادى که در ميان دموکرات‌ها مخالف تحريم‌هاى کلى ايران هستند خاطره بد آسيب جامعه عراق از تحريم‌ها براى تحت فشار قرار دادن صدام حسين را در ذهن دارند. اما در ايران اوضاع پس از ناآرامى‌هاى بعد انتخابات رياست جمهورى به گونه‌اى ست که افکار عمومى از هم مسير شدن اين تحريم‌ها با اهداف خود براى تحت فشار قرار دادن حاکميت استقبال مى‌کنند!

وال استريت ژورنال در پايان مطلب مغرضانه خود ادعا مى‌کند که تهران به راحتى مى‌تواند حرکت‌هاى امريکا در قبال خود را پاسخ دهد و به ناآرامى‌ها در افغانستان و پاکستان دامن بزند. اکنون نوبت به باراک اوباما رسيده است که اروپايى‌ها و آمريکايى‌ها را در مسير کمک به دموکراسى در ايران قرار دهد! شايد تحريم سوختى ايران بسيار ناچيز و بسيار ديرهنگام باشد اما بايد بسيار احمق باشيم که فکر کنيم آنچه تا‌کنون انجام داده ايم مى‌تواند مانع از تلاش ايران براى دستيابى به بمب شود!

منبع: وال استريت ژورنال


نظر شما :