حضرت آيت‌الله خامنه‌اى در ديدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه:

ايستادگى بر اصول انقلاب و مبانى شرعى لازمه ديپلماسى کيفى، قوى و کارآمد است

۱۰ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۱ کد : ۷۰۸۶ اخبار اصلی
رهبر معظم انقلاب اسلامى تاکيد کردند: لازمه ديپلماسى کيفى، قوى و کارآمد براى پيشبرد «سياست ضد نظام سلطه» ايستادگى منطقى بر اصول انقلاب و مبانى شرعى و رودربايستى نداشتن نسبت به اين اصول و مبانى است.
ايستادگى بر اصول انقلاب و مبانى شرعى لازمه ديپلماسى کيفى، قوى و کارآمد است
به گزارش ديپلماسى ايرانى به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، حضرت آيت الله خامنه اى رهبر انقلاب اسلامى امروز در ديدار وزير امور خارجه، مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤساى نمايندگى هاى جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور، انقلاب اسلامى را پديد آورنده يک منطق و سياست نو در عرصه روابط بين المللى، با عنوان «سياست تعاملى ضدنظام سلطه» دانستند و تأکيد کردند: وظيفه سفير و نماينده جمهورى اسلامى ايران، بکارگيرى ديپلماسى کيفى، قوى و کارآمد براى پيشبرد «سياست ضد نظام سلطه» است که لازمه آن نيز ايستادگى منطقى بر اصول انقلاب و مبانى شرعى و رودربايستى نداشتن نسبت به اين اصول و مبانى است.
ايشان با تأکيد بر اينکه اجراى عملى «سياست ضدنظام سلطه» منحصر به جمهورى اسلامى ايران است، افزودند: در نظام سلطه دو طرف وجود دارند که يکى سلطه گر و ديگرى سلطه پذير است اما جمهورى اسلامى ايران از همان ابتدا صراحتاً اعلام کرد، سلطه گر نيست و سلطه هيچ کشورى را هم نمى پذيرد.

رهبر انقلاب اسلامى با اشاره به نو بودن «سياست ضد نظام سلطه» در جهان و استقبال دولتها، شخصيت ها و روشنفکران از اين منطق جديد در عرصه روابط بين المللى، خاطرنشان کردند: سياست ضد نظام سلطه داراى عقبه و پشتوانه هاى مستحکم استراتژيکى است که يکى از آنها پشتوانه عظيم مردمى انقلاب اسلامى است.
حضرت آيت الله خامنه اى با تأکيد بر اينکه برخلاف برخى انقلاب ها، حرکت توفنده مردم از روز اول انقلاب اسلامى تاکنون کاسته نشده است، افزودند: در کدام کشور سراغ داريد که بعد از گذشت 31 سال، حضور مردم در مراسم سالگرد انقلاب، نه فقط کاهش نيابد، بلکه افزايش چشمگير داشته باشد و اين پشتوانه حضور مردمى، موضوع بسيار مهمى است که مخصوص جمهورى اسلامى ايران است.

ايشان پيشرفتهاى خيره کننده علمى و فناورى دانشمندان جوان ايرانى را يکى ديگر از پشتوانه هاى راهبردى سياست ضد نظام سلطه برشمردند و خاطرنشان کردند: يکى ديگر از اين پشتوانه ها، حضور مردمى کم نظير در انتخابات به عنوان مظهر عالى مردم سالارى است که نه تنها کم نشده بلکه افزايش نيز يافته است.

حضرت آيت الله خامنه اى، حجم عظيم آبادانى و کارهاى عمرانى در کشور در دولتهاى مختلف، و فعاليتهاى گسترده اجتماعى را از ديگر پشتوانه هاى راهبردى سياست ضد نظام سلطه دانستند و تأکيد کردند: همه اين عقبه هاى استراتژيک، روحيه بخش، و زمينه ساز اعتماد به نفس نماينده جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور است تا با اتکاء بر آنها سياست جديد و نو ضد نظام سلطه را بر پايه سه اصل عزت، حکمت، و مصلحت به پيش ببرد.

ايشان استفاده از قوت ديپلماسى را براى پيشبرد اين سياست، بسيار مهم ارزيابى کردند و افزودند: قدرت و تأثيرگذارى ديپلماسى از قدرت نظامى، تبليغاتى و پول کمتر نيست و حتى در موارد متعددى بيشتر است ، بنابراين بايد براى اجراى سياست ضد نظام سلطه از ديپلماسى قوى و کارآمدى که مبتنى بر منطق ، عقل و روح اعتماد به نفس است ،استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامى لازمه ديپلماسى قوى و کار آمد را در درجه اول اعتقاد کامل به مبانى شرعى، و اصول و انديشه هاى انقلاب اسلامى دانستند و خاطرنشان کردند:در عرصه ديپلماسى بايد با اعتماد به نفس ملى و بدون هيچگونه رودربايستى در پا فشارى بر اصولِ انقلابى و مبانى دينى عمل کرد.
حضرت آيت الله خامنه اى ، ايستادگى بر اصول انقلابى و مبانى شرعى را نقطه قوت دستگاه ديپلماسى جمهورى اسلامى دانستند و تاکيد کردند: اين ايستادگى همراه با منطق ،نشان دهنده استحکام است و طرف مقابل را وادار به احترام و خضوع خواهد کرد.

ايشان با اشاره به برخى تصورات غلط در سالهاى گذشته مبنى بر لزوم استفاده از مفاهيم، روشها و تشريفات مورد نظر غربيها، براى همرنگ شدن و نزديکى با آنها افزودند: اين عده تصور مى کردند با تکرار مفاهيم غربيها و تسليم در برابر آنها، جايگاه و منزلت ما ارتقا پيدا مى کند در حاليکه سخنان و مفاهيم غربى ها کهنه و مربوط به دويست سال قبل است اما سخن و سياست جمهورى اسلامى ايران، سخنى نو و تأثيرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامى با قدردانى از اقدامات انجام گرفته در وزارت امور خارجه، به موفقيتهاى جمهورى اسلامى ايران در عرصه ديپلماسى و در مقابله با چالش هاى بين المللى اشاره کردند و افزودند: به عنوان مثال در موضوع هسته اى، با وجود حجم بالاى دروغ، جنجال و فشار بر ضد نظام اسلامى، کشورهاى قدرتمند دنيا، نتوانستند به اهداف خود برسند، که اين موضوع بيانگر استحکام عظيم بنيانها و بنيه قوى نظام جمهورى اسلامى ايران است.
حضرت آيت الله خامنه اى تأکيد کردند: جمهورى اسلامى ايران از ابتدا اعلام کرده است که بدنبال دستيابى به توانايى علمى و فناورى در زمينه هسته اى بمنظور بهره گيرى از آن در تأمين نيازهاى صلح آميز از جمله انرژى است.

ايشان افزودند: تبليغات و جنجال سازيهاى برخى کشورهاى غربى از جمله امريکا، انگليس و همچنين صهيونيستها، در اين زمينه کاملاً دروغ است و خود آنها نيز مى دانند که دروغ مى گويند و اينگونه مخالفتها به ضرر آنها تمام خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامى تأکيد کردند با وجود همه اين فشارها، جمهورى اسلامى ايران در زمينه فناورى هسته اى پيشرفتهاى زيادى داشته است و تا هر جا هم که لازم باشد، پيشرفت خواهد کرد تا در اين عرصه علمى و فناورى به خودکفايى برسد.
حضرت آيت الله خامنه اى با انتقاد از عملکرد آژانس بين المللى انرژى اتمى افزودند: برخى اقدامات و گزارشهاى آژانس، نشان دهنده عدم استقلال اين سازمان بين المللى است.
ايشان تأکيد کردند: آژانس بين المللى انرژى اتمى نبايد تحت تأثير امريکا و برخى کشورها باشد زيرا اينگونه اقدامات يک جانبه، اطمينان به آژانس و سازمان ملل متحد را از بين مى برد و براى آبرو و حيثيت اين مجامع بين المللى نيز بسيار بد است.

رهبر انقلاب اسلامى با تأکيد بر اينکه اساس کار در وزارت امور خارجه، پيشبرد سياست ضد نظام سلطه و تأثيرگذارى بر روابط بين المللى با استفاده از ديپلماسى قوى است، تأکيد کردند: بايد ديپلماسى کيفى بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و هر ديدار و يا سخن در عرصه ديپلماسى، کاملاً سنجيده و مبتنى بر پيش بينى هاى صحيح باشد.
حضرت ايت الله خامنه اى در بخش ديگرى از سخنان خود آشنايى با ظرايف فن پيچيده ديپلماسى و مذاکره را براى ديپلماتهاى کشور، مهم خواندند و افزودند: ديپلماسى عمومى از ابتکارات جمهورى اسلامى ايران است و بايد توجه بيشترى به آن شود.

ايشان همچنين ارتباط تأثيرگذار با ايرانيان خارج از کشور را مورد تأکيد قرار دادند.

در ابتداى اين ديدار آقاى متکى وزير امور خارجه در سخنانى دستور کار نشست امسال سفرا و نمايندگان جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور را «تغيير در مديريت جهانى، ديپلماسى عدالت محور» بيان کرد و گفت: تحکيم جايگاه ايران در معادلات سياسى و اقتصادى منطقه، تأمين امنيت و منافع ملى، تقويت روح همبستگى اسلامى، دفاع از مقاومت در فلسطين و لبنان، و مقابله با سلطه طلبى و دخالت قدرتها از جمله شاخص هاى سياست خارجى است.

وزير امور خارجه همچنين گزارشى از عملکرد وزارت امور خارجه در حوزه هاى منطقه اى، مشترک المنافع، آسيا، آفريقا، امريکاى لاتين، و اروپا بيان و تأکيد کرد: در همه اين حوزه ها تلاش شده است تا با تفکيک و بازشناسى مواضع، روابطى هوشمندانه در عرصه بين المللى در چارچوب سه اصل عزت، حکمت، و مصلحت تنظيم شود.

نظر شما :