موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس

۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۲:۲۸ کد : ۷۴۸۴ سرخط اخبار
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس

کميسيون امنيت‌ملى و سياست‌خارجى در نشستى با مسوولان وزارت خارجه و اطلاعات به بررسى طرح کاهش رابطه با انگليس پرداخت.

حسين سبحانى‌نيا نايب‌رئيس اين کميسيون، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با تاکيد بر اينکه نظر اين دو وزارتخانه به شکل رسمى به کميسيون امنيت ملى ارائه نشده است، ادامه داد: وزارتخانه‌هاى اطلاعات و امور خارجه در کليات موافق کاهش رابطه ايران با انگليس بوده‌اند.

وى به استدلالات اين دو وزارتخانه در بحث کاهش رابطه تجارى، اقتصادى، صنعتى و علمى با انگليس اشاره کرد و گفت: تقريبا وزارت اطلاعات و خارجه در کاهش رابطه در اين سطوح موافق بوده‌اند.

به گفته وى وزارت خارجه و اطلاعات در موضوع کاهش رابطه سياسى ايران و انگليس ملاحظاتى داشته‌اند.

سبحانى‌نيا در تشريح اين ملاحظات سياسى، از پرداختن به جزئيات خوددارى کرد و گفت: در مجموع به نظر مى‌رسيد که وزارت اطلاعات و امور خارجه در کاهش سطح رابطه سياسى با انگليس از سطح سفير به کاردار موافق هستند.

عضو هيات‌رئيسه مجلس در واکنش به تذکر روز گذشته نماينده خمينى‌شهر که نسبت به کاهش رابطه علمى با انگليس معترض بود گفت: هنوز در زمينه کاهش رابطه در اين سطح از سوى ايران اقدامى نشده است البته در مجموع شاهديم که اعزام دانشجو از ايران به انگليس طى سال‌هاى گذشته کاهش يافته است.

سبحانى‌نيا در پاسخ به سوالى که به عدم صدور رواديد از سوى انگليس براى مسافران ايرانى اشاره داشت، گفت: پيش از اين مطالبى در اين زمينه به کميسيون امنيت ملى اعلام شده بود اما در حال حاضر اطلاعى از اينکه اين مساله رفع شده است يا نه نداريم.

به گفته وى احتمال دارد که کميسيون امنيت ملى بحث صدور رواديد انگليس براى ايران را بررسى کند.

  خاتمی به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت می‌برد


سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین کشورمان بابت موضوع لغو سفر خود به ژاپن، به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت خواهد برد.

به گزارش «فردا» ماجرای لغو سفر خاتمی به ژاپن برای شرکت در یک همایش مربوط به سلاح های هسته ای، که در ابتدا از آن به ممنوع الخروج شدن وی تعبیرشد، از این قرار بوده که یک از نهاد عالی امنیتی در خصوص سفر خاتمی به این جمع‌بندی رسیده است که با توجه به شرایط حساس کشور و موقعیت شخص سید محمد خاتمی، بهتر است این سفر انجام نشود.

در حالی که این نظر مشورتی به هیچ وجه به معنی ممنوع الخروج شدن نبوده، مقرر می‌گردد تا نماینده‌ای از این نهاد به دیدار خاتمی رفته و این پیشنهاد را به وی ابلاغ کند.

اما شنیده‌های فردا حاکی است که این نماینده بر اساس ذهنیت خود با خاتمی به تندی صحبت کرده است.

سید محمد خاتمی هم به دنبال این رفتار، دچار سوءتفاهم شده و تصور می کند که این پیام به منزله ممنوع الخروج بودن وی است و در صورت رفتن به فرودگاه مأمورین از خروج وی ممانعت به عمل خواهد آمد. لذا او نیز از رفتن به فرودگاه و انجام سفر منصرف می شود.

این درحالی است که به تایید مقام‌های امنیتی کشور خاتمی هیچ مشکلی برای سفر به خارج از کشور نداشته و مامورین فرودگاه درصورت حضور وی طبق روال همیشگی برخورد می‌کردند.

در پی این موضوع مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز نیز از طرف سید محمد خاتمی ماموربت یافته تا شکایت خاتمی به کمیسیون اصل نود مجلس را به علی لاریجانی اطلاع داده و با او نیز مشورت کند..

لاریجانی هم تاکید کرده که اگر آقای خاتمی بر شکایت خود اصرار دارد و بر این مسئله استوار است، شکایت کند، شکایتش در کمیسیون اصل نود پی گیری می‌شود.


حمله به وزیر اسبق ارتباطات

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز دوشنبه در دفتر کار خود در دانشگاه امیرکبیر توسط فردی ناشناسی به وسیله چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، فرد ناشناسی حدود 43 ساله امروز دوشنبه وارد دفتر کار دکتر احمد معتمدی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات شده و وی را با ضربات چاقو مجروح کرده است.

مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند.

یکی از نزدیکان دکتر معتمدی با تایید این خبر به مهر گفت: هم اکنون فرد ضارب شناسایی و بازداشت شده است.

یکی از کارکنان بیمارستانی که دکتر معتمدی به آنجا منتقل شده است نیز به مهر گفت: دکتر معتمدی هم اکنون در اتاق عمل است.

  شرکت روسی خسارت ایران را نمی‌دهد


با وجود گذشت 10 سال از محکومیت کشتی ساخاروف در ایران، این شرکت روسی همچنان از پرداخت خسارت یک میلیاردی به سازمان محیط‌زیست سر باز می‌زند.

به نوشته «وطن امروز»، یکی از پرونده‌هایی که در حوزه دریایی مطرح است و همچنان سازمان محیط زیست نتوانسته آن را به موفقیت برساند، کشتی ساخاروف است. کشتی ساخاروف، پرونده‌ای بسیار معروف و مربوط به سال‌های 77-76 است. این کشتی در آن سال‌ها‌ در آب‌های خلیج فارس دچار آسیب‌دیدگی شد و لطمه زیادی به محیط زیست ایران و مناطق دریایی وارد کرد.

پس از این حادثه سازمان محیط‌زیست با همکاری سازمان‌های شیلات و کشتیرانی شکایت سنگینی از این کشتی روسی مطرح کرد و شرکت روسی که به نام کشتی ساخاروف معروف شد در این پرونده به دلیل آسیب‌های زیادی که در دریا وارد کرد، محکوم شد اما این شرکت روسی همچنان از پرداخت خسارات سر‌ باز زده است.

شرکت روسی به پرداخت خسارت‌یک‌میلیارد تومان به سازمان محیط زیست، 3میلیارد تومان به سازمان کشتیرانی و 1/5 میلیارد تومان نیز به سازمان بنادر و کشتیرانی محکوم شد.

این در حالی است که این شرکت با وجود آنکه از نظر قانونی و حقوقی محکوم شده است، به دلیل عدم دارایی در ایران و در حال عبور بودن از آب‌های خلیج فارس و عمان همچنان از پرداخت خسارت به ایران سر باز می‌زند. از آنجایی که مدت زیادی از این موضوع می‌گذرد و با توجه به فرصت باقی‌‌مانده، محیط زیست به عنوان متولی امور محیط زیست‌ درصدد است بار دیگر پرونده را به جریان اندازد.

به گفته برخی از کارشناسان، سازمان محیط زیست باوجود گذشت 10 سال از ماجرای کشتی ساخاروف همچنان در دریافت خسارات زیست محیطی از این شرکت روسی ناکام مانده است، به همین دلیل این بار سعی دارد از طریق مراجع قانونی و فرصت‌های بین‌المللی خسارات را دریافت کند. از آنجایی که شرکت روسی در این پرونده چندین وکیل گرفته اما در دادگاه ایران محکوم می‌شود و نمی‌تواند از قانون فرار کند.

هر چند این مساله برای سازمان محیط زیست موفقیت محسوب می‌شود اما همچنان در عدم پرداخت خسارت، شرکت روسی تاکنون برنده بوده است. بر اساس این گزارش، کشتی باربری ساخاروف اقلام شیمیایی حمل می‌کرده که به دلیل آسیب‌دیدگی باعث مرگ و میر آبزیان و خسارات زیست محیطی شده است.

یک کارشناس محیط‌زیست در این زمینه گفت: سازمان محیط زیست با توجه به فرصت قانونی‌ای که دارد، می‌تواند بار دیگر درخواست اعاده دادرسی کند، ضمن اینکه طبق قوانین روسیه اگر ظرف مدت 3 سال خسارت پرداخت نشود و محکوم‌‌له (ایران) چنانچه درخواستی برای پرداخت خسارت مطرح نکند، مشمول مرور زمان می‌شود و قابل دریافت نیست.

سازمان محیط زیست در حال حاضر به دنبال اعاده دادرسی در دادگاه شهید بهشتی است تا با پیگیری دوباره رأی جدید صادر شود و پرونده به جریان بیفتد. به نظر می‌رسد‌ در طول این مدت سازمان محیط زیست به دلیل درگیری‌‌های مختلف که علت‌ آن نیز معلوم نیست، نتوانسته بموقع وارد عمل شود و خسارت را از شرکت روسی دریافت کند.



سفارت ایران به خبر کشف شبکه جاسوسی واکنش نشان داد


به گزارش عصر ایران، سفارت ایران در کویت نسبت به انتشار خبرهای مطبوعاتی مبنی بر کشف شبکه جاسوسی ایران در کویت واکنش نشان داد.
 
بی بی سی گزارش داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در بیانیه ای رسمی شدیدا اتهام ارتباط سپاه پاسداران و این سفارت خانه با شبکه جاسوسی را رد کرده و اعلام کرده است که چنین گزارش هایی با هدف "سست کردن روابط مستحکم ایران و کویت" منتشر می شوند.

در این بیانیه آمده است که سفارت ایران در کویت وجود هر گونه ارتباط با شبکه جاسوسی مورد ادعا را تکذیب کرده و اعلام می کند که تعامل ایران با کشورهای همسایه و به ویژه با کشور دوست و برادر ، کویت براساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی است.

محمد البصیری، سخنگوی دولت کویت دیروز یکشنبه، دوازدهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که تحقیقات در مورد خبر "کشف شبکه جاسوسی ایران در کویت"، در جریان است و پس از تکمیل برای بررسی نهایی به دادگاه ارجاع داده می شود.

آقای البصیری بدون نام بردن از شخصی یا ارائه جزییات بیشتری در این مورد، گزارش رسانه های محلی را "نادرست" دانست.

پیش از این رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران با رد این اتهامات علیه سپاه پاسداران، انتشار این خبر را به "رسانه های صهیونیستی و دنباله های منطقه ای آنها" منسوب کرده بودند.

در همین حال بعضی از نمایندگان مستقل مجلس کویت از جمله شعیب المویزری، گفته اند که در صورت صحت گزارش روزنامه "القبس"، آنها نیز خواهان اخراج سفیر ایران در کویت هستند.



فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران منصوب شد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در حکمى سردار دريادار پاسدار على فدوى را به سمت فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منصوب کردند.

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانى دفتر مقام معظم رهبرى، حضرت آيت‌الله خامنه‌اى فرمانده معظم کل قوا طى حکمى سردار دريادار پاسدار على فدوى را به سمت فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامى به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار دريادار پاسدار على فدوى
نظر به انتصاب سردار دريادار صفارى به سمت فرماندهى دانشگاه افسرى و تربيت پاسدارى سپاه، بنا به پيشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى شما را با توجه به تجارب و خدمات ارزنده و شايستگى‌هاى لازم به عنوان فرمانده نيروى دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى منصوب مى کنم. انتظار مى‌رود با بهره‌گيرى از کارکنان متدين و کارآمد آن نيرو و دستيابى به تجهيزات مناسب، روند روبه رشد آمادگى آن نيرو در اجراى مأموريت‌هاى محوله شتاب لازم را بگيرد.
لازم مى‌دانم از زحمات و تلاش‌هاى مخلصانه سردار صفارى و انجام رزمايش‌هاى مفيد و سودمند در طول دوره تصدى ده ساله قدردانى کنم.
توفيقات الهى و توجهات حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنا فداه را براى همه‌ شما مسئلت مى‌کنم.
سيّدعلى خامنه‌اى

احمدى نژاد اولين سخنران اجلاس نيويورک

دکتر محمود احمدى‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان ساعات اوليه بامداد روز دوشنبه به وقت تهران و بعدازظهر يکشنبه به وقت نيويورک وارد اين شهر شد.
رييس‌جمهورى اسلامى ايران که در راس هياتى متشکل از ثمره هاشمى، دستيار ارشد رييس‌جمهور، مشايى رييس دفتر رييس‌جمهور، منوچهر متکى وزير امور خارجه و تعدادى از مقامات سازمان انرژى اتمى براى شرکت در کنفرانس بازنگرى معاهده منع گسترش تسليحات اتمى NPT در سازمان ملل متحد به نيويورک سفر کرده است، در بدو ورود به اين کشور، تاکيد کرد : پيشنهادهاى ايران به اين کنفرانس عملى، عادلانه و روشن براى امنيت جهانى و خلع سلاح خواهد بود.
محمود احمدى‌نژاد در فرودگاه نيويورک در گفت‌وگو با خبرنگاران تصريح کرد: اين پيشنهادات در اجلاس روز دوشنبه کنفرانس بازنگرى معاهده منع گسترش تسليحات اتمىNPT در محل سازمان ملل متحد، ارائه خواهد شد.
رييس‌جمهور اظهار داشت: خلع سلاح و استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى دو مقوله مهم جهانى هستند.
احمدى‌نژاد افزود: ما خلع سلاح را مقوله‌اى تاثير گذار در امنيت جهانى مى‌دانيم و آن را پيگيرى مى‌کنيم.
رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که چه راهى را براى جلب اعتماد برخى کشورهاى غربى داريد؟ تاکيد کرد: ما نبايد راهى براى جلب اعتماد آنها ارائه دهيم ، ايران تابع مقررات بين‌المللى است و در اين چارچوب حرکت مى‌کند.
 
طبق برنامه اعلام شده در آغاز اين اجلاس در ابتدا دبيرکل سازمان ملل متحد سخنرانى خواهد کرد و احمدى‌نژاد اولين سخنران اين نشست بعد از دبيرکل سازمان ملل متحد خواهد بود.
طبق آنچه که اعلام شده رييس‌جمهور ساعت 20:30 دوشنبه شب به وقت تهران و حدود ساعت 12 ظهر به وقت نيويورک در اين اجلاس سخنرانى خواهد کرد.

 

اخبار قبلی

حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند
امارات: جزایر سه گانه ایرانی، اشغالی است!
یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!
کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!
رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران
بدرفتاری اروپا با ایران دلیل فوران آتشفشان ایسلند!
حتی با وجود واکنش ایران ، باید حمله کنیم !
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست
دانشمند هسته ای هند در تهران
در جلسه هاشمی و خاتمی چه گذشت؟
قول روسیه به اسرائیل در مورد عدم تحویل S300 به ایران
مشایی، موزه خاتمی را تحویل میراث فرهنگی داد
هتاکان به مزار آيت‌الله خاتمى و صدوقى دستگیر شدند
بازداشت 4نفر در هلند به خاطر همکاری تجاری با ایران
خواسته های اصلاح طلبان از زبان خاتمی
رتبه نخست ایران در اختلال پیامک و اینترنت


نظر شما :