مجمع عمومی سازمان ملل، دوست و دشمن در کنار هم

۰۲ مهر ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۵ کد : ۷۵۰ اخبار اصلی
در هفته جاری ، هزاران سیاست مدار از سراسر جهان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک گرد هم می آیند.
مجمع عمومی سازمان ملل، دوست و دشمن در کنار هم

این  مجمع فرصت مناسبی  برای رهبران کشورهایی است که قصد دارند نظرات ضد آمریکایی خود را از تریبونی جهانی ابراز کنند.

سازمان ملل متحد که در پایان جنگ جهانی دوم یعنی در سال 1945 میلادی تاسیس و جایگزین جامعه ملل شد.  اصطلاح «ملل متحد» را نخستین بار فرانکلین روزولت، در جریان جنگ دوم برای اشاره به متفقین به کار برد. اولین کاربرد رسمی این اصطلاح در بیانیه اول ژانویه 1942 ملل متحد بود که در آن متفقین از مفاد منشور آتلانتیک پشتیبانی کرده بودند . در کنفرانس های مسکو ،قاهره و تهران در سال 1943 برای ایجاد سازمان ملل متحد تاکید بیشتری شد. در 24 اکتبر سال 1945 منشور ملل متحد به امضای 50 کشور رسید و سازمان ملل متحد رسما تشکیل شد.  در سال 1945 این سازمان 51 عضو داشت (50 کشور امضا کننده منشور و لهستان) که تعداد این اعضا در سال 2006 میلادی به 192 عضو رسید. اعضای سازمان ملل تقریبا شامل همه کشورهای مستقلی می شود که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده اند. مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است. طرح این ساختمان از معمار برزیلی ( اسکار نی مه یر) بود که به هزینه " جان  دی .راکفلر" کوچک به مبلغ 8.5 میلیون دلار ساخته شد. با وجود اینکه مقر سازمان ملل در نیویورک واقع شده است ولی یک سرزمین بین المللی محسوب می شود. سازمان ملل نمایندگی هایی در ژنو، لاهه، وین، مونترال، کپنهاک و برن دارد.

سازمان ملل متحد 5 رکن اصلی دارد که مجمع عمومی اصلی ترین رکن آن محسوب می شود. در این مجمع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد شرکت می کنند. این مجمع سالانه تشکیل می شود و رییس مجمع از میان سایر اعضا از سه ماه قبل انتخاب می شود. این مجمع عموما در سومین پنج شنبه ماه سپتامبر آغاز می شود.

در مجمع عمومی موضوعاتی مانند توصیه هایی برای حفظ صلح و امنیت ، پذیرش یا اخراج اعضا و مسائل مربوط به بودجه مورد بررسی قرار گرفته و رای گیری می شود.  در مجمع عمومی به هر مساله ای که در حوزه سازمان ملل متحد باشد به جز مسائل صلح و امنیت تحت بررسی شورای امنیت  پرداخته می شود. هر کشور یک حق رای دارد و این به معنای آن است که دولت هایی که 8 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند می توانند در صورت اخذ دو سوم آرا نظرات خود را به کرسی بنشانند.

این مجمع از سال 1945 آغاز شده است و اکنون شصت و دومین دوره آن برگزار می شود.  از دهه 1980 مجمع به دادگاهی برای حل مشکلات شمال و جنوب و به عبارتی محلی برای گفت و گوی کشورهای صنعتی و در حال توسعه تبدیل شد. علت این مساله رشد سازمان ملل متحد بود. در سال 1945 سازمان ملل متحد 51 عضو داشت اکنون 192 عضو دارد که دو سوم این کشورها ، کشورهای در حال توسعه اند. برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای برقراری روابط بین المللی و ابراز وجود سیاسی است.   رییس  این دوره از مجمع آقای کریم از جمهوری " مکادونیا " است که در 18 سپتامبر 2007 انتخاب شده است.

 شصت و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مقر سازمان در نیویورک تشکیل می شود. بنابراین دولت آمریکا میزبان تمامی رهبران کشورهای عضو سازمان ملل است. که البته برخی از این کشورها رابطه دوستانه ای با دولت آمریکا ندارند.

احمدی نژاد تیتر ساز می شود

سال گذشته محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران با وجود تنش های سیاسی مابین تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته ای ایران در مجمع شرکت کرد. امسال بار دیگر آقای احمدی نژاد با ابراز تمایل برای بازدید از برج های دوقلویی که در 11 سپتامبر 2001 ویران شده بودند توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

این درخواست رییس جمهور با مخالفت پلیس نیویورک روبرو شده است. آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای با یکی از رسانه های خارجی در تهران اظهار داشت که در صورت عدم برقراری شرایط مناسب، اصراری بر اجرای خواسته خود نخواهد داشت.

آقای احمدی نژاد معتقد است که بر خلاف تبلیغات دولت آمریکا ، مردم آمریکا که بالغ بر 300 میلیون نفرند نظراتی مشابه با مردم ایران دارند و بیش از پیش با نظرات رسمی دولت خود مخالفت می کنند. وی اظهار داشت  زمانی که کشوری مانند آمریکا به خود اجازه متهم کردن ایران را می دهد در واقع جایی برای ارتباط  دوستانه باقی نگذاشته است.

آقای احمدی نژاد روز دوشنبه در دانشگاه کلمبیا سخنرانی خواهد کرد.

 اما آقای احمدی نژاد تنها رییس جمهور مخالف با دولت آمریکا نیست که در مجمع شرکت می کند. چاوز ، رییس جمهور ونزوئلا که سال گذشته بوش، رییس جمهور آمریکا را شیطان خوانده و اظهار داشته بود که وی طوری سخن می گوید که گویا مالک جهان است نیز امسال بار دیگر در نیویورک حضور دارد. "اوا مورالس" ، رییس جمهور بولیوی که با حمایت از کشت کوکائین خشم واشنگتن را بر انگیخته بود نیز در این مجمع شرکت خواهد کرد.

رابرت موگابه رییس جمهور زیمباوه از دیگر مخالفان دولت آمریکا است که در مجمع عمومی سازمان  ملل متحد حضور می یابد.  وی اخیرا سفیر آمریکا را به  اقدام فعالیت های سیاسی بر علیه خود متهم کرد. سفیر آمریکا در زیمباوه خواستار یک تحول دموکراتیک در این کشور شده است.

اما همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد امسال در مجمع عمومی شرکت نمی کنند. پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان به علت تنش های سیاسی گسترده در پاکستان حاضر به ترک اسلام آباد نشد. هراس آقای مشرف بی دلیل نیست. سال گذشته  هنگامی که رییس جمهور تایوان در در مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشت کودتایی در کشورش رخ داد و کودتاییان وی را از مقام ریاست جمهوری برکنار نمودند.

اگر سیاست مداری از نظر امنیتی برای کشور میزبان مجمع عمومی خطرناک باشد، ممکن است از حضور وی ممانعت به عمل آید. امسال از ورود یکی از سیاست مداران ایرانی که نماینده ایران در نمایندگی سازمان ملل متحد در ژنو بود به نیویورک جلوگیری شد. وی یکی از افرادی بود که در سال 1979 سفارت آمریکا در ایران را تسخیر کرده بود.


نظر شما :