این بار مسلمانان قادر به حل بحران غزه خواهند بود؟

۱۲ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۵۸ کد : ۷۹۳۶ اخبار اصلی
نشست اضطراری اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی برای بررسی راه های شکستن حصر غزه با حضور علی لاریجانی در دمشق در حالی برگزار شد که تلاش های قبلی این گونه نشست ها به خاطر نداشتن موضع واحد و راهکارهای عملی ره به جایی نبرده است.
این بار مسلمانان قادر به حل بحران غزه خواهند بود؟

دیپلماسی ایرانی: تلاش های تاریخی مسلمانان برای حل بحران فلسطین امروزه در قالب سازمان های بین المللی دنبال می شود. نشست اضطراری اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در همین راستا برای بررسی راه های شکستن حصر غزه با حضور علی لاریجانی در دمشق در حالی برگزار شد که تلاش های قبلی این گونه نشست ها به خاطر نداشتن موضع واحد و راهکارهای عملی ره به جایی نبرده است. این نشست که در پی تنگ تر شدن حلقه محاصره غزه و حمله به کشتی کاروان آزادی توسط اسرائیل برگزار شد، در بیانیه پایانی خود بر ضرورت اتخاذ موضع یکپارچه از سوی کشورهای اسلامی و اعمال تحریم هایی علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

علی لاریجانی هم در این نشست به بیان دیدگاه های ایران برای حل این مسئله پرداخت.

پیشنهاد های ایران برای حل بحران غزه عبارت بودند از: "بررسی کمیته سوم حقوق بشر سازمان ملل متحد درخصوص کیفرخواست گزارش ریچارد گلدستون با استفاده از ظرفیت حقوقدانان برجسته جهان اسلام"، "استفاده از ظرفیت جهان اسلام برای تحقق قطعنامه های شورای امنیت و اینکه چرا مجازاتهایی علیه رژیم اسرائیل در نظر گرفته نشده"، "پیگیری خلع سلاح اتمی و پذیرش مقررات ان پی تی با استفاده از این توافقنامه و آژانس بین المللی انرژی اتمی"، "برگزاری اجلاسی جهت همیاری و مقاومت با حضور همه نهادهای ضد جنگ و ضد جنایات بشری ضددولتی"، "تصویب قطع روابط سیاسی، تجاری وفرهنگی با رژیم اسرائیل در مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی"، "پیگیری نهادهای قانونی مجالس کشورهای اسلامی از دولتهای خود برای لغو عضویت رِژیم صهیونیستی در سازمانهای منطقه ای و بین المللی"، "تصویب قوانین داخلی در مجالس کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تردد شناورهای رژیم صهیونستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی"، "تصویب قوانین برای ممنوعیت استفاده هواپیماهای رژیم اسرائیل از فضاهای هوایی کشورهای اسلامی در پاسخ به محاصره غزه" و همچنین "پیش بینی و تدارک کاروان جدید کمک رسانی به غزه با همت مجالس کشورهای اسلامی".

حمله اسرائیل به کشتی کاروان آزادی که حامل کمک های انسان دوستانه به مردم غزه بود، موجب واکنش های جدی جامعه بین المللی به این واقعه شد. به طوری که پس از آن چند کشتی دیگر با هدف رساندن کمک به مردم غزه راهی این منطقه شد. ایران هم قرار بود روز یک شنبه گذشته یک کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای کودکان غزه ارسال کند اما اسرائیل تهدید کرده بود که با هر کشتی ایرانی که به آبهای اسرائیل نزدیک شود مثل کشتی جنگی برخورد خواهد کرد.

این حمله نه تنها موجب موجی از خشم میان مسلمانان شد بلکه واکنش جهانیان را هم برانگیخت و اعتراضات بسیاری در اقصی نقاط جهان در محکومیت این واقعه شکل گرفت.


نظر شما :