گروه وين پاسخ نامه ایران را نداده است

۰۹ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۹ کد : ۸۲۱۲ سرخط اخبار
گروه وين پاسخ نامه ایران را نداده است

 

نماينده ايران در آژانس در خصوص عکس‌العمل گروه وين به اعلام آمادگى ايران براى انجام مذاکرات بدون پيش شرط پيرامون تامين سوخت رآکتور تهران گفت که گروه وين تاکنون در رابطه با شرکت و تاريخ جلسه به مديرکل آژانس پاسخى نداده است.

«على اصغر سلطانيه» نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين پرسش که آيا گروه وين به نامه ايران درباره انجام مذاکرات براى تبادل سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران پاسخى داده است؟ گفت که در ملاقات وى با يوکيا آمانو مديرکل آژانس آمادگى کامل ايران براى مذاکرات بدون پيش شرط اعلام شده است، اما در هر حال ما منتظر پاسخ طرفهاى ديگر هستيم که بايد به مديرکل آژانس اعلام شود.
پاسخ جمهورى اسلامى ايران به نامه گروه وين روز دوشنبه (4 مرداد) تحويل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى شد.
سلطانيه همچنين در خصوص عکس‌العمل گروه وين (آمريکا، روسيه، فرانسه و آژانس) به اعلام آمادگى ايران براى مذاکرات که در ملاقات وى با مديرکل آژانس طى نامه‌اى رسمى اعلام شده بود، نيز اظهار داشت: گروه وين تاکنون در رابطه با شرکت و تاريخ جلسه پيرامون تامين سوخت رآکتور تهران به مديرکل پاسخى نداده است.
نماينده کشورمان در آژانس روى سخن خود را خطاب به گروه وين قرار داد و گفت: همانطور که پيشتر گفته شد، اين يک آزمونى براى ديگران (گروه وين) است که حسن نظر و عزم سياسى خودشان را براى انجام اين پروژه انساندوستانه در چارچوب آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نشان داده و از مسير تقابل و اقداماتى چون تحريم که هيچگونه تاثيرى بر روند فعاليت‌هاى صلح آميز هسته‌اى ايران نداشته است و صرفاً فضاى همکارى در آژانس را مخدوش کرده دست برداشته و به مسير همکارى برگردند.

رشد اقتصادى ايران به 3درصد مى‌رسد

واحد اطلاعات اکونوميست با تغيير پيش‌بينى قبلى خود اعلام کرد که در سال جارى رشد اقتصادى ايران به سه درصد مى‌رسد.

به گزارش ايسنا، اکونوميست در گزارش ماه جولاى 2010 خود در خصوص رشد اقتصادى ايران نوشت: انتظار مى‌رود طى مدت پيش‌بينى شده رشد اقتصادى ايران بهبود نسبى پيدا کند که دليل آن افزايش بهاى نفت و نيز افزايش اندک توليد نفت در ايران است.

به نوشته اين موسسه، رشد اقتصادى ايران از ميزان رشد ثبت شده در فاصله سال‌هاى 84 تا 87 کمتر خواهد بود و دليل اصلى آن کاهش بهاى نفت و نيز تحريم‌هاى اعمال شده بر اين کشور اعلام شده است.

اکونوميست برآورد کرده است که رشد توليد ناخالص داخلى واقعى ايران در سال گذشته معادل 0.7 درصد بوده باشد که کاهش بهاى نفت دليل اصلى آن اعلام و عنوان شده است که اين کاهش رشد مصرف خصوصى و سرمايه‌گذارى را تحت تاثير قرار داده است.

به نوشته اکونوميست اگر چه اين روند در سال آينده دچار تغيير خواهد شد اما انتظار مى‌رود رشد صادرات نفتى به دليل کمبود ظرفيت پالايش همچنان در سطح پايينى باقى بماند و اين امر ايران را همچنان به واردات بنزين وابسته نگه‌خواهد داشت.

با در نظر گرفتن اين فاکتورها پيش‌بينى مى‌شود که رشد اقتصادى ايران در سال جارى به سه و در سال 1390 به 3.4 درصد افزايش يابد.

سال 1391 سالى است که براى رشد اقتصادى ايران رقم 3.9 درصد پيش‌بينى و گفته شده است که اين شاخص در سال 1392 به چهار درصد افزايش خواهد يافت.

در همين حال عنوان شده است که رشد اقتصادى ايران در سال 1393 به سطح 4.1 درصد خواهد رسيد

کمک 40میلیون یورویی ایران به زیمبابوه

سفیر زیمبابوه در تهران از کمک 40 میلیون یورویی ایران به کشورش برای هزینه در بخش انرژی خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری پان افریکن، "نیکولاس کیتی کیتی" سفیر زیمبابوه در تهران گفته است که ایران این مبلغ را برای بخش انرژی، بانکداری و پروژه های صنعتی در کشورش هزینه خواهد کرد.

کیتی کیتی گفت: این مبلغ همچنین برای بازسازی نیروگاه اصلی زیمبابوه بمنظور افزایش تولید برق و کاهش سهمیه بندی و جیره بندی برق مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سفیر زیمبابوه با اشاره به کمک های مالی ایران به کشورش افزود: این تاسیسات منتظر ما هستند تا آنها را نجات دهیم. من اطمینان دارم که این به توسعه برنامه های اقتصادی ما کمک خواهد کرد.

وی همچنین از آغاز گفتگوهای کشورش با ایران برای دریافت خطوط اعتباری بیشتر، بمنظور احیای بخش های کشاورزی، بهداشت و فناوری زیمبابوه خبر داد.



بازداشت افشاگر احتمالی اطلاعات جنگ افغانستان


افشای بیش از 91 هزار سند محرمانه از جنگ افغانستان که یکشنبه هفته گذشته از سوی یک سایت ضد جنگ به نام " ویکی لیکس " منتشر شد ، هنوز در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد .

به گزارش عصر ایران دولت ایالات متحده آمریکا پس از انتشار این اسناد با وجودی که اذعان کرد که اسناد حرف جدیدی برای گفتن نداشته است ، اما بر این نکته نیز تاکید کرده است که انتشار این اسناد ممکن است امنیت نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان را با خطرات بیشتری مواجه کند .

در این اسناد که پشت پرده جنگ افغانستان را در فاصله سال های 2004 تا آخر سال 2009 روایت می کند ، به عملیات هایی که به کشتار غیر نظامیان افغان انجامیده و نیز به نقش برخی سازمان ها و کشورهای خارجی در تجهیز طالبان و القاعده اشاره شده است .

یکی از مسایل مهمی که پس از انتشار این اسناد مورد توجه قرار گرفته است ، منبع درز این اطلاعات به خارج بوده است . وب سایت ویکی لیکس منبع دریافت این اطلاعات را فاش نکرده است و حتی اعلام کرده که هزاران سند دیگر در دست دارد و می خواهد پس از بررسی آنها را نیز منتشر کند . دولت ایالات متحده از این وب سایت خواسته است که این اسناد را منتشر نکند .

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا روز شنبه در گزارشی اختصاصی از دستگیری یک کارشناس اطلاعاتی  22 ساله ارتش آمریکا به اتهام افشای اسناد جنگ افغانستان ، اطلاعاتی را منتشر کرده است .

این مسئول تحلیل اسناد مخفی ارتش آمریکا   که " برادلی مانینگ " نام دارد ، از یک پدر آمریکایی و از یک مادر بریتانیایی در اوکلاهمای آمریکا متولد شده است و گفته می شود برای بازجویی بیشتر از زندان نظامیان آمریکایی در کویت به واشنگتن منتقل شده است . منابع آگاه آمریکایی می گویند که وی اسناد محرمانه ارتش امریکا را در کامپیوتر شخصی خود ذخیره می کرده است .

خانواده مانینگ که در بریتانیا زندگی می کنند به روزنامه دیلی تلگراف گفته اند که نگرانند و فکر نمی کنند که اگر افشای این اسناد کار برادلی بوده ، او کار اشتباهی انجام داده است .

روزنامه دیلی تلراف می نویسد: مانینگ چند هفته قبل از انتشار اسناد محرمانه از جنگ افغانستان در صفحه فیس بوک خود انتقاداتی شدید از فرماندهان ارتش آمریکا و نیز جنگ افغانستان و عراق کرده است ، که ظن سازمان اطلاعات ارتش آمریکا را از احتمال دانلود کردن اسناد محرمانه از سوی وی و انتشار آن را افزایش داده است .

مانینگ یک همجنسگرا بوده و این مطلب را به صورت عام در نوشته ها و صفحه فیس بوک خود بیان می کرده است .

وی برای بازجویی بیشتر از کویت به آمریکا انتقال یافته است . وی در 12 ژانویه سال جاری در مطلبی در صفحه فیس بوک خود نوشت : برادلی مانینگ این جنگ را نمی خواهد و این جنگ به زودی با شکست به پایان خواهد رسید "

در اوایل ماه می سال جاری و هنگامی که برادلی در پایگاهی آمریکایی در نزدیکی شهر بغداد خدمت می کرد ، وی مطالب دیگری را در انتقاد از ارتش آمریکا و سرخوردگی خود از خدمت در این ارتش در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده است و از جمله وی در مطلبی که ظن ماموران اطلاعاتی آمریکا را تقویت کرده نوشته است : برادلی مینینگ حالا اینجا را ترک می کند در حالی که این احساس را دارد که چیزی برای جا گذاشتن ندارد

وی در اواخر ماه می و به اتهام انتشار یک ویدئو از حمله هلی کوپترهای آمریکایی در منطقه ای نزدیک بغداد دستگیر شد و برای بازجویی  به پایگاهی در کویت منتقل شد . این ویدئو در ماه آوریل سال جاری میلادی ( اردیبهشت 89) از سوی وب سایت ویکی لیکس منتشر شد و نشان می داد که چگونه سربازان آمریکایی که در یک هلی کوپتر مستقر بودند ، بی محابا به عده ای از غیر نظامیان عراقی حمله کرده و آنها را کشته اند .

روزنامه دیلی تلگراف می نویسد که برادلی پس از انتشار اسناد محرمانه جنگ افغانستان در وب سایت ویکی لیکس به عنوان متهم ردیف اول انتقال این اسناد به سایت ویکی لیکس به آمریکا منتقل شده است .

اما سوال اساسی اینک این است که با توجه به اینکه محل خدمت مانینگ هزاران کیلومتر از افغانستان فاصله دارد ، وی چگونه توانسته به اسنادی در این حجم از جنگ افغانستان دسترسی داشته باشد ؟

مخالفت پکن با تحريم‌هاى اتحاديه اروپا عليه ايران


سخنگوى وزارت امور خارجه چين بر مخالفت پکن با تحريم‌هاى اتحاديه اروپا عليه ايران تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، روزنامه چاينا ديلى به نقل از ژيانگ يو، سخنگوى وزارت امور خارجه چين که روز جمعه صحبت مى کرد گزارش داد: ما اميدواريم که طرف هاى مربوطه به ابزارهاى ديپلماتيک( در حل ) اين مساله پايبند باشند.

وى به خبرنگاران گفت که چين تاکيد دارد که اين مساله از طريق گفت و گو حل و فصل شود.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا دوشنبه گذشته تحريم‌هاى جديدى را عليه ايران به دليل خوددارى تهران از توقف برنامه غنى سازى اورانيوم اعمال کردند.

اقدامات اتحاديه اروپا در اين راستا با پيروى از اقدام مشابه دولت آمريکا صورت مى گيرد و اين تحريم ها فراتر از چيزى است که در ماه ژوئن به تصويب شوراى امنيت سازمان ملل رسيد.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا در تاريخ اول ژوئيه طرح قانونى تحريم هاى جديد عليه ايران را امضا کرد.

ايران نامه اى را در خصوص ازسرگيرى گفت وگوهاى هسته يى براى يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى ارسال کرده است، اين نامه که به طور مشترک از سوى شوراى عالى امنيت ملى ايران و سازمان انرژى اتمى اين کشور تهيه شده است بر آمادگى ايران براى از سرگيرى گفت وگوها تاکيد مى کند.

سخنگوى وزارت امور خارجه چين گفت: ما از اقدام ايران در اين مساله استقبال مى کنيم.

وى تاکيد کرد: چين اميدوار است که گفت وگوها ميان ايران و گروه وين متشکل از آمريکا، فرانسه، روسيه و آژانس در اسرع وقت آغاز شود.

به گزارش ايسنا مهمانپرست، سخنگوى وزارت خارجه کشورمان نيز در رابطه با تحريم‌هاى اتحاديه اروپا عليه ايران تاکيد کرد: جمهورى اسلامى ايران اقدام اخير اتحاديه‌ى اروپا را گام ديگرى در مسير دشمنى با ملت ايران ارزيابى مى‌نمايد که فضاى بى‌اعتمادى ميان ملت ايران و بانيان اين اقدام را تشديد خواهد کرد و داراى تبعات منفى براى آنها خواهد بود.

درخواست اوباما از ايران

رئيس‌جمهور آمريکا روز گذشته از ايران خواست تا سه تبعه آمريکايى را که سال گذشته به صورت غيرقانونى وارد مرزهاى غربى کشورمان شده‌ و به اتهام جاسوسى در بازداشت به سر مى‌برند، آزاد کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، کاخ سفيد روز گذشته اعلام کرد: « "باراک اوباما " روز گذشته از مقامات تهران خواست سه گردشگر آمريکايى را که از يکسال پيش در ايران بازداشت شده‌اند، فورا آزاد کنند.»
اوباما درباره اين سه تبعه آمريکايى بازداشت‌شده در ايران ادعا کرد: «اين سه تبعه آمريکايى هيچ جرمى مرتکب نشده‌اند و زمانى که دستگير شدند در حال گردشگرى در منطقه مرزى ايران و عراق بوده‌اند. با اين وجود آنها از يکسال پيش تاکنون تحت بازداشت قرار دارند و خود و خانواده‌شان دچار سردرگمى و درماندگى شده‌اند.»
سه تبعه آمريکايى به نام‌هاى "شين بائر " 27 ساله، "سارا شورد " 31 ساله و "جاشوا فاتل " 27 ساله 31 ژوئيه سال گذشته در حالى که به صورت غيرقانونى وارد مرزهاى غربى کشورمان شده‌ بودند و در حال پرسه‌زنى در نزديکى مرز عراق بودند، به اتهام جاسوسى توسط مقامات کشورمان بازداشت شدند و پس از دستگيرى خود ادعا کردند که در حال انجام سفر کوهنوردى وارد ايران شده‌اند.
اوباما در ادامه ادعاهاى افزود: «من از مقامات ايران مى‌خواهم فورا اين سه تبعه آمريکايى را آزاد کنند. بازداشت ناعادلانه اين سه گردشگر هيچ ربطى به مخالفت‌هاى مداوم موجود ميان آمريکا و جامعه بين‌الملل با دولت ايران بر سر موضوعات مختلف ندارد.»
رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه ضمن رد هرگونه ارتباط ميان بازداشت‌شدگان آمريکايى و دولت اين کشور گفت: «مى‌خواهم واضح بگويم: سارا، شين و جاشوا هرگز براى دولت آمريکا کار نکرده‌اند و تنها جوانانى روشنفکر و جسور هستند.»
ادعاهاى باراک اوباما در حالى مطرح مى‌شود که "هيلارى کلينتون " وزير امور خارجه اين کشور نيز روز گذشته بار ديگر از مقامات کشورمان خواست سه آمريکايى بازداشت شده را آزاد کنند.
کلينتون طى بيانيه‌اى در اين باره اعلام کرد: «من از ايران مى‌خواهم که در اين خصوص عادلانه رفتار کند و به سه آمريکايى بازداشت شده اجازه دهد به کشورشان بازگردند.»
مادران اين سه تبعه آمريکايى اواخر ارديبهشت ماه گذشته با فرزندان خود در هتل استقلال تهران ديدار کردند و پس از اين ديدار ضمن اعلام اينکه با فرزندانشان رفتار خوبى صورت گرفته و آنها از لحاظ جسمانى و سلامتى در شرايطى خوبى قرار دارند؛ از مقامات ايرانى به دليل برخورد خوب و فراهم آوردن فرصت ملاقات آنها با فرزندانشان تشکر کردند.

تائید حکم اعدام 6 نفر از متهمان حوادث بعد از انتخابات

کیهان- حکم اعدام يکى از اعضاى گروهک تروريستى منافقين و فعال در آشوب هاى خيابانى سال گذشته قطعى شده است.

«جعفر-ک» که شهريور سال گذشته حين فعاليت در اغتشاش دستگير شد پيش از اين در دهه 60 به خاطر همراهى با سازمان منافقين 10 سال در زندان به سر برده و سال 1370 آزاد شده بود. پسر وى هم اکنون در مقر نظامى اشرف -واقع در عراق- با تروريست ها همکارى مى کند و خود وى نيز پيش از اين به مقر منافقين رفته و مجدداً به کشور بازگشته است.

نامبرده طى 11 ماه گذشته ابتدا در شعبه 28 دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام محاربه، اجماع و تبانى به قصد اقدام عليه امنيت ملى و فعاليت تبليغى عليه نظام محکوم به اعدام شد و پس از اعتراض توسط وکيل، پرونده به دادگاه تجديدنظر رفت. دادگاه تجديدنظر هم پس از رسيدگى حکم اعدام اين عضو گروهک منافقين را تأييد کرد.

بنابه گزارش رسانه هاى ضد انقلاب شعبه 31 ديوان عالى حکم نامبرده را تأييد کرده است. گفته مى شود 6 تن از وابستگان گروهک تروريستى منافقين که در حين آشوبگرى و خرابکارى در حوادث سال گذشته دستگير شده اند، در انتظار اجراى حکم اعدام به سر مى برند.


نظر شما :