تهران عقب نشینی نمی‌کند

۱۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۲ کد : ۸۲۸۴ سرخط اخبار
تهران عقب نشینی نمی‌کند

خبرگزارى آسوشيتدپرس در گزارشى مدعى شد درحالى که ايران و قدرت‌هاى جهانى براى دورجديد گفت‌وگوهاى هسته‌يى آماده مى‌شوند، به نامه‌هايى از جانب نمايندگان ايران به مقامات ارشد بين‌الملى دست‌يافته و مدعى شد که بعيد است تهران مصالحه‌اى را پيشنهاد و عقب نشينى کند کند.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى آسوشيتدپرس افزود: دو نامه که هر دو اواخر ماه گذشته نگاشته شده و در اختيار آسوشيتدپرس قرار گرفته است منعکس کننده قصد ايران براى تداوم فعاليت‌هاى هسته‌يى است که منجر به دور جديد تحريم‌هاى سازمان ملل، اتحاديه‌ى اروپا و آمريکا (عليه تهران) شده است.

درعين حال قدرت‌هاى جهانى که براى گفت‌وگو با تهران آماده مى‌شوند قصد تسليم شدن در برابر خواسته‌هاى مهم مربوط به فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم ايران را ندارند و اين امر دورنماى رفع تنش‌ها با دور جديد مذاکرات را تضعيف مى‌کند.

ايران اصرار کرده که مى‌خواهد اورانيوم را براى توليد سوخت غنى‌سازى کند و اتهامات مبنى بر اين که از اين برنامه براى توليد مواد شکافت‌پذير کلاهک استفاده مى‌کند را تکذيب کرده است

در ادامه گزارش آسوشيتدپرس آمده است: نامه‌هاى ياد شده را مقامى که به دليل محرمانه بودن آن‌ها خواست نامش فاش نشود در اختيار آسوشيتدپرس قرار داد. اين روزنامه به دو سرى گفت‌وگوها مى‌پردازد که احتمالا در پاييز سال جارى از سر گرفته مى‌شود؛ در يک دور از مذاکرات، آمريکا،‌ روسيه، ‌چين، فرانسه، انگليس و آلمان بار ديگر ايران را براى تعهد به تعليق غنى‌سازى تحت فشار خواهند گذاشت. دور ديگر گفت‌وگو مى‌کوشد گفت‌وگوهايى با حضور تهران، واشنگتن، پاريس و مسکو درباره‌ى تبادل سوخت راکتور تحقيقاتى ايران را احيا کند

آسوشيتدپرس نوشت:« يک نامه که خطاب به کاترين اشتون ـ رييس سياست خارجى اتحاديه‌ى اروپا ـ است از پيشنهاد وى براى از سرگيرى گفت‌وگوها يک روز پس از آن که شوراى امنيت دور چهارم تحريم‌ها را عليه ايران اعمال کرد، انتقاد مى‌کند وآن را "حيرت‌آور" مى‌نامند و تحريم‌هاى اتحاديه اروپا و آمريکا را که متعاقب آن تصويب شد "حتى حيرت‌آورتر" توصيف مى‌کند.

اين نامه مى‌گويد: اين نوع رفتار کاملا غيرقابل پذيرش است.

نامه دوم مى‌گويد که "شرايط نامعقول" تحميلى غرب مانع از دور جديد گفت‌وگوها درباره‌ى تبادل سوخت مى‌شود." اين نامه که خطاب به يوکيا آمانو ـ مدير کل آژانس بين المللى انرژى اتمى ـ است، پنج عضو دائم شوراى امنيت را به مسموم کردن فضا " از طريق اعمال يک قطعنامه‌ى غيرقانونى ديگر" متهم مى‌کند

آسوشيتدپرس افزود:« درحالى که هر دو نامه مى‌گويد ايران حاضر به گفت‌وگو است، نامه‌اى که خطاب به اشتون است، مانع را آن‌قدر بالا قرار داده! که رسيدن به آن ممکن نيست و مى‌گويد که تهران آماده است فقط در صورتى بر سر ميز بنشيند که طرف ديگر به "خصومت" پايان دهد و از "هر گونه فشار يا تهديد" خوددارى کند و "موضع روشن (خود) در قبال تسليحات هسته‌يى رژيم صهيونيستى" را اعلام کند. در حالى که ايران اکنون مى‌گويد حاضر به تبادل (سوخت) است، مخاطبانش مى‌گويند اين موضوع بايد مجدد مورد مذاکره قرار گيرد زيرا تهران اکنون اورانيوم با غناى بالاى بيش‌ترى را در اختيار دارد.

به علاوه اکنون ايران اورانيوم را در سطوح بالاتر غنى‌سازى مى‌کند. غرب مى‌خواهد اين روند پيش از هر گونه ملاحظه‌ى گفت‌وگوهاى جديد درباره‌ى تبادل سوخت متوقف شود. در اقدامى ديگر که از نظر غرب موجب پيچيدگى بيش‌تر است ايران حمايت ترکيه و برزيل را در اعمال فشار براى بازگشت به سوى گفت‌وگوهاى تبادل سوخت و ضرورتا تحت مفاد نخستين آن که اکنون مخاطبانش حاضر به پذيرش آن نيستند، جلب کرده است. روسيه از درخواست ايران براى دعوت از برزيل و ترکيه براى شرکت در مذاکرات استقبال کرد، در حالى که آمريکا و فرانسه به آن ترديد دارند

ایران با تمام خواست‌های اوباما موافقت کرد ولی تحریم شد

رئيس جمهور برزيل در نشست منطقه‌اى آمريکاى لاتين بار ديگر مخالفت خود با تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران را اعلام کرد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "بوئنس‌آيرس هرالد "، "لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا " در نشست اتحاديه "مرکوسور " در آرژانتين بار ديگر بر مخالفت خود با قطعنامه تحريم‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران تاکيد کرد و از درخواست خود براى برگزارى گفت‌وگو براى حل موضوع برنامه هسته‌اى ايران حمايت کرد.
برزيل بارها حمايت خود از برنامه هسته‌اى صلح‌آميز ايران را اعلام کرده است و بر ضرورت حل اختلافات از طريق مذاکره تاکيد کرده است.
داسيلوا همچنين چند روز پيش گفته بود که به موثر بودن تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران، اطمينان ندارد.
بر اساس اظهارات وى، آغاز مذاکرات براى تحريم‌هاى جديد عليه ايران در زمانى که دولت تهران با همه درخواست‌هاى مطرح شده از طرف "باراک اوباما "، رئيس‌جمهور آمريکا، موافقت کرده بود، براى وى بسيار غير منتظره بود.
لولا داسيلوا افزود: سندى که ما (برزيل و ترکيه) با "محمود احمدى‌نژاد " به امضاء رسانديم، تقريبا آن شرايطى را دارا بود که اوباما براى دستيابى به آنها با من صحبت کرده بود.
رئيس‌جمهور برزيل خاطر نشان کرد: آنچه که بايد قرارداد مى‌شد، به تحريم تبديل شد.
17
مى (27 خرداد) گذشته برزيل و ترکيه بيانيه‌اى را با ايران تنظيم کردند که بر اساس آن،‌ايران با انتقال 1200 کيلوگرم از اورانيوم کم غنى‌شده خود به ترکيه موافقت کرد تا به جاى آن براى رآکتور تحقيقاتى خود در تهران سوخت هسته‌اى دريافت کند.
اما آمريکا و متحدان اروپايى خود با رد اين بيانيه، از نفوذ خود براى تصويب قطعنامه چهارم عليه ايران استفاده کردند.

تجهیز ارتش لبنان به تمامی امکانات لازم

رئیس جمهور لبنان امروز اظهار داشت که ارتش این کشور برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به تمامی امکانات لازم تجهیز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، میشل سلیمان با سخنرانی در پایگاه مرزی ارتش لبنان در روستای العدیسه واقع در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی اظهار داشت: دولت لبنان در نشست آتی خود طرحی را برای تجهیز ارتش به تمامی امکانات مورد نیاز ارائه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح تجهیز ارتش لبنان به تمامی امکانات لازم و مورد نیاز علیرغم مواضع و [ناخوشایندی] برخی از کشورها در قبال این موضوع ارائه خواهد شد.

خاطرنشان می شود نظامیان رژیم صهیونیستی روز سه شنبه با تانک ها و تجهیزات نظامی خود به روستای العدیسه در جنوب لبنان تجاوز کردند که این امر منجر به درگیری با نیروهای ارتش لبنان شد که به دفاع روی آورده بودند. در این درگیری یک افسر بلندپایه رژیم صهیونیستی به هلاکت رسید و سه لبنانی از جمله دو نظامی کشته شدند.



چین درخواست امریکا را رد کرد

دولت چین در دیدار با مقام های عالی رتبه جمهوری اسلامی که در پکن به سر می برند از همکاری های گسترده خود با ایران دفاع کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،رویترز در گزارشی در این زمینه از پکن نوشت: لی کیگانگ،معاون نخست وزیر چین در دیدار با وزیر نفت ایران که در مقر حزب کمونیست چین واقع در مرکز پکن انجام پذیرفت از همکاری های کشورش با تهران در حوزه انرژی و انجام پروژه های اکتشافی و حفاری دفاع نمود. حمایت چین از تداوم همکاری با ایران با وجود فشار آمریکا صورت گرفته است.
بنا بر این گزارش، این مقام بلند پایه چینی در دیدار با مسعود میر کاظمی،وزیر نفت ایران گفت:جمهوری اسلامی شریک مهم تجاری چین در آسیای غربی می باشد و این کشور از عمده ترین تامین کنندگان نفت ما محسوب می گردد.روابط اقتصادی دو جانبه و همکاری های تجاری نیز تا کنون نتایج  ثمر بخش زیادی را در بر داشته است.
لی در ادامه اظهار داشت:چین به شدت مایل به همکاری با ایران می باشد و سیاست اعتماد سازی دو جانبه  ، حفظ ارتباط ،گفتگو  و همکاری در موضوعات بین المللی را برای برقراری ثبات در منطقه تداوم می بخشد.
این گزارش می افزاید،این مقام بلند پایه چینی همچنین پیشبرد روابط دو جانبه با ایران را مورد تاکید قرار داد.
رویترز در خاتمه نوشت:در نیمه اول سال جاری ایران  با صادر کردن نه میلیون بشکه نفت خام  به چین سومین تامین کننده انرژی سوختی مورد نیاز این کشور بوده است و  در این زمینه عربستان و آنگولا را کنار زده است.

طلبه‌های طالبان در راه ایران


جوان آنلاین- به تازگی تعداد 100 نفر طلبه مدارس علوم دینی وابسته به گروهک طالبان در کشور پاکستان پس از اتمام دوره آموزشی به کشورهای عراق،‌ ایران وافغانستان اعزام شده اند
از این تعداد 30 نفر به عراق، ‌20 نفر به ایران و 20 نفر به افغانستان اعزام و مابقی در پاکستان حضور دارند
منابع آگاه معتقدند این افراد برای انجام عملیات انتحاری آموزش دیده و برای انجام اقدامات خرابکارانه عازم این کشورها شده‌ند.

نخست وزیر انگلیس: ایران سلاح هسته ای دارد


کیهان: در پى سخنان اخير نخست وزير انگليس که مدعى شده بود ايران سلاح هسته اى در اختيار دارد، جناح مخالف انگليس سخنان ديويد کامرون را اشتباه بزرگ و افتضاح سياسى دانست.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، جناح مخالف انگليس پنج شنبه گذشته ديويد کامرون نخست وزير اين کشور را متهم کرد درباره ايران و برنامه هسته اى اين کشور مرتکب اشتباه شده است.

در همين زمينه، حزب کار انگليس ديويد کامرون رئيس حزب محافظه کار را ابله سياست خارجى توصيف کرده و با انتقاد از سخنان وى درباره برنامه هسته اى ايران وى را متهم کرد که با سخنان خود گند زده و افتضاح به بار آورده است.

نخست وزير انگليس چندى پيش که در شهر هوو در جنوب شرقى کشورش سخنرانى مى کرد اعلام کرده بود که اروپا با استفاده از نفوذ ترکيه مى تواند برخى مشکلات از جمله روند صلح خاورميانه و مسئله ايران را که سلاح هسته اى در اختيار دارد حل و فصل کند.

کريس برايانت نماينده حزب کار در پارلمان انگليس نيز با اشاره به اظهارات کامرون اعلام کرد: ديويد کامرون اکنون بايد اذعان کند که يکبار ديگر در زمينه سياست خارجى مرتکب اشتباه شده است.

از سوى ديگر؛ دفتر نخست وزيرى انگليس مدعى شده که اظهارات ديويد کامرون اشتباه نبوده است چرا که منظور او تلاش براى جلوگيرى از ساخت سلاح هسته اى در ايران بوده است.

شکايت ‌ايران از تحريم‌ها‌ عليه کشتيرانى

جام جم آنلاين: مديرعامل کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران گفت:‌ 3 شکايت درباره اعمال تحريم‌هاى يکجانبه عليه کشتيرانى ايران در انگلستان، اتحاديه اروپا و آمريکا در دست طرح و رسيدگى قرار دارد.

محمدحسين داجمر در گفتگو با جام‌جم افزود: پس از اعمال تحريم‌هاى يکجانبه عليه ايران که آخرين آن تحريم‌هاى اتحاديه اروپا بود، اين شرکت به استناد قوانين موجود در دريانوردى بين‌المللى شکايت‌هايى را در کشورهاى انگليس، اتحاديه اروپا و آمريکا با کمک وکلاى خود مطرح کرده است که نوبت رسيدگى به شکايتى که در انگليس مطرح است، هفته جارى خواهد بود.

وى اظهار کرد: قوانين کشتيرانى بين‌المللى مى‌گويند شرکت‌هاى کشتيرانى هيچ‌گونه مسووليتى درباره آنچه حمل مى‌کنند، ندارند و مسووليت اين مساله برعهده صاحب کالاست که در اسناد قانونى ماهيت کالايش را ذکر کرده است؛ لذا نمى‌توان شرکت کشتيرانى جمهورى اسلامى را صرفا به دليل اين‌که کالا حمل مى‌کند، مورد تحريم قرار داد يا حساب‌هايش را مسدود کرد . داجمر تصريح کرد: اين مساله کاملا روشن است و اميدواريم دادگاه‌هاى مستقل اين کشورها تحريم‌هاى اعمال‌شده عليه کشتيرانى را لغو کنند.

وى گفت: اگر تحريمى عليه کشتيرانى يا شرکت‌هاى تابعه‌اش اعمال مى‌شود حتما بايد قائل به دليل و سند و مدرک باشد. صرف اين‌که استناد به حرف‌هاى رسانه‌ها بخواهند تحريمى عليه يک شرکت بازرگانى کشتيرانى انجام دهند، نشان از سياسى بودن تحريم‌ها و بهانه‌گيرى دارد.مديرعامل کشتيرانى ايران افزود: ما حتى يک مورد سراغ نداريم که کشورهاى غربى بتوانند چيزى در محموله‌هاى کشتيرانى جمهورى اسلامى پيدا کنند که درباره آن بهانه بگيرند. مدتى پيش هم مدعى شدند که درون يک محموله مواد شيميايى ارسالى ما به سوريه اسلحه وجود داشته، حال آن‌که صاحب آن کالا بخش خصوصى بوده و ما فقط حمل‌کننده کالا بوده‌ايم و باوجود جنجال رسانه‌اى که صهيونيست‌ها ايجاد کردند، نتوانستند چيزى را ثابت کنند.

وى تصريح کرد: پرسش ما اين است که اگر عملکرد کشتيرانى جمهورى اسلامى يا کالاهايى که حمل مى‌کند، مشکل دارد چرا به هيچ مرجع قانونى شکايتى تسليم نمى‌شود تا طرفين ادعاى خود را به قضاوت بگذارند؟ حرف ما اين است که صريح مدارکشان را ارائه کنند. اما وقتى فقط جنجال رسانه‌اى مى‌شود روشن است که ادعاها درباره اين شرکت پوچ و توخالى است.

داجمر اظهار کرد: تاکنون حتى يک محموله شرکت کشتيرانى نبوده که بتوانند هرگونه بهانه‌اى از آن به دست بياورند و اين امر، ما را سربلند کرده است.

مديرعامل کشتيرانى جمهورى اسلامى در پاسخ به اين پرسش که آيا تاکنون بازرسى از ناوگان کشتيرانى ايران شده است يا خير، گفت: براساس قوانين بين‌المللى، بازرسى زمانى امکانپذير است که کشور صاحب پرچم کشتى اين اجازه را به بازرس بدهد. در اين مدت اخير نيز فقط يک درخواست بازرسى مطرح شد که با پاسخ منفى ايران مواجه و منتفى شد.

وى درباره تدابير درنظر گرفته شده براى مقابله با تحريم کشتيرانى افزود: هدف تحريم‌ها در نهايت اين است که ناوگان کشتيرانى ايران را زمين‌گير کند، اما اين‌که اين ناوگان به کار خود با قوت ادامه مى‌دهد، نشان از اين دارد که ما با تدابيرى، تحريم‌ها را بى‌اثر کرده‌ايم.

قبلا نيز چنين تحريم‌هايى را تجربه کرده‌ايم مى‌بينيد که تاثيرى در روند کارى ما نداشته است. البته برخى کارها را کند و دشوار کرده است، اما در روند کلان کار تاثيرى برجاى نگذاشته است.

وى همچنين از تقويت حضور ناوگان کشتيرانى ايران در درياى خزر خبر داد و گفت:‌سهم ايران در کشتيرانى درياى خزر حدود 20 درصد است و ناوگان ما در ميان کشورهاى حاشيه اين دريا نوترين و با کيفيت‌ترين ناوگان به شمار مى‌آيد.مشروح گفتگوى جام‌جم با مديرعامل کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران بزودى منتشر مى‌شود.

نظر شما :