سپر دفاع موشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های ایران

۲۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۸ کد : ۸۶۱۶ سرخط اخبار
سپر دفاع موشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های ایران

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ضرورت ایجاد یک سیستم دفاع ضد موشکی برای آنچه که مقابله با قابلیت های موشکی روبه توسعه ایران خواند ، خبر داد .
به گزارش عصر ایران دبیر کل ناتو در گفتگو با هفته نامه  ساندی تلگراف بریتانیا -  که یک روز پس از دیدار او با پرزیدنت اوباما انجام شد -  با اشاره به این موضوع گفت که آمریکا از طرح وی برای ایجاد یک سپر موشکی 200 میلیون یورویی برای محافظت اعضای اروپایی ناتو در برابر تهدیدات موشکی ایران ، حمایت کامل می کند . وی افزود که  این طرح در اجلاس ماه نوامبر سران ناتو در لیسبون پرتغال به بحث گذاشته خواهد شد .
راسموسن در این مصاحبه درباره قابلیت های موشکی ایران گفت : " بر اساس اظهارات عمومی مقامات ایرانی آنها موشک هایی در اختیار دارند که قادر است کشورهای اروپایی را هدف قرار دهد و آنها آشکارا اعلام کرده اند که برنامه موشکی خود را همچنان ارتقا خواهند داد .
وی افزود : " اگر ایران به توانایی (سلاح ) هسته ای دست یابد بسیار خطرناک  خواهد شد و تهدیدی برای اعضای ناتو خواهد بود و این دقیقا همان دلیلی است که مرا به ارایه  طرحی برای ایجاد یک سیستم دفاع موشکی جدید و موثر واداشته است .
راسموسن افزود که سیستم دفاع ضد موشکی جدید ناتو می تواند مشارکت روسیه را نیز به همراه داشته باشد .
راسموسن با ادعای اینکه هزینه 200 میلیون یورویی این سپر دفاع ضد موشکی برای محافظت از جمعیت 900 میلیون نفری 28 عضو سازمان ناتو رقمی بسیار ناچیز است ، درباره احتمال مشارکت دادن روسیه در این طرح گفت : " هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است . ما در این باره با روس ها مشورت خواهیم کرد . ما نیازمند یک سپر موثر دربرابر یک تهدید واقعی هستیم .
طرح سپر دفاع ضد موشکی پیشین آمریکا در اثر مخالفت های شدید روسیه از سوی دولت پرزیدنت اوباما لغو شد ، اما ایالات متحده طرح جدیدی در این راستا ارایه داده که از قرار معلوم استقرار سیستم های دفاع ضد موشکی در ترکیه و بلغارستان مورد بحث است .
در طرح پیشین قرار بود رادارهای فوق پیشرفته  در جمهوری چک و 10 موشک رهگیر در کشور لهستان مستقر شوند ، اما روسیه با انتقال موشک های کوتاه برد " اسکندر " خود به مرزهای غربی خود در برابر این طرح واکنش نشان داد .
روسیه معتقد است که آمریکا تهدید موشکی ایران را بهانه قرار داده و هدف اصلی واشنگتن از استقرار سپر دفاع ضد موشکی در شرق اروپا ، بر هم زدن موازنه قوا و مهار قابلیت های موشکی روسیه  بوده است .

 

وثیقه 500 میلیونی برای سارا شورد

فارس- دادستان تهران از امکان آزادى يکى از سه‌تبعه آمريکايى که در ايران در بازداشت به سر مى‌برند، خبرداد.
عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان عمومى و انقلاب تهران صبح امروز در نشست خبرى خود با خبرنگاران رسانه‌ها گفت: ‌سارا شورد جاسوس آمريکايى با توديع وثيقه 5 ميليارد ريالى مى‌تواند آزاد شود.
وى افزود: اين تبعه آمريکايى ممنوع‌الخروج نيست.
به گفته دادستان عمومى و انقلاب تهران قرار بازداشت دو جاسوس ديگر آمريکايى تمديد شده است.

موافقت عراق با پرداخت غرامت به آمریکا

دولت عراق با پرداخت غرامت به آمریکایی هایی که در جریان جنگ عراق و کویت در سال 1990 در معرض شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفتند موافقت کرد.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا، دولت عراق تحت فشارهای آمریکا اعلام کرد که 400 میلیون دلار به شهروندان آمریکایی که به ادعای واشنگتن در جریان حمله عراق به کویت در سال 1990 از سوی حکومت صدام تحت شکنجه قرار گرفته یا آسیب روحی دیده اند غرامت پرداخت کند.
اعلام این تصمیم پس از توافق "جیمز جونز" سفیر جدید آمریکا در بغداد و "هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق طی هفته گذشته صورت می گیرد.
وزارت امور خارجه عراق در این رابطه با اشاره به خبر فوق اعلام کرد که این توافق ممکن است تحریم های سازمان ملل متحد علیه عراق را پایان دهد.
خاطرنشان می شود شورای امنیت بعد از جنگ خلیج فارس در سال 1991 اعلام کرد که عراق باید به کشورهایی که در نتیجه اشغال کویت توسط رژیم دیکتاتوری صدام خسارت دیده اند غرامت پرداخت کند.

سفر احمدی نژاد به قاهره در دستور کار نیست

معاون خاورمیانه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در خصوص سفر دکتر احمدی نژاد به مصر موردی در دستور کار وزارت خارجه نیست.
محمد رضا رئوف شیبانی معاون خاورمیانه و مشترک المنافع کشورمان در گفت و گو با خبرآنلاین خبر سفر ناگهانی محمود احمدی نژاد به مصر را تکذیب کرد.
وی در پاسخ به سئوالی درباره انتشار خبری در خصوص احتمال تصمیم ناگهانی رییس جمهور برای سفر به مصر خاطرنشان کرد: موردی در دستور کار دو جانبه وزارت خاجه ایران و مصر وجود ندارد که بخواهیم بر اساس آن سفر دکتر احمدی نژاد به قاهره را پیش بینی کنیم.
شیبانی همچنین به لغو سفر اخیر منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان به مصر اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی و توافقی که میان ایران و مصر انجام شد نشست وزرای خارجی تروئیکای عدم تعهد که قرار بود در قاهره انجام شود، به حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک در اواخر شهریور موکول شده است.
پیش از این برخی منابع خبری از سفر ناگهانی محمود احمدی نژاد به مصر خبر داده بودند. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گزارش داد که رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره این سفر را بعید ندانست.
مجتبی امانی که با این روزنامه عرب زبان گفت و گو می کرد نسبت به توسعه روابط ایران و مصر ابراز امیدواری کرد و گفت: همانطور که لغو سفر متکی به قاهره، ناگهانی بود ممکن است اتفاق ناگهانی دیگری نیز رخ دهد و تنها متکی، به قاهره سفر نکند بلکه شخص محمود احمدی نژاد نیز به این سفر اقدام کند. این بعید نیست. اقدامات ناگهانی و از پیش معلوم نشده در روابط مصر و ایران، زیاد هستند.
مصر هفته پیش، سفر از پیش برنامه ریزی شده منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به قاهره را به دلیل اظهارات وی درباره حسنی مبارک رئیس جمهور مصر لغو کرد.
متکی در آستانه روز قدس گفته بود که سران کشورهای عربی حاضر در مذاکرات مستقیم صلح میان سران اسرائیل و فلسطین در واشنگتن، خیانتکار هستند.
امانی در حاشیه مراسم افطار دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره، درباره لغو سفر متکی به قاهره گفت: من به وزارت خارجه مصر توضیح دادم که اظهارات متکی در انتقاد از مذاکرات صلح خاورمیانه، به مناسبت روز قدس بود و این روز با مشارکت مصر در نشست مذاکرات مستقیم صلح در واشنگتن مصادف شده بود.
وزیر امور خارجه ایران قرار بود برای حضور در نشست تروئیکای جنبش عدم تعهد به قاهره سفر کند و با همتایان مصری و کوبایی خود دیدار کند که این نشست لغو و به زمان دیگری موکول شد.
رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره افزود: هنگامی که به وزارت امور خارجه مصر رفتم فکر می کردم موضوع، بررسی برنامه سفر متکی به قاهره است اما ناگهان با ناراحتی قاهره از اظهارات متکی و تصمیم مصر برای لغو نشست ترویکای جنبش عدم تعهد و سفر وزیر امور خارجه ایران روبه رو شدم.
رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره با این حال گفت: روابط میان قاهره و تهران پر از اتفاقات ناگهانی است. ممکن است متکی یا شخص رئیس جمهور احمدی نژاد را همین جا در قاهره ببینیم. این بعید نیست.
از سال 1979 روابط دیپلماتیک میان ایران و مصر قطع شد و هم اکنون روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع است.
در همین حال احمد الغمراوی رئیس انجمن دوستی مصر و ایران نیز با انتقاد شدید از دشمنان اسلام گفت: آنها برای افزایش درگیری ها و نزاع میان کشورهای اسلامی تلاش می کنند. وی افزود: به سود دشمنان اسلام نیست که رابطه ای میان ایران و مصر برقرار باشد.
احمدی نژاد در روز 24 اردیبهشت 1386 در کنفرانس خبری در شهر ابوظبی گفته بود: به صراحت اعلام می‌کنم اگر دولت مصر اظهار آمادگی کند تا پایان وقت اداری امروز سفارت ایران را در مصر برپا خواهیم کرد.

استقبال آلمان از پذيرش ترکيه در اتحاديه اروپا

وزير خارجه آلمان اعلام کرد از نامزدى ترکيه به منظور عضويت در اتحاديه اروپا استقبال مى‌کند.

به گزارش فارس به نقل از فايسننشال تايمز آلمان، "گوئيدو وستروله " روز گذشته در بروکسل گفت: ترکيه کاملا حق دارد که با آن با احترام برخورد شود تا در اين مورد توافق شود.
وى افزود: من فکر مى‌کنم اروپا تمايل دارد منصفانه و در کمال احترام با ترکيه رفتار کند و به گفت‌وگوها ادامه دهد.
وى اين اظهارات را در حاشيه ديدار با همتايان اروپايى خود از جمله "احمد داووداوغلو " وزير خارجه ترکيه و به موازات ابراز نگرانى هاى "کاترين آشتون " نماينده سياست خارجى اتحاديه اروپا درباره مشکلات احتمالى از پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا ابراز داشت.
وستروله پيش از اين نيز با استقبال از اقدامات انجام شده توسط ترکيه براى پيوستن به اتحاديه اروپا اعلام کرده بود: در سالهاى گذشته ترکيه گام هاى بلندى براى بهبود وضعيت اقتصادى و سياسى برداشته است و مسايل باقيمانده شامل مواردى مانند توسعه دموکراسى در اين کشور مى‌شود.

کاخ سفید: هر سه آمریکایی بازداشت شده را آزاد کنید

در پی انتشار گزارشهایی درباره آزادی یکی از سه زندانی بازداشت شده در ایران، سخنگوی کاخ سفید گفت: امیدوارم که سه فرزند بیگناه ما آزاد شوند!
به گزارش مهر به نقل از سی ان ان ترک، "رابرت گیبس" سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت : ضمن اینکه خبر آزادی یکی از سه زندانی بازداشت شده در ایران را از طریق سفارت سوئیس در تهران پیگیری می کنیم، خواستار آزادی هر سه آمریکایی هستیم.
درهمین حال "مارک تونر" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: در صورتی که خبر آزادی یکی از آمریکایی های بازداشت شده صحت داشته باشد، می تواند خبر فوق العاده خوبی برای ما باشد.
یادآور می شود که سه آمریکایی بازداشت شده در ایران در جولای 2009 به دلیل ورود غیرقانونی از خاک عراق به ایران به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. 

کيسينجر: ديپلماسى آمريکا در قبال ايران کارساز نبود 

وزير خارجه‌ى پيشين آمريکا اذعان کرد: ديپلماى هسته‌يى (آمريکا) در قبال ايران و کره شمالى چيزى را محقق نکرد.

به گزارش ايسنا، هنرى کيسينجر ـ مهندس سياست خارجه‌ى آمريکا ـ در سخنانى در کنفرانسى در انجمن بين‌المللى مطالعات استراتژيک در ژنو گفت: ديپلماسى هسته‌يى (آمريکا) در قبال ايران و کره شمالى کارساز نبود؛ چرا که قانع کردن (افکار عمومى) مفهوم امنيت جمعى را از بين مى‌برد.

وى در ادامه از دولت آمريکا خواست تا با کمک گرفتن از قدرت‌هاى منطقه‌يى به "بازى سياسى" در افغانستان پايان دهد.

کيسينجر در مقابل جمع کثيرى از افسران و استراتژيست‌ها گفت: برگزارى دوره‌هاى مذاکرات با حمايت سازمان ملل درباره کره و ايران نتايج مهمى در پى نداشت و موجب پايان دادن به برنامه‌ى هسته‌يى ايران يا کره نشد.

به گزارش روزنامه‌ى النهار ـ چاپ لبنان ـ، او افزود: به نظر مى‌رسد مذاکرات به ابزارى براى کسب وقت از سوى کسانى که اقدام به انتشار (برنامه) هسته‌يى مى‌کنند، تبديل شده است. مذاکرات درباره مسائل هسته‌يى و تحريم‌ها به دستيابى (برنامه هسته‌يى) شهرت يافته نه تحريم و مجازات. در اين حالت است که امنيت جمعى از بين مى‌رود.

62 درصد مصری‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند 

مهر- نتایج یک نظرسنجی جدید در مصر نشان می دهد، بیش از 62 درصد از مردم این کشور به علت کارشکنی ها و تقلب گسترده دولتی، در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر آتی (آبان ماه) شرکت نخواهند کرد.
به گزارش روزنامه الدستور مصر، در این نظرسنجی که از سوی پایگاه خبری هواداران "محمد البرادعی" نامزد احتمالی ریاست جمهوری مصر در سال 2011 منتشر شده است بیش از 62 مردم اعلام کرده اند که در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت نخواهند کرد.
این در حالی است که این انتخابات از سوی برخی احزاب مصری از جمله جریان حامی البرادعی تحریم شده است. همچنین برخی دیگر از احزاب مصری با توجه به تقلب های گسترده و کارشکنی های رژیم مبارک در این انتخابات همچنان نسبت به حضور در انتخابات پارلمانی تردید دارند.
انتخابات پارلمانی مصر در ماه نوامبر آتی برگزار می شود و تحلیلگران سیاسی تحریم این انتخابات را به عنوان عاملی اساسی در حساس تر شدن اوضاع سیاسی مصر در زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2011 می دانند.

 

فيدل کاسترو فرانسه را به هولوکاست نژادى متهم کرد

رهبر انقلاب کوبا در انتقاد از موضع اخير پاريس در قبال رومانى‌تبارها، فرانسه را به "هولوکاست نژادى " متهم کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوى "اکسپرس "، "فيدل کاسترو " روز گذشته طى سخنرانى در دانشگاه هاوانا در انتقاد از موضع اخير پاريس در خصوص اخراج کولى‌هاى رومانى‌تبار از اين کشور اعلام کرد: «آخرين چيزى که مى توان انتظار آن را داشت، خبر اخير اخراج کولى‌هايى است که قربانى بى‌رحمى راستگرايان افراطى در فرانسه شده‌اند
وى افزود: «تاکنون حدود هفت هزار مهاجر قربانى نوع ديگرى از هولوکاست نژادى در فرانسه شده‌اند و فرانسه با اخراج مهاجران رومانيايى از اين کشور و بازگرداندن آنها به کشورهايشان در شرق اروپا مرتکب "هولوکاست نژادى " شده است
دولت فرانسه از چندى پيش سياست‌هاى خود را عليه رومانى‌تبارها سخت کرده است و در پى دستور "نيکلا سارکوزى " رئيس‌جمهور فرانسه، کار برچيدن اردوگاه‌هاى غيرقانونى کولى‌هاى رومانيايى‌تبار و تخريب آنها را آغاز کرده است.
اين در حالى است که سازمان ملل متحد و سازمان عفو بين‌الملل با انتقاد از اين رويکرد و سياست دولت فرانسه تاکنون چندين بار سارکوزى را مورد سرزنش قرار داده‌اند و خواستار پايان يافتن هر چه سريعتر اقدامات نژادپرستانه اين کشور در اخراج افراد خارجى شده‌اند.
دولت فرانسه افراد رومانى‌تبار را کولى مى‌نامد، و مدعى است که اين افراد اغلب مجرم هستند.
اين درحالى است دولت فرانسه بى توجه به انتقادات بين‌المللى همچنان به اخراج رومانى تبارها از فرانسه به شرق اروپا ادامه مى‌دهد.
پيش از اين نيز تصاويرى تکان دهنده‌اى از يورش نيروهاى امنيتى فرانسه به زنان و کودکان در مناطق کولى‌نشين در سايت‌هاى اينترنتى منتشر شده بود.

 

کویت چهار راکتور هسته ای می سازد

کمیته ملی انرژی هسته ای کویت از تصمیم این کشور برای ساخت چهار راکتور اتمی تا سال 2022 میلادی خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از رویترز، هر یک از این راکتورها توانایی تولید یک هزار مگا وات برق را خواهند داشت.
در همین رابطه "احمد بشاره" دبیر کل کمیته ملی انرژی هسته ای کویت با تائید این مطلب اعلام کرد : برای ساخت راکتور چندین برنامه را مد نظر قرار داده ایم که برنامه کلی ما در ماه ژانویه اعلام می شود.
وی همچنین اعلام کرد که کویت در حال رایزنی با طرف های بین المللی برای تولید مشترک انرژی هسته ای ظرف 20 سال آینده است.
به گفته احمد بشاره، در حالیکه قیمت نفت در هر بشکه بیش از 45 دلار است انرژی هسته ای یک جایگزین خوب می تواند برای آن باشد.
 
در همین رابطه احمد بشاره در هفته گذشته قراردادی را با ژاپن به امضا رساند.

تکذیب توافق ترکيه و ايران براى تعيين نخست‌وزير عراق 

يکى از مسوولان مجلس اعلاى اسلامى عراق وجود هر گونه توافق ايران و ترکيه براى فعاليت به نفع يکى از رهبران احزاب يا جناح‌هاى سياسى عراق براى انتخاب نخست‌وزير آينده را تکذيب کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه البيان ـ چاپ امارات ـ، عادل عبدالمهدى در گفت‌وگو با خبرنگاران بيان کرد: ‌براى انتخاب نخست‌وزير رسيدن به يک تاييد منطقه‌يى و بين‌المللى خوب است اما بايد به تاييد داخلى هم دست يابيم. هيچ توافقى ميان ايران و ترکيه به نفع يکى از رهبران احزاب يا جناح‌هاى سياسى عراق وجود ندارد.

وى ادامه داد: نمى‌توان با دو نامزد به پارلمان رفت چرا که برخلاف قانون اساسى است اما مى‌توان اگر که فهرست‌ها صلاح مى‌دانند از قدرت‌هاى سياسى مشورت گرفت.

رايزنى پادشاه اردن با بلر درباره روند سازش

پادشاه اردن با "تونى بلر " مسئول کميته چهارجانبه صلح خاورميانه ديدار و درباره روند سازش در خاورميانه با وى گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، بر اساس بيانيه صادره از دفتر پادشاهى اردن، عبدالله دوم ديروز در شهر ساحلى "العقبه " در جنوب امان با "تونى بلر " ديدار و درباره تلاش‌هاى انجام شده جهت تضمين پيشرفت مذاکرات مستقيم سازش بين تشکيلات خودگردان و رژيم صهيونيستى و دستيابى به حل و فصل درگيرى فلسطينى-اسرائيلى بر اساس تشکيل دو دولت، بحث و تبادل نظر کرد.
"
باراک اوباما " رئيس جمهور آمريکا حدود دو هفته پيش طى مراسمى در کاخ سفيد که با حضور "عبدالله دوم، شاه اردن، "محمود عباس " رئيس تشکيلات خودگردان، "بنيامين نتانياهو " نخست‌وزير رژيم صهيونيستى و "حسنى مبارک " رئيس جمهور مصر برگزار شد، ازسرگيرى مذاکرات مستقيم سازش بين تشکيلات خودگردان و اين رژيم را اعلام کرد.
قرار است دور دوم مذاکرات مستقيم سازش نيز 14سپتامبر(23 شهريور) در شرم‌الشيخ مصر با حضور عباس، نتانياهو و وزير خارجه آمريکا برگزار شود.

درخواست کلینتون از اعراب برای کمک به ابومازن

مهر- منابع آگاه فلسطینی از درخواست وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عربی برای کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و کمک 42 میلیون دلاری امارات به ابومازن خبر داد
به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، هیلاری کلینتون با ارسال پیام هایی به شماری از همتایان عرب خود حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین را خواستار شد.
منابع فلسطینی آگاه اعلام کردند که درخواست هیلاری کلینتون از کشورهای عربی برای حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین پس از آن صادر شد که ابومازن چهارم ماه جاری میلادی در تماس با وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اوضاع مالی تشکیلات خودگردان فلسطین بسیار نابسامان است و کمک برخی کشورها در این رابطه کاهش یافته است.
ابومازن خطاب به کلینتون هشدار داده بود که در صورت عدم استمرار کمک های مالی کشورهای عربی و آمریکا تشکیلات خودگردان فلسطین فروخواهد پاشید.
در پی ارسال پیام کلینتون به کشورهای عربی، امارات هفته جاری 42 میلیون دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین اعطا کرده است.

انتقاد عمار حکيم از تاخير در تشکيل دولت عراق

رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق و رئيس ائتلاف ملى اين کشور از تاخير در تشکيل دولت جديد عراق انتقاد کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "الحيات " چاپ لندن، سيد "عمار حکيم " طى سخنانى در خطبه‌هاى نماز عيد فطر با اشاره به انتخاب "عادل عبدالمهدى " به عنوان نامزد ائتلاف ملى براى نخست‌وزيرى گفت: عبدالمهدى از شايستگى، صلاحيت، درايت سياسى و اقتصادى براى تصدى اين منصب برخوردار است.
وى افزود: انتخاب عبدالمهدى گامى در جهت حل مشکلات بود نه براى پيچيده کردن مشکلاتى که مانع تشکيل دولت است.
وى همچنين با انتقاد از تاخير در تشکيل دولت اظهار داشت: زياده‌خواهى‌هاى طرفين روند سياسى را با مشکل مواجه کرد و عراقى‌ها را نااميد کرده است.
حکيم گروه‌هاى سياسى را به اتخاذ تصميمات شجاعانه براى برون رفت از اين بحران و تسريع روند تشکيل دولت فراخواند و تاکيد کرد که عبدالمهدى آماده است در صورتى که از سوى ديگر شرکا مورد تاييد قرار نگيرد، از نامزدى عقب‌نشينى کند همچنانکه ائتلاف ملى حاضر نيست وارد دولتى شود که کوچکترين نشانه‌هاى موفقيت در آن نيست.
وى ابراز اميدوارى کرد که مذاکرات جارى بين ائتلاف ملى، دولت قانون و ائتلاف کردستان به حل بحران سياسى کنونى منتهى شود و دولت آينده دولت خدمت‌رسانى ملى باشد و افراد شايسته و اصلح در آن فعاليت کنند.
وى در بخش ديگرى از سخنانش تصميم "تيرى جونز " کشيش آمريکايى براى سوزاندن قرآن کريم را محکوم کرد.

منشور کوروش رابه انگلیس برنگردانید

منشور کوروش به عنوان يکى از آثار تمدن ايرانى که پس از تاراج و از40 سال پيش در انگليس نگهدارى مى شد براى 4 ماه به ايران بازگشت.
به گزارش کیهان، حميد بقايى رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى در اين زمينه گفت: منشور کوروش که تاکنون در موزه بريتانيا نگهدارى مى شد صبح جمعه وارد کشور شد.
بقايى در ادامه با بيان اينکه ويترين نمايش منشور کوروش نيز از بريتانيا به ايران منتقل شده است گفت: اين ويترين داراى 182.5 سانتيمتر ارتفاع، 800 سانتيمتر عرض و 800 سانتيمتر عمق است.
اصالت منشور کوروش روز گذشته توسط کارشناسان مورد تائيد قرار گرفت.
بنابراين گزارش صبح ديروز طى مراسمى «منشور کوروش» توسط جان کرتيس مدير بخش خاورميانه موزه بريتانيا، آزاده اردکانى مدير موزه ملى ايران و امين اموال از مخزن موزه ملى ايران خارج شده و اصالت آن توسط کارشناسان مورد تاييد قرار گرفت.
اگرچه بقايى از اين که منشور کوروش در زمان مسئوليت وى به ايران بازگشته و به نمايش گذاشته شده است اظهار افتخار کرده است، ليکن از مسئولان ميراث فرهنگى کشور انتظار مى رود براى استرداد سرمايه هاى تاريخى قاطعانه وارد عمل شوند. چرا که بازگشت موقت و کوتاه مدت آثار باستانى تاراج شده از ملت ايران جوابگوى خواست مردم نيست.
گفتنى است منشور کوروش براى اولين بار در سال 1350 به مدت 10روز از موزه بريتانيا خارج شده و با يک بيمه 5 هزار پوندى براى جشن هاى 2500ساله پادشاهى به ايران آورده شد. با گذشت 30 سال پس از انقلاب اسلامى و پس از عهدشکنى هاى فراوان توسط طرف انگليسى بالاخره منشور کوروش صبح جمعه به ايران بازگشت.
ايران در زمينه داشتن آثار باستانى و قديمى يکى از نمونه هاى منحصر به فرد در دنيا است اما اين اشيا و آثار باستانى هميشه مورد تاراج و سرقت قرار گرفته و از ايران خارج شده اند.
در سالهاى قبل از انقلاب حدود 30 گروه کارشناس غربى به کاوش در ايران مشغول بودند و در همين زمان بسيارى از آثار تاريخى از ايران خارج شد.
در سالهاى بعد از انقلاب نيز بزرگترين معضل در اين زمينه سرقت اشياى تاريخى از موزه ها بوده است.
و اما، اکنون اين سؤال جدى مطرح است که مگر منشور کوروش متعلق به ايران نيست؟ و مگر دولت انگليس، اين اثر باستانى و ارزشمند را از کشور ما به سرقت نبرده است؟ اگر پاسخ اين پرسش ها مثبت است - که هست - چرا بايد اين اثر گرانقدر فرهنگى و تاريخى سرقت شده را به سارق آن بازگردانيم؟!

جنبلاط: فرانسه مسوول جنگ داخلى احتمالى در لبنان


’وليد جنبلاط’ رييس حزب سوسياليست ترقيخواه دروزى لبنان گفت: در صورت وقع جنگ داخلى در لبنان، فرانسه مسوول اين واقعه است.
به گزارش ايرنا از بيروت، رييس حزب سوسياليست ترقيخواه دروزى لبنان که اکنون مشغول ديدار از فرانسه است، از احتمال اختلاف و درگيرى شيعه و سنى به سبب دادگاه بين المللى ’رفيق حريري’ نخست وزير اسبق لبنان ابراز نگرانى کرد.
در همين پيوند، روزنامه ’الحيات’ روز يکشنبه نيز به نقل از منابع نزديک به جنبلاط نوشت که وى در جريان ديدارش با ’برنار کوشنر’ وزير امور خارجه فرانسه يادآور شد که عدالت و حقيقت براى لبنان مهم، اما ثبات و امنيت کشور مهمتر است.

مهمانپرست پاسخ اظهارات کلینتون را داد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در رابطه با ایران گفت: برخی اظهارات مقامات امریکایی توجیه عقلانی ندارد.
رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات توهین آمیز اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در حال حرکت به سمت دیکتاتوری است، تصریح کرد: این اظهارات و نیز اظهارات این روزهای برخی دیگر از مقامات آمریکایی ناشی از نگرانی های انتخابات ماه نوامبر در این کشور است.
وی افزود: خیلی از اظهارات و رفتارهای مقامات آمریکایی توجیه منطقی و عقلانی ندارد.
 
مهمانپرست تاکید کرد:‌ این نوع اظهارات بیشتر در راستای  بحث های انتخابات آتی آمریکاست و مقامات این کشور در این رابطه تلاش مضاعفی را دنبال می‌کنند.
 
به گزارش مهر، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا اخیرا در اظهاراتی توهین آمیز مدعی شده بود: کوچکترین شک و تردیدی وجود ندارد که ایران به دیکتاتوری نظامی با پوشش ایدئولوژیک تبدیل می شود!
 
وی همچنین در این اظهارات نسبت به مداخله آمریکا در امور داخلی ایران اذعان کرده است.

عباس: به ما کمک مالى نشود سقوط مى‌کنيم


منابع فلسطينى گزارش داد که «هيلارى کلينتون»، وزير خارجه آمريکا با ارسال پيام‌هايى به همتايان خود در بعضى از کشور‌هاى عربى خواستار حمايت مالى آنها از حکومت خودگردان فلسطينى شده است.
به گزارش ايلنا به نقل الجزيره، اين پيام‌ها دو روز پس از سفر «محمود عباس»، رئيس حکومت خودگردان فلسطين به واشنگتن و آغاز مذاکرات با رژيم‌صهيونيستى، براى وزارى خارجه و سران بعضى از کشورهاى حامى حکومت خودگردان ارسال شده است.
محمود عباس در جريان سفر خود به واشنگتن به هيلارى کلينتون گفته بود، در صورتى‌که آمريکا و کشور‌هاى عربى به حکومت خودگردان فلسطينى کمک مالى نکنند اين تشکل از هم پاشيده و سقوط خواهد کرد.
امارات متحده عربى با اختصاص 42 ميليون دلار نخستين کشورى است که به درخواست وزير خارجه آمريکا براى حمايت مالى خود از حکومت خودگردان پاسخ داده است.
طبق اين گزارش،‌ واشنگتن به محمود عباس تعهد داده است، در صورتى که به مذاکرات مستقيم صلح با اسرائيل پايبند بماند از کشور‌هاى غيرمتعهد مى‌خواهد تا به فلسطين کمک مالى کند.
رهبران اسرائيلى و فلسطينى پس از نخستين دور از گفت‌وگوهای مستقيم صلح در واشنگتن موافقت کردند تا دومين دور مذاکرات خود را در ماه سپتامبر و در شرم‌الشيخ مصر برگزار کنند.

دادستان تهران: «سارا شورد» آزاد مى‌شود


دادستان تهران از امکان آزادى يکى از سه‌تبعه آمريکايى که در ايران در بازداشت به سر مى‌برند، خبرداد.
به گزارش خبرگزارى فارس، عباس جعفرى دولت‌آبادى دادستان عمومى و انقلاب تهران صبح امروز در نشست خبرى خود با خبرنگاران رسانه‌ها گفت:‌سارا شورد جاسوس آمريکايى با توديع وثيقه 5 ميليارد ريالى مى‌تواند آزاد شود.
وى افزود: اين تبعه آمريکايى ممنوع‌الخروج نيست.
به گفته دادستان عمومى و انقلاب تهران قرار بازداشت دو جاسوس ديگر آمريکايى تمديد شده است.

برگزاری دور دوم مذاکرات سازش در مصر


فارس- فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه با هدف آماده کردن مقدمات لازم برای برگزاری نشست دور دوم مذاکرات مستقیم سازش، فردا به مصر می‌رود. به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات "، برخی منابع سفارت آمریکا در قاهره گفتند که هدف از سفر "جورج میچل " به قاهره آمادگی برای دور دوم مذاکرات سازش است که قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شرم‌الشیخ برگزار شود.
این در حالی است که خبرگزاری فلسطین "وفا " اعلام کرده است که دور دوم مذاکرات سازش یک روزه و با حضور "محمود عباس " رئیس تشکیلات خودگردان، "بنیامین نتانیاهو " نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و "هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا برگزار خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود که در این نشست دستور کار مذاکرات که پیش از این در نشست واشنگتن بدلیل اصرار نتانیاهو برای وارد کردن "یهودیت اسرائیل " به دستور کار مذاکرات اختلافاتی بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بوجود آمد، بحث و بررسی شود.
عباس و میچل جمعه شب نیز تلفنی تحولات مربوط به مذاکرات سازش را بررسی کردند.
"
حسام زکی " سخنگوی وزارت خارجه مصر چند روز پیش در یک نشست مطبوعاتی تاکید کرد که دور دوم مذاکرات مستقیم سازش با حضور عباس، نتانیاهو و کلینتون برگزار خواهد شد و مصر در آن مشارکتی نخواهد داشت.

برزیل: استراتژی ما و آمریکا در برابر ایران یکی است

برزیل تاکید کرد استراتژی این کشور و آمریکا در رابطه با ایران یکسان است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،"سیسلو اموریم" وزیر امور خارجه برزیل اظهار داشت: آمریکا و برزیل در برابر ایران فقط درباره تاکتیک ها و نه استراتژی اصلی، اختلاف نظر دارند.

اموریم که روز شنبه در جمع خبرنگاران در مرکز عالی بررسی های استراتژیک در شهر ژنو سخن می گفت؛ ادامه داد: من هیچ مشکلی میان سران برزیل و آمریکا یعنی لولا داسیلوا و باراک اوباما نمی بینم.

وزیر امور خارجه برزیل تاکید کرد: باید افراد بالغی باشیم . باید درک کنیم که مردم و به ویژه افراد بالغ که درباره اهداف مشخصی باهم اتفاق نظر دارند ممکن است درباره تاکتیک ها، اختلاف نظرداشته باشند.

وی درعین حال گفت: مخالفت قدرت های بزرگ با تلاش های میانجیگری مشترک برزیل و ترکیه درباره مسئله هسته ای ایران به این نکته اشاره می کند که این قدرت ها در مقابل تغییر نظام جهانی مانند اصلاح شورای امنیت مقاومت می کنند.

رویترز گزارش می دهد مقامات برزیلی در اظهارات غیررسمی از این که تلاش هایی را که با حسن نیت برای احیا ء توافقنامه مبادله سوخت با ایران انجام دادند به سرعت توسط قدرت های جهانی، بدون در نظر گرفتن جایگاه برزیل به عنوان قدرت در حال توسعه، به کناری گذاشته شد، شکوه می کنند.

پیش از این سران برزیل و ترکیه با سفر به تهران به توافقی با مقامات ایران برای مبادله سوخت هسته ای برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران دست یافتند اما این توافق از سوی آمریکا و اروپا نادیده گرفته شد.

همچنین در مدت زمان کوتاهی پس از این توافق، قطعنامه تشدید تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد که با وجود رای منفی ترکیه و برزیل، تصویب شد.

احمدى‌نژاد در جنوب لبنان سخنرانى مى‌کند

يک روزنامه اماراتى نوشت که رئيس جمهور ايران در سفر 21 مهر ماه آتى خود به لبنان از مناطق جنگ زده جنوب لبنان ديدن مى‌کند و در يکى از اين مناطق معروف به منطقه "بنت جبيل " سخنرانى خواهد کرد.

به گزارش فارس، منابع ايرانى به روزنامه اماراتى "الخليج " گفتند که "محمود احمدى‌نژد " در سفر خود به لبنان که چهارشنبه سيزدهم اکتبر آينده [21 مهر ماه] صورت مى‌گيرد از مناطق جنگ‌زده جنوب لبنان در جريان درگيرى 22 روزه بين مقاومت و ارتش رژيم صهيونيستى ديدن مى‌کند.
اين منابع تاکيد کردند که رئيس جمهور ايران در استاديوم ورزشى بنت جبيل که در جنگ تابستان 2006 شاهد شديدترين درگيرى‌ها بود سخنرانى خواهد کرد و سپس به منطقه مرزى لبنان با فلسطين اشغالى در "مارون الرأس " مى‌رود و يک مرکز ايرانى تاريخى را افتتاح خواهد کرد.
منابع مذکور با اشاره به اينکه هيئت ايرانى بلندپايه از شخصيت‌هاى سياسى و نظامى رئيس جمهور ايران را در اين سفر همراهى مى‌کند، گفتند دو طرف لبنانى و ايرانى موضوع تجهيز لبنان به تسليحات پيشرفته را مورد بررسى قرار مى‌دهند به ويژه که اسرائيل از مجهز شدن لبنان با موشک‌هاى پيشرفته و پدافند موشکى نگران است.
روزنامه لبنانى النهار نيز اخيرا نوشت "محمود احمدى‌نژاد " چهارشنبه 13 اکتبر آينده (21 مهر ماه) در سفرى دو روزه به لبنان سفر خواهد کرد.
النهار با بيان اينکه احمدى‌نژاد با "ميشل سليمان " همتاى لبنانى خود ديدار خواهد کرد، نوشت که مهم‌ترين موضوعاتى که در اين سفر بررسى خواهد کرد تهديدهاى رژيم صهيونيستى عليه لبنان و حمايت ايران از آن است و علاوه بر اين موضوع هسته‌اى ايران نيز در دستور کار است.
النهار سفر احمدى‌نژاد را بسيار مهم ارزيابى کرد و دليل آن را موقعيت منطقه‌اى حساس اعلام کرد و نوشت که ايران در معادلات سياسى داخلى لبنان داراى وزن است.
النهار افزود: ايران حامى مقاومت و حزب‌الله است و حمايت ايران از حزب‌الله اسرائيل را بشدت مى‌ترساند و قدرت ايران در منطقه، توازن قوا ايجاد کرده است.
بنا بر اين گزارش، احمدى‌نژاد در اين سفر پيشنهاد ايران براى کمک به تجهيز ارتش لبنان را بار ديگر مطرح خواهد کرد و در ادامه در خصوص برنامه هسته‌اى و قطعنامه شوراى امنيت و راى ممتنعى که لبنان به آن داد، گفت‌وگو خواهد کرد.
پيش از اين اعلام شده بود که احمدى‌نژاد بعد از ماه مبارک رمضان به لبنان سفر خواهد کرد.


نظر شما :