پيشنهادهاى تازه تهران به قاهره براى بهبودى روابط

۰۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۹ کد : ۹۰۵۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه الزمان چاپ لندن،به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ايران روز سه‌شنبه...
پيشنهادهاى تازه تهران به قاهره براى بهبودى روابط

ديپلماسى ايرانى: پس از آن که روابط ايران و مصر با سفر حميد بقايى، رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و مشاور رئيس جمهور در امور آسيا به قاهره و توافق براى برقرارى 28 پرواز مستقيم ميان ايران و مصر، ظاهرا به سمت بهبودى حرکت کرده است، اخبار تازه‌اى منتشر مى‌شود که نشان مى‌دهد ايران براى کمک به بهودى اين رابطه قصد دارد گام‌هاى تازه‌اى را بردارد.

روزنامه الزمان چاپ لندن، در گزارشى به نقل از منابع آگاه مصرى گزارش داد: ايران روز سه‌شنبه به قاهره اطلاع داده براى اثبات حسن نيتش حاضر است 13 تن از رهبران جهادى‌اى که از مصر فرار کرده و به ايران آمده‌اند را تحويل مقامات مصرى دهد.

گفته مى‌شود اين يکى از خواسته‌هاى دولت مصر در ديدار با مقام‌هاى ايرانى براى عادى سازى روابط ميان تهران و قاهره بوده است.

الزمان به نقل از اين ديپلمات‌ها گزارش داده است که مصر تسليم اين افراد را مکفى ندانسته و اعلام کرده است که براى عادى سازى تهران بايد تعهد دهد در امور داخلى کشورهاى عربى به خصوص عراق، لبنان و فلسطين دخالت نکند.

اين در حالى است که ايران با عراق، فلسطين و لبنان ارتباطات استراتژيک و بسيار نزديکى دارد که تقاضاى مصرى‌ها را غير معقول و غير منطقى مى‌کند.

همچنين دولت مصر وجود فشار از سوى ايالات متحده براى توقف در عادى سازى رابطه با تهران را رد کرده و اعلام کرده است که هر تصميمى که قاهره بگيرد مطابق با منافعش است و اعتنايى به فشارهاى ديگر کشورها ندارد. همان طور که بر سر پرونده هسته‌اى ايران مصر در کنار تهران ايستاده و هر گونه حمله نظامى عليه تهران را نيز به شدت رد مى‌کند.

مجتبی امانی، سرپرست دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط نيز از پیشنهاد ایران به مصر در زمینه همکاری‌های کشاورزی و هسته‌ای خبر داد و گفت: «دور از ذهن نمی دانیم برخی در راه بهبود روابط دوجانبه کارشکنی و مانع تراشی کنند.»

وی درباره زمان اجرایی شدن توافق‌نامه هواپیمایی میان دو کشور که حمید بقایی اخيرا با سفر به مصر بر امضای آن نظارت داشت، گفت: «زمان اجرايى اين توافق‌نامه مشخص نشده است. البته این توافق‌نامه هواپیمایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی می شود اما از لحاظ فنی و هماهنگی های لازم با خطوط بین المللی هوایی ممکن است کمی به درازا بکشد. به همین دلیل نمی توانم موعد مشخصی برای اجرایی شدن آن بدهم.»

با اين حال امانى از روند صعودی روابط میان ایران و مصر خبر داد و در این باره اظهار داشت: می توان این گونه مسائل را به سادگی در گفت‌وگوهای دوجانبه بدون ارتباط دادن آن به مسئله از سرگیری روابط مطرح کرد.

سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در قاهره خاطر نشان کرد: با تاکید می توانیم بگوییم که روابط ایران و مصر در حال بهبود است. تهران و قاهره باید در راستای رویارویی با چالش‌های پیش رو روابط خود را توسعه دهند.

وی در پاسخ به سوالى درباره امکان صادرات گندم ایران به مصر نيز گفت: «من خودم موضوع صادرات گندم ایران به مصر را مطرح کردم اما این مسئله باید از طریق توافق میان شرکت های خصوصی پیگیری شود. البته پس از طرح این مسئله رسانه‌ها تنها به مسئله صادرات گندم پرداختند در حالی که در اینجا موضوعات مهم دیگری نیز وجود دارد. از جمله اینکه ایران توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد و ما می توانیم این تجربه را در اختیار مصر و دیگر کشورهای اسلامی نيز قرار دهیم.»

سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با تاکید بر آمادگی ایران در زمینه کمک به مصر در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای این کشور در راستای اهداف صلح‌آمیز نيز گفت: «ایران بارها آمادگی خود را برای ارائه این گونه مساعدت‌ها به کشورهای اسلامی ابراز داشته است تا تجربیات و اطلاعات خود را در این زمینه برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در اختیار آنان قرار دهد. ایران بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را به جای این که در انحصار چند کشور باشد، حق تمامی ملت های جهان می‌داند.»

در همين رابطه احمد شفيق، وزير هواپيماهاى غير نظامى مصر در بازديد از عمليات توسعه‌اى که اين وزارتخانه در فرودگاه‌هاى قاهره و برج العرب در پيش گرفته است، گفت: «امضاى توافق‌نامه‌ حرکت پروازهاى هوايى ميان تهران – قاهره به منزل سازماندهى پروازهاى فورى نيست. اين مساله نيازمند تدابير و امضا‌هاى ديگرى نيز هست.»

شفيق درباره اعتراض‌هاى بين‌المللى بر سر رابطه با ايران نيز گفت: «اعتراضات بين‌المللى که به دنبال امضاى اين توافق‌نامه صورت گرفت بيانگر نظر آن کشورها است. ما چارچوب کلى همکارى را امضا کرديم و اين بدان معنا است که اگر بخواهيم خطوط هوايى دو کشور را افتتاح کنيم بايد مشخص کنيم که هر کشور در طول هفته چند پرواز داشته باشد که به نظر 14 پرواز براى هر طرف است. کسى اقدام به اجراى پروازها نکرده اما شرکت خاصى تشکيل شده که سازماندهى پروازها را بر عهده گرفته اما تا کنون هواپيمايى خريدارى نشده است.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :