آیا سياست اوباما در قبال ايران تغيير کرده است؟

۲۷ آبان ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۴ کد : ۹۳۷۷ آمریکا
رابرت گيتس اخيرا در گفتگو با شوراى وال استريت ژورنال سخنانى را بر زبان مى‌راند دال بر عزم ايالات متحده براى سخت گيرى بر ايران. گيتس که همواره مخالفت حمله نظامى به ايران بود اين بار هم تاکيد مى‌کند که بمباران تاسيسات هسته‌اى ايران نمى‌تواند اهداف مد نظر ايالات متحده در اين کشور را تامين کند.
آیا سياست اوباما در قبال ايران تغيير کرده است؟

دیپلماسی ایرانی: اين پرسشى است که سايت خبرى صداى روسيه در تحليل تازه‌ترين سخنان وزير دفاع آمريکا در مورد پرونده هسته‌اى ايران مطرح مى‌کند. اين سايت در ادامه مى‌نويسد:

رابرت گيتس اخيرا در گفتگو با شوراى وال استريت ژورنال سخنانى را بر زبان مى‌راند دال بر عزم ايالات متحده براى سخت گيرى بر ايران. گيتس که همواره مخالفت حمله نظامى به ايران بود اين بار هم تاکيد مى‌کند که بمباران تاسيسات هسته‌اى ايران نمى‌تواند اهداف مد نظر ايالات متحده در اين کشور را تامين کند. وى به صراحت تاکيد مى‌کند که نخستين ثمره اين حمله مى‌تواند متحد کردن ايرانى‌ها با هم در قبال دشمن واحد باشد. گيتس باز هم براى چندمين بار تصريح مى‌کند که گزينه نظامى مى‌تواند عزم ايرانى‌ها را در دستيابى زودتر و الزام آور به تسليحات هسته‌اى جزم کند. وزير دفاع آمريکا که در کابينه جمهورى‌خواهان نيز همين عنوان را به خود اختصاص داده بود تاکيد مى‌کند که حمله نظامى تنها مى‌تواند احتمال دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى را چند ماه يا حداکثر چند سال به تعويق بيندازد.

تحريم‌هاى ايران از ماه جولاى تا‌کنون وارد مرحله سخت خود شده است و اين در حالى‌ است که جمهورى‌خواهان باراک اوباما را براى يافتن راهکارى ديگر در راستاى تحت فشار قرار دادن ايران در منگنه گذاشته‌اند. جمهورى‌خواهان در حال حاضر اکثريت کنگره را در چنته دارند و مى‌توانند با توسل به همين کرسى‌ها کاخ سفيد را تحت فشار مضاعف قرار دهند. با اين اوضاف گيتس در مسير تلطيف فضاى عليه کاخ سفيد قرار گرفته و تاکيد مى‌کند که آمريکا قصد دارد بر حجم تحريم‌هاى اعمال شده عليه تهران بيفزايد. گيتس مانند ديگر سران کشورهاى غربى در مسير تحليل نادرست حوادث داخلى ايران قرار مى‌ گيرد و ادعا مى‌کند که در ايران بر سر پرونده هسته‌اى اين کشور و مسيرى که بايد در آن قرار گيرد اختلافاتى وجود دارد. گيتس در تاييد اين تحليل خود ادعا مى‌کند که رهبرى ايران با معامله بر سر پرونده هسته‌اى مخالف است اما دولت محمود احمدى نژاد به دنبال اتخاذ رويکردى نرم‌تر در قبال غرب است!

وزير دفاع در سخنانى بى‌پايه و اساس ادعا مى‌کند که رهبرى ايران در حال حاضر متوجه دروغ‌هايى که دولت به وى در مورد تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد داخلى گفته، شده است. گيتس البته از بيان جزئيات اين منبع خبرى سرباز مى‌زند و البته اين سايت روسى هم به طنز مى‌نويسد: احتمالا اين سخنان آرزوهايى است که کابينه اوباما در خصوص ايران در سر دارد. صداى روسيه در اين باره مى‌گويد: نه تنها در ايران که در تمامى کشورها ميان دولتمردان در راس اختلاف‌هايى وجود دارد اما نمى‌توان به راحتى اين اختلاف‌ها را به شکاف تعبير کرد.

صداى روسيه در ادامه مى‌نويسد: اندک اندک هم بر موج جمهورى‌خواهانى که شعار بمباران ايران را مى‌دهند اضافه مى‌شود و هم بر تعداد تحليل‌گرانى که ادعا مى‌کنند لاين گزينه تنها و تنها تنش بيشتر را در منطقه ايجاد خواهد کرد. برخى هم در اين ميان هستند که ادعا مى‌کنند اوباما به توسل به گزينه نظامى عليه تهران هم مى‌انديشد و در حال حضار تنها مساله وى زمان اين حمله است!

باراک اوباما در حالى به کاخ سفيد رسيد که شعارهاى ضد جنگ اطراف او را احاطه کرده بود. اين فضا تا اندازه‌اى پررنگ بود که همگان تاکيد داشتند اوباما هرگز نبايد فکر حمله به ايران يا هر کشور سومى را پس از رسوايى آمريکا در افغانستان و عراق به سر راه دهد. اين فضا تا زمانى ادامه داشت که فرمانده نيروهاى آمريکايى مايک مولن ادعا کرد که گزينه نظامى همچنان روى ميز قرار دارد و اوباما و تيم ديپلماسى او هم در حال بررسى اين گزينه هستند.

صداى روسيه در ادامه مى‌نويسد: ضرب المثلى است که مى‌گويد ابتدا بدشانسى و پشت سر آن خوش شانسى است که در خانه شما را مى‌زند. هياهويى که آمريکايى‌ها در افغانستان به راه انداختند و پس از آن هم تلفاتى که در عراق متحمل شدند به آمريکايى‌ها نشان داده است که درافتادن با کشورى مانند ايران که قد و قواره نظامى و سياسى آن در منطقه از هر دو گزينه قبلى بلندتر است، مى‌تواند آنها را به دردسرى عميق‌تر در منطقه مبتلا کند. اين مساله که رابرت گيتس تاثير تحريم‌ها بر ايران را تا چه اندازه بداند از اهميت آنچنانى برخوردار نيست. وى به عنوان وزير جنگ آمريکا حق دارد تعبير و تفسير خود را از راهکارهاى مافوقش داشته باشد. علاوه بر اين هيچکدام از قدرت‌هاى بين‌المللى هم با اعمال تحريم عليه ايران مخالف نيستند. در هفته جارى بود که رهبران چين، روسيه و هند در نشستى مشترک از ايران خواستند که در مورد برنامه هسته‌اى خود شفاف سازى کند. سران هر سه اين کشورها از تهران مى‌خواهند که به پاى ميز مذاکرات بازگردد.

صداى روسيه در ادامه مى‌نويسد: به نظر مى‌رسد که طرف ايرانى هم مخالفتى با اين استراتژى نداشته باشد. احمدى نژاد اخيرا از آمادگى دولتش براى مذاکره با غرب سخن گفته بود. گفته مى‌شود که اين مذاکرات هم در پنجمين روز از ماه دسامبر برگزار خواهد شد. البته احمدى نژاد هم تاکيد کرده است که قرار نيست در اين مذاکرات بر سر حق هسته‌اى ايران بحث و يا توافقى شود: ما بارها هشدار داده ايم که حق ما براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى غيرقابل بحث است. ما تنها با غربى‌ها وارد مصالحه مى‌شويم تا به نوعى به اختلاف‌هاى خود براى رسيدن به آرامش پايان دهيم.

صداى روسيه در ادامه مى نويسد: تا‌کنون باراک اوباما نسبتا در اقناع سايرين به مثبت بودن راهکار خود در قبال ايران موفق عمل کرده است. روسيه به دستور واشنگتن فروش موشک‌هاى اس سيصد خود به تهران را به حالت تعليق کامل درآورده است. علاوه بر اين پنتاگون تلاش مى‌کند مسکو را براى پايان دادن به کمک به ايران در نيروگاه بوشهر هم تشويق کند. سخنان رابرت گيتس را مى‌توان سندى براى استراتژى ايالات متحده در قبال ايران دانست. اوباما قصد دارد بر حجم تحريم ها بيفرايد و بدين ترتيب با بالارفتن هزينه فعاليت‌هاى هسته‌اى در ايران بر شکاف مد نظر آقاى گيتس در اين کشور افزوده خواهد شد. برخى حتى ادعا مى‌کنند که اوباما به دنبال انقلاب هاى رنگين در ايران است. با اين استراتژى مى‌توان نتيجه گرفت که گزينه نظامى در حال حاضر در قبال ايران مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.


نظر شما :