فرمان قتل یک رئیس جمهور

۰۵ آبان ۱۳۸۶ | ۱۴:۰۴ کد : ۹۳۸ اخبار اصلی
اعتراف کره جنوبی به راز ۳۴ ساله
فرمان قتل یک رئیس جمهور

دستگاه اطلاعات و جاسوسی کره جنوبی چهارشنبه 24 اکتبر به طور رسمی اعتراف کرد این سازمان در سال 1973، کیم دائه جونگ، کسی که بعدها رئیس جمهور این کشور شد و جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد، ربوده و قصد داشت به قتل برساند.

 

بنا به اعترافات رسمی سازمان ملی اطلاعات کره جنوبی (NIS) که در آن زمان سازمان مرکزی اطلاعات کره (KCIA) خوانده می‌شده، دو سال پس از این که کیم دائه جونگ در انتخابات ریاست جمهوری 1971 شرکت کرد (و البته از رئیس جمهور نظامی وقت پارک چونگ هی شکست خورد)، ماموران این سازمان او از اتاق هتلی در توکیو، پایتخت ژاپن ربوده و به قایقی در بندر اوزاکا منتقل کردند. بر اساس مردم‌پسندترین روایت از این رویداد تاریخی کره، ماموران سازمان جاسوسی کره از سوی پارک دستور داشتند تا کیم را کشته و جسدش را در آب بیاندازند.

 

در گزارش رسمی کمیته تحقیق سازمان ملی اطلاعات که به تازگی منتشر شده، نوشته شده است: «این کمیته تایید می‌کند که سازمان پیشین، اداره مرکزی اطلاعات کره (KCIA)، به یک مورد آدم‌ربایی در ژاپن دست زده و از این بابت بسیار متاسف است.»

 

ماموران اطلاعاتی پس از ربودن کیم (بنا به گفته‌های خودش) او را با چشم‌ها و دست‌های بسته به تخته‌ای به شکل صلیب درون قایق طناب پیچ کرده و مشغول بحث با یکدیگر می‌شوند که چگونه قایق را همراه او غرق کنند. گزارش جدید سازمان جاسوسی تایید می‌کند: «شواهدی فیزیکی وجود دارند که می‌توان بر اساس آن‌ها استنباط کرد تا مرحله خاصی از روند ماجرا، عملیات به صورت یک برنامه ترور پیش می‌رفته است.»

 

اما به نوشته همین گزارش (از بخت بلند کیم) ماموران اجرای این عملیات چنان در انجام وظایف خود بی‌استعداد بودند که با شواهدی که از خود به جا گذاشته بودند به زودی مقامات رسمی ژاپن از این آدم‌ربایی آگاه می‌شوند و آن‌ها نیز به نوبه خود سازمان اطلاعات آمریکا را در جریان قرار می‌دهند (در آن زمان آمریکا حامی اصلی کره جنوبی به شمار می‌رفت و نفوذش در این کشور به شکلی بود که آن را به قیمی برای دولت کره جنوبی تبدیل کرده بود).

 

گزارش سازمان (NIS) در این بخش که با خاطرات کیم نیز مطابقت می‌کند، سرویس اطلاعاتی آمریکا هواپیمایی را برای شناسایی قایق آدم‌رباها به اوزاکا می‌فرستد. آدم‌رباها در هنگام ارتکاب جرم دستگیر می‌شوند و زندگی کیم به او بازگردانده می‌شود. او بعداً به کره جنوبی عودت داده می‌شود و در آن جا تحت بازداشت خانگی قرار می‌گیرد.

 

کمیته تحقیق درباره این مساله در جمع‌بندی نهایی گزارش ویژه خود می‌نویسد: «بر اساس قضاوت ما، رئیس جمهور پارک ... دست کم به طور انفعالی با انجام این عملیات موافقت کرده است.» اما در همین گزارش افزوده شده است که شواهد و قرائن کافی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن‌ها استنتاج کرد پارک به طور مستقیم دستور قتل بزرگ‌ترین رقیب سیاسی‌اش را در آن سال‌ها صادر کرده باشد.

 

دولت پارک در آن زمان هر گونه دخالت در این عملیات را تکذیب کرد اما بعداً نخست وزیر پارک حامل نامه‌ای شد که شخص او برای کاکوئی تاناکا، نخست‌وزیر وقت ژاپن، نوشته و در آن از بابت این عملیات اظهار تاسف کرده بود. با سفر نخست وزیر وقت کره جنوبی به ژاپن و تسلیم این نامه، پرونده ربودن کیم که دو کشور ژاپن و کره جنوبی را در شرایط مخاسمه علیه یکدیگر قرار داده بود، به نحو موثر خاتمه پذیرفت.

 

سخنگوی کیم در واکنش به نتیجه‌گیری نهایی کمیته سازمان اطلاعات ژاپن اعلام کرد از این که پارک در نهایت به رغم وجود شواهد کافی به طور مستقیم در این پرونده مقصر دانسته نشده، متاسف است. هیاتی وابسته به کیم دائه جونگ، رئیس جمهور سابق کره جنوبی، پیش از این از دولت‌های کره جنوبی و ژاپن خواسته بودند تا به طور رسمی به خاطر این قضیه عذرخواهی کنند.

 

گزارش سازمان اطلاعات کره حاکی از آن است که سازمان اطلاعات و جاسوسی ژاپن نیز تا حدی در این آدم‌ربایی مقصر بوده است. ژاپن، چهارشنبه پس از انتشار این گزارش ادعای سازمان (NIS) را رد کرد. نبوتاکا ماچیمورا، دبیر کابینه ژاپن در این باره گفت: «اگر دولت کره جنوبی ادعا کند که مسئولیت چنین اقدامی با ژاپن بوده است ما نخواهیم پذیرفت.»

 

کیم، که از سیاستمداران چپ‌گرای کره جنوبی به شمار می‌رود در سال 1997 به ریاست جمهوری این کشور رسید و در پی ابداع و اجرای سیاست خورشید درخشان (سیاست نزدیکی دو کره) موفق شد نام خود را به عنوان اولین رئیس جمهور کره جنوبی ثبت کند که با رهبری کره شمالی دیدار و مذاکره کرده است. دوران ریاست جمهوری او با موفقیت‌های زیادی به ویژه در جهت اتحاد دو کره همراه بود و جایزه صلح نوبل را نیز به خاطر همین فعالیت‌ها برای او به ارمغان آورد. (او جایزه نوبل را در سال 2000 به دست آورد و در سال 2003 نیز دوران ریاست جمهوری‌اش به پایان رسید.)

 

کیم 82 ساله، طی دوران طولانی حکومت رئیس جمهور نظامی کره مجموعاً 6 سال را در زندان، 3 سال را در تبعید، و 10 سال را در حبس خانگی گذراند تنها به این خاطر که از همکاری با مقامات دولت نظامی پارک سر باز زد. او در سال 1971 نیز هدف یک عملیات تروریستی دیگر بود که جان سالم به در برد اما هنوز یک پای او که در آن حادثه آسیب دیده است راه رفتن او را کمی مشکل ساخته است.

 

کمیته تحقیق سازمان ملی اطلاعات کره برای بررسی هفت پرونده جنجالی در تاریخ کره جنوبی تشکیل شده است که گفته می‌شود این سازمان در آن‌ها نقش داشته است.

 

پارک چونگ هی که در سال 1961 در یک کودتای بدون خونریزی قدرت را در کره جنوبی به دست گرفته بود تا زمان مرگ‌اش در سال 1979 بر این کشور حکومت کرد و برای بقای حکومت‌اش از شیوه‌های غیر مدنی و مستبدانه نیز روگردان نبود.


( ۹ )

نظر شما :