ويکى‌ليکس، اسناد ايران، لبنان و شبکه الجزيره

۱۶ آذر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۱ کد : ۹۵۷۲ اقتصاد و انرژی
ويکى‌ليکس گزارش مى‌دهد که از زمانى که حزب الله سيستم مخابراتى خود را در لبنان به راه انداخت شبکه ايرانى \\\"ايران تله‌کام\\\" به طور کامل بر کشور مسلط شد.
ويکى‌ليکس، اسناد ايران، لبنان و شبکه الجزيره

ديپلماسى ايرانى: اسناد ويکى‌ليکس هنوز خبرساز رسانه‌هاى جهان است. مى‌توان در حقيقت اين گونه گفت که اسناد ويکى‌ليکس روابط ديپلماتيک کشورهاى مختلف را به هم ريخته است.

در موضوع ايران به گزارش شبکه خبرى الجزيره، ويکى‌ليکس گزارش مى‌دهد که از زمانى که حزب الله سيستم مخابراتى خود را در لبنان به راه انداخت شبکه ايرانى "ايران تله‌کام" به طور کامل بر کشور مسلط شد. در آوريل 2008 سازمان مخابرات لبنان پس از آن که کشف شد حزب الله شبکه مخابراتى‌اى دارد که کل لبنان را زير نظر مى‌گيرد، شوکه شد. در آن موقع دولت وقت لبنان به سفارت‌خانه‌هاى امريکا و عربستان اطلاع داد که سازمان مخابراتى در لبنان وجود دارد که کاملا زير نظر ايران اداره مى‌شود که نيکولا سارکوزى، رئيس جمهورى فرانسه هنگامى که خبر آن را شنيد به شدت ابراز نگرانى کرد.

در همين رابطه يکى از اسناد ويکى‌ليکس تاکيد مى‌کند، مروان حماده، وزير مخابرات لبنان نسبت به هر گونه تعدى به سازمان مخابرات سرى‌ لبنان هشدار داده و گفته که تعدى به شبکه ايران تله‌کام به مثابه حمله اسرائيل است. بر اساس اين اسناد، وزير مخابرات لبنان کشف اين شکبه جديد مخابراتى را به مثابه پيروزى استراتژيکى براى ايران دانسته و گفته است که اين نشان مى‌دهد ايران فضايى گسترده‌تر از سوريه در لبنان در اختيار دارد. به اعتقاد حماده ارزش اين شبکه بيش از آن که فنى يا اقتصادى باشد، استراتژيک است.

حماده درباره ارزش اين اتفاق براى حزب الله نيز مى‌گويد که اين سازمان مجموعه تحت کنترل حزب الله را تکميل کرد و اکنون حزب الله ارتش، سلاح، پايگاه تلويزيونى، يک نظام اجتماعى کامل از بيمارستان و درمانگاه گرفته تا مدرسه و نظام آموزشى، سازمان مالى و سازمان مخابرات را توامان دارد.

حماده پس از انتشار اين اسناد اظهار نظرى درباره آنها نکرد، فقط گفت که اين "اتوبوسى از تلفيقات" بوده و نظرى درباره آن ندارم.

درباره عراق، اسناد ويکى‌ليکس مى‌گويد که فهرست اسامى‌اى که دولت عراق به اطلاع دولت امريکا براى حضور در مراسم اعدام صدام حسين داده کاملا متفاوت از آن چيزى بوده که بعد از اعدام در خبرها آمد. زلماى خليلزاد، سفير اسبق ايالات متحده امريکا در عراق در نامه‌اى که در سال ژانويه 2007 به وزارت خارجه عراق نوشته از اين تغيير اسامى بسيار گله کرده و يادآور شده که در لحظه اعدام صدام، اسامى ديگرى مطرح شدند به گونه‌اى که در آن مکان اعدام 20 تا 30 نفر حاضر بودند. خليلزاد همچنين در نامه خود نسبت به عواقب اعدام حسين و تهديدهايى که طرفداران او ابراز مى‌دارند، هشدار مى‌دهد.

سند ديگرى درباره عراق همچنين نشان مى‌دهد که سران عراق در ديدارهاى خود با مسئولان امريکايى بارها از دخالت کشورهاى خارجى در امور داخلى عراق و افزايش تنش‌هاى قومى و مذهبى ابراز نگرانى کرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، جلال طالبانى در نشستى با رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده، در دسامبر 2009، گفته: «همه‌ همسايگان عراق به راه‌هاى گوناگون در امور عراق دخالت مى‌کنند، کشورهاى حاشيه‌ خليج فارس و عربستان سعودى با اموال فراوان و ايران با پول و نفوذ سياسى و سوريه از همه‌ راه‌ها، دخالت ترک‌ها ديپلماتيک‌تر است اما آن‌ها نيز براى تأثير بر ترکمن‌هاى عراق و سنيان موصل تلاش‌هاى بسيارى مى‌کنند.»

در سند ديگرى که ويکيليکس افشا کرده، نورى مالکى، نخست‌وزير عراق نيز از اين موضوع بسيار نگران بوده و در ديدارى از اوباما، رئيس جمهورى ايالات متحده، خواسته که مانع تلاش‌هاى جدى عربستان سعودى براى افزايش تنش‌هاى مذهبى شود زيرا اين کار هم‌چنين بهانه‌اى براى دخالت بيشتر در امور عراق را به ايران مى‌دهد.

هم‌چنين در ميان اين اسناد تلگرافى از کريستوفر هيل، سفير سابق ايالات متحده در عراق، ديده مى‌شود که طى تحليلى به وزارت خارجه‌ امريکا درباره عراق مى‌نويسد: «ايران در سياست‌هاى انتخاباتى عراق دست بالاتر را دارد.»

در ادامه‌ اين سند، حمايت مالى ايران از نيروهاى سياسى عراقى سالانه ميان 100 تا 200 ميليون دلار برآورد شده است. اين اسناد همچنين نشان مى‌دهد که سران ايالات متحده در موضوع مقاومت‌هاى هم‌پيمانان اين کشور در منطقه‌ خليج فارس براى توقف حمايت از تروريست‌ها در عراق و افغانستان و سران القاعده به شدت نااميد شده‌اند.

ويکى‌ليکس درباره قطر گزارش مى‌دهد که شبکه الجزيره، منبع اصلى نفوذ قطر در جهان محسوب مى‌شود. اما با اين حال شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى، نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر به مصر پيشنهاد داده در صورت ارائه يک راه حل دائمى براى فلسطين، حاضر است شبکه الجزيره را به مدت يک سال تعطيل کند.

ويکى‌ليکس درباره جزئيات بيشتر اين نامه گزارش مى‌دهد که نخست‌وزير و وزير امور خارجه به جان کرى، سناتور دموکرات مجلس سناى امريکا مى‌گويد: نسبت به آينده مصر و ملت آن بسيار نگرانيم چرا که صبر مردم مصر در برابر حاکمانشان در حال لبريز شدن است. حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر دائما مى‌گويد که شبکه الجزيره براى دولت مصر نگرانى‌هاى بسيارى ايجاد کرده و اين هيچ عذر و بهانه‌اى را توجيه نمى‌کند. من گفتم حاضريم در قبال ارائه يک راه حلى دائمى براى فلسطين، يک سال فعاليت شبکه الجزيره را متوقف کنيم که مبارک پاسخى نداده است.

در همين رابطه ويکى‌ليکس سند ديگرى را منتشر مى‌کند که در آن ايالات متحده از دولت قطر مى‌خواهد که جلوى برخى فعاليت‌هاى شبکه الجزيره را بگيرد چرا که برخى برنامه‌هايش با مواضع ايالات متحده مغاير است. اما سفارت امريکا در قطر طى نامه‌اى که در سال 2009 به وزارت امور خارجه امريکا ارسال مى‌کند، مى‌نويسد که شبکه الجزيره که تاثير به سزايى بر افکار عمومى منطقه دارد قدرت و نفوذ اصلى دولت قطر در خاورميانه محسوب مى‌شود.

در اين نامه همچنين تاکيد شده است که پس از آن که شبکه الجزيره از حجم انتقادهاى خود به دولت عربستان کاست، روابط دوحه – رياض بهبود يافت.

ويکى‌ليکس درباره حماس و حزب الله گزارش مى‌دهد که ايالات متحده به طور سرى به برخى کشورهاى عربى فشار وارد مى‌کرد که از حمايت از حزب الله و حماس دست بردارند. بر اساس يکى از اين اسناد، پس از آن که ايالات متحده ديد که کشورهاى عربى از ارسال سلاح‌هاى ايرانى و سورى به حزب الله و حماس ناتوانند خود شخصا وارد عمل شده و به طور سرى از رسيدن اين سلاح‌ها به اين دو جنبش جلوگيرى کرده است.

در سند جداگانه ديگرى در اين رابطه، وزارت امور خارجه امريکا در ژانويه 2009 به دولت سودان فشار مى‌آورد که از ارسال سلاح‌هاى ايرانى به حماس در طول زمان جنگ اسرائيل عليه غزه جلوگيرى به عمل بياورد.

بر اساس اين سند همچنين در مارس 2009 جنگنده‌هاى اسرائيلى به کاروانى در خاک سودان که مدعى مى‌شود حاوى سلاح به مقصد حماس بوده حمله کرده و آن را نابود کردند.  

ويکى‌ليکس همچنين گزارش مى‌دهد که کاخ سفيد به عربستان سعودى، امارات متحده عربى، عمان و چاد اطلاع مى‌دهد که يک محموله سلاح از ايران به سمت حماس در غزه در حرکت است و آن کشورها بايد از رسيدن اين سلاح‌ها بر اساس قطعنامه تحريم صادرات اسلحه از ايران جلوگيرى کنند.  

در مارس 2009 نيز وزارت خارجه امريکا به اردن و مصر هشدار مى‌دهد که محموله جديدى از سلاح از ايران به سمت سوريه در حرکت است و قرار است به سودان و از آن جا به نوار غزه برسد.

در ماه آوريل 2009 نيز ديپلمات‌هاى امريکايى به طور مرتب نامه‌هايى را به حبيب العدلى، وزير کشور مصر ارسال مى‌کردند که محموله اسلحه‌اى از ايران از طريق سودان و مصر در حرکت است که بايد دولت مصر جلوى آن را بگيرد. در پايان همان ماه عمر سليمان، وزير امنيت مصر به اطلاع مسئولان امريکايى مى‌رسند که قاهره موفق شده از ارسال کمک‌هاى مالى ايران به حماس جلوگيرى کند.

ويکى‌ليکس همچنين افشا مى‌کند که عمر سليمان طى نامه‌اى به تهران اطلاع مى‌دهد «اگر در امور داخلى مصر دخالت کنيد ما هم در ايران دخالت مى‌کنيم» و سليمان به ايران هشدار مى‌دهد که سازمان امنيت اين کشور افرادى را مجهز کرده که براى جاسوسى در عراق و سوريه فعاليت کنند.


( ۱ )

نظر شما :