طالبان، پیروز انتخابات افغانستان

۱۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۱۳۴۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: هومن دولتی
یادداشتی از دکتر هومن دولتى، کارشناس مسائل افغانستان برای دیپلماسی ایرانی
طالبان، پیروز انتخابات افغانستان

 بعد از اعلام کميسيون مستقل انتخابات براى برگزارى دور دوم انتخابات در افغانستان، دکتر عبدالله يکى از دو کانديدا براى شرکت در دور دوم انتخابات شرايطى را خواستار شد که از جمله برکنارى رئيس کميسيون مستق انتخابات و تعليق وظايف سه وزير دولت فعلى بود. اين بار اين رئيس دولت افغانستان بود که زير بار خواسته‌هاى رقيب اصلى خود نرفت. پس از  پايان مهلتى که عبدالله به برگزار کنندگان انتخابات داده بود، طى کنفرانس خبرى کناره گيرى خود را از دور دوم انتخابات رسما اعلام کرد.

بعد از اعلام اين خبر همگان منتظر تصميم کميسيون مستقل افغانستان بودند، که در نهايت اين کميسيون برگزارى دور دوم انتخابات در افغانستان را لغو کرد و به نوعى انتخابات يک نفره که  تنها پيروز آن حامد کرزاى بود را تاييد کرد. اين در حالى است که دبير کل سازمان ملل براى حل اين بحران سياسى در افغانستان است. برخى کارشناسان از اين حادثه به عنوان يک بن بست سياسى نام برده‌اند.

 يادداشتى از دکتر هومن دولتى کارشناس مسائل افغانستان:

عدم هیجان انتخاباتی در روزهای گذشته در شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان خود مبین خبری بود که علاوه بر مسئولین برگزاری انتخابات، نشان مى داد که مردم نیز گویی تمایلی به شرکت در مرحله دوم انتخابات ندارند. این بی‌علاقگی از دور اول نیز درمیزان مشارکت مردم مشهود بود. مردم افغانستان که به شدت در گیرودارهای مسائل معیشتی و گرفتاری‌های ناشی از مشکلات روزمره بودند، فشار طالبان را نیز که بار ديگرى بر بار آنان شده بود را تحمل مى‌کردند. این تهدیدها به آنجا انجامید تا عده بی‌شماری از مردم افغانستان از بیم مشکلات امنیتی در پای صندوق‌های رای حاظر نشدند. در دور دوم نیز تیر خلاص را طالبان با حمله به مهمانخانه سازمان ملل بر پروسه انتخابات وارد کرد و اینگونه رقم خورد تا غرب با توجه به شانس کمتر دکتر عبدالله برای پیروزی در برابر کرزای آن دو را متقاعد به تشکیل یک دولت اعتلافی کند که موفق نشد.

 

 در این گردش کار دکتر عبدالله برای بازسازی تصورات مردم در خصوص شکستش تصمیم به کناره گیری گرفت وشروطی را پایه قرار داد تا ترجمه آن به زبان عامیانه عدم شرکت در انتخابات باشد. در همین‌گیر و دار، جامعه جهانی برای برگرداندن شرایط به وضعیتی پایدارتر دست به دامن "بان کی مون" شد تا نشان دهد که شرایط افغانستان و مشکلات آن متعلق به جامعه بین‌الملل است. پس از مذاکرات جداگانه و یک نشت چند جانبه میان آقای دبیر کل و دو رقیب و نماینده ویژه امریکا سرانجام فیصله انتخابات افغانستان اعلام شد و آقای کرزای بدون رقیب برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد.
هرچند هنوز به نظر می‌رسد تلاش آقای بان کی مون برای متقاعد کردن دکتر عبدالله جهت تشکیل یک "اتحادیه مردمی" ادامه دارد، اما اعلام پیروزی آقای کرزای و عدم برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از چند منظر قابل بررسی و تعمق است؛ اول اینکه در اذهان عمومی طالبان برنده دور دوم انتخابات بشمار می‌آیند و روند دموکراسی در افغانستان با چالشی جدی مواجع خواهد شد. همچنین اگر توافقی بین دو کاندیدا و تشکیل اعتلافی صورت نگیرد عمر ریاست جمهوری آینده در افغانستان را نباید پنج ساله در نظر گرفت و ممکن است دولت آقای کرزای زودتر از موعد به کار خود پایان دهد تا بستری جدید برای دموکراسی در افغانستان تشکیل شود و شاید در این حالت غرب نیز به مطلوب خود نزدیک‌تر شود. اگر هم  ائتلافی  بین دو کاندیدا صورت پذیرد که البته بعید به نظر می‌رسد گام‌های ابتدایی برای آشتی ملی نه فقط بین دو رقیب انتخاباتی و گروه‌های همسویشان بلکه طالبان از سوى ديگر خواهد بود.
هومن  دولتی

نویسنده خبر


نظر شما :