اعراب وارد جنگ با ایران نمی‌شوند

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۱۹۴۸ گفتگو
محمد کرمی‌راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی ضمن تحلیل مواضع اخیر کشورهای عربی در مورد ایران معتقد است هر فعالیتی علیه ایران اسلامی ‌یقینا محکوم به شکست است چه مناقشات لفظی و چه تهدیدات نظامی
اعراب وارد جنگ با ایران نمی‌شوند

دیپلماسی ایرانی: آقای کرمی‌راد، در روزهای اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس به موضع گیری‌هایی علیه جمهوری اسلامی ‌اقدام کرده اند. به نظر شما دلیل این موضع گیری‌ها چیست؟  

در حال حاضر مهم ترین معضلی که در منطقه گریبان کشورهای حوزه خلیج فارس را گرفته است، وجود اشغالگران به خصوص آمریکا و انگلیس است که از دیرباز برای حفظ منافع خود در منطقه به ایجاد پایگاه نظامی ‌اقدام کرده اند و همواره سران کشورهای حوزه خلیج فارس را به شکل خاصی استثمار و استحمار کرده اند. برخی از سران این کشورها نیز هم با توجه به تبلیغات مسموم آمریکا و غرب در زمینه ایران هراسی و شیعه هراسی به دام غرب افتاده اند. علی‌رغم این که جمهوری اسلامی ‌همواره در سیاست‌های اعلامی ‌خود بیان داشته است که برقراری مناسبات دوستانه و برادرانه با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس را در سرلوحه کار خود قرار داده است، اما با این وجود برخی از سران کشورهای عربی به دلیل سرسپردگی خاص خود نسبت به آمریکا و استکبار طبیعی است که قدری تحت تاتیر قرار بگیرند.

به نظر می‌رسد غرب با دامن زدن به ایران هراسی در پی تشنج در این منطقه است. آنها با چه هدفی به این کار دست زده اند؟

از اهداف غرب به خصوص آمریکا در منطقه این است که برای رونق کارخانجات تسلیحاتی شان به دنبال بازارهای فروش بگردند و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بهترین مشتریان تسلیحاتی آمریکا در چند سال گذشته بوده اند. غرب در سالهای گذشته ارتش این کشورها را تا خرخره مجهز کرده اند و تسلیحات زیادی را در اختیارشان گذاشته اند و هر روز نیز ارتش این کشورها را با جنگ افزارها و امکانات و تجهیزات جدیدتر و مدرن‌تری تجهیز می‌کنند. درواقع نفت این کشورها را می‌برند و سلاح جایگزین آن می‌کنند.

از سوی دیگر با توجه به این تعاملات تسلیحاتی غرب با این کشورها، طبیعی است که گاه این کشورها خوش رقصی می‌کنند و مواضعی کاملا در جهت منافع غرب و آمریکا اتخاذ می‌کنند. امروز اگر کشورهای اسلامی ‌به توصیه حضرت امام و مقام معظم رهبری عمل می‌کردند، مسلمانان دارای قدرت بی نظیر و واحدی بوند که اجازه نمی‌دادند استعمار گران و کفار وبه خصوص صهیونیست‌ها که در شرایطی که بیداری اسلامی ‌آغاز شده، در حاشیه امن قرار بگیرند.

به نظر شما هدف کشورهای عربی از درگیری با ایران چیست؟

دونوع درگیری در این زمنیه قابل مشاهده است. یک نوع درگیری لفظی و مناقشات سیاسی و گفتمانی است که مشاهده شده است و در ورابط ایران با کشورهای عربی چندان بی سابقه نیست و در روابط کشورها دیده می‌شود. ولی یک موقع منظور از درگیری به این معنا است که آنها می‌خواهند به درگیری نظامی ‌اقدام کنند، مثل اراجیفی که وزیر خارجه عربستان بیان کرده و کشورمان را به درگیری نظامی ‌تهدید کرده بود.

در این زمینه باید گفت آنها اساسا مال این کار نیستند. نه فقط عربستان که هیچ کشوردیگری توانایی و قدرت ایستادگی در مقابل ملت قوی، شجاع و دلاور ایران را ندارد. در حال حاضر ایران اسلامی ‌در بهترین شرایط دفاعی قرار گرفته که اگر اربابان آنها هم بخواهند توان این کار را ندارند چه برسد به این کشورها که ناتوانی آنها آشکار است.

چندی پیش یکی از شخصیت‌های اسرائیلی نکته ای را گفته بود مبنی بر این که اسرائیل نگران افزایش تسلیحات عربستان نیست چرا که عربستان برای آنها تهدید نیست. علت این امر این است که آنها جرات و جسارت چنین کاری را ندارند. وقتی صهیونیست‌ها چنین برداشتی را از عربستان دارند، این برداشت از سوی ایران بسیار شدید تر است. چرا که رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه با حزب الله که از کمترین امکانات برخوردار بود شکست خورد یا در جنگ با جنبش حماس و جهاد اسلامی ‌در جنگ بیست و دو روزه غزه کاملا شکست خورد. این وضعیت در مورد ایران که هم ارتش و هم سپاه و هم نیروهای مسلح قوی و مجهز به مدرن ترین سلاح‌ها و تجهیزات جنگی هستند، غیر قابل بحث است.  

تا چه حد این موضع گیری‌ها به تحولات اخیر در خاورمیانه و جنبش‌های مردمی‌در این کشورها مربوط است؟

بی شک یکی از سیاست‌های آمریکا در تحولات اخیرمنطقه این بوده است که به نوعی موج سواری کند و بیداری کشورهای اسلامی ‌را به انحراف بکشاند. من فکر می‌کنم این موضع گیری‌ها تا حدی به خاطر سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و مشکلات داخلی خود این کشورها است.

من فکر می‌کنم که سران کشورهای عربی خلیج فارس باید خیلی هوشیار تر از این باشند. آنها باید مراقب باشند که ضعف‌ها و پوسیدگی داخلی شان از درون متزلزلشان نکند. باید هوشیار باشند که به سرنوشت نمرود دچار نشوند که بر عصایی که اساسش را موریانه خورده بود تکیه کرده بود و آنگونه سقوط کرد و سرنگون شد. سران این کشورها که از مبارک که سی سال مثل فرعون حکومت کرده بود که قدرتمندتر و استوارتر نیستند.

سرنوشت این‌ها نیز برابر سنت الهی که در قرآن به آن اشاره شده شکست است. بنابراین بهتر است سران این کشورها با ملت‌هایشان همراه شوند و این مناقشات با ملت آزادی خواه ایران اسلامی ‌را نیز کنار بگذارند. آنها ممکن است دست به چنین اقداماتی بزنند اما آنچه مسلم است هر فعالیتی علیه ایران اسلامی ‌یقینا محکوم به شکست است چه مناقشات اینچنینی و چه تهدیدات نظامی.



نظر شما :