تلاش کشتیرانی برای مقابله با تحریم‌ها

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۳۶۹۰ اخبار اصلی
شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران اعلام کرده است که در عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا موضوع دور اخیر تحریم‌ها را مطرح خواهد کرد، چرا که ادعای آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد دست داشتن این شرکت در معاملات تسلیحاتی صحت ندارد.
تلاش کشتیرانی برای مقابله با تحریم‌ها
دیپلماسی ایرانی: شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران اعلام کرده است که در عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا موضوع دور اخیر تحریم‌ها را مطرح خواهد کرد، چرا که ادعای آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد دست داشتن این شرکت در معاملات تسلیحاتی صحت ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران در پاسخ‌هایی مکتوب به پرسش‌های خبرگزاری رویترز متذکر شد که این شرکت همچنین در مقابل تحریم‌های مالی که دسترسی شرکت ملی خطوط کشتیرانی را به خدمات بیمه محدود کرده است؛ ایستادگی می‌کند. این در حالی است که ماه گذشته اتحادیه اروپا نام 30 شرکت وابسته به شرکت ملی خطوط کشتیرانی را در فهرست تحریم‌ها جای داد و هدف از این تحریم‌ها را متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی جمهوری اسلامی توصیف کرد.

اعمال این تحریم‌ها توقیف موقت شماری از کشتی‌های متعلق به شرکت ملی خطوط کشتیرانی در بنادر خارجی را به دنبال داشت. همچنین به دنبال این ممنوعیت‌ها شرکت انگلیسی جانسون استیونس که در واقع نمایندگی شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران را بر عهده داشت، ناچار به متوقف ساختن روابط خود شد.

محمد حسین داجمر در پاسخ مکتوب به رویترز اظهار داشت: پس از اعلام ممنوعیت پوشش بیمه‌ای برای کشتی‌های متعلق به کشتیرانی ایران از سوی شرکت‌های انگلیسی و اتحادیه اروپا که البته با شکست مواجه شد، اتحادیه اروپا در اقدامی ناجوانمردانه برخی شرکت‌ها که روابط تجاری با شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران داشتند را هدف تحریم‌ها قرار داد.

 

ماهیت سیاسی تحریم‌ها

 

این در حالی است که اتحادیه اروپا هیچ مدرک مستندی ارائه نداده است که نشان دهد شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران مستحق این تحریم‌ها است و این امر از ماهیت سیاسی تحریم‌های اخیر حکایت دارد. داجمر ادامه داد: در حال حاضر موضوع را در دادگاه عالی اتحادیه اروپا دنبال می‌کنیم و در صورتی که روال عادی طی شود شرکای مورد تحریم ما از نتیجه شگفت زده خواهند شد. این در حالی است که 5 کشتی متعلق به این شرکت سال گذشته در مالتا، سنگاپور و هنگ کنگ به دلیل درخواست بانک‌های اروپایی برای بازپرداخت زودهنگام وام‌ها توقیف شده و پس از بازپراخت وام توسط شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران پس از چند ماه توقیف آزاد شدند.

داجمر در ماه ژانویه با اشاره به این موضوع گفته بود: بانک‌های اروپایی درخواست دریافت زودهنگام بدهی وام ارائه شده به این شرکت را کردند، چرا که از به پایان رسیدن تاریخ بیمه کشتی‌های این شرکت به دنبال تحریم‌های اتحادیه اروپا مطلع شده بودند. با این حال مدیر عامل شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران هم اکنون می گوید که موضوع بیمه با توجه به مداخله بانک مرکزی و شرکت‌های بیمه ایرانی دیگر مطرح نیست.

وی افزود: کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه داخلی با حمایت یک میلیارد یک میلیارد دلاری بانک مرکزی برای شرکت‌ ملی خطوط کشتیرانی ایران ایجاد شده و دیگر پوشش بیمه ای یک مشکل برای این شرکت به شمار نمی ورد.

داجمر در پایان پاسخ‌هایش به رویترز تاکید کرده است که شرکت ملی خطوط کشتیرانی ایران به عنوان بزرگترین شرکت دریایی در منطقه در زمینه نقل و انتقال محموله‌های قانونی با توجه به قوانین و مجوز‌های بین‌المللی فعالیت می‌کند و مدرکی دال بر غیر قانونی بودن این فعالیت‌ها ارائه نشده است. این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا ادعا کرده‌اند که محموله‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران از طریق این شرکت و زیر مجموعه‌های آن به دست جمهوری اسلامی رسیده است. غرب با طرح ادعای تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای ایران تحریم‌هایی را علیه این فعالیت‌ها اعمال کرده که به موجب آن ارائه تجهیزات و کمک مالی به این برنامه‌ها ممنوع است.

 

نظر شما :